Transport försiktigt positiv till taxi-utredning

UPPDATERAD Regeringens utredare vill se tydliga gränser mellan taxiverksamhet och samåkning. Och det ska inte längre gå att få dispens från kravet på taxameter. – Jag är försiktigt positiv, säger Transports utredare Emil Burman.

I dag har ungefär en tiondel av Sveriges taxibilar, framförallt de som kör samhällsbetalda resor, dispens från kravet om att använda taxameter. Den möjligheten vill utredaren nu ta bort.

Men en traditionell taxameter är dyr att installera och förhållandevis omodern. Ett strängt taxameterkrav skulle hindra nya innovationer, som appar eller andra digitala lösningar för att räkna ut priset på en taxiresa, resonerar utredaren.

Därför föreslår utredningen att en ny kategori av yrkesmässiga persontransporter införs i lagstiftningen. I den kategorin ska det räcka med att föraren har en enklare kontrollutrustning i bilen. Det bygger dock på att föraren är ansluten till en beställningscentral. Kunderna beställer sin körning via beställningscentralen och betalar resan direkt dit, med ett fast pris som sätts innan resan börjas. Beställningscentralerna får också i uppgift att spara information om alla resor som till exempel Skatteverket kan använda.

Emil Burman är utredare på Transport med fokus på frågor om just persontransporter. Om utredningens förslag blir verklighet gissar han på att många taxiföretag kommer välja en enklare teknisk lösning än taxameter för i alla fall delar av sin fordonsflotta. Hur den lösningen ska se ut preciserar inte utredningen, men en del är viktig för Transport.

– Det måste finns ett bra sätt att kontrollera chaufförernas arbetstider på, säger Emil Burman.

Redan i dag beställs och betalas många taxiresor genom beställningscentraler med hjälp av till exempel en app. Att helt kunna skrota taxameter i bilar som bara kör förbeställda resor skulle sänka kostnaderna för taxiföretagen. En kostnadssänkning som Emil Burman har en idé om var den ska landa.

– Man kan ju förvänta sig att de pengarna läggs på att ge chaufförerna skäliga löner.

När det gäller samåkning föreslår utredaren att föraren eller den som äger bilen inte ska kunna gå med vinst utan bara får ta emot pengar motsvarande självkostnadspris. Det skulle leda till att tjänster som Uberpop, där privatpersoner kör andra privatpersoner mot betalning, blir tydligt förbjudna.

Fotnot: Uberpop lade ner sin verksamhet i Sverige i maj efter att flera förare dömts till böter för olaglig taxiverksamhet. Företaget hävdade dock att deras verksamhet var förenlig med svensk lag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bil med taxiskylt

Taxiförare bryter fartgränserna oftare

Taxi. Nio av tio taxiförare kör för fort – och mera för fort än privatbilister. Hastigheten har kontrollerats på vägen mot flygplatserna i Stockholm och Göteborg och den har inte sänkts sedan den förra mätningen 2017.

Transportarbetarens logga

Myndighet kollar risken för usla villkor

Taxi/Miljöarbetare. Taxiförare riskerar att anställas med usla villkor, medan sopgubbar oftast jobbar på företag som har kollektivavtal och följer dem. Inga nyheter för yrkesarbetarna eller för Transport. Nu får kommuner och andra upphandlare klara besked om detta.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Livsfara när chaufförer lossar ICA-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Batterifabriken – huvudbry för facken

Facket. Bygget av den nya stora batterifabriken i Skellefteå blir en utmaning också för LO-facken. – Vi hade ett möte med de andra förbunden. Nästan alla fack blir ju involverade när en liten stad plötsligt får tusentals nya jobb, säger Christer Bengtsson, ombudsman på Transports avdelning i Umeå.

Externt företag har dragit fram sopor åtta år

Miljöarbetare. Under åtta år har det kommunala bolaget betalat ett företag för att dra fram sopkärl. Arbetsmiljöverket har stoppat arbetet för miljöarbetarna. Men från och med nu ska de runt 40 fastighetsägare själva dra fram sina sopkärl inför tömning.

Cykelåkeri tecknar avtal med Transport

Bud. Cykelbud med reglerad arbetstid och fast lön på 24 300 kronor i månaden. Finns det? I Göteborg har cykelåkeriet Pling transport gått i bräschen och tecknat kollektivavtal med Transport.

Vindkraftstorn på lastbil

Vinden ger jobb i Gävle hamn

Hamn/Åkeri. En 70 meter lång lastbilslast får de flesta medtrafikanter att haja till. Och ställer ibland till med olyckor. Men i Gävle hamn betyder vindkraften flera jobb. Åtminstone tillfälligt.

Tobias Lundqvist

Inget körkort – inget jobb

Chaufförer. Fel diagnos, suckar Tobias Lundqvist, om läkarintyget som gör att han förlorade rätten att köra bil och lastbil. Hans hopp står till en ny läkarundersökning – och ett nytt intyg. Samtidigt tycker han att åkeriet borde ha användning av hans kunskap även om han inte får köra tankbil de närmaste åren.

Danielsson jobbar med kör- och vilotider

EU. Reglerna kring kör- och vilotider är fortfarande under diskussion i EU. Svenska Johan Danielsson (S) har fått uppdraget att samla Socialdemokraterna i ett av utskotten till en ståndpunkt.

uppsökeri

Burgare och facksnack i hamnen

Facket. 150 hamburgare, 120 bröd till dem och ett okänt antal grillkorvar, både fläsk och kyckling. Gävle hamn är en bra plats för Transport att möta både hamnarbetare och lastbilschaufförer. Därför går grillarna varma i dag.

Transportföretagen får ny vd

Förhandlingspart. Lösningsorienterad och pragmatisk. Det tycker Marcus Dahlsten själv är hans bästa sidor som förhandlare. Den 1 december tillträder han posten som vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen, största motpart till Transport.

Stort sug efter chaufförer

Chaufförer. Madelene, Josefine, Linus, Lars, Rozerin, Alexander och Love får det bekräftat på en regnvåt grusplan i Borlänge: De har valt rätt utbildning. Suget efter lastbilschaufförer är större än vad skolorna kan leverera.

Södertälje hamn

”Ohållbar situation i hamnen”

Hamn. – Vi arbetar för att förbättra arbetsmiljön, många av våra medlemmar mår i dag dåligt. Det säger Patrick Hörstam, ordförande för Transportklubben i Södertälje hamn.

Amazon utnyttjar chaufförer

Chaufförer. Postorderföretaget Amazon pressar sina kontrakterade chaufförer hårt för att de ska leverera kundernas paket i tid. Men när de är inblandade i dödsolyckor frånsäger sig företaget allt ansvar. Det avslöjar New York Times i dagens nummer.

Cyklande matbud slås ihop

Matbud. Företag i matbudsbranschen slås samman. Hungrig, som anställt 600 bud i Sverige i år, går upp i Foodora. Ingen ska förlora jobbet, enligt det besked Transport Lars Karlsson har fått.