Transport: Bring måste utredas även om det är svårt

Arbetsmiljöverket måste gå på djupet i granskningen av slovakiska Bring truckings verksamhet i Jönköping. Transports ordförande Lars Lindgren är starkt kritisk till verkets ovilja att utreda om det är utstationering eller inte.

– Arbetsmiljöverket har regeringens uppdrag att administrera utstationeringsregistret och ansvara för tillsynen av det. Då måste man tillsätta resurser för att kunna undersöka hur reglerna följs, säger Lars Lindgren.

– Transporter är en mobil verksamhet. Jag kan förstå om den är svår att kontrollera, men det är inget skäl för att inte utreda.

Sent i våras anmälde Transport slovakiska Bring trucking till Arbetsmiljöverket. Bolaget har fordon stationerade i Jönköping och kör kontinuerligt åt Ikea till Oslo.

De slovakiska chaufförerna stannar månader i sträck i landet, men företaget har inte gjort någon anmälan till registret. Transport misstänker dock att det handlar om utstationering.

Enligt Arbetsmiljöverkets jurist Heidi Wiik är dessa ärenden mycket svåra att utreda. Verket vill heller inte ”jaga företag” genom aktiv spaning.

– Det är en felaktig inställning om vi ska ha ordning och reda på arbetsmarknaden, säger Lars Lindgren.

– Tidigare var det facket som upprätthöll den genom våra kollektivavtal. Den möjligheten har fråntagits oss med de komplexa regler som nu gäller genom medlemskapet i EU.

Lars Lindgren understryker att statsmakten lagt ansvaret på Arbetsmiljöverket. Han är starkt kritisk till verkets inställning, som innebär att det inte utför någon aktiv spaning mot företag som inte gjort någon anmälan till registret.

Förlorare är de slovakiska chaufförer som jobbar här. Om de registreras som utstationerade har de rätt till minimilöner enligt Transports kollektivavtal, och ska även följa svenska arbetsmiljö- och arbetstidsregler.

Enligt Transport är Bring truckings yrkesförare antingen utstationerade eller permanent arbetande här, och i det senare fallet ska de ha svenskt kollektivavtal.

– Vi kommer att fortsätta hävda att det är utstationering. Vi måste få ett avgörande för denna typ av verksamhet, säger Lars Lindgren.

– Förtaget kan ha rätt i att det inte är utstationering, men då ska det ha svenskt kollektivavtal för verksamheten.

Lars Lindgren anser att Arbetsmiljöverket stoppar huvudet i sanden när ingen utredning görs – och inte heller någon bedömning av verksamheten i Bring.

– Vi kan inte leva i en gråzon. Inte bara Bring, utan alla möjliga bolag håller på så här.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.