Transport försiktigt positiv till taxi-utredning

UPPDATERAD Regeringens utredare vill se tydliga gränser mellan taxiverksamhet och samåkning. Och det ska inte längre gå att få dispens från kravet på taxameter. – Jag är försiktigt positiv, säger Transports utredare Emil Burman.

I dag har ungefär en tiondel av Sveriges taxibilar, framförallt de som kör samhällsbetalda resor, dispens från kravet om att använda taxameter. Den möjligheten vill utredaren nu ta bort.

Men en traditionell taxameter är dyr att installera och förhållandevis omodern. Ett strängt taxameterkrav skulle hindra nya innovationer, som appar eller andra digitala lösningar för att räkna ut priset på en taxiresa, resonerar utredaren.

Därför föreslår utredningen att en ny kategori av yrkesmässiga persontransporter införs i lagstiftningen. I den kategorin ska det räcka med att föraren har en enklare kontrollutrustning i bilen. Det bygger dock på att föraren är ansluten till en beställningscentral. Kunderna beställer sin körning via beställningscentralen och betalar resan direkt dit, med ett fast pris som sätts innan resan börjas. Beställningscentralerna får också i uppgift att spara information om alla resor som till exempel Skatteverket kan använda.

Emil Burman är utredare på Transport med fokus på frågor om just persontransporter. Om utredningens förslag blir verklighet gissar han på att många taxiföretag kommer välja en enklare teknisk lösning än taxameter för i alla fall delar av sin fordonsflotta. Hur den lösningen ska se ut preciserar inte utredningen, men en del är viktig för Transport.

– Det måste finns ett bra sätt att kontrollera chaufförernas arbetstider på, säger Emil Burman.

Redan i dag beställs och betalas många taxiresor genom beställningscentraler med hjälp av till exempel en app. Att helt kunna skrota taxameter i bilar som bara kör förbeställda resor skulle sänka kostnaderna för taxiföretagen. En kostnadssänkning som Emil Burman har en idé om var den ska landa.

– Man kan ju förvänta sig att de pengarna läggs på att ge chaufförerna skäliga löner.

När det gäller samåkning föreslår utredaren att föraren eller den som äger bilen inte ska kunna gå med vinst utan bara får ta emot pengar motsvarande självkostnadspris. Det skulle leda till att tjänster som Uberpop, där privatpersoner kör andra privatpersoner mot betalning, blir tydligt förbjudna.

Fotnot: Uberpop lade ner sin verksamhet i Sverige i maj efter att flera förare dömts till böter för olaglig taxiverksamhet. Företaget hävdade dock att deras verksamhet var förenlig med svensk lag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transportarbetarens logga

Friåkare döms att betala halv miljon för kopierad taxilogga

Taxi. En taxiåkare i Göteborg har dömts att betala 500 000 kronor i vite för att ha använt en logotype som varit alltför lik skyltningen på Taxi Göteborgs bilar. Hotet om vite utfärdades 2015. Enligt domstolen har åkaren efter det struntat i att ändra loggan på en bil.

Transportarbetarens logga

Ännu en förlust för Uber – brittiska förare inte egenanställda

Internationellt. En domstol i Storbritannien avslog Ubers överklagan. Förarna är anställda och ska därmed ha rätt till grundläggande rättigheter som betald semester och minimilön.

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.