Annons:

Transport ska förhandla om cykelbudet Carlos Gomes

Cykelbudet Carlos Gomes i Stockholm, som förlorade sitt arbete på Foodora efter att han bett Transport om hjälp med sjuklönen, kan kanske få sitt jobb tillbaka. – Jag ska träffa Foodoras jurister och diskutera vad som egentligen hänt, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transports avdelning 5 i Stockholm.

Carlos Gomes har arbetat på företaget Foodora i Stockholm med att leverera mat från restauranger till kunder – fram till förra veckan. Då kom det ett sms där Foodora berättade att hans anställningskontrakt inte skulle förnyas och att han därför inte får några nya leveransuppdrag.

Carlos Gomes, som har cyklat oklanderligt med Foodoras låda på ryggen sedan i mars 2016, sätter det uteblivna avtalet i samband med att han har bett Transport om hjälp för att få ut sin sjuklön från Foodora. Trots att han redan i december meddelade företaget att han hade lunginflammation, och också har lämnat in sjukintyg om det, så har företaget inte betalat ut sjuklönen.

– Det är som ett skämt, säger Carlos Gomes till Dagens Nyheter.

Men en vändning kan vara på väg. Ombudsman Lars Karlsson på Transports avdelning 5 i Stockholm säger till Transportarbetaren, att han har kommit överens om ett preliminärt förhandlingsdatum i slutet av mars med Foodoras jurist. Då ska Carlos Gomes fall diskuteras.

– Juristerna berättar för mig nu att det handlar om ett ”missförstånd” och att Carlos Gomes inte alls är avskedad. Tvärtom kan det bli frågan om att han får en tillsvidareanställning vid Foodora om det visar sig att företaget har gjort fel.

Företaget har ett system med månadslånga anställningar som gör att cykelbuden inte har någon anställningstrygghet och inte heller vet hur deras inkomster ser ut framöver.

I dagsläget finns det inga kollektivavtal tecknade med några av de företag som använder cykelbud för leveranser. Skälen till det är flera: Antingen vill man helt enkelt inte, då kollektivavtalen inte anses vara anpassade till branschen, eller så säger företagen att det till största delen anlitar F-skattande småföretagare som cykelbud.

– Det ser just nu ut som att Foodora, som har anställda bud, har goda intentioner när det gäller Carlos Gomes, och att man vill fullfölja sina åtaganden mot honom genom att ge honom sjuklön samt en tillsvidareanställning om det visar sig att företaget har gjort fel, säger Lars Karlsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Santiago Bautista

”Appen är min chef”

Mötet. Santiago Bautista försörjer sig med att cykla ut mat till hungriga kunder. Han för också en envis kamp mot sin arbetsgivare för att göra jobbet säkrare.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping

Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.

Pappersarbetarna kräver fyra procent

Avtalsrörelsen. Först ut i avtalsrörelsen är pappersarbetarna. Facket med runt 14 000 medlemmar kräver ett lönelyft på fyra procent nästa år.