Transport försiktigt positiv till taxi-utredning

UPPDATERAD Regeringens utredare vill se tydliga gränser mellan taxiverksamhet och samåkning. Och det ska inte längre gå att få dispens från kravet på taxameter. – Jag är försiktigt positiv, säger Transports utredare Emil Burman.

I dag har ungefär en tiondel av Sveriges taxibilar, framförallt de som kör samhällsbetalda resor, dispens från kravet om att använda taxameter. Den möjligheten vill utredaren nu ta bort.

Men en traditionell taxameter är dyr att installera och förhållandevis omodern. Ett strängt taxameterkrav skulle hindra nya innovationer, som appar eller andra digitala lösningar för att räkna ut priset på en taxiresa, resonerar utredaren.

Därför föreslår utredningen att en ny kategori av yrkesmässiga persontransporter införs i lagstiftningen. I den kategorin ska det räcka med att föraren har en enklare kontrollutrustning i bilen. Det bygger dock på att föraren är ansluten till en beställningscentral. Kunderna beställer sin körning via beställningscentralen och betalar resan direkt dit, med ett fast pris som sätts innan resan börjas. Beställningscentralerna får också i uppgift att spara information om alla resor som till exempel Skatteverket kan använda.

Emil Burman är utredare på Transport med fokus på frågor om just persontransporter. Om utredningens förslag blir verklighet gissar han på att många taxiföretag kommer välja en enklare teknisk lösning än taxameter för i alla fall delar av sin fordonsflotta. Hur den lösningen ska se ut preciserar inte utredningen, men en del är viktig för Transport.

– Det måste finns ett bra sätt att kontrollera chaufförernas arbetstider på, säger Emil Burman.

Redan i dag beställs och betalas många taxiresor genom beställningscentraler med hjälp av till exempel en app. Att helt kunna skrota taxameter i bilar som bara kör förbeställda resor skulle sänka kostnaderna för taxiföretagen. En kostnadssänkning som Emil Burman har en idé om var den ska landa.

– Man kan ju förvänta sig att de pengarna läggs på att ge chaufförerna skäliga löner.

När det gäller samåkning föreslår utredaren att föraren eller den som äger bilen inte ska kunna gå med vinst utan bara får ta emot pengar motsvarande självkostnadspris. Det skulle leda till att tjänster som Uberpop, där privatpersoner kör andra privatpersoner mot betalning, blir tydligt förbjudna.

Fotnot: Uberpop lade ner sin verksamhet i Sverige i maj efter att flera förare dömts till böter för olaglig taxiverksamhet. Företaget hävdade dock att deras verksamhet var förenlig med svensk lag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).