Close
På en pressträff försvarade LO-facken de nya samordnade avtalskraven. Från vänster: Torbjörn Johansson, LO, Anders Ferbe, IF Metall, Malin Ackholt, HRF, Tobias Baudin, Kommunal, Susanna Gideonsson, Handels, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO.
Close

Transport hissar varnings- flagg inför LO-samordningen

LO-förbunden har enats om gemensamma lönekrav till nästa års avtalsrörelse. Ettåriga avtal och en låglönesatsning för alla som tjänar under 24 000 kronor ingår. 13 LO-förbund backar upp samordningen. Transport har som enda förbund anmält en reservation. Inte mot själva kraven, utan mot ett tänkt regelverk som rör förhandlingsspelet internt i LO-familjen.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse misslyckades LO med att ena förbunden. Samordningen stupade på olika syn på kvinno- eller låglönesatsning.

Under hösten har LO och förbunden jobbat hårt för att tröska fram nya krav – krav som alla fack kan ställa sig bakom.

I dag, onsdag, samlades LO:s representantskap i Stockholm. Det var en påtagligt nöjd LO-ledning som inför press och ett 100-tal facklig ombud meddelade att förbunden enats den här gången.

Avtalssekreterare Torbjörn Johansson sa:

– Förra året stod jag här i talarstolen och var upprörd och ledsen. Nu har förbunden verkligen varit bra och tagit i ordentligt för att vi ska få en samordning.

Formellt är samordningen än så länge ett förslag som facken har till den 2 december på sig att diskutera och godkänna.

LO har ännu inte lagt fast hur stora löneökningar som ska drivas, men när förbunden väl sätter sig vid förhandlingsborden ser grundstrategin ut så här:

  • Låt säga att lönekravet hamnar på 2,5 procent. Då ska alla LO-medlemmar ha 2,5 procent i lönelyft. Fast det gäller inte de lågavlönade med löner upp till 24 000 kronor. Där vill LO i stället ha ett fast påslag i kronor (eftersom det ger mer än procenten). I det tänka räkneexemplet skulle krontalspåslaget bli 600 kronor.
  • Avtalens lägstalöner ska höjas lika mycket som ovan. I kronor eller procent.
  • Samtliga ersättningar i avtalet – exempelvis ob, övertid och semesterlön – räknas upp på samma vis.

Parallellt med löneförhandlingar ska LO ta en match med Svenskt Näringsliv om bättre avtalsförsäkringar och avtalspension.

Vid en pressträff strax efter representantskapet beskrev IF Metall-basen Anders Ferbe samordningskraven som en bra kompromiss.

– Låglönesatsningen kommer att ”träffa” omkring 30 000 kvinnor i vårt förbund, sa han.

Handels ställer sig bakom samordningen, men påminde om att deltider och visstidsanställningar är ett jätteproblem på förbundets arbetsplatser.

På själva representantskapsmötet var det bara Transport som hade invändningar mot samordningen. Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarige, klev upp i talarstolen och sa:

– Transport står bakom kraven som redovisas här. Det är utmärkta krav som innehåller nytänkande som kan visa sig bli riktigt, riktigt bra för Sveriges arbetare.

– Men en svaghet är att dokumentet som lagts fram här också refererar till ett annat dokument som handlar om gemensamma principer för samordningsarbetet.

Marcel Carlstedt förklarade att principdokumentet diskuterats ingående i LO:s avtalsråd och styrelse, men i sista stund valde ledningen att inte lägga fram det för representantskapet. Han sa:

– I de gemensamma principer som diskuterats finns det skrivningar som Transport inte kan ställa sig bakom. 13 förbund har ställt sig bakom, men inte vi.

– I Transport vill vi slåss tillsammans med andra, men om det inte sker ändringar i principdokumentet förbehåller sig Transport rätten att inte delta i LO:s samordning i 2017 års avtalsrörelse.

Marcel Carlstedt kan i nuläget inte kommentera vad i principdokumentet som är kontroversiellt.

När LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson fick samma fråga sa han:

– Det får Transport stå för. Vi kommer att sträva efter att alla LO-förbund ska vara med i samordningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.