Annons:
Annons:

Transport kräver hårdare straff för arbetsmiljöbrott

Politik. Tolv personer har hittills i år omkommit på jobbet. Redan den 1 januari dog en lastbilschaufför när han skulle lasta bilen. I dag träffade Transport arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) – och krävde tydligare lagar och skarpare straff.

Med på träffen var fack och arbetsgivare i de mest olycksdrabbade branscherna. Även experter från Arbetsmiljöverket medverkade.

– Vi och nästan alla de andra organisationerna var kritiska till Arbetsmiljöverket, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport, när han kommer ut från mötet på arbetsmarknadsdepartementet.

– Verkets inspektörer har inte kunskap om branscherna och de ger inte tillräckligt stöd till skyddsombuden.

Martin Miljeteig och förbundets ordförande Tommy Wreeth representerade Transport på träffen. De fick, som övriga parter, fem minuter på sig att beskriva sina viktigaste tankar och krav.

– Vi tog upp alltifrån vikten att jobba förebyggande med arbetsmiljön och ge skyddsombuden rätt förutsättningar – till att lagar, regler och straff kopplade till arbetsmiljölagen behöver skärpas, säger Martin Miljeteig.

Upphandlingar som inte tillåter konkurrens med dålig arbetsmiljö, var ett annat av Transports teman. Liksom vikten av att ge arbetarna rätt förutsättningar att sköta sitt jobb utan farlig stress.

– En anställd måste våga säga nej om arbetet är för farligt,.

Januari blev den värsta månaden på tio år, när antalet dödsolyckor i arbetslivet räknas samman. Nio personer omkom enligt Arbetsmiljöverkets officiella statistik, bland dem två chaufförer. Till dem kommer ytterligare en chaufför, anställd vid ett utländskt företag, som körde av vägen utanför Kalix.

I februari omkom två personer på jobbet. Och så sent som i dag dog en man på sin gård, i en olycka med tjurar.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson tackade för informationen från fack och arbetsgivare när mötet vid 17-tiden gick mot sitt slut.

– Varje dödsfall är ett misslyckande för arbetsgivaren och samhället, sa hon i ett pressmeddelande som också berättar att sex olika statsråd med ansvar för frågor kopplade till de mest olycksdrabbade branscherna tillsammans ska lyfta arbetet mot dödsolyckor i arbetslivet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    5 mars, 2019

    Slopa "nattlossningar" vid obemannade butiker/lager! En ensam chaufför mitt i natten på ett butikslager i ex.vis Norrland eller i ett fryslager i Skandiahamnen med -25 grader har mycket små möjligheter att larma på hjälp 02:45 på natten när han ligger med en pall över sig!! I det andra fallet så fryser han ihjäl innan personal kommer på morgonen !!!!

  2. Peter Jansson:
    5 mars, 2019

    Visserligen är det bra med hårdare straff för arbetsmiljöbrott,men jag anser att det istället skall ställas krav på hur lossning och lastningsplatser ser ut hos de kunder som beställer eller tar emot gods/ transporter.Det är för mig förvånande att stora matbutiker inte har krav på att godset SKALL lossas/lastas via en väder tätad och halkfri lastbrygga!Jag har själv ramlat ner ifrån en bakgavellift i samband med lossning hos en matbutik som dagligen tar emot 24 meters ekipage på löpande band.Men,det är väl som vanligt att arbetare är utbytbara och när något sker så är det inte den som är ansvarig för den bristande arbetsmiljön som blir "straffad" utan den som skadar sig eller avlider som får ta "straffet".(Jag klarade mig undan vid mitt fall med lite ont i kroppen och en nyttig påminnelse i hur vansinnigt det är att lossa fullastade långtradare via bakgavellift. Valde strax därefter att byta arbete och arbetsgivare till ett med säkrare lossning/lastningssätt.)

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportarbetarens logga

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

Fler skyddsombud stoppar dödsolyckor

Insändare. Det behövs fler skyddsombud inom transportbranschen om nollvisionen ska uppnås.

