Transport: Bring måste utredas även om det är svårt

Arbetsmiljöverket måste gå på djupet i granskningen av slovakiska Bring truckings verksamhet i Jönköping. Transports ordförande Lars Lindgren är starkt kritisk till verkets ovilja att utreda om det är utstationering eller inte.

– Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att administrera utstationeringsregistret och ansvara för tillsynen av det. Då måste man tillsätta resurser för att kunna undersöka hur reglerna följs, säger Lars Lindgren.

– Transporter är en mobil verksamhet. Jag kan förstå om den är svår att kontrollera, men det är inget skäl för att inte utreda.

Sent i våras anmälde Transport slovakiska Bring trucking till Arbetsmiljöverket. Bolaget har fordon stationerade i Jönköping och kör kontinuerligt åt Ikea till Oslo.

De slovakiska chaufförerna stannar månader i sträck i landet, men företaget har inte gjort någon anmälan till registret. Transport misstänker dock att det handlar om utstationering.

Enligt Arbetsmiljöverkets jurist Heidi Wiik är dessa ärenden mycket svåra att utreda. Verket vill heller inte ”jaga företag” genom aktiv spaning.

– Det är en felaktig inställning om vi ska ha ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.

– Tidigare var det facket som upprätthöll den genom våra kollektivavtal. Den möjligheten har fråntagits oss med de komplexa regler som nu gäller genom medlemskapet i EU.

Lars Lindgren understryker att statsmakten lagt ansvaret på Arbetsmiljöverket. Han är starkt kritisk till verkets inställning, som innebär att det inte utför någon aktiv spaning mot företag som inte gjort någon anmälan till registret.

Förlorare är de slovakiska chaufförer som jobbar här. Om de registreras som utstationerade har de rätt till minimilöner enligt Transports kollektivavtal, och ska även följa svenska arbetsmiljö- och arbetstidsregler.

Enligt Transport är Bring truckings yrkesförare antingen utstationerade eller permanent arbetande här, och i det senare fallet ska de ha svenskt kollektivavtal.

– Vi kommer att fortsätta hävda att det är utstationering. Vi måste få ett avgörande för denna typ av verksamhet, säger Lars Lindgren.

– Förtaget kan ha rätt i att det inte är utstationering, men då ska det ha svenskt kollektivavtal för verksamheten.

Lars Lindgren anser att Arbetsmiljöverket stoppar huvudet i sanden när ingen utredning görs – och inte heller någon bedömning av verksamheten i Bring.

– Vi kan inte leva i en gråzon. Inte bara Bring, utan alla möjliga bolag håller på så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.

CSG-anställda har inte fått sin lön

Bevakning. Väktare och ordningsvakter som jobbar på CSG har inte fått sin lön. Företaget är i rekonstruktion och lönekontoret hänvisar till statliga lönegarantin och länsstyrelsen.

25 år sen tunnelbranden i Mont Blanc
Collage med tidningsurklipp och skärmdumpar med artiklar om olyckan i Mont Blanctunneln 1999.

Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999

Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.

CSG och Nordic Level Security i rekonstruktion

Bevakning. CSG och Nordic Level Security är i rekonstruktion, bara månader efter att bolagen köptes upp av Anzen Security Group AB. De två bolagen har 98 miljoner kronor i skatteanstånd som ska betalas i höst.

Hallå där!

Magnus Wainebro

...busschaufför som tillsammans med branschkollegor firas med en egen dag i dag, den 18 mars.

4 av 10 saknar kunskap om avtalade försäkringar

Anställningsvillkor. Den som jobbar på ett företag med kollektivavtal skyddas av försäkringar från Afa. Enligt en undersökning Avtalat beställt saknar 43 procent av 605 svarande kunskaper om de kollektivavtalade försäkringarna.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Närbild på ett däckbyte.

Mycket fusk i liten verkstad?

Däckverkstad. Så var det högsäsong för byte igen – den sista mars kan vinterdäcken tas av. I höstas granskade Skatteverket företag i branschen för att komma åt fusk.

Lastbil med ny front före krocktest med personbil. Foto: Trafikverket

Ny front på lastbilar kan rädda liv

Teknik och trafik. En ny stötdämpande lastbilsfront kan mildra personskador och rädda liv – vid en krock mellan en personbil och en lastbil. Forskare vid Chalmers har konstruerat en prototyp som Trafikverket krocktestat, med positivt resultat enligt myndigheten.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.