Close
I juli sa närmare 40 sopgubbar upp sig på Reno Norden. I december ska konflikten prövas i Arbetsdomstolen.
Close
Sopkonflikten i Stockholm

Transport i AD: Sopkonflikten var inte en olovlig strejk

Renhållning. Det var ingen vild strejk när ett 50-tal sopgubbar på Reno Norden la ner arbetet i somras. Miljöarbetarna blev i själva verket avskedade. Det hävdar Transport, som på måndagsmorgon mötte arbetsgivarna i Arbetsdomstolen för så kallad muntlig förberedelse.

I mitten av december ska Arbetsdomstolen (AD) ta ställning i konflikten mellan Reno Norden och miljöarbetarna.

Företaget, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), kräver ett rekordstort skadestånd – 5 000 kronor – av var och en sopgubbarna. Det högsta belopp som dömts ut hittills i AD är 2 000 kronor.

Transport och sopgubbarna motsätter sig kravet. Facket, som företräds av LO-TCO Rättsskydd, anser att det över huvud taget inte var fråga om en olovlig stridsåtgärd. Att arbetet upphörde beror på att Reno Norden låste in nycklarna.

Efter det gav ledningen besked som miljöarbetarna uppfattade som att de avskedats med omedelbar verkan. En stor grupp sopgubbarna gick då i väg och tömde sina skåp på personliga tillhörigheter.

Vid det muntliga förberedande sammanträdet i dag tillbakavisade BA:s chefsjurist Jan Bergman uppgifterna om avsked.

– Ingen blev uppsagd eller avskedad. Det var ett missförstånd, uppgav Bergman.

Huvudförhandlingen i december är tänkt att pågå i tre dagar. Uppåt 50 miljöarbetare ska höras i rätten.

Frågeställningarna är kniviga. Transport hävdar att om domstolen trots allt skulle komma fram till att det var en olovlig stridsåtgärd, så finns det rader av saker som AD måste beakta:

  • Sopgubbarna sa upp sig ett par dagar efter att konflikten brutit ut. Efter den tidpunkten var det inte fråga om vild strejk längre. Arbetstagarna har bara låtit bli att arbeta under uppsägningstiden, menar facket.
  • Arbetsgivaren har utlöst konflikten genom att låsa in nycklar till soprum och fordon, och genom ett uttalande som tolkades som avsked.
  • Den utlösande faktorn som gjorde att arbetet lades ner den 5 juli var krav på att miljöarbetarna skulle göra en nyckelinventering.

Transport och Reno Norden hade tidigare förhandlat om detta och fackets uppfattning är att inventeringen inte ingår i miljöarbetarens arbetsuppgifter. Parterna skildes i oenighet. Efter det begärde Reno Norden ingen ytterligare förhandling. Transports tolkning är att miljöarbetarna därmed inte behövde utföra någon nyckelinventering.

I AD fick Transport frågan om varför facket svängt i synen på konflikten, som tidigare bedömts som olovlig.

– När frågan behandlades i Arbetsdomstolen i somras var det knappt om tid och det gick inte att göra en ordentlig utredning av alla omständigheter, sa Anette Olofsson, förbundsjurist på LO-TCO Rättsskydd.

Vid AD-prövningen i juli hävdade Reno Norden att sopgubbarnas kollektiva uppsägning var en stridsåtgärd i sig. En olovlig sådan. Samma sak gälldes för sjukskrivningarna. Det var också en förtäckt stridsåtgärd, ansåg företaget.

Vid den muntliga förberedelsen kom frågan upp:

– Vidhåller ni uppfattningen att uppsägningarna var en stridsåtgärd i syfte att skada företaget? undrade rättens ordförande, domare Jonas Malmberg.

– Ja, svarade Jan Bergman, chefsjurist på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA).

– Trots att sopgubbarna faktiskt fullföljde och slutade på företaget? kontrade Malmberg.

– Ja, vidhöll Jan Bergman.

Frågan är delikat. Inte sedan 1930-talet har Arbetsdomstolen prövat om massjukskrivningar och kollektiva uppsägningar kan vara olovliga stridsåtgärder.

I fallet Reno Norden handlar det om närmare 30 sopgubbarna som sjukskrev sig kort efter att tvisten brutit ut. Företaget kontrade med att begära in första-dags-intyg. Transport hävdar att kravet strider mot kollektivavtalet.

Många av renhållarna blev också frustrerade när de försökte skaffa fram intyget. Arbetsgivaren hänvisade dem till bolagets företagshälsovård. Men när sopgubbarna tog kontakt med vården var de inte föranmälda dit och togs inte emot.

Huvudförhandlingen mellan Reno Norden och sopgubbarna beräknas pågå den 11, 12 och 15 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Burväktaren:
    4 oktober, 2017

    Som kuriosa;
    Går det att få fram vilka domar från 1930-talet i AD som handlade om sk. massjukskrivningar och massuppsägningar och hur parterna och domstolen resonerade vid tidpunkten?

  2. Jörgen:
    3 oktober, 2017

    Hur kan det i något sammanhang vara olovligt att säga upp sig?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Transportarbetarens logga

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.