Transport ska förhandla om cykelbudet Carlos Gomes

Cykelbudet Carlos Gomes i Stockholm, som förlorade sitt arbete på Foodora efter att han bett Transport om hjälp med sjuklönen, kan kanske få sitt jobb tillbaka. – Jag ska träffa Foodoras jurister och diskutera vad som egentligen hänt, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Carlos Gomes har arbetat på företaget Foodora i Stockholm med att leverera mat från restauranger till kunder – fram till förra veckan. Då kom det ett sms där Foodora berättade att hans anställningskontrakt inte skulle förnyas och att han därför inte får några nya leveransuppdrag.

Carlos Gomes, som har cyklat oklanderligt med Foodoras låda på ryggen sedan i mars 2016, sätter det uteblivna avtalet i samband med att han har bett Transport om hjälp för att få ut sin sjuklön från Foodora. Trots att han redan i december meddelade företaget att han hade lunginflammation, och också har lämnat in sjukintyg om det, så har företaget inte betalat ut sjuklönen.

– Det är som ett skämt, säger Carlos Gomes till Dagens Nyheter.

Men en vändning kan vara på väg. Ombudsman Lars Karlsson på Transports avdelning 5 i Stockholm säger till Transportarbetaren, att han har kommit överens om ett preliminärt förhandlingsdatum i slutet av mars med Foodoras jurist. Då ska Carlos Gomes fall diskuteras.

– Juristerna berättar för mig nu att det handlar om ett ”missförstånd” och att Carlos Gomes inte alls är avskedad. Tvärtom kan det bli frågan om att han får en tillsvidareanställning vid Foodora om det visar sig att företaget har gjort fel.

Företaget har ett system med månadslånga anställningar som gör att cykelbuden inte har någon anställningstrygghet och inte heller vet hur deras inkomster ser ut framöver.

I dagsläget finns det inga kollektivavtal tecknade med några av de företag som använder cykelbud för leveranser. Skälen till det är flera: Antingen vill man helt enkelt inte, då kollektivavtalen inte anses vara anpassade till branschen, eller så säger företagen att det till största delen anlitar F-skattande småföretagare som cykelbud.

– Det ser just nu ut som att Foodora, som har anställda bud, har goda intentioner när det gäller Carlos Gomes, och att man vill fullfölja sina åtaganden mot honom genom att ge honom sjuklön samt en tillsvidareanställning om det visar sig att företaget har gjort fel, säger Lars Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt-logga till webben

Kämpa för arbetstagarnas rätt

Insändare. Kämpa för cykelbudens rätt till grundlön, skriver W.A.

”Dags för facken att organisera cykelbuden”

Debatt. Där ligger man på soffan en söndag och känner sig trött efter gårdagens hålligång. En pizza, eller kanske en hamburgare, skulle sitta bra.

Transportarbetarens logga

Samtal om kollektivavtal med Foodora

Matbud. Matbuden på Foodora är över 300 bara i Stockholm. I dag, tisdag, diskuterade Transport och arbetsgivarna kollektivavtal för dem och övriga Foodoraanställda i landet.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.