Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Huvudstaden pryds av regnbågsfanor, Transports logga på förbundets Facebooksida har fått mångfärgad bakgrund. I måndags inleddes Prideveckan, den 22:a i ordningen i Stockholm.
Stockholm Pride

– Det känns oerhört viktigt att vara med. Våra stadgar talar om jämlikhet och allas lika värde – det står vi upp för varje dag, ofta ute på arbetsplatser, säger Sofia Södergren Poikulainen, ordförande för Stockholmsavdelningen.

– I den fackliga gärningen ingår också det här, att delta i Pride. Det är inget konstigt med det.

I början av veckan har Sofia Södergren Poikulainen och kamrater från andra förbund arbetat på Östermalm, på idrottsplatsen som förvandlats till en festivalplats och där LO rest ett tält.
Transport kommer liksom förra året att ha ett bokbord.

– Det blev väldigt uppskattat, i år räknar vi med att vi inte kommer att ha en enda bok kvar när Pride är slut.

På bokbordet ryms arbetarlitteratur i ett brett spektrum, såväl poesi som romaner och fackböcker. Här finns bland andra författaren och lastbilschauffören David Ericsson, Transportarbetarens krönikör, representerad. Det finns också många skribenter från andra yrkesgrupper.

– Arbetarlitteratur behöver absolut lyftas fram. Det är en bra blandning på bordet, säger Sofia Södergren Poikulainen.

Transport har folk på plats dagligen i tältet, som har öppet till midnatt. Förbunden hjälps åt med bemanningen och transportarna har främst kvällspass.

Förutom bokbord och LO-quiz blir det aktiviteter i de övriga förbundens regi, bland annat spikslagartävling som Byggnads håller i. Inför lördagens parad samlas Stockholms LO-distrikt på Norr Mälarstrand klockan 12. Före avmarsch blir det fika och bland annat möjlighet att måla sig.

– Vi har skickat ut uppmaningen ”kom och gå med oss under facklig flagg” till våra medlemmar, säger Södergren Poikulainen.
Arrangören Stockholm Pride räknar med omkring 50 000 deltagare i paraden, som startar vid stadshuset och går genom centrala staden till Pride park på Östermalms IP. Närmare en halv miljon människor väntas kanta gatorna.

LO-distriktet i Stockholm kommer att ha en egen lastbil och ledningen från så gott som samtliga förbund kommer att gå i paraden. Från Transport kommer förbundskassör Anna Ryding.

Föreningen Stockholm Pride arbetar för att stärka rättigheter för hbtq-personer; homosexuella, bisexuella, transpersoner och queera. År 1998 firades Europride i Stockholm och året efter fortsatte Pride att firas i staden lokalt. Vanligen hålls festivalen i månadsskiftet juli/augusti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Anna Ryding

… förbundskassören som ingick i Transports delegation på världskongressen i Singapore.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.