Transports ordförande Tommy Wreeth
Close
Transports ordförande Tommy Wreeth
Close

Transport satsar på (S)eger

Val 2018. I går sparkade LO i gång valrörelsen. I dag var det Transports tur. Ett 60-tal transportare från hela landet träffades för att prata politik.

Det var Transportbasen Tommy Wreeth som inledde dagen med att tala inför ombudsmän, förtroendevalda och lokala valledare. Visst, sa han, finns det stunder när han inte har varit helt nöjd med Socialdemokraterna. Sedan satte han den nuvarande regeringen i kontrast med den borgerliga regering som styrde Sverige 2006 till 2012.

– De sänkte a-kassan och gjorde inte ett dugg för att styra upp problemen med cabotage och olaglig lastbilstrafik, sa Wreeth och fortsatte:

– Vi behöver inte hylla Socialdemokraterna. De gör inte allt rätt. Men jag märker att de bryr sig om våra frågor. Vi ska inte sitta i deras knä eller gå i deras ledband. Fackligt-politisk samverkan handlar om att vi ska försöka påverka partiet.

Senare på dagen var det Viktor Hages tur att få deltagarnas uppmärksamhet. Han jobbar på Transports organiseringsenhet och leder förbundets ”ringkampanj” i valet. Hage berättade att det finns två syften med den. Dels att uppmana medlemmar att rösta. Men också medlemsvård.

– Vi tror att det överlag tas emot positivt att få samtal från sitt fackförbund, många blir glada över samtal. Många vi ringer till har förmodligen aldrig haft kontakt med någon på Transport.

Marie Samuelsson från Transport avdelning 17 i Skövde och Borås räckte upp handen och berättade att hennes avdelning har erfarenhet av att ringa från förra valet.

­– Vi ringde en hel del, först till de som skulle rösta för första gången. Jag tycker att vi fick bra dialog med medlemmarna. Att facket och inte ett parti ringde uppskattades av många medlemmar. Jag tycker att det är lättare med att ta samtalen på telefon än att knacka dörr.

Joakim Borg från Transport i Norra Mälardalen tog ordet:

– Vissa kan tycka att det är enklare att ringa, andra pratar hellre med medlemmar i ett tält vi har ställt upp. Jag tycker att vi ska ha alla delar. I går på LO:s valupptakt berättade SSU om andra sätt att hitta våra medlemmar. Vi har ungdomar i Transport, ta in dem och låt dem vara med och jobba aktivt i valet från starten.

Patrik Ljunggren från Göteborgsavdelningen berättar att de har en annan taktik:

– Vi kommer inte att prioritera att ringa. Vi kommer att tillsätta resurser för att vara ute och prata med medlemmar på arbetsplatserna.

I morgon eftermiddag kommer Transportarbetaren med ett nytt avsnitt av podden, På väg. Där kan du höra mer om Transports taktik och tankar inför valet från valledaren Emil Burman.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Torpe:
    1 februari, 2018

    Vill man ha en arbetarfientlig politik så skall man rösta på S. Man höjer skatter på arbete, man höjer skatter på bensin etc. I stort sett höjer man alla dynamiska skatter som straffar dem som arbetar. Grundavdragshöjningen som gav både obs! både kommunerna mer pengar per capita i form av ökade skatteintäkter och mer pengar för vanliga jobbare kallar S ofinansierade skattesänkningar. Det är möjligt att en del av grundavdragshöjningen var ofinansierad men som sagt man fick mer pengar tillbaka. I stället skall man ge statliga och kommunala tjänstemän större möjligheter att sprätta i väg dina pengar på obskyra projekt utan verklighetsförankring som snabbtåg och spårvagnar samt finansiera mer eller mindre korkade sk "miljöprojekt". För att kunna investera i välfärd behövs arbeten som generar riktiga mervärden istället för plocket pin jobb. Är du arbetarfientlig så lägg en röst på Löfven. Och har du tänkt på en sak även om man vänder upp och ned på alla "rika" och plockar av dem allt de har så räcker ändå inte pengarna till, det finns faktiskt några sk. rika som arbetar och dessutom hårt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Almedalen 2018. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Åkeri körde olagligt – nu stäms speditören

Åkeri. Kan speditören krävas på dryga företagsböter när det anlitade utländska åkeriet kör olagligt i Sverige? Det ska Uppsala tingsrätt ta ställning till i ett högintressant mål som handlar om beställaransvar.

Fartyget Navi Star

Blockaden mot ryska fartyget upphävd

Hamn. Sjömännen ombord på ryska Navi Star har fått kollektivavtal. Transport upphäver sin sympatiblockad i eftermiddag. Det betyder att fartygets last av armeringsjärn kan börja lossas i Köpings hamn.

Ardalan Shekarabi träffar taxichaufförer i Västerås.

Minister med koll på villkoren

Samhällsresor. En heldag bland taxiförare och transportare. Så såg civilminister Ardalan Shekarabis onsdag ut. Temat var offentlig upphandling, av till exempel färdtjänst.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.