Transport har lagt ner stora resurser på färdtjänsten

Debatt. Lars Lindgrens replik på debattartikeln där Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg från Transports taxi- och bussektion i Jönköping pläderade för ett färdtjänstavtal.

Jag känner inte igen mig i den beskrivning av förbundets arbete med taxibranschen som debattörerna målar upp.

Färdtjänst och övriga samhällsbetalda körningar har varit föremål för ett omfattande arbete från förbundet under lång tid. Faktiskt ända sedan avregleringen av taxibranschen i början av 1990-talet.

Förbundet beklagar sig inte över den låga anslutningsgraden, utan kan bara konstatera att det finns cirka 1 800 medlemmar som arbetar under taxiföraravtalet. Detta ska ses i ljuset av att det finns cirka 30 000 årsarbeten inom branschen.

Så ja, det är ett problem med den låga organisationsgraden. Trots det vill jag påstå att förbundet lagt ner stora resurser på avtalsområdet.

Jag delar debattörernas uppfattning om att upphandlingsreglerna med lägsta pris också det är ett stort problem.

Förbundet arbetade mycket nära och under lång tid med civilminister Ardalan Shekarabi när förslaget till nya upphandlingsregler togs fram.

Tyvärr fällde riksdagen förslaget som, om det hade genomförts, kunnat betyda mycket för oss i vår ambition att skapa goda villkor för arbetstagarna inom bland annat taxibranschen.

Synd att debattörerna känner sig sidsteppade. Själv kan jag bara konstatera att förbundet vid ett flertal tillfällen träffat både traditionella taxiförare och färdtjänstförare på lokala möten runt om i landet, för att diskutera problemställningarna.

Dessa sammankomster gör att vi är väl införstådda med kraven från förarna och arbetar intensivt för att tillgodose dessa.

Det är djupt allvarligt att debattörerna misstänker att den arbetsgrupp som ska undersöka förutsättningarna för att skapa ett kollektivavtal avsett för färdtjänst är ett spel för gallerierna. Än värre blir det när en av debattörerna själva ingår i arbetsgruppen.

Jag kan garantera er att förbundet har en stark ambition att skapa ett kollektivavtal för branschen, som levererar goda arbetsvillkor för de anställda.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

”Ska man klara sig måste man fuska, muta och trixa”

Färdtjänst. – Vi är pressade från alla håll. Av förarna. Facket. Beställningscentralen. Färdtjänsten. Det känns som om politikerna glömt taxibranschen. Fler och fler åkare pratar om konkurs som enda utväg.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Missnöjet pyr bland färdtjänstförarna

Färdtjänst. Är det sant att färdtjänstförare i Stockholm medvetet ”gömmer sig” för väntande resenärer för att komma undan dåligt betalda körningar? ”Det förekommer”, säger en chaufför på Sverigetaxi. ”Nej, det går inte. Växeln ser oss hela tiden på gps:en”, säger en kollega.

Transportarbetarens logga

Taxiåkare döms till fängelse och näringsförbud

Taxi. I dag föll domen i Svea hovrätt. Den omdebatterade taxi- och färdtjänstföretagaren Sultan Salimovic döms för grovt skattebrott till sex månaders fängelse och näringsförbud i tre år.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.