Transport ska förhandla om cykelbudet Carlos Gomes

Cykelbudet Carlos Gomes i Stockholm, som förlorade sitt arbete på Foodora efter att han bett Transport om hjälp med sjuklönen, kan kanske få sitt jobb tillbaka. – Jag ska träffa Foodoras jurister och diskutera vad som egentligen hänt, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Carlos Gomes har arbetat på företaget Foodora i Stockholm med att leverera mat från restauranger till kunder – fram till förra veckan. Då kom det ett sms där Foodora berättade att hans anställningskontrakt inte skulle förnyas och att han därför inte får några nya leveransuppdrag.

Carlos Gomes, som har cyklat oklanderligt med Foodoras låda på ryggen sedan i mars 2016, sätter det uteblivna avtalet i samband med att han har bett Transport om hjälp för att få ut sin sjuklön från Foodora. Trots att han redan i december meddelade företaget att han hade lunginflammation, och också har lämnat in sjukintyg om det, så har företaget inte betalat ut sjuklönen.

– Det är som ett skämt, säger Carlos Gomes till Dagens Nyheter.

Men en vändning kan vara på väg. Ombudsman Lars Karlsson på Transports avdelning 5 i Stockholm säger till Transportarbetaren, att han har kommit överens om ett preliminärt förhandlingsdatum i slutet av mars med Foodoras jurist. Då ska Carlos Gomes fall diskuteras.

– Juristerna berättar för mig nu att det handlar om ett ”missförstånd” och att Carlos Gomes inte alls är avskedad. Tvärtom kan det bli frågan om att han får en tillsvidareanställning vid Foodora om det visar sig att företaget har gjort fel.

Företaget har ett system med månadslånga anställningar som gör att cykelbuden inte har någon anställningstrygghet och inte heller vet hur deras inkomster ser ut framöver.

I dagsläget finns det inga kollektivavtal tecknade med några av de företag som använder cykelbud för leveranser. Skälen till det är flera: Antingen vill man helt enkelt inte, då kollektivavtalen inte anses vara anpassade till branschen, eller så säger företagen att det till största delen anlitar F-skattande småföretagare som cykelbud.

– Det ser just nu ut som att Foodora, som har anställda bud, har goda intentioner när det gäller Carlos Gomes, och att man vill fullfölja sina åtaganden mot honom genom att ge honom sjuklön samt en tillsvidareanställning om det visar sig att företaget har gjort fel, säger Lars Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Budens väg till facket

Cykelbud. Uppstickarföretag säljer restaurangmat som levereras direkt till dörren. Skitvillkor varnar Transport, som nu försöker organisera buden.

Taskiga villkor för matbud

Arbetsvillkor. De som cyklar med varm mat i stora ryggsäckar har rätt igenom dåliga villkor. Transport strävar efter att teckna kollektivavtal med företagen. Och det ser nu ut som att förhandlingar kan leda fram till ett branschanpassat avtal.

Upprop mot sexuella trakasserier inom facket

Sexuella trakasserier. Rapporteringen om sexuella övergrepp, kränkningar och tystnadskultur har nu nått fackföreningsrörelsen. 1 501 kvinnor inom landets olika fackförbund samlas i uppropet #InteFörhandlingsbart i tidningen ETC.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.