Transport: Bring måste utredas även om det är svårt

Arbetsmiljöverket måste gå på djupet i granskningen av slovakiska Bring truckings verksamhet i Jönköping. Transports ordförande Lars Lindgren är starkt kritisk till verkets ovilja att utreda om det är utstationering eller inte.

– Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att administrera utstationeringsregistret och ansvara för tillsynen av det. Då måste man tillsätta resurser för att kunna undersöka hur reglerna följs, säger Lars Lindgren.

– Transporter är en mobil verksamhet. Jag kan förstå om den är svår att kontrollera, men det är inget skäl för att inte utreda.

Sent i våras anmälde Transport slovakiska Bring trucking till Arbetsmiljöverket. Bolaget har fordon stationerade i Jönköping och kör kontinuerligt åt Ikea till Oslo.

De slovakiska chaufförerna stannar månader i sträck i landet, men företaget har inte gjort någon anmälan till registret. Transport misstänker dock att det handlar om utstationering.

Enligt Arbetsmiljöverkets jurist Heidi Wiik är dessa ärenden mycket svåra att utreda. Verket vill heller inte ”jaga företag” genom aktiv spaning.

– Det är en felaktig inställning om vi ska ha ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.

– Tidigare var det facket som upprätthöll den genom våra kollektivavtal. Den möjligheten har fråntagits oss med de komplexa regler som nu gäller genom medlemskapet i EU.

Lars Lindgren understryker att statsmakten lagt ansvaret på Arbetsmiljöverket. Han är starkt kritisk till verkets inställning, som innebär att det inte utför någon aktiv spaning mot företag som inte gjort någon anmälan till registret.

Förlorare är de slovakiska chaufförer som jobbar här. Om de registreras som utstationerade har de rätt till minimilöner enligt Transports kollektivavtal, och ska även följa svenska arbetsmiljö- och arbetstidsregler.

Enligt Transport är Bring truckings yrkesförare antingen utstationerade eller permanent arbetande här, och i det senare fallet ska de ha svenskt kollektivavtal.

– Vi kommer att fortsätta hävda att det är utstationering. Vi måste få ett avgörande för denna typ av verksamhet, säger Lars Lindgren.

– Förtaget kan ha rätt i att det inte är utstationering, men då ska det ha svenskt kollektivavtal för verksamheten.

Lars Lindgren anser att Arbetsmiljöverket stoppar huvudet i sanden när ingen utredning görs – och inte heller någon bedömning av verksamheten i Bring.

– Vi kan inte leva i en gråzon. Inte bara Bring, utan alla möjliga bolag håller på så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Singaporekongressen
Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Kostnaden väcker ilska

Facket. Medlemmar rasar över fartblinda fackföreträdare som åker business class till semestern. När diskussionen går hög på Facebook ringer vi några medlemmar och förtroendevalda på gräsrotsnivå.

Vad svarar du de arga medlemmarna?

Facket. Transports ordförande Tommy Wreet ger sina svar till ilskna medlemmar: Jag har försökt förklara så utförligt jag kan vad en internationell transportkongress gör.

Domstol säger nej till förbud mot ensamarbete

Värdetransporter. Transport vill förbjuda ensamarbete för värdetransportörer som jobbar med uttagsautomater. Rätten har gått på Arbetsmiljöverkets linje att säger nej till kravet i två olika ärenden.

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.