Transport kraftsamlar inför avtalsrörelsen

I dag, måndag, inledde Transport sin stora avtalskonferens. 200 ombud och anställda från hela landet samlas i fyra dagar för att diskutera vilka avtalskrav som ska drivas i nästa års lönerörelse. I öppningstalet kritiserade förbundets ordförande Lars Lindgren både industrifacken och det utbredda "daglöneriet".

– Det måste bli stopp för de otrygga jobb där folk rings in med någon timmes varsel. Fast anställning på heltid ska vara norm på arbetsmarknaden, sa Lindgren och fick applåder.

Nästa år inleds en ny stor avtalsrörelse där parterna ska förhandla fram nya villkor för tre miljoner arbetstagare.

Transport har 30 kollektivavtal, hälften av dem löper ut den 31 mars 2016. Inför förhandlingarna har förbundet kallat till avtalskonferens på Runö kursgård utanför Stockholm.

Lars Lindgren inledde och riktade hård kritik mot Kristdemokraterna, som skjutit den så kallade decemberöverenskommelsen i sank.

Han beskrev sedan den historiska utvecklingen och den speciella uppgörelse, Industriavtalet, som lett fram till att industrins parter fått ett mycket stort inflytande över lönerna på hela den svenska arbetsmarknaden.

– Steg för steg har industrifacken gått från att vara vanliga förbund bland andra i LO till att ta över taktpinnen fullständigt. Försöken att komma överens om kvinno- och låglönesatsningar havererade när industriförbunden gjorde upp med arbetsgivarna på egen hand.

LO arbetar nu på en ny så kallad samordning, med målet att samla alla fackförbund bakom gemensamma krav i den kommande avtalsrörelsen.

– Förutsättningarna är inte de bästa, konstaterade Lars Lindgren. Bland övriga förbund finns en stark oro för att vi än en gång ska bli överkörda av industrin.

Förbundsordföranden kom sedan in på löneglidningen, alltså de lönehöjningar som sker utöver de som parterna förhandlat fram i de centrala uppgörelserna:

– Inom industrin är det vanligt med löneglidning. Men i Transport har vi många små arbetsplatser och väldigt små lönehöjningar utöver de vi förhandlar fram i avtalen.

– Vi är också i princip det enda förbund som säger nej till individuella löner. Och det ska vi fortsätta med!

Lars Lindgren kommenterade också Kommunals utspel. Förbundet har deklarerat att en grupp medlemmar, undersköterskorna, ska ha högre löneökningar än andra den här gången.

– Jag har redan klargjort i LO-styrelsen att Transport inte kommer att ställa sig bakom kravet. Vi kan inte stödja en specifik yrkesgrupp, däremot välkomnar vi att man tar strid för en satsning på alla låglönegrupper.

– Transport säger också nej till sänkta ingångslöner. Vi kommer aldrig att vara med och dumpa lönerna, så som man gjort i exempelvis USA.

Avslutningsvis sa Lars Lindgren:

– Jag tror tyvärr att avtalsrörelsen blir besvärlig. Jag befarar att vi får samma ordning som tidigare, med industriförbund som går först. Jag är orolig för att industrins parter gör upp om historiskt låga löneökningar, samtidigt som deras egna medlemmar i efterhand får mer än andra genom löneglidning.

Med adress till de församlade ombuden fortsatte han:

– Nu är det upp till er kamrater! En fråga vill jag skicka med er när ni nu diskuterar kraven som vi ska prioritera. Det handlar om trygghet i jobbet. Det måste bli stopp för daglöneriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.