Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close
Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close

Transport intensifierar avtalsförhandlingarna

Nu står mackpersonalen på tur. I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingarna som rör omkring 5 000 medlemmar på bensinstationerna. Ett av de fackliga målen är att få bort en bestämmelse som ger lägre betalt när anställda jobbar mertid.

Den 29 mars klev Transport in i avtalsrörelsen. Bensinmackarna är den femte gruppen som kommer in på banan.

Dagens förhandlingar kan komma att påverkas av utvecklingen för den största medlemsgruppen – åkerichaufförer och terminalarbetare. Där har den stora förhandlingsdelegationen kallats in till klockan 15 i eftermiddag.

Ombuden får då ta ställning till ett sammanhållet bud som tröskats fram under de gångna veckorna. Skulle åkeri/terminal gå i mål är det troligt att uppgörelsen blir styrande för Transports övriga avtalsområden.

Ann-Sophie Graemer jobbar på en Statoilstation i Uppsala och ingår i den fackliga delegation som nu förhandlar mot två organisationer – Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (PAF) och Motormännens arbetsgivareförbund (MAF). PAF reglerar villkoren på Statoil och MAF på övriga stationer, utom OKQ8 som har ett tredje avtal.

I startskedet är parterna faktiskt överens om att försöka slå ihop MAF- och PAF- avtalen till ett.

Vilka förväntningar har Ann-Sophie Graemers arbetskamrater inför avtalsförhandlingarna?

– Det har inte varit så mycket snack. Många hos oss är studenter som jobbar extra, de är inte med i facket. Men när jag förklarat att jag sitter med i Transports förhandlingsdelegation blir kommentaren oftast: ”Fixa en rejäl lönehöjning!”

Ann-Sophies station är relativt nybyggd och ligger vid E4 som fick en ny sträckning utanför Uppsala för några år sedan.

– Vi har väldigt många kunder, de flesta som långreser hamnar hos oss förr eller senare. Läget gör tyvärr att vi har många smitare också. I snitt är det nog en om dagen som struntar i att betala.

Oljebolaget Statoil har sålt hela sitt stationsnät och under våren kommer mackarna att byta namn till Circle K. En ny ägare har också inneburit andra förändringar, tycker Ann-Sophie Graemer:

– De har blivit ännu stressigare. Nu räknar man minuter.

Deltider är vanligt på landets bensinstationer. Arbetsgivarna anställer på låt säga 50 procent och sedan är personalen piskad att jaga mertid. Lösningen innebär förstås flexibilitet för arbetsgivaren. Men inte bara det. I bensinstationsavtalen är mertid faktiskt billigare än ordinarie arbetstid.

– Det är en av de viktigaste frågorna i årets avtalsrörelse. Här måste vi få en förändring, säger ombudsman Magnus Larsson, som ansvarar för bensinavtalen.

Transport har kallat in förhandlingsdelegationen två dagar, det vill säga måndag och tisdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Inget stopp för ensamjobb bland Loomis värdetransportörer

Värdetransporter. Arbetsmiljöverket gick först på huvudskyddsombudets och Transports linje: Loomis ska dubbelbemanna sina värdetransporter. Efter visst juridiskt krångel vänder myndigheten nu på klacken. Värdeväktarna får arbeta ensamma.

”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winsten är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.