Transport kraftsamlar inför avtalsrörelsen

I dag, måndag, inledde Transport sin stora avtalskonferens. 200 ombud och anställda från hela landet samlas i fyra dagar för att diskutera vilka avtalskrav som ska drivas i nästa års lönerörelse. I öppningstalet kritiserade förbundets ordförande Lars Lindgren både industrifacken och det utbredda "daglöneriet".

– Det måste bli stopp för de otrygga jobb där folk rings in med någon timmes varsel. Fast anställning på heltid ska vara norm på arbetsmarknaden, sa Lindgren och fick applåder.

Nästa år inleds en ny stor avtalsrörelse där parterna ska förhandla fram nya villkor för tre miljoner arbetstagare.

Transport har 30 kollektivavtal, hälften av dem löper ut den 31 mars 2016. Inför förhandlingarna har förbundet kallat till avtalskonferens på Runö kursgård utanför Stockholm.

Lars Lindgren inledde och riktade hård kritik mot Kristdemokraterna, som skjutit den så kallade decemberöverenskommelsen i sank.

Han beskrev sedan den historiska utvecklingen och den speciella uppgörelse, Industriavtalet, som lett fram till att industrins parter fått ett mycket stort inflytande över lönerna på hela den svenska arbetsmarknaden.

– Steg för steg har industrifacken gått från att vara vanliga förbund bland andra i LO till att ta över taktpinnen fullständigt. Försöken att komma överens om kvinno- och låglönesatsningar havererade när industriförbunden gjorde upp med arbetsgivarna på egen hand.

LO arbetar nu på en ny så kallad samordning, med målet att samla alla fackförbund bakom gemensamma krav i den kommande avtalsrörelsen.

– Förutsättningarna är inte de bästa, konstaterade Lars Lindgren. Bland övriga förbund finns en stark oro för att vi än en gång ska bli överkörda av industrin.

Förbundsordföranden kom sedan in på löneglidningen, alltså de lönehöjningar som sker utöver de som parterna förhandlat fram i de centrala uppgörelserna:

– Inom industrin är det vanligt med löneglidning. Men i Transport har vi många små arbetsplatser och väldigt små lönehöjningar utöver de vi förhandlar fram i avtalen.

– Vi är också i princip det enda förbund som säger nej till individuella löner. Och det ska vi fortsätta med!

Lars Lindgren kommenterade också Kommunals utspel. Förbundet har deklarerat att en grupp medlemmar, undersköterskorna, ska ha högre löneökningar än andra den här gången.

– Jag har redan klargjort i LO-styrelsen att Transport inte kommer att ställa sig bakom kravet. Vi kan inte stödja en specifik yrkesgrupp, däremot välkomnar vi att man tar strid för en satsning på alla låglönegrupper.

– Transport säger också nej till sänkta ingångslöner. Vi kommer aldrig att vara med och dumpa lönerna, så som man gjort i exempelvis USA.

Avslutningsvis sa Lars Lindgren:

– Jag tror tyvärr att avtalsrörelsen blir besvärlig. Jag befarar att vi får samma ordning som tidigare, med industriförbund som går först. Jag är orolig för att industrins parter gör upp om historiskt låga löneökningar, samtidigt som deras egna medlemmar i efterhand får mer än andra genom löneglidning.

Med adress till de församlade ombuden fortsatte han:

– Nu är det upp till er kamrater! En fråga vill jag skicka med er när ni nu diskuterar kraven som vi ska prioritera. Det handlar om trygghet i jobbet. Det måste bli stopp för daglöneriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Än dröjer vägar för 74-tonsbilar

Skogen. Förberedelserna fortsätter för att släppa fram 74 ton tunga lastbilar på vägarna. I det första steget handlar det om kanske tio procent av vägnätet. Fortfarande i fem avgränsade områden.

Saknas: 3 450 lastbilsförare

Åkeri. Goda tider för den som kör lastbil. Besvärligt för åkerierna som inte hittar förare. En historiskt het arbetsmarknad för chaufförerna, enligt Tya.

Loa Brynjulfsdottir, Magnus Falk, Asma Jahngir och Saied Tagavi

Facklig rätt lyftes med FN:s rapportör

Internationellt. Fackliga rättigheter är mänskliga rättigheter. Människor ska inte kastas i fängelse, torteras och förlora sina jobb för att de slåss för bättre arbetsvillkor. Med det budskapet träffade LO och Transport i dag FN:s särskilda rapportör för mänskliga rättigheter i Iran.

Avtalsrörelsen
Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Grillkväll med femman

Samkväm. Regnet hotade men höll sig undan. Avdelning 5 Stockholm hade grillkväll som lockade medlemmar, unga och gamla.

Avtalsrörelsen

Taxiförhandlingar fortsätter i september

Taxi. Förhandlingarna om nya taxilöner tar ny fart i början av september. Transport jobbar för ett avtal med månadslön – åtminstone för dem som kör färdtjänst och sjukresor.

Alliansen vill lagstifta om lägre lön

Politik. Lägre lön för dem som jobbar – och ingen arbetsgivaravgift för arbetsgivaren. Alliansen presenterar sitt förslag om inträdesjobb i dag. Det innebär lagstiftning som öppnar löner lägre än kollektivavtalens.

Andreassons i personlig konkurs

Åkeri. Paret bakom Andreassons åkeri i Veddige har försatts i personlig konkurs. De får under hösten inte driva egna företag eller över huvud taget sitta i styrelsen i något företag. En konkursförvaltare tar över deras personliga ekonomi tills konkursen är avslutad.

Karl-Petter Thorwaldsson och Philip Botström

LO och SSU kräver satsning på välfärden

Politik. 70 miljarder till välfärden och högre skatter på kapital. LO går ihop med SSU och ställer krav på regeringen. Kravet på pengar till vård, skolor, omsorg och resten av välfärden ligger på en helt annan nivå än vad finansministern (S) tidigare har utlovat.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbar samlar till manifestation

Renhållning. På lördag håller Stockholms sopgubbar en manifestation på Medborgarplatsen. Då har det gått drygt en månad sedan den vilda strejken stoppade stora delar av sophämtningen i stan.

Två dömda för grov misshandel av väktare

Bevakning. En väktare i Eskilstuna misshandlades grovt av två gärningsmän i april. Den ena gärningsmannen fick ett och ett halvt års fängelse. Den andre ett år.

RSO kan få agera på fler ställen

Arbetsmiljö. Ökade befogenheter för regionala skyddsombud har regeringens utredare föreslagit. Om förslaget blir verklighet kommer ett RSO kunna besöka och agera även på arbetsplatser utan medlemmar. Flera myndigheter är för förändringen, men Svenskt Näringsliv vill slopa kopplingen med facket.

Flygande pizzor lär dröja

Drönare. Pizzabuden lär få behålla sina jobb inom överskådlig framtid. Trots nya regler för drönare tror inte riktigt Philip Eide, marknadschef på Onlinepizza, på leveranser från luften.

Jätteförlust för Foodora

Matbud. Foodora är ett av Sveriges största matbudsföretag. Verksamheten fortsätter växa men ekonomin usel. Bara i fjol backade företaget 32 miljoner kronor.

Göteborgs hamn

LAS-listan på APM klar

Hamn. Vilka personer som får gå på APM i Göteborgs hamn är nu färdig. Listan fick först göras om efter att Transports representanter upptäckt ett antal fel.