Close
I juli sa närmare 40 sopgubbar upp sig på Reno Norden. I december ska konflikten prövas i Arbetsdomstolen.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

I mitten av december ska Arbetsdomstolen (AD) ta ställning i konflikten mellan Reno Norden och miljöarbetarna.

Företaget, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), kräver ett rekordstort skadestånd – 5 000 kronor – av var och en sopgubbarna. Det högsta belopp som dömts ut hittills i AD är 2 000 kronor.

Transport och sopgubbarna motsätter sig kravet. Facket, som företräds av LO-TCO Rättsskydd, anser att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig stridsåtgärd. Att arbetet upphörde beror på att Reno Norden låste in nycklarna.

Efter det gav ledningen besked som miljöarbetarna uppfattade som att de avskedats med omedelbar verkan. En stor grupp sopgubbarna gick då i väg och tömde sina skåp på personliga tillhörigheter.

Vid det muntliga förberedande sammanträdet i dag tillbakavisade BA:s chefsjurist Jan Bergman uppgifterna om avsked.

– Ingen blev uppsagd eller avskedad. Det var ett missförstånd, uppgav Bergman.

Huvudförhandlingen i december är tänkt att pågå i tre dagar. Uppåt 50 miljöarbetare ska höras i rätten.

Frågeställningarna är kniviga. Transport hävdar att om domstolen trots allt skulle komma fram till att det var en olovlig stridsåtgärd, så finns det rader av saker som AD måste beakta:

  • Sopgubbarna sa upp sig ett par dagar efter att konflikten brutit ut. Efter den tidpunkten var det inte fråga om vild strejk längre. Arbetstagarna har bara låtit bli att arbeta under uppsägningstiden, menar facket.
  • Arbetsgivaren har utlöst konflikten genom att låsa in nycklar till soprum och fordon, och genom ett uttalande som tolkades som avsked.
  • Den utlösande faktorn som gjorde att arbetet lades ner den 5 juli var krav på att miljöarbetarna skulle göra en nyckelinventering.

Transport och Reno Norden hade tidigare förhandlat om detta och fackets uppfattning är att inventeringen inte ingår i miljöarbetarens arbetsuppgifter. Parterna skildes i oenighet. Efter det begärde Reno Norden ingen ytterligare förhandling. Transports tolkning är att miljöarbetarna därmed inte behövde utföra någon nyckelinventering.

I AD fick Transport frågan om varför facket svängt i synen på konflikten, som tidigare bedömts som olovlig.

– När frågan behandlades i Arbetsdomstolen i somras var det knappt om tid och det gick inte att göra en ordentlig utredning av alla omständigheter, sa Anette Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Vid AD-prövningen i juli hävdade Reno Norden att sopgubbarnas kollektiva uppsägning var en stridsåtgärd i sig. En olovlig sådan. Samma sak gälldes för sjukskrivningarna. Det var också en förtäckt stridsåtgärd, ansåg företaget.

Vid den muntliga förberedelsen kom frågan upp:

– Vidhåller ni uppfattningen att uppsägningarna var en stridsåtgärd i syfte att skada företaget? undrade rättens ordförande, domare Jonas Malmberg.

– Ja, svarade Jan Bergman, chefsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA).

– Trots att sopgubbarna faktiskt fullföljde och slutade på företaget? kontrade Malmberg.

– Ja, vidhöll Jan Bergman.

Frågan är delikat. Inte sedan 1930-talet har Arbetsdomstolen prövat om massjukskrivningar och kollektiva uppsägningar kan vara olovliga stridsåtgärder.

I fallet Reno Norden handlar det om närmare 30 sopgubbarna som sjukskrev sig kort efter att tvisten brutit ut. Företaget kontrade med att begära in första-dags-intyg. Transport hävdar att kravet strider mot kollektivavtalet.

Många av renhållarna blev också frustrerade när de försökte skaffa fram intyget. Arbetsgivaren hänvisade dem till bolagets företagshälsovård. Men när sopgubbarna tog kontakt med vården var de inte föranmälda dit och togs inte emot.

Huvudförhandlingen mellan Reno Norden och sopgubbarna beräknas pågå den 11, 12 och 15 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    4 oktober, 2017

    Som kuriosa;
    Går det att få fram vilka domar från 1930-talet i AD som handlade om sk. massjukskrivningar och massuppsägningar och hur parterna och domstolen resonerade vid tidpunkten?

