Close
I juli sa närmare 40 sopgubbar upp sig på Reno Norden. I december ska konflikten prövas i Arbetsdomstolen.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

I mitten av december ska Arbetsdomstolen (AD) ta ställning i konflikten mellan Reno Norden och miljöarbetarna.

Företaget, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), kräver ett rekordstort skadestånd – 5 000 kronor – av var och en sopgubbarna. Det högsta belopp som dömts ut hittills i AD är 2 000 kronor.

Transport och sopgubbarna motsätter sig kravet. Facket, som företräds av LO-TCO Rättsskydd, anser att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig stridsåtgärd. Att arbetet upphörde beror på att Reno Norden låste in nycklarna.

Efter det gav ledningen besked som miljöarbetarna uppfattade som att de avskedats med omedelbar verkan. En stor grupp sopgubbarna gick då i väg och tömde sina skåp på personliga tillhörigheter.

Vid det muntliga förberedande sammanträdet i dag tillbakavisade BA:s chefsjurist Jan Bergman uppgifterna om avsked.

– Ingen blev uppsagd eller avskedad. Det var ett missförstånd, uppgav Bergman.

Huvudförhandlingen i december är tänkt att pågå i tre dagar. Uppåt 50 miljöarbetare ska höras i rätten.

Frågeställningarna är kniviga. Transport hävdar att om domstolen trots allt skulle komma fram till att det var en olovlig stridsåtgärd, så finns det rader av saker som AD måste beakta:

  • Sopgubbarna sa upp sig ett par dagar efter att konflikten brutit ut. Efter den tidpunkten var det inte fråga om vild strejk längre. Arbetstagarna har bara låtit bli att arbeta under uppsägningstiden, menar facket.
  • Arbetsgivaren har utlöst konflikten genom att låsa in nycklar till soprum och fordon, och genom ett uttalande som tolkades som avsked.
  • Den utlösande faktorn som gjorde att arbetet lades ner den 5 juli var krav på att miljöarbetarna skulle göra en nyckelinventering.

Transport och Reno Norden hade tidigare förhandlat om detta och fackets uppfattning är att inventeringen inte ingår i miljöarbetarens arbetsuppgifter. Parterna skildes i oenighet. Efter det begärde Reno Norden ingen ytterligare förhandling. Transports tolkning är att miljöarbetarna därmed inte behövde utföra någon nyckelinventering.

I AD fick Transport frågan om varför facket svängt i synen på konflikten, som tidigare bedömts som olovlig.

– När frågan behandlades i Arbetsdomstolen i somras var det knappt om tid och det gick inte att göra en ordentlig utredning av alla omständigheter, sa Anette Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Vid AD-prövningen i juli hävdade Reno Norden att sopgubbarnas kollektiva uppsägning var en stridsåtgärd i sig. En olovlig sådan. Samma sak gälldes för sjukskrivningarna. Det var också en förtäckt stridsåtgärd, ansåg företaget.

Vid den muntliga förberedelsen kom frågan upp:

– Vidhåller ni uppfattningen att uppsägningarna var en stridsåtgärd i syfte att skada företaget? undrade rättens ordförande, domare Jonas Malmberg.

– Ja, svarade Jan Bergman, chefsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA).

– Trots att sopgubbarna faktiskt fullföljde och slutade på företaget? kontrade Malmberg.

– Ja, vidhöll Jan Bergman.

Frågan är delikat. Inte sedan 1930-talet har Arbetsdomstolen prövat om massjukskrivningar och kollektiva uppsägningar kan vara olovliga stridsåtgärder.

I fallet Reno Norden handlar det om närmare 30 sopgubbarna som sjukskrev sig kort efter att tvisten brutit ut. Företaget kontrade med att begära in första-dags-intyg. Transport hävdar att kravet strider mot kollektivavtalet.

Många av renhållarna blev också frustrerade när de försökte skaffa fram intyget. Arbetsgivaren hänvisade dem till bolagets företagshälsovård. Men när sopgubbarna tog kontakt med vården var de inte föranmälda dit och togs inte emot.

Huvudförhandlingen mellan Reno Norden och sopgubbarna beräknas pågå den 11, 12 och 15 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    4 oktober, 2017

    Som kuriosa;
    Går det att få fram vilka domar från 1930-talet i AD som handlade om sk. massjukskrivningar och massuppsägningar och hur parterna och domstolen resonerade vid tidpunkten?

  2. Jörgen:
    3 oktober, 2017

    Hur kan det i något sammanhang vara olovligt att säga upp sig?

Lästips:

Dennis Blomqvist, Bzzt AB (podtaxi) i Stockholm.

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Dennis Blomqvist, Bzzt podtaxi

Bzzt budchaufförer hamnar i juridiskt gungfly

Budkörning. Mopedtaxiföretaget Bzzt är en av många aktörer som kräver att personalen blir ”egenanställda”. Det är en anställningsform någonstans mitt emellan egenföretagare och vanlig anställd. En lösning som sätter arbetsmarknadens normala regler ur spel, exempelvis rätten till a-kassa.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.