Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

I artikeln Sjuka kommer i kläm riktar enhetschef Robert Sjunnebo vid LO-TCO Rättsskydd skarp kritik mot Försäkringskassan, som man anser tillämpar reglerna alltför strikt. Följden blir att sjuka och arbetsskadade efter sex månader blir av med sin sjukpenning och uppmanas söka enklare jobb på den vanliga arbetsmarknaden.

– Men Transport har inte fått in några nya fall där Försäkringskassan nekat medlemmar sjukpenning. Jag har väntat på att det skulle komma in en ”skrälldus”, men det har det inte gjort, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig på förbundet.

I dagsläget har Transport ett äldre ärende som handlar om sjukpenning och livränta hos LO-TCO Rättsskydd. Andra fackförbund står för de 755 ärenden som kom in förra året.

Det är inte givet att alla medlemmar som begär rättshjälp får det beviljat. Hos Transport regleras det i stadgarna. Medlemmar kan få stöd att hävda sina intressen gentemot arbetsgivare eller hjälp om de till följd av sin yrkesutövning eller sitt medlemskap hamnar i ”rättsliga åtgärder som kan föra till rättegång”.

Sture Thorsell
Sture Thorsell. Foto: Christina Ahlund

De som vill ha rättshjälp ska vända sig till avdelningsstyrelsen i den lokalavdel­ning de tillhör. Är alla handlingar på plats och styrelsen säger ja, går frågan vidare till Transports juridiska kommitté. I den sitter förbundets ordförande och avtalssekreterare samt Sture Thorsell, som förbereder ärendena innan kommittén fattar beslut.

Vad krävs för en medlem ska få rättshjälp i ett sjukpenningärende?

– Att det finns medicinska underlag med läkarintyg och så vidare. Vi gör en bedömning i varje enskilt fall utifrån det underlag vi får in och tittar på Försäkringskassans motivering i sitt beslut, säger han.

– Håller vi inte med kassan skickar vi upp fallet för bedömning hos Rättsskyddet. Anser byrån att vi bör driva det vidare så får den göra det. Det måste finnas en rimlig grund för det.

Han konstaterar att inflödet av ärenden från avdelningarna inte är särskilt stort.

Transportarbetarens kontakter med ett antal avdelningar visar dock att många regionala skyddsombud ägnar allt mer tid åt att hjälpa medlemmar som fått sin sjukpenning indragen och hänvisas till arbetsförmedlingen.

En del regionala skyddsombud känner uppgivenhet, eftersom det är så svårt att ”få rätt” mot Försäkringskassan, och någon tycker det är svårt att förmå Transport att driva ärenden genom juristbyrån.

Det tillbakavisas av Sture Thorsell. Han uppfattar heller inte att avdelningarna är ”för dåliga” på att skicka ärenden vidare till förbundet.

– Jag tror problemet är att medlemmarna inte hör av sig till sina avdelningar eller kommer in i sista minuten. Då kan det vara för sent eftersom kassan har så snäva tidsramar när det gäller att bedöma arbetsförmågan.

Vad skiljer då Transports medlemmar från andra?

– Ingen aning. Vad vi vet är att många som drabbas av en sjukdom eller skada på arbetet biter ihop och jobbar på tills de faller ihop.

– Samtidigt klagar de inte över hälsan eller går till doktorn. Det ligger medlemmarna i fatet senare, att de inte har tillräcklig dokumentation över sina besvär i journaler och läkarintyg.

Sture Thorsell uppmanar medlemmarna att göra precis tvärtom:

– Bit inte ihop! Kontakta din avdelning. Det är lättare att få hjälp om du kommer i tid. Rättshjälpen börjar redan på avdelningen hos regionala skyddsombudet som ger rådgivning och stöd.

Corona

Inget förbud mot färdtjänsten i Dalarna

Färdtjänst. Nästan tre månader fick Transports regionala skyddsombud vänta på besked från Arbetsmiljöverket. Sen kom besluten – som innebär att färdtjänstförarna måste fortsätta köra coronasmittade utan tillräckligt skydd. Anser Joakim Hejenstedt som är på gång att överklaga.

Corona.
Arlanda, lastare

300-400 lastare på Arlanda och Landvetter varslas

Flyg. Mellan 300 och 400 lastare på marktjänstbolaget SAS Ground handling vid Arlanda och Landvetter i Göteborg varslas om uppsägning. Från och med den 1 juni. Det står klart efter långa förhandlingar mellan Transport och företaget.

Maick Jespersen, UPD Sturup

Facklig kamp i motvind på UPS-terminal

Arbetsmiljö. Kyla och drag. Brister i brandskyddet. Stress och tunga manuella lyft. Både facket och Arbetsmiljöverket kräver åtgärder. I stället har paketjätten UPS kortat ner arbetspassen. Terminalarna som fått sänkt lön vänder sig nu mot de egna skyddsombuden.

Ekonomi i kristider
Illustration till Snabbkoll om ekonomi i kristider.

5 tips när pengarna tryter

Snabbkoll. Uppsagd? Permitterad? Oändliga sjuk- och vab-dagar? Många får lönespecifikationer som är tunnare än vanligt. Här är några tips som kan hjälpa ekonomin att gå runt.

Hallå där!

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Cabonline begär tillstånd för 600 egna taxibilar

Taxi. Mitt under corona-krisen har taxijätten Cabonline Group ansökt om och fått tillstånd att sätta 600 egna taxifordon i trafik. Åtgärden skapar oro bland de hundratals anlitade åkare som hittills stått för alla bilar och chaufförer.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Arbetsskador och sjukdomar ökar

Arbetsmiljö. Nära 35 000 personer råkade förra året ut för en olycka på jobbet som tvingade dem att vara borta från arbetet. Över 10 000 blev sjuka av jobbet. Lastbilschaufförer och truckförare tillhör de hårdast drabbade yrkena.

Nattsvart i flyg och taxi
Arlanda, flygplan, regngrå ruta

Så hårt slår krisen

Flyg. Resandet har störtdykt. Flyg och taxi är i kris. Permitteringar, varsel och uppsägningar följer i coronans spår. Men några ljusglimtar finns – och en strimma hopp.

Skyddsombudet Thomas Belvén och kollegan slog redan i januari larm om planen från Italien och Kina. Foto: Justina Öster

Thomas rustar kök under permitteringen

Flyg. – Vart tar det här vägen? Med jobb? Och inkomster? Tankarna snurrade i huvudet på Thomas Belvén när han permitterades på flygcateringbolaget Gate gourmet. Nu har han fullt upp med köksrenovering och har köpt husvagn.

Saied Tagavi

Taxibranschen nere för räkning

Taxi. Åkerierna är på fallrepet och de allra flesta ser konkursen närma sig. Taxichaufförerna har svårt att få ut sina garantilöner. –  Det är många som ligger illa till, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Corona

Här pratar Transport med film

Facket. När medlemmarna inte kan komma till facket får facket komma till medlemmarna. Åtminstone till medlemmarnas telefonskärmar. I går hade Transports avdelning i mellersta Norrland filmpremiär.