Close
På en pressträff försvarade LO-facken de nya samordnade avtalskraven. Från vänster: Torbjörn Johansson, LO, Anders Ferbe, IF Metall, Malin Ackholt, HRF, Tobias Baudin, Kommunal, Susanna Gideonsson, Handels, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO.
Close

Transport hissar varnings- flagg inför LO-samordningen

LO-förbunden har enats om gemensamma lönekrav till nästa års avtalsrörelse. Ettåriga avtal och en låglönesatsning för alla som tjänar under 24 000 kronor ingår. 13 LO-förbund backar upp samordningen. Transport har som enda förbund anmält en reservation. Inte mot själva kraven, utan mot ett tänkt regelverk som rör förhandlingsspelet internt i LO-familjen.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse misslyckades LO med att ena förbunden. Samordningen stupade på olika syn på kvinno- eller låglönesatsning.

Under hösten har LO och förbunden jobbat hårt för att tröska fram nya krav – krav som alla fack kan ställa sig bakom.

I dag, onsdag, samlades LO:s representantskap i Stockholm. Det var en påtagligt nöjd LO-ledning som inför press och ett 100-tal facklig ombud meddelade att förbunden enats den här gången.

Avtalssekreterare Torbjörn Johansson sa:

– Förra året stod jag här i talarstolen och var upprörd och ledsen. Nu har förbunden verkligen varit bra och tagit i ordentligt för att vi ska få en samordning.

Formellt är samordningen än så länge ett förslag som facken har till den 2 december på sig att diskutera och godkänna.

LO har ännu inte lagt fast hur stora löneökningar som ska drivas, men när förbunden väl sätter sig vid förhandlingsborden ser grundstrategin ut så här:

  • Låt säga att lönekravet hamnar på 2,5 procent. Då ska alla LO-medlemmar ha 2,5 procent i lönelyft. Fast det gäller inte de lågavlönade med löner upp till 24 000 kronor. Där vill LO i stället ha ett fast påslag i kronor (eftersom det ger mer än procenten). I det tänka räkneexemplet skulle krontalspåslaget bli 600 kronor.
  • Avtalens lägstalöner ska höjas lika mycket som ovan. I kronor eller procent.
  • Samtliga ersättningar i avtalet – exempelvis ob, övertid och semesterlön – räknas upp på samma vis.

Parallellt med löneförhandlingar ska LO ta en match med Svenskt Näringsliv om bättre avtalsförsäkringar och avtalspension.

Vid en pressträff strax efter representantskapet beskrev IF Metall-basen Anders Ferbe samordningskraven som en bra kompromiss.

– Låglönesatsningen kommer att ”träffa” omkring 30 000 kvinnor i vårt förbund, sa han.

Handels ställer sig bakom samordningen, men påminde om att deltider och visstidsanställningar är ett jätteproblem på förbundets arbetsplatser.

På själva representantskapsmötet var det bara Transport som hade invändningar mot samordningen. Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarige, klev upp i talarstolen och sa:

– Transport står bakom kraven som redovisas här. Det är utmärkta krav som innehåller nytänkande som kan visa sig bli riktigt, riktigt bra för Sveriges arbetare.

– Men en svaghet är att dokumentet som lagts fram här också refererar till ett annat dokument som handlar om gemensamma principer för samordningsarbetet.

Marcel Carlstedt förklarade att principdokumentet diskuterats ingående i LO:s avtalsråd och styrelse, men i sista stund valde ledningen att inte lägga fram det för representantskapet. Han sa:

– I de gemensamma principer som diskuterats finns det skrivningar som Transport inte kan ställa sig bakom. 13 förbund har ställt sig bakom, men inte vi.

– I Transport vill vi slåss tillsammans med andra, men om det inte sker ändringar i principdokumentet förbehåller sig Transport rätten att inte delta i LO:s samordning i 2017 års avtalsrörelse.

Marcel Carlstedt kan i nuläget inte kommentera vad i principdokumentet som är kontroversiellt.

När LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson fick samma fråga sa han:

– Det får Transport stå för. Vi kommer att sträva efter att alla LO-förbund ska vara med i samordningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

LO utvärderar fackets valrörelse

Facket. LO funderar på hur arbetarfacken lyckades få gehör i valet. Två fristående utredare ska granska vad bland annat 650 000 samtal med LO-medlemmarna fick för resultat.

Transportarbetarens logga

LO säger upp förhandlingsavtal

Försäkringar. LO säger upp avtalet som styr förhandlingarna om försäkringar. Svenskt Näringsliv tycker att läget är oklart.

Ökade klyftor oroar LO

Almedalen 2018. – Inkomstklyftorna i Sverige är ännu inte alarmerande, men vi är det land där de växer allra snabbast. Fortsätter utvecklingen kommer vi mer och mer att likna ekonomier med stora löneskillnader. Och det är allvarligt.

Geofencingkarta

Elektroniska staket dröjer

Ny teknik. Ett utbyggt system saknas. Lagar och regler saknas också. Men när detta finns på plats är det bara att börja bygga elektroniska staket i städerna. En handlingsplan för geofencing presenterades i dag.

Förhandlingar om ett till hamnavtal avbrutna

Hamn. Efter fyra förhandlingsmöten har arbetsgivarna i Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet skiljts åt. Inget centralt kollektivavtal utöver Transports är aktuellt i hamnarna.

Tommy Wreeth

”Jag blir ledsen, på riktigt”

Facket. I ett internt mejl till anställda och förtroendevalda uppmanar Transports ledning till öppenhet om förbundets resepolicy och hur den tidigare tolkats. Där framgår också att förbundsledningen anser att policyn var fel. Det poängteras också att det efter 2010 inte varit tillåtet att ta med anhöriga på det sätt som tidigare skett.

Gamla frikostiga reseregler skapar nya tidningsrubriker

Facket. Utlandsresor i Transport skapar på nytt tidningsrubriker i Aftonbladet. Nu handlar det om kongresser i Sydafrika och Mexiko för ett tiotal år sedan. De reseregler som gällde då medgav att utsedda delegater och observatörer kunde ta med anhöriga, på förbundets bekostnad. Förutsatt att ombuden avstod från att åka i business class.

Ingen uppgörelse nådd om dubbla avtal i hamnarna

Hamn. På tisdagen förhandlade Sveriges Hamnar och Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), på nytt om ett kollektivavtal. Förhandlingarna avbröts på eftermiddagen, utan att ett avtal tecknats.

Schystare villkor på väg i EU

EU. Nattmanglingar krävdes för att EU:s transportministrar skulle komma fram till en överenskommelse om schystare villkor på vägarna. Svenska Tomas Eneroth (S) är nöjd. Transport och de europeiska facken vill komma längre.

Malmbilsförare död på vägen

Chaufförer. Natten till söndag omkom en malmbilschaufför utanför Pajala i Norrbotten. I dag hölls minnesstund på gruvbolaget Kaunis Iron.

”Ring Skatteverket om du har frågor om vår verksamhet”

Flyttarbete. I Stockholm har minst elva flyttföretag begärt att få anställa arbetskraft utanför EU. Ett bolag sticker ut. Företaget bedriver en omfattande verksamhet under namnet Orkarinte.se, men saknar F-skatt och betalar inga arbetsgivaravgifter. Flyttbilarna är skrivna på privatpersoner eller andra firmor.

Maratonmöte kan avgöra åkeribranschens framtid

EU. Hur länge ska utländska lastbilar få rulla i Sverige? Vilken lön ska chaufförerna ha? Hur lång tid ska förarna få ligga ute på vägarna? Det är några av de stora frågor som kan beslutas på måndagens ministerrådsmöte i EU.

Månadens klubb
Meddy Linond och Kassem Jaber har alltid nära till medlemmarna i flyg­mekaniker­klubben. Fast just här är det tillfälliga städaren Hossam Kango som kommer på trucken.

Snart premiär för prestationslöner

Nya löner. Prestationslöner är på väg in på det globala flygmekarföretaget i Arlandastad. Facket är med och jobbar fram lönemodellen som ska få folk att stanna kvar – och nya kunniga flygmekaniker att välja jobbet på ST Engineering Aerospace.