Transport: Inkomstförsäkra nu!

Försäkring. Mer pengar varje månad för de flesta arbetslösa medlemmar. Och ökad trygghet för den som riskerar att förlora jobbet. Transport genomför en kampanj för att informera om förbundets inkomstförsäkring.

– Vi måste tala om vad man får ut i a-kassa i dag. För de första hundra dagarna är det runt 14500 kronor efter skatt – det är inga 80 procent av lönen om man tjänar runt 30 000 kronor i månaden, som många av våra medlemmar gör. När sedan taket sjunker efter 100 dagar blir det ännu mindre, säger Sture Thorsell, försäkringsansvarig i Transport.

Han har varit drivande för att marknadsföra inkomstförsäkringen: Medlemskap i förbundet betyder automatiskt skydd på inkomster upp till 80 procent av hela lönen, utöver a-kassans skydd på inkomster upp till 25 025 kronor i månaden.

Sedan förra året går det också att teckna en tilläggsförsäkring hos Folksam, som gör att försäkringen sträcker sig ytterligare 200 dagar. Den försäkringen kan innebära en avgörande skillnad också för arbetslösa som haft månadsinkomst runt eller strax under 25 000 kronor: När taket i den statliga a-kassan sjunker efter 100 dagar riskerar de, som kanske redan har små marginaler, att drabbas extra hårt:

– Inkomstförsäkringen kan göra det möjligt att klara sig under en arbetslöshetsperiod, klara en lågkonjunktur utan att behöva gå från hus och hem, säger Sture Thorsell.

Hans första råd: Gå med i facket så snart som möjligt! För att ha rätt till den automatiska försäkringen gäller att en ska ha varit medlem minst ett år och under den tiden inte ha varit arbetslös. För tilläggsförsäkringen gäller samma kvalifikationstid från den dag man tecknat försäkringen. Det är också möjligt att ta med sig kvalifikationstiden från ett annat fackförbund.

Anpassad medlemsavgift
Den som tjänar under den statliga a-kassans tak får ersättning på 80 procent av lönen och har därmed inte rätt till extra pengar från inkomstförsäkringen. Men de är inte heller med och betalar för andra medlemmars extrainkomst vid arbetslöshet. Medlemsavgiften är anpassad så att ingen utan den rätten betalar premien.

Sture Thorsell ser också fackförbundens inkomstförsäkringar som ett sätt att göra medlemskap attraktivt, inte minst i en tid med befarad lågkonjunktur och urholkade statliga försäkringssystem. Den höjning av a-kassans tak som gjordes för fyra år riskerar snart att vara uppäten av löneökningar, påpekar han. Majoriteten av dem som hittills utnyttjat Transports inkomstförsäkring har månadsinkomster på 29 000 – 30 000 kronor.

– Vi som fackförbund arbetar för rimliga ersättningar från både a-kassa och sjukförsäkring – naturligtvis skulle vi helst se att det inte alls behövdes någon inkomstförsäkring. Men så länge det inte finnas någon verklig politisk vilja till förändring för att höja a-kassans tak måste det finnas ett komplement, säger Sture Thorsell.

Han påminner om att både den allmänna sjukförsäkringen och arbetslöshetsförsäkringen har sitt ursprung i de trygghetssystem som fackförbunden en gång skapade i sina egna kassor, som staten senare tog över.
Transportarbetarförbundet var bland de första förbund inom LO att införa en inkomstförsäkring. Beslutet togs av kongressen redan 2007.

I dag har majoriteten av LO-förbunden inkomstförsäkringar. I somras införde IF Metall en sådan försäkring trots att en majoritet inom Metall länge funnits ett starkt motstånd.

