Transport i tvist med Texab om falska truckkort

Lagerarbete. Arbetare i bemanningsföretaget Texab har fått falska truckkort för att kunna jobba på Postnords lager i Göteborg. Det hävdar Transport som samlat vittnesmål från anställda som fått utbildningsintyg, utan att ha gått någon kurs.

– Det är extremt allvarligt. Truckkörning är ett av de mest olycksdrabbade jobben på hela arbetsmarknaden, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

– Uppgifter stämmer inte. Tyvärr har personalen i Göteborg varit delad i två läger. De har jävlats med varandra och hittat på saker, säger Torbjörn Ulf, vd i Texab.

I somras fick Transports Göteborgsavdelning tips om arbetsmiljöproblem på Postnords lager. Avdelningen gjorde ett besök och fick då höra att inhyrd personal från flytt- och bemanningsföretaget Texab körde truck utan att ha fått den utbildning som krävs.

I augusti kallades personalen till ett fackligt möte hos Transport. Fyra Texab-anställda skrev då under på att deras utbildningsintyg var falska. Efter det la förbundets regionala skyddsombud Johan Nyman ett skyddstopp. Personer som saknade giltigt utbildningsbevis förbjöds att köra tryck.

Den 24 augusti gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hos företaget. Myndigheten fann att Texab i vart fall brutit mot föreskrifterna som anger vem som får utfärda tillstånd för truckkörning. Resultatet blev en sanktionsavgift på 56 400 kronor.

Texab sköter all lagerhantering åt Postnord i Göteborg – på entreprenad. Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, berättar att det varit stora brister även när det gäller anställningsbevis, scheman och löner på Texab:

– Det är rörigt, säger Blomberg. I princip alla anställda är flyktingar som kommit till Sverige från bland annat Syrien. De anställda pratar varken svenska eller engelska, så vi måste kommunicera via tolk.

– Nyligen varslades två anställda om avsked och blev hemskickade på grund av påstått bedrägeri. De sägs ha fifflat med arbetstidsredovisningen. En tredje säger att han blivit misshandlad av en arbetsledare och två andra personer, och vågar inte gå tillbaka till jobbet. När vi begär att få titta på övervakningsbilder från lagret den dagen så säger Postnord nej.

När det gäller de falska truckintygen har Transport kallat företaget till förhandling – både lokalt och centralt. Texab hävdar att all personal fått utbildning i truckkörning. De fyra personer som skriftligt intygat motsatsen ljuger, enligt bolaget.

Förhandlingarna har slutat i oenighet, förklarar ombudsman Martin Miljeteig:

– Vi hävdar fortfarande att anställda kört truck utan att ha den utbildning som krävs enligt kollektivavtalet och den läroplan som tagits fram gemensamt av arbetsmarknadens parter. Vissa på Texab har inte fått någon utbildning alls. Andra har fått ett par timmar, för intyg som normalt kräver fem dagars utbildning.

– Det är oseriöst. Att anställda tvingas använda truck utan att ha nödvändiga kunskaper innebär att både föraren och arbetskamrater utsätts för stora risker. Just nu överväger vi på vilket sätt vi ska driva frågan vidare juridiskt.

Postnords logistikchef Siv-Inger Gustafsson vill inte kommentera uppgifterna. I en bisats uppger hon dock att Postnord inte delar Transports syn på bristerna i Texab.

Företagets ägare och vd, Torbjörn Ulf, säger:

– Det här är en ickefråga. Vi har en egen arbetsledare som gått instruktörsutbildning för truck. Alla våra anställda har fått den utbildning som krävs.

– Konflikterna som delade personalstyrkan i två läger är på väg att lösas, i och med att vi sa upp produktionsledaren. Det gjordes på grund av oegentligheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

På väg - Transportarbetarens podd

Lyssna i språnget!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

På väg - Transportarbetarens podd

Avsnitt 4 ute nu!

Poddradio. Veckan nyheter från Transportarbetaren. Lyssna i språnget, bakom ratten eller i soffan. Den här gången om: Taskiga villkor på Postnords lager. Forskning visar vad som ligger bakom dieselstölder. Rapport från snack om hamnkonflikten. Mobilförbud bakom ratten.

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.