Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close
Ann-Sophie Graemer och Linda Svensson ingår i Transports förhandlingsdelegation för bensinstationsavtalen.
Close

Transport intensifierar avtalsförhandlingarna

Nu står mackpersonalen på tur. I dag, tisdag, inledde Transport förhandlingarna som rör omkring 5 000 medlemmar på bensinstationerna. Ett av de fackliga målen är att få bort en bestämmelse som ger lägre betalt när anställda jobbar mertid.

Den 29 mars klev Transport in i avtalsrörelsen. Bensinmackarna är den femte gruppen som kommer in på banan.

Dagens förhandlingar kan komma att påverkas av utvecklingen för den största medlemsgruppen – åkerichaufförer och terminalarbetare. Där har den stora förhandlingsdelegationen kallats in till klockan 15 i eftermiddag.

Ombuden får då ta ställning till ett sammanhållet bud som tröskats fram under de gångna veckorna. Skulle åkeri/terminal gå i mål är det troligt att uppgörelsen blir styrande för Transports övriga avtalsområden.

Ann-Sophie Graemer jobbar på en Statoilstation i Uppsala och ingår i den fackliga delegation som nu förhandlar mot två organisationer – Petroleumbranschens arbetsgivareförbund (PAF) och Motormännens arbetsgivareförbund (MAF). PAF reglerar villkoren på Statoil och MAF på övriga stationer, utom OKQ8 som har ett tredje avtal.

I startskedet är parterna faktiskt överens om att försöka slå ihop MAF- och PAF- avtalen till ett.

Vilka förväntningar har Ann-Sophie Graemers arbetskamrater inför avtalsförhandlingarna?

– Det har inte varit så mycket snack. Många hos oss är studenter som jobbar extra, de är inte med i facket. Men när jag förklarat att jag sitter med i Transports förhandlingsdelegation blir kommentaren oftast: ”Fixa en rejäl lönehöjning!”

Ann-Sophies station är relativt nybyggd och ligger vid E4 som fick en ny sträckning utanför Uppsala för några år sedan.

– Vi har väldigt många kunder, de flesta som långreser hamnar hos oss förr eller senare. Läget gör tyvärr att vi har många smitare också. I snitt är det nog en om dagen som struntar i att betala.

Oljebolaget Statoil har sålt hela sitt stationsnät och under våren kommer mackarna att byta namn till Circle K. En ny ägare har också inneburit andra förändringar, tycker Ann-Sophie Graemer:

– De har blivit ännu stressigare. Nu räknar man minuter.

Deltider är vanligt på landets bensinstationer. Arbetsgivarna anställer på låt säga 50 procent och sedan är personalen piskad att jaga mertid. Lösningen innebär förstås flexibilitet för arbetsgivaren. Men inte bara det. I bensinstationsavtalen är mertid faktiskt billigare än ordinarie arbetstid.

– Det är en av de viktigaste frågorna i årets avtalsrörelse. Här måste vi få en förändring, säger ombudsman Magnus Larsson, som ansvarar för bensinavtalen.

Transport har kallat in förhandlingsdelegationen två dagar, det vill säga måndag och tisdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.