Ludwig Eriksson avd 41
Close
Så här ser det ut när Ludwig Eriksson håller fackligt introduktionsutbildning.
Close
Månadens avdelning

Transport i Uppsala satsar digitalt

Fackliga studier. I tid av pandemi är det läge att tänka nytt. Det har Transports avdelning 41 gjort och börjat erbjuda facklig introduktion till nya medlemmar, på distans.

En av de första åtgärder Transport tog till vid coronoapandemins utbrott var att tillfälligt ställa in alla fackliga studier.

– Vi kör mycket kurser, startpunkter, gärna på arbetsplatserna. När pandemin briserade kom det in fler medlemmar till oss än vanligt. Vi ville fånga upp dem på något sätt. Så vi tänkte: Vi kan väl testa att köra vår introduktion digitalt? säger Ludwig Eriksson. Han är ordförande för Transports avdelning 41 i Uppsala.

Transport har sedan tidigare ett system för videokonferenser, så att avdelningar runtom i landet ska kunna kommunicera med varandra.

– Vi tänkte: Varför göra saker mer komplicerade än de är. Vi drar helt enkelt igång i det vanliga systemet och bjuder in de medlemmar som vill vara med.

Sedan coronautbrottet har samhällsekonomin blivit allt mer orolig. Många permitteras eller varslas om uppsägning. Det har gjort att allt fler söker sig till facket.

– Vi på avdelningen försöker få tag på alla nya medlemmar. Vi frågar om de vill vara med på en facklig introduktion. De som anmäler intresse får ett mejl med en länk.

Distanskurs avd 41
Så här kan det också se ut. När fokus flyttats från kursledaren till presentationen.

Ludwig Eriksson visar vad det handlar om. Han bjuder in Transportarbetaren som kan klicka sig in i den fackliga introduktionen. Videokonferensen drar i gång i webbläsaren utan problem. Han visar en presentation och syns själv i en liten ruta. Längst till vänster finns möjlighet att chatta med deltagare och ledare.

– Jag brukar ha någon med mig som läser upp frågorna. Mycket av det vi pratar om i den digitala introduktionen är det vi tar upp i kursen Startpunkten, men innehållet har av tidsskäl skalats ner kraftigt. Men vi tar upp frågor som vilka vi i Transport är, våra kollektivavtal och hur vi jobbar med arbetsmiljö. Vi pratar lite om politik. Och så är det mycket frågor som handlar om korttidspermittering och a-kassa.

Hittills har avdelning 41 hållit två fackliga introduktioner digitalt, men räknar med att det blir fler.

– Allt hänger på hur många som är intresserade. Vi kan sända vilken tid som helst på dygnet, vilken dag som helst.

Vilka lärdomar vill du skicka vidare till andra avdelningar?

– Man kan konstatera att tekniken funkar väldigt bra. Det är alltid en farhåga.

– Materialet vi använder putsar vi på hela tiden. Många har redan hört av sig och bett om vår presentation. Vi har provat att göra på ett sätt, men det kanske inte är så lätt att bara föra över till andra. Försök i stället hitta ert eget sätt, alla har olika lokala förutsättningar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Mänsklig rättighet med fri tillgång? Ja, enligt kongressbeslut ska Transport verka för gratis mensskydd i alla sammanhang. Foto: Justina Öster

”Om det var en mansfråga hade det redan varit tillämpat”

Mensskydd. Transport ska verka för fria mensskydd till alla som behöver det. Det beslutades på kongressen i augusti 2022. Men när Transportarbetaren ringer runt till avdelningarna ett drygt halvår efter kongressen är det ingen som har tagit tag i frågan.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.