Transport i tvist med Texab om falska truckkort

Lagerarbete. Arbetare i bemanningsföretaget Texab har fått falska truckkort för att kunna jobba på Postnords lager i Göteborg. Det hävdar Transport som samlat vittnesmål från anställda som fått utbildningsintyg, utan att ha gått någon kurs.

– Det är extremt allvarligt. Truckkörning är ett av de mest olycksdrabbade jobben på hela arbetsmarknaden, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

– Uppgifter stämmer inte. Tyvärr har personalen i Göteborg varit delad i två läger. De har jävlats med varandra och hittat på saker, säger Torbjörn Ulf, vd i Texab.

I somras fick Transports Göteborgsavdelning tips om arbetsmiljöproblem på Postnords lager. Avdelningen gjorde ett besök och fick då höra att inhyrd personal från flytt- och bemanningsföretaget Texab körde truck utan att ha fått den utbildning som krävs.

I augusti kallades personalen till ett fackligt möte hos Transport. Fyra Texab-anställda skrev då under på att deras utbildningsintyg var falska. Efter det la förbundets regionala skyddsombud Johan Nyman ett skyddstopp. Personer som saknade giltigt utbildningsbevis förbjöds att köra tryck.

Den 24 augusti gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hos företaget. Myndigheten fann att Texab i vart fall brutit mot föreskrifterna som anger vem som får utfärda tillstånd för truckkörning. Resultatet blev en sanktionsavgift på 56 400 kronor.

Texab sköter all lagerhantering åt Postnord i Göteborg – på entreprenad. Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, berättar att det varit stora brister även när det gäller anställningsbevis, scheman och löner på Texab:

– Det är rörigt, säger Blomberg. I princip alla anställda är flyktingar som kommit till Sverige från bland annat Syrien. De anställda pratar varken svenska eller engelska, så vi måste kommunicera via tolk.

– Nyligen varslades två anställda om avsked och blev hemskickade på grund av påstått bedrägeri. De sägs ha fifflat med arbetstidsredovisningen. En tredje säger att han blivit misshandlad av en arbetsledare och två andra personer, och vågar inte gå tillbaka till jobbet. När vi begär att få titta på övervakningsbilder från lagret den dagen så säger Postnord nej.

När det gäller de falska truckintygen har Transport kallat företaget till förhandling – både lokalt och centralt. Texab hävdar att all personal fått utbildning i truckkörning. De fyra personer som skriftligt intygat motsatsen ljuger, enligt bolaget.

Förhandlingarna har slutat i oenighet, förklarar ombudsman Martin Miljeteig:

– Vi hävdar fortfarande att anställda kört truck utan att ha den utbildning som krävs enligt kollektivavtalet och den läroplan som tagits fram gemensamt av arbetsmarknadens parter. Vissa på Texab har inte fått någon utbildning alls. Andra har fått ett par timmar, för intyg som normalt kräver fem dagars utbildning.

– Det är oseriöst. Att anställda tvingas använda truck utan att ha nödvändiga kunskaper innebär att både föraren och arbetskamrater utsätts för stora risker. Just nu överväger vi på vilket sätt vi ska driva frågan vidare juridiskt.

Postnords logistikchef Siv-Inger Gustafsson vill inte kommentera uppgifterna. I en bisats uppger hon dock att Postnord inte delar Transports syn på bristerna i Texab.

Företagets ägare och vd, Torbjörn Ulf, säger:

– Det här är en ickefråga. Vi har en egen arbetsledare som gått instruktörsutbildning för truck. Alla våra anställda har fått den utbildning som krävs.

– Konflikterna som delade personalstyrkan i två läger är på väg att lösas, i och med att vi sa upp produktionsledaren. Det gjordes på grund av oegentligheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Anton Hedin och William Ekblad

Här kan du bli en ninja på lagret

Lager. Ett hjärta till den hjälpsamma arbetskamraten, en blixt till den som snabbt plockat en order. Truckförararen får direkt feedback på sin skärm. På Aditros terminal i Jönköping finns chans att snabbt nå högre nivåer och bli ninja.

