Transport har lagt ner stora resurser på färdtjänsten

Debatt. Lars Lindgrens replik på debattartikeln där Jens Östergaard och Sven-Åke Österberg från Transports taxi- och bussektion i Jönköping pläderade för ett färdtjänstavtal.

Jag känner inte igen mig i den beskrivning av förbundets arbete med taxibranschen som debattörerna målar upp.

Färdtjänst och övriga samhällsbetalda körningar har varit föremål för ett omfattande arbete från förbundet under lång tid. Faktiskt ända sedan avregleringen av taxibranschen i början av 1990-talet.

Förbundet beklagar sig inte över den låga anslutningsgraden, utan kan bara konstatera att det finns cirka 1 800 medlemmar som arbetar under taxiföraravtalet. Detta ska ses i ljuset av att det finns cirka 30 000 årsarbeten inom branschen.

Så ja, det är ett problem med den låga organisationsgraden. Trots det vill jag påstå att förbundet lagt ner stora resurser på avtalsområdet.

Jag delar debattörernas uppfattning om att upphandlingsreglerna med lägsta pris också det är ett stort problem.

Förbundet arbetade mycket nära och under lång tid med civilminister Ardalan Shekarabi när förslaget till nya upphandlingsregler togs fram.

Tyvärr fällde riksdagen förslaget som, om det hade genomförts, kunnat betyda mycket för oss i vår ambition att skapa goda villkor för arbetstagarna inom bland annat taxibranschen.

Synd att debattörerna känner sig sidsteppade. Själv kan jag bara konstatera att förbundet vid ett flertal tillfällen träffat både traditionella taxiförare och färdtjänstförare på lokala möten runt om i landet, för att diskutera problemställningarna.

Dessa sammankomster gör att vi är väl införstådda med kraven från förarna och arbetar intensivt för att tillgodose dessa.

Det är djupt allvarligt att debattörerna misstänker att den arbetsgrupp som ska undersöka förutsättningarna för att skapa ett kollektivavtal avsett för färdtjänst är ett spel för gallerierna. Än värre blir det när en av debattörerna själva ingår i arbetsgruppen.

Jag kan garantera er att förbundet har en stark ambition att skapa ett kollektivavtal för branschen, som levererar goda arbetsvillkor för de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Lars Lindgren

Lars Lindgren får internationellt toppjobb

Nytt uppdrag. Transports tidigare ordförande, Lars Lindgren, har fått nytt jobb. I september börjar han på Internationella Transportarbetarefederationen (ITF) i London. Uppdraget är att besöka ITF:s medlemsländer och kontrollera kampanjen mot bekvämlighetsflaggade fartyg bedrivs på rätt sätt.

Lars Lindgren

3 snabba frågor till Lars Lindgren …

… ordförande i Transport fram till mars 2017.

Försäkringskassan husfasad

Det handlar om människor!

Debatt. Kränkningen av redan utsatta människor måste få ett slut. Fredrik Lundh Sammeli och socialminister Annika Strandhäll skriver ”att de hör berättelser från människor om hur de upplever att tryggheten har brustit och stödet varit för dåligt i sjukförsäkringen” (Norrbottens-Kuriren). Det är inte en upplevelse, det är verklighet!

Lönekriterierna blir helt absurda

Ledare. Anställda på Försäkringskassan får högre lön ju fler personer som nekas sjukpenning. Avslöjandet i SVT:s program Agenda kom från anonyma handläggare på kassan som vittnar om hård press för att minska statens utgifter för sjukskrivningar.

Dumpa inte våra villkor med skattepengar!

Ordförandeord. Det är valår i år och valrörelsen har kommit i gång, både hos partierna och hos oss som förbund. Utspelen duggar tätt och nyligen presenterades regeringens vårbudget.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Marknaden har alltid rätt!

Krönika. Egentligen är det inte så konstigt. Det finns många val i livet och man tenderar förstås att välja det bästa. Bästa diskmedlet, bästa bostaden, bästa läkaren och bäst betalda jobbet. Detta är den fria marknadens enkla logik.

En gammal Amazon

Krönika. Miljö är inga enkla saker och nu har det kommit en larmrapport om att luftföroreningar från vedeldning ger minst tusen dödsfall om året i Sverige! Så vad göra? Förbjuda all vedeldning?

Vad skulle vi göra om vi inte var rädda?

Krönika. Solidaritet, detta otympliga ord. Att ställa upp för någon, kanske någon man inte ens känner. En folkgrupp, ett lands demokrati eller bara sina arbetskamrater.

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Hamn och stuveri är en viktig del av vår själ

Ordförandeord. Vi har arbetat oss igenom mars månad och ännu verkar det inte vara någon vår i sikte. En fråga som har engagerat oss även denna månad är den om situationen på APM Terminals i Göteborgs hamn, och jag förstår att den väcker mycket känslor och många funderingar bland våra medlemmar

Pallar du fram till pensionen?

Ledare. Vi lever allt längre och därför måste vi jobba längre – för att få ihop en dräglig pension. Det är en sanning som trumpetats ut ganska länge nu.

Hamnkonflikten i Göteborg
Göteborgs hamn

”Agera snabbt i Göteborg!”

Debatt. "Uppdrag granskning gjorde ett tappert försök den 17 januari att utreda hamnstriden i Göteborg. Det ökade förvirringen, granskarna blickade bakåt, inte framåt. Det leder ingen vart att älta de välkända stridsfrågorna. En meningsfull diskussion måste gälla framtiden, den möjliga utvägen. Konflikten gynnar de antifackliga krafterna. Strupgreppet om vår utrikeshandel måste lossas", skriver Dagens Nyheters före detta politiska chefredaktör Svante Nycander.

Vad är lösningen?

Ledare. Barn med adhd får vänta orimligt länge på utredning. Våldtäktsanmälningar samlas på hög. Åldringar far illa. Vägarna är dåliga. Bara fyra procent av alla bostadsinbrott klaras upp. Skolans personal går på knäna.

Fler trafikpoliser behövs

Debatt. Det finns en gräns för när någon måste sätta ner foten och säga ifrån mot åtgärder som skjuter en verksamhet i sank. En livsviktig företagsnäring dessutom, som påverkar alla i vårt land.