Transport ger bort godis, plåster och kondomer under Prideveckan.
Close
Gissa vad som finns i vilket paket! Transport ger bort godis, plåster och kondomer under Prideveckan.
Close

Transport med på regnbågsfest

I dag öppnar Prideparken på Östermalm. Och Stockholm målas i regnbågsfärger under nästan hela veckan. – Självklart är Transport med, säger förbundets Maria Legge. Vi tror på alla människors lika värde, det är själva grundbulten i fackets ideologi.

Stockholm Pride har arrangerats varje sommar sedan 1998 som en manifestation för hbtq, som ska uttydas homo- och bisexuella, transpersoner och queera.

Temat för i år är: Vem bestämmer?

– Det handlar om var makten ligger och att man ska ifrågasätta det. Makt i samhället, vid middagsbordet, i sängkammaren, men också makten över sin egen kropp, säger Christian Valtersson, ordförande för Pride Stockholm, till Svenska Dagbladet.

Säkerheten står också i fokus under årets Pridevecka. Efter dödsskjutningarna på en gayklubb i Orlando i USA, tidigare i sommar, har både arrangörerna och polisen fått många frågor om hur eventuella hot ska bemötas.

Redan i måndags slog Pridehuset upp portarna i Kulturhuset, mitt i Stockholm. Där pågår debatter, seminarier och förställningar. Mer underhållning och fest ska det bli när parken öppnar i dag klockan 14.

Då finns Maria Legge på plats. Intill LO-tältet, där de olika arbetarfacken samlas, står hon och samlar namn för schysta villkor på Europas vägar. Det handlar om medborgarinitiativet Fair transport Europe, som drivs av antal europeiska fackförbund. Målet en miljon underskrifter som ska få EU-kommissionen att lyssna på kraven och överväga att ändra lagarna.

– Fair transport handlar ytterst om hela arbetarrörelsen och alla människors arbete, säger Maria Legge.

Hon har bokat in ett möte med årets prideartist Evelina Olsén – som lovat att skriva under för schysta villkor på vägarna. Och i bagaget har Maria Legge packat både godis, plåster och kondomer att dela ut.

– Varför facket ska vara med på Prideveckan? För Transport är det lika självklart som att äta frukost, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Martin Fröjd

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Stolt fest för kärleken

Allt finns där – från regnbågsfärgade popcorn till föreställningar där en person knyter ihop och hänger upp sin partner i rep. Stockholm Pride är i full gång och Transport är med bland de organisationer, företag och partier som syns i Prideparken.

Lite öppnare vid fikabordet

Gay på jobbet? Enligt LO:s senaste undersökning är det lättare än för fyra år sedan att vara öppen med sin sexuella läggning. Och betydligt fler skulle i dag säga ifrån mot den som som drar opassande skämt om hbtq-personer vid fikabordet. – Men färre vet hur facket kan hjälpa till om de blir trakasserade, säger LO:s utredare Joa Bergold.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.