Ingen motsägelse
Frågan var tidigare omstridd. En vanlig åsikt, också inom TCO-förbund – som överlag var betydligt tidigare ute – var att fackförbund inte ska agera försäkringsbolag. I stället borde förbunden ägna sig åt att driva på för förbättringar i försäkringssystem som a-kassa och sjukförsäkring.
Varken Transports försäkringsansvariga, Sture Thorsell, eller förbundssekreteraren Lars Mikaelsson ser det som att det ena utesluter det andra. Men få inom förbundet ser i dag inkomstförsäkringen som kontroversiell.

– Det som kan oroa oss är att den skulle kunna bli mycket dyr i en lågkonjunktur. Men det är därför den finns, för att hjälpa till om och när arbetslösheten oturligt nog står för dörren, säger Lars Mikaelsson.

– Vi arbetar också för att höja både a-kasseersättning och nivån i sjukförsäkringen, båda är på tok för dåliga. Tyvärr är det många som inte uppmärksammar det förrän de själva, eller en nära anhörig, drabbas.

Inkomstförsäkring är ett tungt vägande skäl till att vara med i facket, visar en Sifo-undersökning från 2018 som Arbetet skrivit om. Av de tillfrågade tyckte hälften att inkomstförsäkring är ett viktigt skäl för medlemskap, bara kollektivavtal ansåg fler vara viktigt.

Är inkomstförsäkring ett bra sätt att locka medlemmar?
– Uppenbart har andra förbund, som Unionen, lyckats bra med marknadsföringen och värvat många medlemmar. Och att inkomstförsäkringen finns med i vårt förbunds grundutbud av försäkringar gör det naturligtvis lite lättare för att fler ska gå med i vår fackförening. Vi har dessutom kongressbeslut på att ha en arbetslöshetsförsäkring, utöver a-kassan, säger Lars Mikaelsson.

Fakta
*För att få ersättning från inkomstförsäkringen krävs minst tolv månaders medlemskap i Transport och inte under den tiden haft någon period av arbetslöshet. Eller medlemskap i annat fackförbund med liknande inkomstförsäkring, sammanlagt i minst tolv månader.

*Ersättningen betalas ut i efterhand och följer a-kassans regler för ersättningsdagar; maximalt fem dagar per vecka.

*Ansökan om ersättning görs på särskild blankett, samtidigt som ansökan om a-kassa. Ansökningsblankett finns att ladda ner på Transports hemsida.

*Tilläggsförsäkringen tecknas hos Folksam.

*För att få ersättning från tilläggsförsäkringen på ytterligare 200 dagar gäller att det ska ha gått minst tolv månader efter att den tecknades.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hamburgare i tiden. På uppsökerier blir grilltiden en fördel då folk stannar till och pratar. Här grillas det i Gävle hamn.

Mat, makt och identitetspolitik

Mötesmat. Mat är mer än bukfylla. Det är allt viktigare att uttrycka identitet och värderingar genom att servera rätt slags käk i rätt sammanhang – också för partier och organisationer.

Johan Danielsson

”Jag har bett om det här”

Mötet. Här kommer en europeisk makthavare gående med bestämda steg genom korridorerna i Europaparlamentet.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

LO håller presskonferens

Oenigt LO kommer kräva mer för lägst betalda

Avtalsrörelsen. Satsning på lågavlönade och korta avtal – tolv LO-förbund beslutade i dag om gemensamma krav i kommande avtalsrörelse. Men utan Kommunal och Pappers.

Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Icas lagerarbetare vägrar lossa bilar med dubbla lastplan

Åkeri. På Icas centrallager i Helsingborg får lagerarbetarna inte gå in eller arbeta under upphissade lastplan på dubbeldäckare. Inte ens om planen är säkrade. Att chaufförerna som kör Ica-gods gör det är däremot okej för matjätten. Uppgifterna kommer från Icas egen personal.

Hård motvind för skyddsombuden på Tommy Nordberghs åkeri

Åkeri. Två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på bilar med dubbla lastplan. Företaget kontrade med omplacering, påtvingade hälsokontroller, hot och skriftliga varningar. Nu väntar centrala förhandlingar i en tvist som blivit allt mer inflammerad.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.