Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

I artikeln Sjuka kommer i kläm riktar enhetschef Robert Sjunnebo vid LO-TCO Rättsskydd skarp kritik mot Försäkringskassan, som man anser tillämpar reglerna alltför strikt. Följden blir att sjuka och arbetsskadade efter sex månader blir av med sin sjukpenning och uppmanas söka enklare jobb på den vanliga arbetsmarknaden.

– Men Transport har inte fått in några nya fall där Försäkringskassan nekat medlemmar sjukpenning. Jag har väntat på att det skulle komma in en ”skrälldus”, men det har det inte gjort, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig på förbundet.

I dagsläget har Transport ett äldre ärende som handlar om sjukpenning och livränta hos LO-TCO Rättsskydd. Andra fackförbund står för de 755 ärenden som kom in förra året.

Det är inte givet att alla medlemmar som begär rättshjälp får det beviljat. Hos Transport regleras det i stadgarna. Medlemmar kan få stöd att hävda sina intressen gentemot arbetsgivare eller hjälp om de till följd av sin yrkesutövning eller sitt medlemskap hamnar i ”rättsliga åtgärder som kan föra till rättegång”.

Sture Thorsell
Sture Thorsell. Foto: Christina Ahlund

De som vill ha rättshjälp ska vända sig till avdelningsstyrelsen i den lokalavdel­ning de tillhör. Är alla handlingar på plats och styrelsen säger ja, går frågan vidare till Transports juridiska kommitté. I den sitter förbundets ordförande och avtalssekreterare samt Sture Thorsell, som förbereder ärendena innan kommittén fattar beslut.

Vad krävs för en medlem ska få rättshjälp i ett sjukpenningärende?

– Att det finns medicinska underlag med läkarintyg och så vidare. Vi gör en bedömning i varje enskilt fall utifrån det underlag vi får in och tittar på Försäkringskassans motivering i sitt beslut, säger han.

– Håller vi inte med kassan skickar vi upp fallet för bedömning hos Rättsskyddet. Anser byrån att vi bör driva det vidare så får den göra det. Det måste finnas en rimlig grund för det.

Han konstaterar att inflödet av ärenden från avdelningarna inte är särskilt stort.

Transportarbetarens kontakter med ett antal avdelningar visar dock att många regionala skyddsombud ägnar allt mer tid åt att hjälpa medlemmar som fått sin sjukpenning indragen och hänvisas till arbetsförmedlingen.

En del regionala skyddsombud känner uppgivenhet, eftersom det är så svårt att ”få rätt” mot Försäkringskassan, och någon tycker det är svårt att förmå Transport att driva ärenden genom juristbyrån.

Det tillbakavisas av Sture Thorsell. Han uppfattar heller inte att avdelningarna är ”för dåliga” på att skicka ärenden vidare till förbundet.

– Jag tror problemet är att medlemmarna inte hör av sig till sina avdelningar eller kommer in i sista minuten. Då kan det vara för sent eftersom kassan har så snäva tidsramar när det gäller att bedöma arbetsförmågan.

Vad skiljer då Transports medlemmar från andra?

– Ingen aning. Vad vi vet är att många som drabbas av en sjukdom eller skada på arbetet biter ihop och jobbar på tills de faller ihop.

– Samtidigt klagar de inte över hälsan eller går till doktorn. Det ligger medlemmarna i fatet senare, att de inte har tillräcklig dokumentation över sina besvär i journaler och läkarintyg.

Sture Thorsell uppmanar medlemmarna att göra precis tvärtom:

– Bit inte ihop! Kontakta din avdelning. Det är lättare att få hjälp om du kommer i tid. Rättshjälpen börjar redan på avdelningen hos regionala skyddsombudet som ger rådgivning och stöd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.

Robert Savela

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Strid om en fana i Sundsvalls hamn

Hamn. En fana har rört upp känslorna mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Transport i Sundsvalls hamn. Stöld, hävdar Hamnarbetarförbundet. Den har Transports logga som HF:arna täckt över med sin egen, invänder transportarna.

Danmark får behålla vassare cabotageregler

EU. Danmark har tagit strid för vassare cabotageregler mot EU-kommissionen och vunnit kampen. Efter en tvåårig strid ger EU-domstolen den danska regeringen rätt att komplettera reglerna med egna preciseringar. I ministerförhandlingarna om nya transportregler kan domen få stor betydelse.

Svenskar på UNI:s kongress

”Ingen ensam arbetare kan vända tidvattnet”

Bevakning. Amerikanska Christy Hoffman valdes i dag till ny generalsekreterare i servicefackens världsfederation. En delegation från Transport lyssnade på hennes invigningstal på kongressen i brittiska Liverpool.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.