Transport lämnar finska Nordea

Ekonomi. Nordea flyttar sitt huvudkontor till Finland. Transport kommer därför att avsluta förbundets affärer med banken.

– Flyttar Nordea från Sverige så flyttar vi från Nordea, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth. Nu kommer vi att verkställa det beslut som förbundets styrelse fattade i juni.

Nordea har sedan tidigt i våras utrett en flytt från Sverige. Skälet är att regeringen då aviserade att avgifterna till den så kallade resolutionsreserven skulle höjas. Det handlar om avgifter som bankerna betalar till statskassan. Pengarna ska, enligt regeringen, användas för att skydda vanliga skattebetalare för kostnader vid en framtida finanskris.

Regeringen har sedan dess mildrar sitt förslag, men Nordea kommer ändå fram till att Finland är en bättre bas för banken. Där hamnar den under Europeiska centralbankens översyn, i stället för att lyda under svenska regler.

– Det kommer att innebära något lägre resolutionsavgifter, säger vd:n Casper von Koskull, enligt TT.

Banken skriver i ett pressmeddelande att det ur kundernas perspektiv inte blir några ”förändringar i vår dagliga verksamhet”.

Transport har, liksom LO-facken Kommunal och Handels, deklarerat att förbundet kommer att lämna Nordea om huvudkontoret flyttar. Frågan har också diskuterats på LO:s styrelsemöte efter sommaren, då Transport drev linjen att centralorganisationen borde avsluta affärerna med Nordea.

– Jag kommer att ta upp frågan igen nu på måndag, säger Tommy Wreeth. För LO:s del handlar det om mycket pengar som finns placerade hos Nordea.

När det gäller Transport ligger dock inte kapitalförvaltningen där. Däremot anlitar fackförbundet Nordea för det månatliga flödet av medlemsavgifterna. På ett års sikt hanterar Nordea mellan 240 och 250 miljoner kronor för Transports räkning.

– Nu startar vi processen för att byta bank, men det är inte hundra procent klart var vi hamnar än, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Martti:
    8 september, 2017

    Inte för att jag har nått emot finnar....men rent utsagt för på ren svenska för jävligt gjort av Nordea!!

  2. Helena G:
    7 september, 2017

    Snälla Transport, byt då till Handelsbanken. Det vore mkt uppskattat. :-)

  3. Mikael Rolf:
    7 september, 2017

    Hejdå, Nordea. Duger inte Sverige åt er, så ska inte min familjs pengar sponsra er verksamhet något mer. 5 st kunder mindre direkt och många fler när övriga i släkten ska uppmanas göra det samma.

  4. Lennart:
    7 september, 2017

    Dom andra bankerna kommer ju att göra likadant för att konkuransen mellan bankerna skall bli likvärdig, så att skifta bank hjälper nog inte i längden om man inte kan hitta en liten nischad bank som ser till kunden istället för kapitalet.

  5. olle:
    6 september, 2017

    Tycker att alla ska lämna Nordea.

Lästips:

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tommy Wreeth

Det här kan bli bra för Europas chaufförer

Ordförandeord. När vi nu står inför en avtalsrörelse konstaterar jag att vi – Transport – bara är så starka som den sammanlagda styrkan av våra medlemmar. Vi är våra medlemmar; er vilja, er kunskap, er drivkraft.

Transportarbetarens logga

Paus i förhandlingarna om las

Facket. ”Parterna har hittills inte kommit överens om någonting i sak, det vill säga ingen fråga är slutförhandlad.” Med den gemensamma förklaringen tar nu LO, PTK och Svenskt Näringsliv, paus i förhandlingarna om nya lasregler till efter avtalsrörelsen.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.