Transport: ”Hade önskat helt annan profil på budgeten”

Politik. Nästan inga överraskningar. Men kostsamt slopande av värnskatten – som ökar inkomstklyftorna. Oundvikligt, enligt den socialdemokratiska finansministern.

– Det som är verkligt bra i budgeten är att pensionärerna får bättre villkor. Sänkt skatt gynnar visserligen främst dem som har det bäst, men vi ska inte glömma att grundskyddet höjs – för en ensamstående kvinna som har 11 013 kronor i dag höjs det med 1 474 kronor i månaden, säger Lars Mikaelsson, förbundssekreterare i Transport.

– Det är jätteviktiga pengar för den här gruppen. Det är också något som berör våra medlemmar, våra pensionärsmedlemmar. Och precis i linje med sådant som det ska satsats på.

I övrigt tycker Lars Mikaelsson att det finns en del bra grejer i budgetförslaget från regeringen.

– Men överlag är det väl magert.

Och orsaken till det är framför allt att värnskatten för dem med allra högst inkomster slopas.

– Det är helt fel att slopa den. Om den hade varit kvar hade det funnits chanser att lägga pengarna på en rad andra saker.

Klyftorna ökar

När regeringen i dag, onsdag, lade fram budgetpropositionen på 2 986 sidor, var det mesta känt sedan tidigare. Finansminister Magdalena Andersson (S) lovade på presskonferensen att välfärden ska stärkas men erkände, på en direkt fråga om vad budgeten betyder för inkomstklyftorna, att de kommer att öka:

– Med avskaffad värnskatt kommer höginkomsttagarna att få en större del och det innebär ökade klyftor, sa hon.

Lars Mikaelsson ser det inte som att Socialdemokraterna fått ge vika i högre utsträckning för L och C än som framkommit tidigare:

– Det var ett medvetet risktagande från partiet att sätta sig i regeringsställning, men det var att ta ansvar för landet. Nu finns det en majoritet bakom budgeten. Men vi hade velat ha en helt annan profil!

Förslag för förslag

Lars Mikaelsson om några av de andra förslagen i budgetpropositionen:

Budgetpropositionen
”Nådiga luntan.” Foto: Regeringskansliet

Jobben: Satsningen för totalt 1,3 miljarder kronor för att fler ska komma i arbete, bland annat genom att införa ”etableringsjobb, med lägre lön och enligt parternas förslag, för att stimulera anställningar för nyanlända och långtidsarbetslösa. Etableringsjobben ska utvidgas till företag utan kollektivavtal och bemanningsföretag på ett sätt som gör att fördelarna inte går förlorade.”

– Helt uppåt väggarna! Vi måste få en riksdag som värnar om den svenska modellen med starka parter på arbetsmarknaden. Om jag hade ett schyst företag så skulle jag bli förbannad på ett sådant påhitt!

– Redan nu luras folk hit med löfte om en riktig lön, som sedan visar sig vara luft.

”Greta-effekt?”

Miljö och klimat: Den S-ledda regeringen vill tillföra 1,6 miljarder till klimatklivet, som ska underlätta omställning till fossilfria transporter.

50 miljoner per år till att bygga ut laddstrukturen längs större vägar.

– Någon måste gå före, Greta-effekt kanske?

Satsningen på statsbidrag till enskilda vägar förlängs, och utökas – nästan fördubblas – till 118 miljoner kronor per år fram till 2022.

– Det räcker tyvärr inte. Vi ser framför oss en borgerlig riksdag som knuffas fram av företag som alltid vill ha större och tyngre lastbilsekipage. Om det ska genomföras behöver våra medlemmar vägar som är anpassade efter det – de pengar som anslås kommer inte att räcka långt. Vi ser redan nu många avåkningar, också från det statliga vägnätet där vägkanter brister med farliga incidenter och olyckor som följd.

”Vägarna borde ha fått mer”

Sänkt skatt på drivmedel: Regeringen föreslår sänkt koldioxid- och energiskatt på bensin och diesel. Fast bensinpriset går först upp med 15 öre litern, genom en uppräkning enligt konsumentprisindex. Men för den som tankar blir det inte lika mycket dyrare än utan sänkt energiskatt.

