Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

I artikeln Sjuka kommer i kläm riktar enhetschef Robert Sjunnebo vid LO-TCO Rättsskydd skarp kritik mot Försäkringskassan, som man anser tillämpar reglerna alltför strikt. Följden blir att sjuka och arbetsskadade efter sex månader blir av med sin sjukpenning och uppmanas söka enklare jobb på den vanliga arbetsmarknaden.

– Men Transport har inte fått in några nya fall där Försäkringskassan nekat medlemmar sjukpenning. Jag har väntat på att det skulle komma in en ”skrälldus”, men det har det inte gjort, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig på förbundet.

I dagsläget har Transport ett äldre ärende som handlar om sjukpenning och livränta hos LO-TCO Rättsskydd. Andra fackförbund står för de 755 ärenden som kom in förra året.

Det är inte givet att alla medlemmar som begär rättshjälp får det beviljat. Hos Transport regleras det i stadgarna. Medlemmar kan få stöd att hävda sina intressen gentemot arbetsgivare eller hjälp om de till följd av sin yrkesutövning eller sitt medlemskap hamnar i ”rättsliga åtgärder som kan föra till rättegång”.

Sture Thorsell
Sture Thorsell. Foto: Christina Ahlund

De som vill ha rättshjälp ska vända sig till avdelningsstyrelsen i den lokalavdel­ning de tillhör. Är alla handlingar på plats och styrelsen säger ja, går frågan vidare till Transports juridiska kommitté. I den sitter förbundets ordförande och avtalssekreterare samt Sture Thorsell, som förbereder ärendena innan kommittén fattar beslut.

Vad krävs för en medlem ska få rättshjälp i ett sjukpenningärende?

– Att det finns medicinska underlag med läkarintyg och så vidare. Vi gör en bedömning i varje enskilt fall utifrån det underlag vi får in och tittar på Försäkringskassans motivering i sitt beslut, säger han.

– Håller vi inte med kassan skickar vi upp fallet för bedömning hos Rättsskyddet. Anser byrån att vi bör driva det vidare så får den göra det. Det måste finnas en rimlig grund för det.

Han konstaterar att inflödet av ärenden från avdelningarna inte är särskilt stort.

Transportarbetarens kontakter med ett antal avdelningar visar dock att många regionala skyddsombud ägnar allt mer tid åt att hjälpa medlemmar som fått sin sjukpenning indragen och hänvisas till arbetsförmedlingen.

En del regionala skyddsombud känner uppgivenhet, eftersom det är så svårt att ”få rätt” mot Försäkringskassan, och någon tycker det är svårt att förmå Transport att driva ärenden genom juristbyrån.

Det tillbakavisas av Sture Thorsell. Han uppfattar heller inte att avdelningarna är ”för dåliga” på att skicka ärenden vidare till förbundet.

– Jag tror problemet är att medlemmarna inte hör av sig till sina avdelningar eller kommer in i sista minuten. Då kan det vara för sent eftersom kassan har så snäva tidsramar när det gäller att bedöma arbetsförmågan.

Vad skiljer då Transports medlemmar från andra?

– Ingen aning. Vad vi vet är att många som drabbas av en sjukdom eller skada på arbetet biter ihop och jobbar på tills de faller ihop.

– Samtidigt klagar de inte över hälsan eller går till doktorn. Det ligger medlemmarna i fatet senare, att de inte har tillräcklig dokumentation över sina besvär i journaler och läkarintyg.

Sture Thorsell uppmanar medlemmarna att göra precis tvärtom:

– Bit inte ihop! Kontakta din avdelning. Det är lättare att få hjälp om du kommer i tid. Rättshjälpen börjar redan på avdelningen hos regionala skyddsombudet som ger rådgivning och stöd.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.