Transport i tvist med Texab om falska truckkort

Lagerarbete. Arbetare i bemanningsföretaget Texab har fått falska truckkort för att kunna jobba på Postnords lager i Göteborg. Det hävdar Transport som samlat vittnesmål från anställda som fått utbildningsintyg, utan att ha gått någon kurs.

– Det är extremt allvarligt. Truckkörning är ett av de mest olycksdrabbade jobben på hela arbetsmarknaden, säger Transports centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

– Uppgifter stämmer inte. Tyvärr har personalen i Göteborg varit delad i två läger. De har jävlats med varandra och hittat på saker, säger Torbjörn Ulf, vd i Texab.

I somras fick Transports Göteborgsavdelning tips om arbetsmiljöproblem på Postnords lager. Avdelningen gjorde ett besök och fick då höra att inhyrd personal från flytt- och bemanningsföretaget Texab körde truck utan att ha fått den utbildning som krävs.

I augusti kallades personalen till ett fackligt möte hos Transport. Fyra Texab-anställda skrev då under på att deras utbildningsintyg var falska. Efter det la förbundets regionala skyddsombud Johan Nyman ett skyddstopp. Personer som saknade giltigt utbildningsbevis förbjöds att köra tryck.

Den 24 augusti gjorde Arbetsmiljöverket en inspektion hos företaget. Myndigheten fann att Texab i vart fall brutit mot föreskrifterna som anger vem som får utfärda tillstånd för truckkörning. Resultatet blev en sanktionsavgift på 56 400 kronor.

Texab sköter all lagerhantering åt Postnord i Göteborg – på entreprenad. Tony Blomberg, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning, berättar att det varit stora brister även när det gäller anställningsbevis, scheman och löner på Texab:

– Det är rörigt, säger Blomberg. I princip alla anställda är flyktingar som kommit till Sverige från bland annat Syrien. De anställda pratar varken svenska eller engelska, så vi måste kommunicera via tolk.

– Nyligen varslades två anställda om avsked och blev hemskickade på grund av påstått bedrägeri. De sägs ha fifflat med arbetstidsredovisningen. En tredje säger att han blivit misshandlad av en arbetsledare och två andra personer, och vågar inte gå tillbaka till jobbet. När vi begär att få titta på övervakningsbilder från lagret den dagen så säger Postnord nej.

När det gäller de falska truckintygen har Transport kallat företaget till förhandling – både lokalt och centralt. Texab hävdar att all personal fått utbildning i truckkörning. De fyra personer som skriftligt intygat motsatsen ljuger, enligt bolaget.

Förhandlingarna har slutat i oenighet, förklarar ombudsman Martin Miljeteig:

– Vi hävdar fortfarande att anställda kört truck utan att ha den utbildning som krävs enligt kollektivavtalet och den läroplan som tagits fram gemensamt av arbetsmarknadens parter. Vissa på Texab har inte fått någon utbildning alls. Andra har fått ett par timmar, för intyg som normalt kräver fem dagars utbildning.

– Det är oseriöst. Att anställda tvingas använda truck utan att ha nödvändiga kunskaper innebär att både föraren och arbetskamrater utsätts för stora risker. Just nu överväger vi på vilket sätt vi ska driva frågan vidare juridiskt.

Postnords logistikchef Siv-Inger Gustafsson vill inte kommentera uppgifterna. I en bisats uppger hon dock att Postnord inte delar Transports syn på bristerna i Texab.

Företagets ägare och vd, Torbjörn Ulf, säger:

– Det här är en ickefråga. Vi har en egen arbetsledare som gått instruktörsutbildning för truck. Alla våra anställda har fått den utbildning som krävs.

