Transports ordförande Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth
Close

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

Det var Transportbasen Tommy Wreeth som inledde dagen med att tala inför ombudsmän, förtroendevalda och lokala valledare. Visst, sa han, finns det stunder när han inte har varit helt nöjd med Socialdemokraterna. Sedan satte han den nuvarande regeringen i kontrast med den borgerliga regering som styrde Sverige 2006 till 2012.

– De sänkte a-kassan och gjorde inte ett dugg för att styra upp problemen med cabotage och olaglig lastbilstrafik, sa Wreeth och fortsatte:

– Vi behöver inte hylla Socialdemokraterna. De gör inte allt rätt. Men jag märker att de bryr sig om våra frågor. Vi ska inte sitta i deras knä eller gå i deras ledband. Fackligt-politisk samverkan handlar om att vi ska försöka påverka partiet.

Senare på dagen var det Viktor Hages tur att få deltagarnas uppmärksamhet. Han jobbar på Transports organiseringsenhet och leder förbundets ”ringkampanj” i valet. Hage berättade att det finns två syften med den. Dels att uppmana medlemmar att rösta. Men också medlemsvård.

– Vi tror att det överlag tas emot positivt att få samtal från sitt fackförbund, många blir glada över samtal. Många vi ringer till har förmodligen aldrig haft kontakt med någon på Transport.

Marie Samuelsson från Transport avdelning 17 i Skövde och Borås räckte upp handen och berättade att hennes avdelning har erfarenhet av att ringa från förra valet.

­– Vi ringde en hel del, först till de som skulle rösta för första gången. Jag tycker att vi fick bra dialog med medlemmarna. Att facket och inte ett parti ringde uppskattades av många medlemmar. Jag tycker att det är lättare med att ta samtalen på telefon än att knacka dörr.

Joakim Borg från Transport i Norra Mälardalen tog ordet:

– Vissa kan tycka att det är enklare att ringa, andra pratar hellre med medlemmar i ett tält vi har ställt upp. Jag tycker att vi ska ha alla delar. I går på LO:s valupptakt berättade SSU om andra sätt att hitta våra medlemmar. Vi har ungdomar i Transport, ta in dem och låt dem vara med och jobba aktivt i valet från starten.

Patrik Ljunggren från Göteborgsavdelningen berättar att de har en annan taktik:

– Vi kommer inte att prioritera att ringa. Vi kommer att tillsätta resurser för att vara ute och prata med medlemmar på arbetsplatserna.

I morgon eftermiddag kommer Transportarbetaren med ett nytt avsnitt av podden, På väg. Där kan du höra mer om Transports taktik och tankar inför valet från valledaren Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 februari, 2018

    Vill man ha en arbetarfientlig politik så skall man rösta på S. Man höjer skatter på arbete, man höjer skatter på bensin etc. I stort sett höjer man alla dynamiska skatter som straffar dem som arbetar. Grundavdragshöjningen som gav både obs! både kommunerna mer pengar per capita i form av ökade skatteintäkter och mer pengar för vanliga jobbare kallar S ofinansierade skattesänkningar. Det är möjligt att en del av grundavdragshöjningen var ofinansierad men som sagt man fick mer pengar tillbaka. I stället skall man ge statliga och kommunala tjänstemän större möjligheter att sprätta i väg dina pengar på obskyra projekt utan verklighetsförankring som snabbtåg och spårvagnar samt finansiera mer eller mindre korkade sk "miljöprojekt". För att kunna investera i välfärd behövs arbeten som generar riktiga mervärden istället för plocket pin jobb. Är du arbetarfientlig så lägg en röst på Löfven. Och har du tänkt på en sak även om man vänder upp och ned på alla "rika" och plockar av dem allt de har så räcker ändå inte pengarna till, det finns faktiskt några sk. rika som arbetar och dessutom hårt.

Lästips:

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Transportarbetarens logga

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.