Karl-Petter Thorwaldsson
Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson till kongressen: "Utan Transport stannar Sverige".
Close
Kongress 2017

Transport – LO:s uppkäftigaste förbund

Talare. – Transport är nog LO:s uppkäftigaste förbund. Vart ska det ta vägen när ni nu fattat beslut om att bli ett kampförbund? LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson rev ner applåder på kongressen.

Arbetarfackens ordförande talade så länge att den utlovade frågestunden uteblev, så ombuden i kongresshallen i Örebro hann aldrig ställa sina frågor om avtalsrörelsens allmänt hatade märke och annat. Men den ”uppkäftiga” församlingen var ändå nöjd med hans besked:

– Det är inte lögn att säga: Utan Transport stannar Sverige.

Karl-Petter Thorwaldsson räknade upp allt från morgontidningen som landar i brevlådan, till soporna som hämtas och mjölken som levereras till affären.

– 52 procent av de varor vi handlar i butiken kommer från export, så utan transportarbetarnas arbete skulle vi stå oss slätt.

LO-ordföranden målade upp en bild av sitt femåriga samarbete med förbundets tidigare ordförande, Lars Lindgren, som han beskrev i varma ordalag.

– Det är inte alltid enkelt att jobba med Transport. Det är en blandad kompott och Lasse och jag hade våra handgemäng, men han har ändå arbetarrörelsens kanske största hjärta. Och Transport, det måste jag säga, backar aldrig i en förhandling.

Thorwaldsson påminde ombuden om att det är de som är Transport, jobbar för förbundet ute på arbetsplatserna och på kongressens sista dag sitter med avgörande beslut för förbundets framtid i sin hand. Beröm fick församlingen också, för att man skött sig i talarstolen och talat väl om varandra, trots splittringen i två grupper.

– En sak ska ni veta. Medlemmarna bryr sig inte så mycket om er strid. Er viktigaste uppgift är att vara ett uppkäftigt förbund som står på medlemmarnas sida. Ni har ett stort ansvar. Nu går ni härifrån som ett enat förbund. Lova mig det!

Karl-Petter Thorwaldsson gav också en inblick i hur tufft särskilt Transports fackliga arbete på arbetsplatserna är, exempelvis med en avreglerad taxibransch, där taxichaufförer tvingas till 70-timmars arbetsveckor med 8 000 kronor i månaden.

– Och så det förbannade cabotageeländet! Hur kan vi gå med på att den utländska inrikestrafiken förstör en hel bransch? Det här eländet måste vi få bort.

Ännu en applåd fyllde salen när Thorwaldsson talade om utlandschaufförernas eländiga villkor på svenska lastbilsparkeringar, utan toaletter och möjligheter att duscha. Hur de lagar sin mat på gasolkök, i väntan på att någon ”jävla arbetsgivare, som inte vill betala för deras jobb”, ska ringa.

– De är arbetare som vi, bara lite fattigare. Vi måste kunna hålla ordning på det här. Det ska vara svenska löner på svenska arbetsmarknaden. Så är det bara, punkt slut.

Samma sak ska gälla nya jobb som nu dyker upp, ett efter ett på arbetsmarknaden, betonade han. Och exemplifierade med matbudsfirmorna Fodora och Uber eats.

– Så kallade plattformsföretag och allt vad de nu kallas. Men bara för att det är nya verksamheter finns det inget som säger att de som jobbar där inte ska ha svenska löner. Man ska inte ha 39 kronor i timmen för att köra ut mat. Samma villkor ska gälla för alla på den svenska arbetsmarknaden.

Thorwaldsson berättade hur han uppvaktade dåvarande statsminister Reinfeldt och den borgerliga regeringen och ”i princip möttes av hånleenden.”

– De tyckte det var bra om den service de vill ha utförs lite billigare. De vill ha klasskillnader.

När Socialdemokraterna och Stefan Löfven tog över makten gick det bättre, uppgav Karl-Petter Thorwaldsson. Han passade på att lyfta ”nyttan av facklig politisk samverkan” som lett till att Socialdemokraterna i både Sverige och så småningom Tyskland och Österrike lovat stödja Europafackens krav.

Det går ut på att den fria rörligheten inte längre ska överordnas de anställdas sociala villkor, när EU nästa gång ändrar sitt fördrag. Att ett så kallat socialt protokoll ska fogas till de ”stolsben” fördraget vilar på.

– Vi fortsätter att bjuda in land efter land och hoppas nu på Portugal för att arbetstagarnas rättigheter inte ska underordnas den fria rörligheten. Oavsett var du kommer ifrån ska du få den lön som gäller i det land du jobbar i.

Trots konservativ och liberal majoritet i EU:s beslutande församlingar hoppas LO-ordföranden på att få igenom den andemeningen i ett nytt så kallat utstationeringsdirektiv, som är på gång.

– Tyskland och Frankrike vill också ha de förändringarna. Och snart är Storbritannien, som bromsat detta, ute ur unionen.

Men även om fack och socialdemokrater lyckas klubba igenom ett mer arbetarvänligt direktiv återstår ändå ett grannlaga jobb med att få reglerna om löner och arbetsvillkor att tillämpas i medlemsländerna, påminde Thorwaldsson.

– De kommande åren väntar en jävla strid om det ute på arbetsplatserna.

Med brist på arbetskraft och en ekonomi på frammarsch är läget ändå ljusare ansåg LO-ledaren. Människor kan säga nej och byta jobb, om lönen och villkoren är för dåliga.

– Det är ju Transports affärsidé: Att säga nej och vara emot.

Skämtet möttes av fler applåder och Karl-Petter Thorwaldsson passade på att häckla den borgerliga oppositionen för påtryckningarna om enkla jobb, som påspackare på Ica, väskbärare och dörröppnare på hotell.

– Varför vill de ta bort de automatiska dörröppnarna? Har de så dålig utstrålning att de inte öppnar sig?

Karl-Petter Thorwaldsson berömde avgående tillförordnade ordföranden Markus Pettersson och nytillträdda Tommy Wreeth, som fick en blinkning:

– Han sa ju i sitt tal att ni ska börja runda märket. Så det kommer att bli tuffa tag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foto: Fredrik Sandin Carlson

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.