– Konflikterna som delade personalstyrkan i två läger är på väg att lösas, i och med att vi sa upp produktionsledaren. Det gjordes på grund av oegentligheter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transportarbetare drabbas av jobbstress och arbetsolyckor

Arbetsskador. Transportbranschen placerar sig högt i Arbetsmiljöverkets nya rapport om jobbrelaterade besvär. Omkring en tredjedel av alla anställda inom transport och magasinering har drabbats av arbetsolyckor eller mer stressrelaterade problem till följd av arbetet under det senaste året.

"Sami"

90 000 kronor för jobb i Sverige?

Pressades på pengar. En migrantarbetare på bemanningsbolaget Texab uppger att han tvingats betala 90 000 kronor till företagets arbetsledare – för att få förlängd anställning och därmed arbetstillstånd. Hans kollega uppmanades att betala 30 000 kronor, men sa nej.

Amazon Spanien

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Fall för AD: Fick ryggproblem – sades upp

Arbetsdomstolen. Facket hävdar att chauffören var tillsvidareanställd. Arbetsgivaren hävdar att det rör sig om en tidsbegränsad anställning – och sade upp mannen efter att det stod klart att hans ryggproblem skulle innebära dyr anpassning av fordon. Nu har LO-TCO Rättsskydd stämt arbetsgivaren för Transports räkning.

Löneskillnaden krymper mellan män och kvinnor

Löner. Löneskillnaden minskar mellan män och kvinnor. Trenden med krympande gap har pågått de senaste elva åren. Men fortfarande finns en oförklarad skillnad på 4,4 procent.

Carl-Bertil Essebro, Lycksele flygplats.

Flygplatser i norr kompenseras för flygskatt

Flyg. Nu ska Trafikverket utreda vilka flygplatser i Norrland som kan få statligt stöd. Det är en kompensation för flygskatten. – Vi får verkligen hoppas att de betalar tillbaka, säger Carl-Bertil Essebro, Transports förtroendeman på Lycksele flygplats.

Martin Bjurhem, vd på Bya.

Samarbete mellan polis och ordningsvakter utreds

Bevakning. På 525 ställen i landet patrullerar ordningsvakter: på torg, i köpcentrum, bostadsområden och kollektivtrafiken. Polisen är i full gång att utreda hur samarbetet ska utvecklas både på fältet och centralt. Bevakningsbranschen räknar med att ha synpunkter under utredningens gång.

Björn Ramstedt och Per-Åke Sundkvist från klubbstyrelsen på DHL

Varslet på DHL minskar till tio uppsagda

Lager. Av 36 varslade slutar det med uppsägning för tio. Ytterligare sex slutar efter en ekonomisk uppgörelse med arbetsgivaren. Skräckbeskedet på DHL:s lager i Örebro blev betydligt mildare efter förhandlingarna med Transport.

Föraren till skenande lastbil utreds av polis

Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.

Niklas Andersson lastsäkrar

Allt du vill veta om lastsäkring

Chaufförer. Lasten får inte glida, tippa, vandra eller rulla på lastbilsflaket. Ett självklart grundkrav när det gäller lastsäkring. I dagarna har Tya tagit fram en branschnorm som ska hjälpa dig att säkra lasten på rätt sätt.

Uppsägningar på lager i Örebro

Lager. DHL Supply chain i Örebro varslar 40 anställda om uppsägning. 36 av dem tillhör Transport. Enligt facket vill DHL frångå turordningsreglerna som säger först in – sist ut.

Ylva Johansson intervjuas

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Mikael Lindmark och Fanny Bergsten

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

Nyvalda
Sofia Södergren Poikulainen avdelning 5 Stockholm

Får vi presentera: Tretton nya ordföringar

Transport. De nya avdelningsordförandena har kört lastbil, budbil, taxi och buss. Tre kommer från bevakning, ett par är miljöarbetare och så finns det en terminalare och en hamnarbetare bland de 13.

Marcela Velarde

”Hej, jag heter Marcela”

Facket. Medlemsmöten var temat för veckans kurs på Transports förbundskontor. Ett gäng aktiva trimmades i att värva nya medlemmar. Plus möta dem som redan är med.