Close
På en pressträff försvarade LO-facken de nya samordnade avtalskraven. Från vänster: Torbjörn Johansson, LO, Anders Ferbe, IF Metall, Malin Ackholt, HRF, Tobias Baudin, Kommunal, Susanna Gideonsson, Handels, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO.
Close

Transport hissar varnings- flagg inför LO-samordningen

LO-förbunden har enats om gemensamma lönekrav till nästa års avtalsrörelse. Ettåriga avtal och en låglönesatsning för alla som tjänar under 24 000 kronor ingår. 13 LO-förbund backar upp samordningen. Transport har som enda förbund anmält en reservation. Inte mot själva kraven, utan mot ett tänkt regelverk som rör förhandlingsspelet internt i LO-familjen.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse misslyckades LO med att ena förbunden. Samordningen stupade på olika syn på kvinno- eller låglönesatsning.

Under hösten har LO och förbunden jobbat hårt för att tröska fram nya krav – krav som alla fack kan ställa sig bakom.

I dag, onsdag, samlades LO:s representantskap i Stockholm. Det var en påtagligt nöjd LO-ledning som inför press och ett 100-tal facklig ombud meddelade att förbunden enats den här gången.

Avtalssekreterare Torbjörn Johansson sa:

– Förra året stod jag här i talarstolen och var upprörd och ledsen. Nu har förbunden verkligen varit bra och tagit i ordentligt för att vi ska få en samordning.

Formellt är samordningen än så länge ett förslag som facken har till den 2 december på sig att diskutera och godkänna.

LO har ännu inte lagt fast hur stora löneökningar som ska drivas, men när förbunden väl sätter sig vid förhandlingsborden ser grundstrategin ut så här:

  • Låt säga att lönekravet hamnar på 2,5 procent. Då ska alla LO-medlemmar ha 2,5 procent i lönelyft. Fast det gäller inte de lågavlönade med löner upp till 24 000 kronor. Där vill LO i stället ha ett fast påslag i kronor (eftersom det ger mer än procenten). I det tänka räkneexemplet skulle krontalspåslaget bli 600 kronor.
  • Avtalens lägstalöner ska höjas lika mycket som ovan. I kronor eller procent.
  • Samtliga ersättningar i avtalet – exempelvis ob, övertid och semesterlön – räknas upp på samma vis.

Parallellt med löneförhandlingar ska LO ta en match med Svenskt Näringsliv om bättre avtalsförsäkringar och avtalspension.

Vid en pressträff strax efter representantskapet beskrev IF Metall-basen Anders Ferbe samordningskraven som en bra kompromiss.

– Låglönesatsningen kommer att ”träffa” omkring 30 000 kvinnor i vårt förbund, sa han.

Handels ställer sig bakom samordningen, men påminde om att deltider och visstidsanställningar är ett jätteproblem på förbundets arbetsplatser.

På själva representantskapsmötet var det bara Transport som hade invändningar mot samordningen. Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarige, klev upp i talarstolen och sa:

– Transport står bakom kraven som redovisas här. Det är utmärkta krav som innehåller nytänkande som kan visa sig bli riktigt, riktigt bra för Sveriges arbetare.

– Men en svaghet är att dokumentet som lagts fram här också refererar till ett annat dokument som handlar om gemensamma principer för samordningsarbetet.

Marcel Carlstedt förklarade att principdokumentet diskuterats ingående i LO:s avtalsråd och styrelse, men i sista stund valde ledningen att inte lägga fram det för representantskapet. Han sa:

– I de gemensamma principer som diskuterats finns det skrivningar som Transport inte kan ställa sig bakom. 13 förbund har ställt sig bakom, men inte vi.

– I Transport vill vi slåss tillsammans med andra, men om det inte sker ändringar i principdokumentet förbehåller sig Transport rätten att inte delta i LO:s samordning i 2017 års avtalsrörelse.

Marcel Carlstedt kan i nuläget inte kommentera vad i principdokumentet som är kontroversiellt.

När LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson fick samma fråga sa han:

– Det får Transport stå för. Vi kommer att sträva efter att alla LO-förbund ska vara med i samordningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Avtalen klara för industrifacken – Transport träffar BA i nästa vecka

Nytt avtal. I dag träffade industrifacken inom LO ett treårigt avtal med arbetsgivarna. Det ger totalt 6,5 procent under avtalstiden. Transport har fortfarande förhandlingar kvar, och kommer att träffa motparten BA i nästa vecka. – Vi kan redan nu säga att det är både för lite pengar och för lång tid, säger Tommy Wreeth på Transport.

”Nu kavlar vi upp ärmarna igen”

Krönika. Avtalsrörelsen 2016 kan snart läggas till handlingarna. Det har varit ett framgångsrikt arbete. Avtalsdelegationerna har gjort ett utmärkt jobb och mina medarbetare på förbundskontoret har fått allting att fungera perfekt, alltifrån förberedelsearbetet vidare till förhandlingsprocessen och sedan informationen.

Svårare få ersättning

Få prövningar. Allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Men det beror inte på energiska arbetsgivare och bättre arbetsmiljö. – Alldeles för få ärenden prövas i dag. Vi behöver ändra lagstiftningen! Uppmaningen kommer från Claes Jansson på LO och TCO:s juristbyrå, som hjälper fack och medlemmar i tvister med arbetsgivare. Det är illa ställt med vår svenska arbetsskadeförsäkring, konstaterar han. LO har också en rad förslag till förändringar av reglerna.

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.