– Kanske rätt just nu, alternativen till bensin och diesel är ganska begränsade.

Hela Sverige ska leva: Järnvägsunderhåll och sänkt skatt för personer som bor i glesbygdskommuner, framför allt i Norrlands inland.

– Vi har inget emot järnvägssatsningar så generellt har vi inget emot det, alla trafikslag ska fungera. Även vägtransporter, som borde ha fått ett större anslag. Ska vi ha ett sammanhållet land får vi inte låta glesbygden förtvina.

”Inför elektronisk kontroll först”

‘Ordning och reda i välfärdssystemet: De som missbrukar systemet, fuskar med skatt och inte bidrar till trygghetssystemen ska inte få komma undan, Skatteverket, Kronofogden och Ekobrottsmyndigheten får mer pengar, 111,5 miljarder nästa år.

Ett förslag är att utländska arbetstagare ska skatta i Sverige. Regeringen vill införa ett så kallat ekonomiskt arbetsgivarbegrepp vid beskattning av arbetstagare som tillfälligt arbetar i Sverige.

– Det låter bra! Då måste vi först få kontroll över vilka som är i landet och börja följa lastbilar med elektronisk kontroll. Myndigheterna, även Arbetsmiljöverket, borde få ta del av varandras uppgifter för att kunna samordna kontrollen bättre.

– Om en arbetstagare kontinuerligt är i Sverige så ska han eller hon också betala skatt här. Och självklart också få ta del av förmåner enligt den svenska modellen – svensk lön och socialförsäkringar men även av vår infrastruktur.

Pengar till kommunerna: Fem miljarder per år i generellt bidrag. LO har krävt 100 miljarder för mandatperioden.

– Alldeles för lite. Men det går i alla fall inte bakåt. Många kommuner har stora problem med sin ekonomi, säger Lars Mikaelsson.

Budgeten för 2020 bygger på januariavtalet, en sakpolitisk överenskommelse mellan Socialdemokraternas, Centern, Miljöpartiet och Liberalerna. Om inte Vänsterpartiet mot all förmodan röstar ner budgetpropositionen kommer budgeten klubbas i riksdagen senare i höst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

Transportarbetarens logga

SD-uteslutning prövas i rätten

Facket. När lastbilschauffören valde att sitta i kommunfullmäktige för Sverigedemokraterna blev han utesluten ur Transport. Då stämde han facket. Nu prövas fallet av Stockholms tingsrätt.

Transportarbetarens logga

Fortsatt höga varselsiffror

Arbetsmarknad. Nära 4 800 inom transportbranschen har hittills varslats om uppsägning. Coronaviruset har slagit hårdare mot arbetsmarknaden än någon annan kris. På tisdagen gick regeringen ut med utökad möjlighet att korttidspermittera.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.

Utredning: Så ska fler få rätt till a-kassa

A-kassa. Inkomst och inte arbetad tid ska styra rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen. Och nya regler ska förenkla för både arbetslösa och a-kassorna. Men LO är kritiskt till förslag i utredningen om ny a-kassa.

Uber fick länder att ändra lagen

Taxi. Plattformen Ubers etablering i Norden ledde till lagändringar och liberaliseringar av taxinäringen i fyra länder. Men när Danmark inte gick tillräckligt långt i sin avreglering av taximarknaden lämnade företaget landet, visar en rapport till Nordiska rådet.

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

LO:s kongress har startat

Facket. I dag väljer LO ny ledning. Organisationens 29:e kongress inleddes på måndagsförmiddagen. 300 ombud, representantskapets ledamöter och LO-styrelsen möts digitalt för att bland annat välja ny ordförande.

Skadestånd för orimligt mycket övertid

Bevakning. Vakter kunde jobba tre dygn i sträck. Någon jobbade nära 500 timmar övertid på ett år. Transport och bevakningsföretaget har gjort upp: Skadeståndet blir 90 000 kronor.