  2. Jörgen:
    3 oktober, 2017

    Hur kan det i något sammanhang vara olovligt att säga upp sig?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Transportarbetarens logga

Södertälje Hamn backar inte – skyddsombudet avskedas

Hamn. Södertälje Hamn håller fast vid avskedet av kranföraren Patrick Hörstam, som också är facklig förtroendeman för Transport. Vid den lokala förhandlingen i fredags la bolaget fram nya anklagelser mot honom.

Arbetsdomstolens entré

Uppseendeväckande dom om fridagar

Bussförare. Arbetsgivaren får förlägga fridagar på bortaort, det har Arbetsdomstolen beslutat. AD resonerar att förare kan ”uppleva fridagar på en vintersportort som värdefull fritid”. Uppseendeväckande, tycker Annett Olofsson på fackens juristbyrå.

Arbetskunskap tillbaka till läroplanen?

Undervisning. Skolverket ser över sitt förslag till kursplaner igen efter kritik från bland annat Transport. Inom någon vecka kommer svaret på om undervisningen om arbetslivet skrivs in igen.

Försäkringsinformatör Matilda Olofsson informerar Urban Wärme med flera.

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Lönegaranti i nästa vecka till Salimovicförare

Taxi. Chaufförerna på företaget som blivit av med samhällsresorna på västkusten får sina löner från staten. Advokat Anders Aspegren berättar vad det betyder att Taxi 201 201 har beviljats rekonstruktion. Och vad som händer om rekonstruktionen fortsätter.

Transport kräver lön till förare i Salimovicföretag

Taxi. Färdtjänstbolaget som sagts upp av Västtrafik har beviljats rekonstruktion i dag – till en början under två veckor. Transport har samlat in fackmedlemmarnas lönefordringar och skickat en anmaning till företaget att betala dem.

Skyddsvakt anhållen för vapenstöld

Bevakning. En skyddsvakt anställd av Securitas har anhållits misstänkt för vapenstöld inne på regeringskansliet. Det är den andra stölden under en dryg månad.

Transport kör vidare i samordningen

Avtalsrörelsen. Transport blir kvar inom LO-samordningen. Ett extra förbundsråd tog i dag beslutet. Löneökning på 3 procent i ettåriga avtal är grundkrav att ta med till förhandlingarna nästa år.

Färdtjänstbolag med obetald skatt sägs upp

Taxi. Två Salimovicägda taxibolag blir av med Västtrafiks uppdrag inom färdtjänst och sjukresor. Obetalda skatter och arbetsgivaravgifter ligger bakom uppsägningen. Enligt uppgifter till Transportarbetaren vill företagen få en rekonstruktion, som alternativ till konkurs.

Bemanningsbolag blåste både förare och Skatteverket

Åkeri. På bemanningsföretaget 1Personal lovades chaufförerna höga löner och tillgång till semesterlägenheter i Europa och Asien. Allt var bluff. Förarna blåstes på lön och staten på skatt och avgifter. En sorglustig detalj är företagets adress. Den är samma som Transports förbundskontor.

Hot och övervakning på lager

Lager. Personalen på Zalandos lager utanför Stockholm larmar om hot från chefer, smygfilmning och minutövervakning.

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Hallå där!
Sandra Petersson

Sandra Petersson

…transportlärare, som just utsetts till Årets yrkeslärare.

Redo för ett arbetsplatsbesök. I Östersund samarbetar projektanställda medlemsvärvaren Jan Stålemar med projektanställda försäkringsinformatören Matilda Olofsson från Sundsvall.

Deras jobb ska vända kurvan

Facket. Ner med pennor, isskrapor och försäkringsinfo i en kasse. In i bilen och i väg till ett åkeri. Innan dagen är över kan Jan Stålemar och Matilda Olofsson räkna in en ny medlem, kanske två.

Förare skadades när timmerkran havererade

Åkeri. Vid en lastning brast kranfoten på timmerbilen. Kranhytt och förare föll med stor kraft mot släpet. Efter en inspektion slår Arbetsmiljöverket ner på att åkeriet inte gjort riskbedömning och heller inte anmälde olyckan till verket, bara till polisen.

Ombudsman hänvisade till Hells Angels – avstängd

Facket. Transports centrala ombudsman hänvisade till en kontakt inom Hells Angels som skulle kunna ge extra stöd till en medlem. Ombudsmannen är tagen ur tjänst och fackförbundet har startat en intern utredning om exakt vad som har hänt.