Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Med på träffen var fack och arbetsgivare i de mest olycksdrabbade branscherna. Även experter från Arbetsmiljöverket medverkade.

– Vi och nästan alla de andra organisationerna var kritiska till Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, när han kommer ut från mötet på arbetsmarknadsdepartementet.

– Verkets inspektörer har inte kunskap om branscherna och de ger inte tillräckligt stöd till skyddsombuden.

Martin Miljeteig och förbundets ordförande Tommy Wreeth representerade Transport på träffen. De fick, som övriga parter, fem minuter på sig att beskriva sina viktigaste tankar och krav.

– Vi tog upp alltifrån vikten att jobba förebyggande med arbetsmiljön och ge skyddsombuden rätt förutsättningar – till att lagar, regler och straff kopplade till arbetsmiljölagen behöver skärpas, säger Martin Miljeteig.

Upphandlingar som inte tillåter konkurrens med dålig arbetsmiljö, var ett annat av Transports teman. Liksom vikten av att ge arbetarna rätt förutsättningar att sköta sitt jobb utan farlig stress.

– En anställd måste våga säga nej om arbetet är för farligt,.

Januari blev den värsta månaden på tio år, när antalet dödsolyckor i arbetslivet räknas samman. Nio personer omkom enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik, bland dem två chaufförer. Till dem kommer ytterligare en chaufför, anställd vid ett utländskt företag, som körde av vägen utanför Kalix.

I februari omkom två personer på jobbet. Och så sent som i dag dog en man på sin gård, i en olycka med tjurar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tackade för informationen från fack och arbetsgivare när mötet vid 17-tiden gick mot sitt slut.

– Varje dödsfall är ett misslyckande för arbetsgivaren och samhället, sa hon i ett pressmeddelande som också berättar att sex olika statsråd med ansvar för frågor kopplade till de mest olycksdrabbade branscherna tillsammans ska lyfta arbetet mot dödsolyckor i arbetslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    5 mars, 2019

    Slopa "nattlossningar" vid obemannade butiker/lager! En ensam chaufför mitt i natten på ett butikslager i ex.vis Norrland eller i ett fryslager i Skandiahamnen med -25 grader har mycket små möjligheter att larma på hjälp 02:45 på natten när han ligger med en pall över sig!! I det andra fallet så fryser han ihjäl innan personal kommer på morgonen !!!!

  2. Peter Jansson:
    5 mars, 2019

    Visserligen är det bra med hårdare straff för arbetsmiljöbrott,men jag anser att det istället skall ställas krav på hur lossning och lastningsplatser ser ut hos de kunder som beställer eller tar emot gods/ transporter.Det är för mig förvånande att stora matbutiker inte har krav på att godset SKALL lossas/lastas via en väder tätad och halkfri lastbrygga!Jag har själv ramlat ner ifrån en bakgavellift i samband med lossning hos en matbutik som dagligen tar emot 24 meters ekipage på löpande band.Men,det är väl som vanligt att arbetare är utbytbara och när något sker så är det inte den som är ansvarig för den bristande arbetsmiljön som blir "straffad" utan den som skadar sig eller avlider som får ta "straffet".(Jag klarade mig undan vid mitt fall med lite ont i kroppen och en nyttig påminnelse i hur vansinnigt det är att lossa fullastade långtradare via bakgavellift. Valde strax därefter att byta arbete och arbetsgivare till ett med säkrare lossning/lastningssätt.)

Lästips:

Snabbkoll: Riskbedömning corona. Illustration: Mattias Käll

Är din arbetsplats coronasäker?

Riskbedömning. Jag jobbar på ungefär som vanligt, trots corona. Inte oroar jag mig varje dag, men tanken finns där ändå: Tänk om jag drar hem smittan? Min chef verkar inte ta så allvarligt på covid-19. Vad ska jag göra? Vad kan jag begära av min arbetsgivare?

Kenneth Malmberg står vid en cykelöverfart som renhållningsarbetarna måste backa över. ”Vi har inte gjort en enda riskbedömning”, säger han.

Skyddsombuden på Suez Malmö hoppar av i protest

Miljöarbetare. Transports skyddsombud på Suez i Malmö anser sig ha blivit motarbetade av arbetsgivaren. – Vi har slagit oss blodiga. Vi har verkligen försökt, säger Kenneth Malmberg, före detta huvudskyddsombud.

Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.