Transport ser över regelverken

Tydliga regler. Skriv ner en policy för hur tjänstebostäder ska köpas och säljas. Hur anställda veckopendlare ska tilldelas en lägenhet – och hur kontrakten ska sägas upp. Förslaget kommer till Transport från den revisionsfirma som fått uppdraget att se över regler, rutiner och policyer.

– Rapporten visar att vi har ett jobb att göra för att få rutiner och regelverk som fungerar och som revisorerna kan stämma av mot, säger Markus Pettersson, tillförordnad ordförande i förbundet.

Revisionsbyrån Ernst & Young har gjort en första genomgång av vad som finns i den vägen på förbundet. Granskarna presenterade en första rapport när förbundsrådet, som är fackets högsta beslutande organ mellan kongresserna, sammanträdde i onsdags.

Revisorerna anser att flera policyer bör skrivas eller, i de fall de finns, förbättras. Bland det mest akuta är att slå fast vad som gäller angående tjänstebostäder, bilar, alkohol och uppförandekoder anställda emellan.

Vad som gäller kring tjänsteresor, bland annat taxi, bonuskort och årskort på SJ, tillhör det som revisionsfirman placerar under rubriken ”prioritet medel”.

Firmans rekommendation är att Transport antar den åtgärdsplan som föreslås. Då kan Ernst & Young jobba vidare med de föreslagna policyerna. Och då kan kongressen i juni få en rapport om vad som har gjorts för att öka transparensen på förbundet.

– Vi och Ernst & Young fortsätter nu. Efter kongressen kommer vi att lämna över arbetet till nästa förbundsstyrelse, säger Markus Pettersson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Håkan Hellstrand, LO-ekonom

Vad händer när vinden vänder?

10 frågor. Hjälp! Spöket Lågkonjunktur är på gång, du hör det från allt fler håll. Vi bad ekonomen Håkan Hellstrand, ny på LO, att reda ut vad som händer.

Transportarbetarens logga

Konkurserna ökar bland transportföretag

Ekonomi. Konkurserna ökar och snabbast går det i transportbranscherna. Larmet kommer från två olika kreditupplysningsföretag.

Transportarbetarens logga

Dålig ekonomi vanligt bland äldre kvinnor

Ekonomi. Omkring 570 000 personer i Sverige har så låga inkomster att de inte klarar att betala alla räkningar för hyra, barnomsorg, hemförsäkring och annat som anses nödvändigt i ett välfärdssamhälle. Kartläggningen, som är gjord av SCB, visar att äldre kvinnor och utrikes födda barn är särskilt utsatta ekonomiskt.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.