Close
På en pressträff försvarade LO-facken de nya samordnade avtalskraven. Från vänster: Torbjörn Johansson, LO, Anders Ferbe, IF Metall, Malin Ackholt, HRF, Tobias Baudin, Kommunal, Susanna Gideonsson, Handels, och Karl-Petter Thorwaldsson, LO.
Close

Transport hissar varnings- flagg inför LO-samordningen

LO-förbunden har enats om gemensamma lönekrav till nästa års avtalsrörelse. Ettåriga avtal och en låglönesatsning för alla som tjänar under 24 000 kronor ingår. 13 LO-förbund backar upp samordningen. Transport har som enda förbund anmält en reservation. Inte mot själva kraven, utan mot ett tänkt regelverk som rör förhandlingsspelet internt i LO-familjen.

Inför 2016 års stora avtalsrörelse misslyckades LO med att ena förbunden. Samordningen stupade på olika syn på kvinno- eller låglönesatsning.

Under hösten har LO och förbunden jobbat hårt för att tröska fram nya krav – krav som alla fack kan ställa sig bakom.

I dag, onsdag, samlades LO:s representantskap i Stockholm. Det var en påtagligt nöjd LO-ledning som inför press och ett 100-tal facklig ombud meddelade att förbunden enats den här gången.

Avtalssekreterare Torbjörn Johansson sa:

– Förra året stod jag här i talarstolen och var upprörd och ledsen. Nu har förbunden verkligen varit bra och tagit i ordentligt för att vi ska få en samordning.

Formellt är samordningen än så länge ett förslag som facken har till den 2 december på sig att diskutera och godkänna.

LO har ännu inte lagt fast hur stora löneökningar som ska drivas, men när förbunden väl sätter sig vid förhandlingsborden ser grundstrategin ut så här:

  • Låt säga att lönekravet hamnar på 2,5 procent. Då ska alla LO-medlemmar ha 2,5 procent i lönelyft. Fast det gäller inte de lågavlönade med löner upp till 24 000 kronor. Där vill LO i stället ha ett fast påslag i kronor (eftersom det ger mer än procenten). I det tänka räkneexemplet skulle krontalspåslaget bli 600 kronor.
  • Avtalens lägstalöner ska höjas lika mycket som ovan. I kronor eller procent.
  • Samtliga ersättningar i avtalet – exempelvis ob, övertid och semesterlön – räknas upp på samma vis.

Parallellt med löneförhandlingar ska LO ta en match med Svenskt Näringsliv om bättre avtalsförsäkringar och avtalspension.

Vid en pressträff strax efter representantskapet beskrev IF Metall-basen Anders Ferbe samordningskraven som en bra kompromiss.

– Låglönesatsningen kommer att ”träffa” omkring 30 000 kvinnor i vårt förbund, sa han.

Handels ställer sig bakom samordningen, men påminde om att deltider och visstidsanställningar är ett jätteproblem på förbundets arbetsplatser.

På själva representantskapsmötet var det bara Transport som hade invändningar mot samordningen. Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarige, klev upp i talarstolen och sa:

– Transport står bakom kraven som redovisas här. Det är utmärkta krav som innehåller nytänkande som kan visa sig bli riktigt, riktigt bra för Sveriges arbetare.

– Men en svaghet är att dokumentet som lagts fram här också refererar till ett annat dokument som handlar om gemensamma principer för samordningsarbetet.

Marcel Carlstedt förklarade att principdokumentet diskuterats ingående i LO:s avtalsråd och styrelse, men i sista stund valde ledningen att inte lägga fram det för representantskapet. Han sa:

– I de gemensamma principer som diskuterats finns det skrivningar som Transport inte kan ställa sig bakom. 13 förbund har ställt sig bakom, men inte vi.

– I Transport vill vi slåss tillsammans med andra, men om det inte sker ändringar i principdokumentet förbehåller sig Transport rätten att inte delta i LO:s samordning i 2017 års avtalsrörelse.

Marcel Carlstedt kan i nuläget inte kommentera vad i principdokumentet som är kontroversiellt.

När LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson fick samma fråga sa han:

– Det får Transport stå för. Vi kommer att sträva efter att alla LO-förbund ska vara med i samordningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO vill ha skärpta regler för arbetskraftsinvandring

Arbetskraftsinvandring. De senaste nio åren har Texab ansökt om att få ta in minst 136 personer som arbetskraftsinvandrare från länder utanför EU. Totalt kommer uppåt 15 000 gästarbetare per år till Sverige, från ”tredje land”. LO vill att reglerna för arbetskraftsinvandring stramas åt.

Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Sex frågor till LO-ordföranden

Politik. Transportarbetaren ställde sex frågor till Karl-Petter Thorwaldsson vid LO:s valupptakt. Om bland annat konflikträtten, valtaktiken och infrastruktursatsningar.

Therese Gouvelin och Karl-Petter Thorwaldsson.

LO sparkar i gång valrörelsen

Politik. Mer pengar till välfärd och infrastruktur. Det är två av de politiska krav LO presenterade vid sin valupptakt i Stockholm i dag. – Vi ska genomföra en halv miljon samtal med våra medlemmar. LO har ett tydligt mål med en regering som bygger trygghet för vanligt folk, med vår egen svetsare som statsminister, sa Therese Guovelin, LO:s förste vice ordförande.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.