Karl-Petter Thorwaldsson
Close
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson till kongressen: "Utan Transport stannar Sverige".
Close
Kongress 2017

Transport – LO:s uppkäftigaste förbund

Talare. – Transport är nog LO:s uppkäftigaste förbund. Vart ska det ta vägen när ni nu fattat beslut om att bli ett kampförbund? LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson rev ner applåder på kongressen.

Arbetarfackens ordförande talade så länge att den utlovade frågestunden uteblev, så ombuden i kongresshallen i Örebro hann aldrig ställa sina frågor om avtalsrörelsens allmänt hatade märke och annat. Men den ”uppkäftiga” församlingen var ändå nöjd med hans besked:

– Det är inte lögn att säga: Utan Transport stannar Sverige.

Karl-Petter Thorwaldsson räknade upp allt från morgontidningen som landar i brevlådan, till soporna som hämtas och mjölken som levereras till affären.

– 52 procent av de varor vi handlar i butiken kommer från export, så utan transportarbetarnas arbete skulle vi stå oss slätt.

LO-ordföranden målade upp en bild av sitt femåriga samarbete med förbundets tidigare ordförande, Lars Lindgren, som han beskrev i varma ordalag.

– Det är inte alltid enkelt att jobba med Transport. Det är en blandad kompott och Lasse och jag hade våra handgemäng, men han har ändå arbetarrörelsens kanske största hjärta. Och Transport, det måste jag säga, backar aldrig i en förhandling.

Thorwaldsson påminde ombuden om att det är de som är Transport, jobbar för förbundet ute på arbetsplatserna och på kongressens sista dag sitter med avgörande beslut för förbundets framtid i sin hand. Beröm fick församlingen också, för att man skött sig i talarstolen och talat väl om varandra, trots splittringen i två grupper.

– En sak ska ni veta. Medlemmarna bryr sig inte så mycket om er strid. Er viktigaste uppgift är att vara ett uppkäftigt förbund som står på medlemmarnas sida. Ni har ett stort ansvar. Nu går ni härifrån som ett enat förbund. Lova mig det!

Karl-Petter Thorwaldsson gav också en inblick i hur tufft särskilt Transports fackliga arbete på arbetsplatserna är, exempelvis med en avreglerad taxibransch, där taxichaufförer tvingas till 70-timmars arbetsveckor med 8 000 kronor i månaden.

– Och så det förbannade cabotageeländet! Hur kan vi gå med på att den utländska inrikestrafiken förstör en hel bransch? Det här eländet måste vi få bort.

Ännu en applåd fyllde salen när Thorwaldsson talade om utlandschaufförernas eländiga villkor på svenska lastbilsparkeringar, utan toaletter och möjligheter att duscha. Hur de lagar sin mat på gasolkök, i väntan på att någon ”jävla arbetsgivare, som inte vill betala för deras jobb”, ska ringa.

– De är arbetare som vi, bara lite fattigare. Vi måste kunna hålla ordning på det här. Det ska vara svenska löner på svenska arbetsmarknaden. Så är det bara, punkt slut.

Samma sak ska gälla nya jobb som nu dyker upp, ett efter ett på arbetsmarknaden, betonade han. Och exemplifierade med matbudsfirmorna Fodora och Uber eats.

– Så kallade plattformsföretag och allt vad de nu kallas. Men bara för att det är nya verksamheter finns det inget som säger att de som jobbar där inte ska ha svenska löner. Man ska inte ha 39 kronor i timmen för att köra ut mat. Samma villkor ska gälla för alla på den svenska arbetsmarknaden.

Thorwaldsson berättade hur han uppvaktade dåvarande statsminister Reinfeldt och den borgerliga regeringen och ”i princip möttes av hånleenden.”

– De tyckte det var bra om den service de vill ha utförs lite billigare. De vill ha klasskillnader.

När Socialdemokraterna och Stefan Löfven tog över makten gick det bättre, uppgav Karl-Petter Thorwaldsson. Han passade på att lyfta ”nyttan av facklig politisk samverkan” som lett till att Socialdemokraterna i både Sverige och så småningom Tyskland och Österrike lovat stödja Europafackens krav.

Det går ut på att den fria rörligheten inte längre ska överordnas de anställdas sociala villkor, när EU nästa gång ändrar sitt fördrag. Att ett så kallat socialt protokoll ska fogas till de ”stolsben” fördraget vilar på.

– Vi fortsätter att bjuda in land efter land och hoppas nu på Portugal för att arbetstagarnas rättigheter inte ska underordnas den fria rörligheten. Oavsett var du kommer ifrån ska du få den lön som gäller i det land du jobbar i.

Trots konservativ och liberal majoritet i EU:s beslutande församlingar hoppas LO-ordföranden på att få igenom den andemeningen i ett nytt så kallat utstationeringsdirektiv, som är på gång.

– Tyskland och Frankrike vill också ha de förändringarna. Och snart är Storbritannien, som bromsat detta, ute ur unionen.

Men även om fack och socialdemokrater lyckas klubba igenom ett mer arbetarvänligt direktiv återstår ändå ett grannlaga jobb med att få reglerna om löner och arbetsvillkor att tillämpas i medlemsländerna, påminde Thorwaldsson.

– De kommande åren väntar en jävla strid om det ute på arbetsplatserna.

Med brist på arbetskraft och en ekonomi på frammarsch är läget ändå ljusare ansåg LO-ledaren. Människor kan säga nej och byta jobb, om lönen och villkoren är för dåliga.

– Det är ju Transports affärsidé: Att säga nej och vara emot.

Skämtet möttes av fler applåder och Karl-Petter Thorwaldsson passade på att häckla den borgerliga oppositionen för påtryckningarna om enkla jobb, som påspackare på Ica, väskbärare och dörröppnare på hotell.

– Varför vill de ta bort de automatiska dörröppnarna? Har de så dålig utstrålning att de inte öppnar sig?

Karl-Petter Thorwaldsson berömde avgående tillförordnade ordföranden Markus Pettersson och nytillträdda Tommy Wreeth, som fick en blinkning:

– Han sa ju i sitt tal att ni ska börja runda märket. Så det kommer att bli tuffa tag!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Transportarbetarens logga

LO på väg från Nordea

Ekonomi. LO är på väg att lämna Nordea. Styrelsen beslutade i dag att starta en utredning för att byta huvudbank. Transport har redan fattat beslutet att lämna banken eftersom den ska flytta sitt huvudkontor från Sverige.

Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.