Transport sågar Trafikverkets slutsatser om alkobommar

Trafikverket tycker inte att alkobommar ska bli ett permanent inslag i hamnarna. Det får Transports ordförande Lars Lindgren att gå i taket. – Vi har sett en massa exempel på hur chaufförer varit rejält påstrukna. Det är klart att har man en direkt kontroll så avstår folk från att dricka på färjorna, säger han.

De senaste åren har alkobommar testats i flera hamnar i Sverige för att se om de kan vara ett sätt att minska rattfylleriet på vägarna. Försöken har gjorts av Motorförarnas helnykterhetsförbund. Organisationens utvärdering visade att andelen alkoholpåverkade förare minskade efter att kontrollerna infördes.

I våras tillsatte regeringen en utredning, ledd av Trafikverket, för att utreda förutsättningarna för att permanenta alkobommarna. Enligt direktivet skulle utredningen ge förslag på vilka hamnar som bäst skulle passa för att bygga alkobommar.

I går släpptes utredningen. Men Trafikverket har inte gett några förslag på hamnar.  I stället skriver myndigheten att utredningen inte rekommenderar automatiska nykterhetskontroller med hjälp av alkobommar.

– Alkobommar var ett alldeles utmärkt förslag. Jag var själv med personbil i Polen i somras och alla fick blåsa när vi rullade av, det tycker jag är jättebra, säger Lars Lindgren.

En anledning till att Trafikverket inte är lika entusiastiskt till idén är att en alkobom enbart kontrollerar om föraren är nykter. När polisen gör vanliga nykterhetskontroller kan man samtidigt kontrollera om förare är drogpåverkade, saknar körkort eller är efterlysta.

Ett annat problem som rapporten lyfter fram är kostnaden. Trots att själva bommarna är automatiska krävs myndighetspersonal på plats i hamnen för att hantera onyktra förare. Det skulle kräva resurser som varken Polisen, Tullverket eller Kustbevakningen har.

Lars Lindgren köper inte argumenten, och poängterar att antalet nykterhetskontroller på vägarna snarare har blivit färre de senaste åren.

– Jag blev jävligt upprörd, säger han. De har dragit ner på trafikpolisen rejält och den blir ju ändå mindre prioriterad. Det här är förödande, antingen får man ha polisen där och blåsa, eller så sätter man upp alkobommar.

Infrastrukturminister Anna Johansson har ännu inte hunnit läsa hela rapporten. Men hon säger att de försök som gjorts med alkobommar slagit ut väl.

– Vi har ju haft en försöksverksamhet där man kunde se en god effekt just när det gäller onykterheten för förare av tung trafik. Men Trafikverket har ett lite bredare anslag i rapporten och poängterar att det finns ett behov av att kontrollera även andra typer av brottslighet.

– Nu måste vi fundera på hur vi ska ta till oss rapporten och besluta oss för hur vi ska gå vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.