Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

– Det finns en del positivt i budgeten, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport. Men om regeringen hade haft kvar den skattekraft som fanns före den borgerliga höstbudgeten hade det funnits mer pengar att lägga på det som är viktigt för vanligt folk.

Några av förändringarna eller icke-förändringarna kan beröra Transportarbetarens läsare mer än andra. Lars Mikaelsson kommenterar:

  • Där finns 122 miljoner kronor extra som ska gå till enskilda vägar och järnvägar på landsbygden, 66 av dem avsätts till vägarna.

– Det låter ju bra att tänka på hela Sverige, men vi hade önskat oss en nolla till bakom de siffrorna, säger Lars Mikaelsson.

  • 80 nya miljoner går till nystartsjobben. Samtidigt planerar regeringen att ta bort kravet på andra anställningsvillkor än att lönen ska följa branschens kollektivavtal.

– Även de som får nystartsjobb kan behöva regler kring övertid, ob-tillägg, arbetstider, scheman och pension.

  • Arbetsförmedlingens budget förändras inte, så nerdragningarna kommer att fortsätta. Särskilda insatser till arbetssökande finns dock med: 335 miljoner kronor.
  • Arbetsmiljöverket får minskat anslag, helt enligt höstbudgeten som signerades Moderaterna och Kristdemokraterna.

– Det är helt uppåt väggarna. Våra arbetsgrupper är bland de mest drabbade av skador och dödsolyckor på jobbet.

  • Lägre anslag till Arbetsdomstolen, Medlingsinstitutet och forskningen om arbetslivet.

– Det känns helt fel.

  • Bensin- och dieselskatt kommer inte att öka lika mycket som tidigare. Från och med i sommar höjs den i takt med inflationen, tidigare gällde ytterligare två procents ökning varje år.
  • Flygskatten blir kvar i stället för att avskaffas i sommar, som det stod i den borgerliga höstbudgeten.  Dock får de icke statliga flygplatserna i Norrland ersättning för inkomstbortfallet.
  • Beslutet att avskaffa skattereduktionen för fackföreningsavgiften ligger fast.

– Fördelningspolitiskt drar det beslutet åt fel håll. Reduktionen har gällt alldeles för kort tid för att vi skulle hinna se någon effekt. Arbetsgivarna däremot – de får behålla sina avdrag … säger Lars Mikaelsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration med in- och utflöde av medlemmar

Fler går med i Transport

Facket. Fler in än ut. Transports medlemsstatistik har visat svarta siffror under hela hösten. 2019 ser ut att bli ett år då facket inte längre tappar medlemmar.

Transportarbetarens logga

Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

Tommy Wreeth

Vi ser ut att ha dragit det kortaste strået …

Ordförandeord. Så har januariöverenskommelsen manifesterat sig i en höstbudget som presenterades för någon vecka sedan.

Transport ute och värvar matbud

Matbud. Otrygg anställning och riskfylld arbetsmiljö. Transport försöker locka Foodoras cyklande matbud till facket.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv DHL-jobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo arbetare hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.