Transport gör andra kalkyler än industrins fack

Industrifacken gick ut först, som vanligt. Trots att samordningen mellan LO-facken har spruckit inför vinterns avtalsrörelse får andra förbund börja med att förhålla sig till lönekraven från industrisidan. – Vi pratar hellre kronor än procent, är den första kommentaren från Transports Lars Lindgren.

Facken inom industrin meddelade i veckan att kravet är 2,8 procent och ett avtal som löper i ett år. En garanti för varje individ om minst 450 kronor i lönehöjning finns också med.

Arbetsgivarna i industrin reagerade omedelbart med att kravet är alldeles för högt och att företagens konkurrenskraft gentemot övriga världen skulle försämras. Tidningen Arbetet har berättat mer i detalj om förfäktningarna i industrisektorn.

Lars Lindgren, ordförande i Transport, berättar att förbundet kommer att leverera sina lönekrav till arbetsgivarna på en konferens den 16 och 17 november. Han konstaterar att utgångspunkten då är en annan än den som facken inom industrin bygger sina krav på.

– De har gjort en kalkyl på vad industrin kan bära, och jag har ingen anledning att tvivla på deras slutsatser som hamnar på att kräva 2,8 procent i löneökningar.

– Men jag tittar mer på vad våra medlemmar får i plånboken för att kunna leva ett bra liv. Och jag pratar hellre om kronor för att inte öka på löneskillnaderna ännu mer – en procentökning ger ju de högavlönade mycket mer än dem som tillhör en låglönegrupp.

Lars Lindgren vågar sig ändå på en översättning av industrins krav till kronor för transportare.

– Då hamnar vi någonstans mellan 700 och 800 kronor i månaden, säger han. Men vi har inte bestämt slutgiltigt var vi ska lägga oss.

Ett inspel som Transport planerar är att någon typ av kompensation för andra gruppers löneglidning – när de får lönehöjningar utöver det löpande centrala avtalet – ska skrivas in i förbundets uppgörelse med de centrala arbetsgivarna.

– Våra medlemsgrupper ska inte fortsätta att halka efter dem som jobbar i industrin, säger Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.