Kvällsjobb i Gävle hamn. Lastning av container.
Close
Slut med kvällsjobb i Gävle hamn, om inte Transport och bolaget kommer överens före den 1 juni.
Close

Transport har sagt upp avtal

De lokala överenskommelserna i Gävle hamn är uppsagda. Samtal med arbetsgivaren har rullat i gång. – Medlemmarna var så kritiska till uppgörelserna om arbetstiden och organisationen att vi valde att säga upp dem, säger Pauli Brunila, vice ordförande i Transportklubben.

I bakgrunden finns den omorganisation som startade när bolaget Baltic See Gateway tog över hamnen – och som i höstas slutade med att åtta hamnarbetare och sex tjänstemän sades upp.

Då skrev facket under flera lokala överenskommelser. Bland annat de som Transport sade upp i förra veckan: den om arbetstidsförläggningen och den om grupporganisationen. Missnöjet bland hamnarbetarna har bland annat handlat om att stressen ökat efter uppsägningarna och att arbetstider har senarelagts.

– Vi hann inte ha medlemsmöte innan vi skrev under, berättar Pauli Brunila. Och vi har fått mycket kritik från medlemmarna för att överenskommelserna inte fungerar. Men nu har vi sagt upp dem.

Detta innebär stopp för kvällsjobb i Gävle hamn om facket och arbetsgivaren inte kommer överens före den 1 juni. Det stora lokala avtalet har hamnbolaget redan sagt upp. Om inga lokala överenskommelser finns på bordet i sommar träder det centrala hamnavtalet i kraft, och det innebär enbart dagtidsjobb.

Pauli Brunilas förhoppning är att en ny uppgörelse om arbetstidernas förläggning ska finnas innan avtalstiden löper ut. Samma förhoppning uttrycker Baltic See Gateways chef Håkan Bergström.

– Det här är problematiskt för oss. Vi är beroende av arbetstid utöver dagtidsarbete för att kunna serva kunderna, säger han till Gefle Dagblad.

Parterna möts den 24 mars för att påbörja den nya förhandlingen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.