Transport sågar Trafikverkets slutsatser om alkobommar

Trafikverket tycker inte att alkobommar ska bli ett permanent inslag i hamnarna. Det får Transports ordförande Lars Lindgren att gå i taket. – Vi har sett en massa exempel på hur chaufförer varit rejält påstrukna. Det är klart att har man en direkt kontroll så avstår folk från att dricka på färjorna, säger han.

De senaste åren har alkobommar testats i flera hamnar i Sverige för att se om de kan vara ett sätt att minska rattfylleriet på vägarna. Försöken har gjorts av Motorförarnas helnykterhetsförbund. Organisationens utvärdering visade att andelen alkoholpåverkade förare minskade efter att kontrollerna infördes.

I våras tillsatte regeringen en utredning, ledd av Trafikverket, för att utreda förutsättningarna för att permanenta alkobommarna. Enligt direktivet skulle utredningen ge förslag på vilka hamnar som bäst skulle passa för att bygga alkobommar.

I går släpptes utredningen. Men Trafikverket har inte gett några förslag på hamnar.  I stället skriver myndigheten att utredningen inte rekommenderar automatiska nykterhetskontroller med hjälp av alkobommar.

– Alkobommar var ett alldeles utmärkt förslag. Jag var själv med personbil i Polen i somras och alla fick blåsa när vi rullade av, det tycker jag är jättebra, säger Lars Lindgren.

En anledning till att Trafikverket inte är lika entusiastiskt till idén är att en alkobom enbart kontrollerar om föraren är nykter. När polisen gör vanliga nykterhetskontroller kan man samtidigt kontrollera om förare är drogpåverkade, saknar körkort eller är efterlysta.

Ett annat problem som rapporten lyfter fram är kostnaden. Trots att själva bommarna är automatiska krävs myndighetspersonal på plats i hamnen för att hantera onyktra förare. Det skulle kräva resurser som varken Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen har.

Lars Lindgren köper inte argumenten, och poängterar att antalet nykterhetskontroller på vägarna snarare har blivit färre de senaste åren.

– Jag blev jävligt upprörd, säger han. De har dragit ner på trafikpolisen rejält och den blir ju ändå mindre prioriterad. Det här är förödande, antingen får man ha polisen där och blåsa, eller så sätter man upp alkobommar.

Infrastrukturminister Anna Johansson har ännu inte hunnit läsa hela rapporten. Men hon säger att de försök som gjorts med alkobommar slagit ut väl.

– Vi har ju haft en försöksverksamhet där man kunde se en god effekt just när det gäller onykterheten för förare av tung trafik. Men Trafikverket har ett lite bredare anslag i rapporten och poängterar att det finns ett behov av att kontrollera även andra typer av brottslighet.

– Nu måste vi fundera på hur vi ska ta till oss rapporten och besluta oss för hur vi ska gå vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).