Transport sågar Trafikverkets slutsatser om alkobommar

Trafikverket tycker inte att alkobommar ska bli ett permanent inslag i hamnarna. Det får Transports ordförande Lars Lindgren att gå i taket. – Vi har sett en massa exempel på hur chaufförer varit rejält påstrukna. Det är klart att har man en direkt kontroll så avstår folk från att dricka på färjorna, säger han.

De senaste åren har alkobommar testats i flera hamnar i Sverige för att se om de kan vara ett sätt att minska rattfylleriet på vägarna. Försöken har gjorts av Motorförarnas helnykterhetsförbund. Organisationens utvärdering visade att andelen alkoholpåverkade förare minskade efter att kontrollerna infördes.

I våras tillsatte regeringen en utredning, ledd av Trafikverket, för att utreda förutsättningarna för att permanenta alkobommarna. Enligt direktivet skulle utredningen ge förslag på vilka hamnar som bäst skulle passa för att bygga alkobommar.

I går släpptes utredningen. Men Trafikverket har inte gett några förslag på hamnar.  I stället skriver myndigheten att utredningen inte rekommenderar automatiska nykterhetskontroller med hjälp av alkobommar.

– Alkobommar var ett alldeles utmärkt förslag. Jag var själv med personbil i Polen i somras och alla fick blåsa när vi rullade av, det tycker jag är jättebra, säger Lars Lindgren.

En anledning till att Trafikverket inte är lika entusiastiskt till idén är att en alkobom enbart kontrollerar om föraren är nykter. När polisen gör vanliga nykterhetskontroller kan man samtidigt kontrollera om förare är drogpåverkade, saknar körkort eller är efterlysta.

Ett annat problem som rapporten lyfter fram är kostnaden. Trots att själva bommarna är automatiska krävs myndighetspersonal på plats i hamnen för att hantera onyktra förare. Det skulle kräva resurser som varken Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen har.

Lars Lindgren köper inte argumenten, och poängterar att antalet nykterhetskontroller på vägarna snarare har blivit färre de senaste åren.

– Jag blev jävligt upprörd, säger han. De har dragit ner på trafikpolisen rejält och den blir ju ändå mindre prioriterad. Det här är förödande, antingen får man ha polisen där och blåsa, eller så sätter man upp alkobommar.

Infrastrukturminister Anna Johansson har ännu inte hunnit läsa hela rapporten. Men hon säger att de försök som gjorts med alkobommar slagit ut väl.

– Vi har ju haft en försöksverksamhet där man kunde se en god effekt just när det gäller onykterheten för förare av tung trafik. Men Trafikverket har ett lite bredare anslag i rapporten och poängterar att det finns ett behov av att kontrollera även andra typer av brottslighet.

– Nu måste vi fundera på hur vi ska ta till oss rapporten och besluta oss för hur vi ska gå vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.