Transports ordförande Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth
Close

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

Det var Transportbasen Tommy Wreeth som inledde dagen med att tala inför ombudsmän, förtroendevalda och lokala valledare. Visst, sa han, finns det stunder när han inte har varit helt nöjd med Socialdemokraterna. Sedan satte han den nuvarande regeringen i kontrast med den borgerliga regering som styrde Sverige 2006 till 2012.

– De sänkte a-kassan och gjorde inte ett dugg för att styra upp problemen med cabotage och olaglig lastbilstrafik, sa Wreeth och fortsatte:

– Vi behöver inte hylla Socialdemokraterna. De gör inte allt rätt. Men jag märker att de bryr sig om våra frågor. Vi ska inte sitta i deras knä eller gå i deras ledband. Fackligt-politisk samverkan handlar om att vi ska försöka påverka partiet.

Senare på dagen var det Viktor Hages tur att få deltagarnas uppmärksamhet. Han jobbar på Transports organiseringsenhet och leder förbundets ”ringkampanj” i valet. Hage berättade att det finns två syften med den. Dels att uppmana medlemmar att rösta. Men också medlemsvård.

– Vi tror att det överlag tas emot positivt att få samtal från sitt fackförbund, många blir glada över samtal. Många vi ringer till har förmodligen aldrig haft kontakt med någon på Transport.

Marie Samuelsson från Transport avdelning 17 i Skövde och Borås räckte upp handen och berättade att hennes avdelning har erfarenhet av att ringa från förra valet.

­– Vi ringde en hel del, först till de som skulle rösta för första gången. Jag tycker att vi fick bra dialog med medlemmarna. Att facket och inte ett parti ringde uppskattades av många medlemmar. Jag tycker att det är lättare med att ta samtalen på telefon än att knacka dörr.

Joakim Borg från Transport i Norra Mälardalen tog ordet:

– Vissa kan tycka att det är enklare att ringa, andra pratar hellre med medlemmar i ett tält vi har ställt upp. Jag tycker att vi ska ha alla delar. I går på LO:s valupptakt berättade SSU om andra sätt att hitta våra medlemmar. Vi har ungdomar i Transport, ta in dem och låt dem vara med och jobba aktivt i valet från starten.

Patrik Ljunggren från Göteborgsavdelningen berättar att de har en annan taktik:

– Vi kommer inte att prioritera att ringa. Vi kommer att tillsätta resurser för att vara ute och prata med medlemmar på arbetsplatserna.

I morgon eftermiddag kommer Transportarbetaren med ett nytt avsnitt av podden, På väg. Där kan du höra mer om Transports taktik och tankar inför valet från valledaren Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 februari, 2018

    Vill man ha en arbetarfientlig politik så skall man rösta på S. Man höjer skatter på arbete, man höjer skatter på bensin etc. I stort sett höjer man alla dynamiska skatter som straffar dem som arbetar. Grundavdragshöjningen som gav både obs! både kommunerna mer pengar per capita i form av ökade skatteintäkter och mer pengar för vanliga jobbare kallar S ofinansierade skattesänkningar. Det är möjligt att en del av grundavdragshöjningen var ofinansierad men som sagt man fick mer pengar tillbaka. I stället skall man ge statliga och kommunala tjänstemän större möjligheter att sprätta i väg dina pengar på obskyra projekt utan verklighetsförankring som snabbtåg och spårvagnar samt finansiera mer eller mindre korkade sk "miljöprojekt". För att kunna investera i välfärd behövs arbeten som generar riktiga mervärden istället för plocket pin jobb. Är du arbetarfientlig så lägg en röst på Löfven. Och har du tänkt på en sak även om man vänder upp och ned på alla "rika" och plockar av dem allt de har så räcker ändå inte pengarna till, det finns faktiskt några sk. rika som arbetar och dessutom hårt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Transportarbetarens logga

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ulf Jarnefjord + karta

Dag 1, den 4 december 2018

På väg. Världens klimatexperter och makthavare samlas i Katowice i polska kolbältet. Uppgiften är att hejda utsläppen som ligger bakom de globala temperaturhöjningarna. Häng med Ulf Jarnefjord, Transports observatör på toppmötet, som startar sin reseberättelse på Göteborgs central.

Schenker: ”Vi har säkerställt att föraren får avtalsenlig lön”

Åkeri. Schenkers beslut att säga upp ett svensk åkeriföretag och i stället lägga körningen på en lettisk bil har skapat rejäl debatt. Schenker hävdar nu att föraren får avtalsenlig lön. Men för bara tio dagar sedan sa åkeriet där chauffören jobbar nej till att teckna avtal med Transport. Orsak: Företaget har inte råd att betala svenska avtalsenliga löner.

Tidningsbudstomten Håkan Wictorsson serverar glögg, kaffe och lussekatter till tidningsbuden

Bullar till buden i Malmö

Tidningsbud. Luciamorgon, långt innan solen går upp. Det betyder glögg, kaffe och en lussekatt för tidningsbuden i delar av Skåne. Samtidigt som de försöker vänja sig vid nya områden och rutiner.

”Schenker agerar jävligt fult”

Åkeri I höstas sparkade speditören Schenker ut ett av sina husåkerier från en paketlinje mellan Jönköping och Karlstad. Uppdraget gick i stället till Hagman Transport, som satte in en lettisk dragbil med en lettisk förare. Chauffören tar sin dygnsvila inne på Schenkers terminal i Karlstad.

Fortsatt sug efter chaufförer

Arbetsmarknad. Över 110 000 nya jobb är på gång de närmaste två åren. Det gäller hela arbetsmarknaden. Runt hälften av företagen i transportbranschen saknar redan personal.

Så här påverkas du av nya reglerna för karensavdrag

Sjukskrivna. Vid årsskiftet ändras lagen som styr karensavdraget vid sjukdom. Målet är att skapa större rättvisa mellan arbetstagare med olika långa arbetspass. För många av Transports yrkesgrupper är frågan redan reglerad i kollektivavtal.

Väktare och ordningsvakter attackeras på jobbet

Bevakning. Runt 5 000 anställda drabbas varje år av hot och våld på jobbet. Så många skadas så pass allvarligt – fysiskt eller psykiskt – att de fått ut försäkringspengar från Afa. På listan över de mest drabbade yrkena är väktare och ordningsvakter nummer fem.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.