Illustration till dikten Petrodollaz av Kristoffer Cras

Petrodollaz

Dikt. Författaren Kristoffer Cras skrev den här texten om ett minne från när han jobbade på lager.

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

Kränkande bilder i bevakningsgrupp

Bevakning. Butikskontrollanter lade ut kränkande bilder och grova verbala påhopp på gripna i en grupp på Facebook. Norrländska Socialdemokraten berättar om den stängda chattgruppen för Securitas kontrollanter i Luleå och Boden.

DO stämmer alla LO-förbund

Bemanning. En kvinna nekades ett bemanningsjobb eftersom att hon får sjukersättning. Diskrimineringsombudsmannen (DO) anser att bemanningsavtalet missgynnar funktionsnedsatta och stämmer företaget samt alla LO-förbund.

Omstart för fack och företag på Landvetter

Bevakning/Flyg. Köer och kaos i säkerhetskontrollen på Landvetter. Och helt skilda uppfattningar om hur arbetsmiljö och personalomsättning ser ut. I dag har Transport och arbetsgivarna mötts i förhandling och tagit i hand på en omstart.

Starkare skydd för visselblåsare

EU. Pågår farliga transporter på din arbetsplats? Den som avslöjar detta ska inte få sparken. EU har bestämt att visselblåsare på arbetsplatserna ska skyddas. Regeringen utreder hur de nya reglerna ska införas i svensk lag.

Jim Lassinantti

Facket svarar på dina frågor

Facket. I dag smyglanserar Transport fackets nya frågeforum. Undrande medlemmar och icke medlemmar ska få skriftliga svar. Det dröjde bara en timme innan det första inlägget kom: Hur blir jag medlem?

Tidningsbud hyllade på sin dag

Tidningsbudens dag. Ett sent men stort grattis, alla tidningsbud! I lördags firades er egen högtidsdag. Runt om i landet uppvaktades nattens hjältar – ofta med kexchoklad.

Allt färre uppsagda transportare

Arbetsmarknad. Chaufförsbristen ser ut att slå igenom även hos Trygghetsfonden. Medan andra branscher rapporterar fler och fler uppsagda som behöver stöd – är antalet transportarbetare i år hälften så stort som under samma period förra året.

Skyddsstopp upphävt efter Rinkebyskjutning

Bevakning. Transport satte in ett skyddsstopp efter att väktare besköts under en rond i Rinkeby. Stoppet har hävts. Efter en riskbedömning kommer arbetet att komma i gång från och med fredag, men i mindre utsträckning.

Nokas och Avarn blir – Avarn

Bevakning. Efter mer än ett år börjar Nokas köp av Avarn att genomföras. Namnet på den nya bjässen i bevakningsbranschen blir Avarn. Fackklubbens styrelse i Stockholm kommer under en övergångsperiod att bestå av alla förtroendevalda från de båda bolagen.

Skyddsombud i avdelning 5

Skyddsombuden samlade ombord

Fackligt arbete. Stärkta i uppdraget av varandra. Över 60 skyddsombud från Transports Stockholmsavdelning tog på tisdagen sjövägen till fortbildning.

Arbetsdomstolens entré

Tvist om fridagar avgörs i AD

Bussförare. Får en arbetsgivare förlägga fridagar för en busschaufför som är på jobb utomlands? Kommunal har stämt Bergkvarabuss för avtalsbrott och nu prövar Arbetsdomstolen frågan. Utfallet kan komma att påverka busschaufförer i Transport.

Fackets man blir hamnarbetsgivare

Hamn. Miljöföretaget Liselotte Lööf har startat ett hamnbolag tillsammans med Josef Völgyi, som ända fram till nu haft en ledande post i Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet. Företaget, Svea hamn, ska lossa flis i Stockholms hamn.

Väktare skjuten i benet

Bevakning. En väktare sköts på måndagskvällen när han och en kollega gick sin rond i Rinkeby. Mannen sköts i benet.

”Dubbeldäckarna borde förbjudas”

Åkeri. Många chaufförer har kommenterat Transportarbetarens artiklar om Ica-trailrar med dubbla lastplan. En förare ringer och berättar hans upphissade last fallit ner två gånger på kort tid, efter att vajrar brustit.