Transports stiftelse belönar arbete för Östersjöns miljö

Havsmiljö. Östersjöakuten ger i år pris till Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap. Han får det för forskning om Östersjöns ekosystem och sjöfartens miljöeffekter. – Han är en fantastisk kombination av forskare och bra pedagog, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Skyddsombud i Dalarna anmäler riskabel sophämtning

Miljöarbete. Renhållningsarbetarna har i åratal larmat om olycksrisken och Transports skyddsombud Anders Hedman har länge försökt få till ändringar. Nu är sophämtningen vid riksväg 68 utanför Avesta ett fall för Arbetsmiljöverket.

”Gå en facklig kurs!”

Studier. Malmbilsföraren Helena Kuhumen var förr teaterledare. Nu är hon en av åtta nya studieorganisatörer som sammanstrålar på Transports förbundskontor. Deras mission? Att sprida kunskap.

Föraren styrde av vägen med skenande lastbil

Åkeri. En skenande lastbil har fått stor uppmärksamhet i medierna. Det var vid lunchtid på måndagen som bromsarna slutade fungera på Scanian som var på väg norrut på E 20. Föraren lyckades heller inte få ur 6:ans växel, trots telefonsupport från Scania.

SAS blir utan strejkstöd

Flyg. Svenskt Näringsliv kommer inte att betala ut konfliktersättning till SAS, efter den veckolånga pilotstrejken. Konflikten beräknas ha kostat flygbolaget 60-80 miljoner kronor per dag. Pengar som SAS nu får ta ur egen ficka.

Halmstad satsar på utbildning av nya lastbilsförare

Åkeri. Branschen skriker efter folk och nu satsar Halmstad kommun över 100 miljoner på sin transport- och fordonsutbildning. En helt ny gymnasiedeldel är på plats, övningsområdet har utökats – och 24 transportelever börjar i höst.

Veddigeåkeri försatt i konkurs

Åkeri. Lundåkra frakt är försatt i konkurs. Bolaget tog över körningar och lokaler efter det omdebatterade åkeriet Andreassons i Veddige. Paret Andreasson satt i ledningen för Lundåkra innan de försattes i personlig konkurs. De litauiska förare som bemannat Lundåkrabilarna är blåsta på lönen.

Nina Broman Costa

Transportare med sikte på EU

EU-valet. Hon är säljare på en bensinstation och vill se fler arbetare i politiken. Nu står Nina Broman Costa själv som nummer fyra på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Mats Ericsson

Medlemssnack vid mack

Facket. När en chaufför tankar sin lastbil står han stilla i runda slängar mellan fem och 15 minuter. Då passar Transports uppsökare i Värmland på.

Eddie Prüss

Lagerarbetare på Postnord varslas

Lager. Postnord tappar kunder. I småländska Ljungby betyder det varsel om uppsägning för 39 anställda på lagret. Fackklubbens ordförande förhandlar för 180 transportare.

TMA-skyddet är nedfällt.

Facket varnar för fler olyckor efter nytt bakslag i domstol

Bärgning. Bilbärgare och andra jourarbetare längs vägarna gick på en ny mina när det gäller säkerheten i jobbet. Landets högsta juridiska instans tar inte upp frågan om generellt krav på skyddsfordon (TMA). Därmed vinner Arbetsmiljöverket, som gjort en 180-graderssväng.

Alkoholkoll i hamnarna på gång

Hamn/Åkeri. Ingen är emot att de som kör på svenska vägar är nyktra. Svårigheten är att få till rättssäkerheten när nykterhetskontroller införs i hamnarna. Planen är att en eller flera teststationer ska komma i gång i år.

Uppmaning till tidningsbuden: kräv rätt lön

Distribution. Tidningsbud som inte får ut lön för arbetad extratid är inget isolerat problem. Magnus Thelander, central ombudsman i Transport, säger: – Vårt budskap till buden är: Jobba i normal takt. Skriv upp all arbetad tid och kräv betalt. Blir det problem, kontakta facket!

Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.