Transports ordförande Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth
Close

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

Det var Transportbasen Tommy Wreeth som inledde dagen med att tala inför ombudsmän, förtroendevalda och lokala valledare. Visst, sa han, finns det stunder när han inte har varit helt nöjd med Socialdemokraterna. Sedan satte han den nuvarande regeringen i kontrast med den borgerliga regering som styrde Sverige 2006 till 2012.

– De sänkte a-kassan och gjorde inte ett dugg för att styra upp problemen med cabotage och olaglig lastbilstrafik, sa Wreeth och fortsatte:

– Vi behöver inte hylla Socialdemokraterna. De gör inte allt rätt. Men jag märker att de bryr sig om våra frågor. Vi ska inte sitta i deras knä eller gå i deras ledband. Fackligt-politisk samverkan handlar om att vi ska försöka påverka partiet.

Senare på dagen var det Viktor Hages tur att få deltagarnas uppmärksamhet. Han jobbar på Transports organiseringsenhet och leder förbundets ”ringkampanj” i valet. Hage berättade att det finns två syften med den. Dels att uppmana medlemmar att rösta. Men också medlemsvård.

– Vi tror att det överlag tas emot positivt att få samtal från sitt fackförbund, många blir glada över samtal. Många vi ringer till har förmodligen aldrig haft kontakt med någon på Transport.

Marie Samuelsson från Transport avdelning 17 i Skövde och Borås räckte upp handen och berättade att hennes avdelning har erfarenhet av att ringa från förra valet.

­– Vi ringde en hel del, först till de som skulle rösta för första gången. Jag tycker att vi fick bra dialog med medlemmarna. Att facket och inte ett parti ringde uppskattades av många medlemmar. Jag tycker att det är lättare med att ta samtalen på telefon än att knacka dörr.

Joakim Borg från Transport i Norra Mälardalen tog ordet:

– Vissa kan tycka att det är enklare att ringa, andra pratar hellre med medlemmar i ett tält vi har ställt upp. Jag tycker att vi ska ha alla delar. I går på LO:s valupptakt berättade SSU om andra sätt att hitta våra medlemmar. Vi har ungdomar i Transport, ta in dem och låt dem vara med och jobba aktivt i valet från starten.

Patrik Ljunggren från Göteborgsavdelningen berättar att de har en annan taktik:

– Vi kommer inte att prioritera att ringa. Vi kommer att tillsätta resurser för att vara ute och prata med medlemmar på arbetsplatserna.

I morgon eftermiddag kommer Transportarbetaren med ett nytt avsnitt av podden, På väg. Där kan du höra mer om Transports taktik och tankar inför valet från valledaren Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 februari, 2018

    Vill man ha en arbetarfientlig politik så skall man rösta på S. Man höjer skatter på arbete, man höjer skatter på bensin etc. I stort sett höjer man alla dynamiska skatter som straffar dem som arbetar. Grundavdragshöjningen som gav både obs! både kommunerna mer pengar per capita i form av ökade skatteintäkter och mer pengar för vanliga jobbare kallar S ofinansierade skattesänkningar. Det är möjligt att en del av grundavdragshöjningen var ofinansierad men som sagt man fick mer pengar tillbaka. I stället skall man ge statliga och kommunala tjänstemän större möjligheter att sprätta i väg dina pengar på obskyra projekt utan verklighetsförankring som snabbtåg och spårvagnar samt finansiera mer eller mindre korkade sk "miljöprojekt". För att kunna investera i välfärd behövs arbeten som generar riktiga mervärden istället för plocket pin jobb. Är du arbetarfientlig så lägg en röst på Löfven. Och har du tänkt på en sak även om man vänder upp och ned på alla "rika" och plockar av dem allt de har så räcker ändå inte pengarna till, det finns faktiskt några sk. rika som arbetar och dessutom hårt.

Lästips:

Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Tommy Wreeth

Vem betalar priset för fri frakt?

Ordförandeord. Antalet transporter i samhället ökar och tempot likaså. Varor ska helst inte ligga stilla alls och det som tidigare fick ta fem timmar att transportera ska nu förflyttas på tre.

Högerextrema krafter vädrar morgonluft

Ordförandeord. Knappt har vi hunnit lämna ett val med stökigt efterspel bakom oss, förrän det är dags för ett nytt. Den 26 maj är det val till Europaparlamentet.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.