Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close
Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close

Transport intensifierar avtalsförhandlingarna

Nu står mackpersonalen på tur. I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingarna som rör omkring 5 000 medlemmar på bensinstationerna. Ett av de fackliga målen är att få bort en bestämmelse som ger lägre betalt när anställda jobbar mertid.

Den 29 mars klev Transport in i avtalsrörelsen. Bensinmackarna är den femte gruppen som kommer in på banan.

Dagens förhandlingar kan komma att påverkas av utvecklingen för den största medlemsgruppen – åkerichaufförer och terminalarbetare. Där har den stora förhandlingsdelegationen kallats in till klockan 15 i eftermiddag.

Ombuden får då ta ställning till ett sammanhållet bud som tröskats fram under de gångna veckorna. Skulle åkeri/terminal gå i mål är det troligt att uppgörelsen blir styrande för Transports övriga avtalsområden.

Ann-Sophie Graemer jobbar på en Statoilstation i Uppsala och ingår i den fackliga delegation som nu förhandlar mot två organisationer – Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (PAF) och Motormännens arbetsgivareförbund (MAF). PAF reglerar villkoren på Statoil och MAF på övriga stationer, utom OKQ8 som har ett tredje avtal.

I startskedet är parterna faktiskt överens om att försöka slå ihop MAF- och PAF- avtalen till ett.

Vilka förväntningar har Ann-Sophie Graemers arbetskamrater inför avtalsförhandlingarna?

– Det har inte varit så mycket snack. Många hos oss är studenter som jobbar extra, de är inte med i facket. Men när jag förklarat att jag sitter med i Transports förhandlingsdelegation blir kommentaren oftast: ”Fixa en rejäl lönehöjning!”

Ann-Sophies station är relativt nybyggd och ligger vid E4 som fick en ny sträckning utanför Uppsala för några år sedan.

– Vi har väldigt många kunder, de flesta som långreser hamnar hos oss förr eller senare. Läget gör tyvärr att vi har många smitare också. I snitt är det nog en om dagen som struntar i att betala.

Oljebolaget Statoil har sålt hela sitt stationsnät och under våren kommer mackarna att byta namn till Circle K. En ny ägare har också inneburit andra förändringar, tycker Ann-Sophie Graemer:

– De har blivit ännu stressigare. Nu räknar man minuter.

Deltider är vanligt på landets bensinstationer. Arbetsgivarna anställer på låt säga 50 procent och sedan är personalen piskad att jaga mertid. Lösningen innebär förstås flexibilitet för arbetsgivaren. Men inte bara det. I bensinstationsavtalen är mertid faktiskt billigare än ordinarie arbetstid.

– Det är en av de viktigaste frågorna i årets avtalsrörelse. Här måste vi få en förändring, säger ombudsman Magnus Larsson, som ansvarar för bensinavtalen.

Transport har kallat in förhandlingsdelegationen två dagar, det vill säga måndag och tisdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.

Missnöje med Reno Norden även i Malmö

Renhållning. Bland Malmös miljöarbetare pyr också missnöjet över Reno Norden. I våras tog företaget över all sophämtning och i delar av staden tvingas renhållarna jobba uppåt 12-13 timmar, för att hinna med turerna. Nu överväger de anställda att ta till sympatiåtgärder för kollegorna i Stockholm.

Sopkonflikten i Stockholm

Paus i sopstriden

Renhållning. Det är tillfällig vapenvila i den infekterade sopkonflikten i Stockholm. På tisdagsmorgonen åkte miljöarbetarna på Liselotte Lööf ut med sopbilarna. De strejkande kollegorna på Reno Norden fortsätter aktionen. Klockan 12 i dag ska de ha ett möte med företagsledningen.