Transport kraftsamlar inför avtalsrörelsen

I dag, måndag, inledde Transport sin stora avtalskonferens. 200 ombud och anställda från hela landet samlas i fyra dagar för att diskutera vilka avtalskrav som ska drivas i nästa års lönerörelse. I öppningstalet kritiserade förbundets ordförande Lars Lindgren både industrifacken och det utbredda "daglöneriet".

– Det måste bli stopp för de otrygga jobb där folk rings in med någon timmes varsel. Fast anställning på heltid ska vara norm på arbetsmarknaden, sa Lindgren och fick applåder.

Nästa år inleds en ny stor avtalsrörelse där parterna ska förhandla fram nya villkor för tre miljoner arbetstagare.

Transport har 30 kollektivavtal, hälften av dem löper ut den 31 mars 2016. Inför förhandlingarna har förbundet kallat till avtalskonferens på Runö kursgård utanför Stockholm.

Lars Lindgren inledde och riktade hård kritik mot Kristdemokraterna, som skjutit den så kallade decemberöverenskommelsen i sank.

Han beskrev sedan den historiska utvecklingen och den speciella uppgörelse, Industriavtalet, som lett fram till att industrins parter fått ett mycket stort inflytande över lönerna på hela den svenska arbetsmarknaden.

– Steg för steg har industrifacken gått från att vara vanliga förbund bland andra i LO till att ta över taktpinnen fullständigt. Försöken att komma överens om kvinno- och låglönesatsningar havererade när industriförbunden gjorde upp med arbetsgivarna på egen hand.

LO arbetar nu på en ny så kallad samordning, med målet att samla alla fackförbund bakom gemensamma krav i den kommande avtalsrörelsen.

– Förutsättningarna är inte de bästa, konstaterade Lars Lindgren. Bland övriga förbund finns en stark oro för att vi än en gång ska bli överkörda av industrin.

Förbundsordföranden kom sedan in på löneglidningen, alltså de lönehöjningar som sker utöver de som parterna förhandlat fram i de centrala uppgörelserna:

– Inom industrin är det vanligt med löneglidning. Men i Transport har vi många små arbetsplatser och väldigt små lönehöjningar utöver de vi förhandlar fram i avtalen.

– Vi är också i princip det enda förbund som säger nej till individuella löner. Och det ska vi fortsätta med!

Lars Lindgren kommenterade också Kommunals utspel. Förbundet har deklarerat att en grupp medlemmar, undersköterskorna, ska ha högre löneökningar än andra den här gången.

– Jag har redan klargjort i LO-styrelsen att Transport inte kommer att ställa sig bakom kravet. Vi kan inte stödja en specifik yrkesgrupp, däremot välkomnar vi att man tar strid för en satsning på alla låglönegrupper.

– Transport säger också nej till sänkta ingångslöner. Vi kommer aldrig att vara med och dumpa lönerna, så som man gjort i exempelvis USA.

Avslutningsvis sa Lars Lindgren:

– Jag tror tyvärr att avtalsrörelsen blir besvärlig. Jag befarar att vi får samma ordning som tidigare, med industriförbund som går först. Jag är orolig för att industrins parter gör upp om historiskt låga löneökningar, samtidigt som deras egna medlemmar i efterhand får mer än andra genom löneglidning.

Med adress till de församlade ombuden fortsatte han:

– Nu är det upp till er kamrater! En fråga vill jag skicka med er när ni nu diskuterar kraven som vi ska prioritera. Det handlar om trygghet i jobbet. Det måste bli stopp för daglöneriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).