Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Med på träffen var fack och arbetsgivare i de mest olycksdrabbade branscherna. Även experter från Arbetsmiljöverket medverkade.

– Vi och nästan alla de andra organisationerna var kritiska till Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, när han kommer ut från mötet på arbetsmarknadsdepartementet.

– Verkets inspektörer har inte kunskap om branscherna och de ger inte tillräckligt stöd till skyddsombuden.

Martin Miljeteig och förbundets ordförande Tommy Wreeth representerade Transport på träffen. De fick, som övriga parter, fem minuter på sig att beskriva sina viktigaste tankar och krav.

– Vi tog upp alltifrån vikten att jobba förebyggande med arbetsmiljön och ge skyddsombuden rätt förutsättningar – till att lagar, regler och straff kopplade till arbetsmiljölagen behöver skärpas, säger Martin Miljeteig.

Upphandlingar som inte tillåter konkurrens med dålig arbetsmiljö, var ett annat av Transports teman. Liksom vikten av att ge arbetarna rätt förutsättningar att sköta sitt jobb utan farlig stress.

– En anställd måste våga säga nej om arbetet är för farligt,.

Januari blev den värsta månaden på tio år, när antalet dödsolyckor i arbetslivet räknas samman. Nio personer omkom enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik, bland dem två chaufförer. Till dem kommer ytterligare en chaufför, anställd vid ett utländskt företag, som körde av vägen utanför Kalix.

I februari omkom två personer på jobbet. Och så sent som i dag dog en man på sin gård, i en olycka med tjurar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tackade för informationen från fack och arbetsgivare när mötet vid 17-tiden gick mot sitt slut.

– Varje dödsfall är ett misslyckande för arbetsgivaren och samhället, sa hon i ett pressmeddelande som också berättar att sex olika statsråd med ansvar för frågor kopplade till de mest olycksdrabbade branscherna tillsammans ska lyfta arbetet mot dödsolyckor i arbetslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    5 mars, 2019

    Slopa "nattlossningar" vid obemannade butiker/lager! En ensam chaufför mitt i natten på ett butikslager i ex.vis Norrland eller i ett fryslager i Skandiahamnen med -25 grader har mycket små möjligheter att larma på hjälp 02:45 på natten när han ligger med en pall över sig!! I det andra fallet så fryser han ihjäl innan personal kommer på morgonen !!!!

  2. Peter Jansson:
    5 mars, 2019

    Visserligen är det bra med hårdare straff för arbetsmiljöbrott,men jag anser att det istället skall ställas krav på hur lossning och lastningsplatser ser ut hos de kunder som beställer eller tar emot gods/ transporter.Det är för mig förvånande att stora matbutiker inte har krav på att godset SKALL lossas/lastas via en väder tätad och halkfri lastbrygga!Jag har själv ramlat ner ifrån en bakgavellift i samband med lossning hos en matbutik som dagligen tar emot 24 meters ekipage på löpande band.Men,det är väl som vanligt att arbetare är utbytbara och när något sker så är det inte den som är ansvarig för den bristande arbetsmiljön som blir "straffad" utan den som skadar sig eller avlider som får ta "straffet".(Jag klarade mig undan vid mitt fall med lite ont i kroppen och en nyttig påminnelse i hur vansinnigt det är att lossa fullastade långtradare via bakgavellift. Valde strax därefter att byta arbete och arbetsgivare till ett med säkrare lossning/lastningssätt.)

Lästips:

Annelie Edholm är Koreafrälst. Varje dag lyssnar hon på pojkbandet BTS. ”De har musik för vilket humör som helst, väldigt sällsynt”, säger hon.

”Jag gillar inte orättvisor”

Terminal. Annelie Edholm fann kärleken och flyttade från Stockholm till Jönköping. Blev terminalarbetare och djupdök i facklig utbildning och arbetsmiljö. Som sambon. På ledig tid ljuder koreansk musik i Annelies hörlurar och hon föredrar tv-serier, gjorda i Korea.

Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.