Tanken som står i centrala Örebro innehåller miljö- och brandfarligt allylamin.
Close
Tanken som står i centrala Örebro innehåller miljö- och brandfarligt allylamin.
Close

Transport av miljöfarlig kemikalie oroar chaufförer

Mitt i centrala Örebro hanterar terminalarbetare och chaufförer tankcontainrar med det extremt giftiga och brandfarliga ämnet allylamin. – Området där vi lastade om tankarna från tåg till lastbil är inte ens inhägnat. Jag fick inte veta någonting om ämnet innan jag började köra det, säger en chaufför som är orolig för miljön och säkerheten.

TMR Logistics är ett transport- och terminalföretag som ligger strax norr om Örebro centrum, 200 meter från stadens vattentorn. Bolaget ansvarar bland annat för transporter av allylamin, ett högriskämne som används vid framställning av dialysvätska.

TMR kör allylaminet från Göteborg till Örebro på tåg, innan tankarna lastas om till lastbil för transport till kemiförtaget Cambrex i Karlskoga.

Uppgifterna går isär om hur länge tankarna kan bli stående i Örebro. En chaufför uppger att de har mellanlagrats i upp till en vecka hos TMR innan vägtransporten utförts. Den uppgiften tillbakavisas av TMR.

Det är själva omlastningen som nu intresserar tillsynsmyndigheterna. Allylamin är extremt giftigt och dessutom lika brandfarligt som bensin. TMR:s terminalområde saknar staket och tanken står i vart fall några timmar på en perrongliknande lastkaj bara några meter från ett företag som hyr ut släpkärror till privatpersoner.

TMR:s uppställningsområde intill lastkajen är en gropig grusplan som fått anmärkningar från Arbetsmiljöverket. En chaufför som kört allylaminet säger:

– Jag reagerade direkt över transporten. Hos kunden, Cambrex, var säkerheten rigorös. När ämnen skulle pumpas över till deras tank möttes man av personer i hel skyddsdräkt med friskluftsaggregat på ryggen. Som chaufför fick vi inte ens vara i närheten.

– Först efter att Cambrex stött på fick vi så kallad flyktmask till bilen. I Örebro är tankarna inte låsta, bara plomberade.

När Transportarbetaren kontaktar räddningstjänsten, Kemikalieinspektionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är det svårt att få klarhet i om TMR uppfyller gällande säkerhetsregler.

Knäckfrågan är om hanteringen i Örebro ska räknas som en del av transportkedjan. I så fall gäller de vanliga ADR-bestämmelserna, om hur farligt gods ska hanteras, och polisen står för tillsynen. Eller är det lagring? Då ligger bollen hos Räddningstjänsten.

I dagsläget har såväl Räddningstjänsten, som kommunens miljökontor och Arbetsmiljöverkets inspektör ryckt ut till TMR.

Kommunen miljöskyddsinspektör Nooshin Ohlsson säger:

– Vi funderar just nu på vilka åtgärder som behöver vidtas. Jag tror att det kommer att landa i ett krav på en invallning, ett läckageskydd, kring platsen där tanken står uppställd.

– Vi funderar också över hur lämpligt det är att allmänheten har tillträde till området. Själva grusplanen ser heller inte ut som man kan förvänta sig. Det är stora gropar och vattenansamlingar. En hårdgjord yta vore bättre.

TMR är en bolagsgrupp som brottas med ekonomiska problem. I TMR Logistics anmärker revisorn på att bolaget borde ha likviderats, med hänvisning till att en stor del av kapitalet är förbrukat.

Tommy Jonsson är vd och ägare i TMR-företagen:

– Vi är under rekonstruktion, det är tågverksamheten, TMR Rail, som kostat mer än beräknat. I framtiden ska vi fokusera på terminaldelen.

När det gäller säkerheten kring allylaminet tycker Tommy Jonsson inte att det finns några brister:

– Vi har informerat chaufförerna om ämnet och de har ADR-utbildning och den skyddsutrustning som krävs. Behållarna som allylaminet transporteras i är inte vanliga tankar. Det finns ingen kran i boten och tanken måste trycksättas för att innehållet ska kunna tappas ur.

– Om kommunen kräver invallning kan vi låta tanken stå kvar på järnvägsvagnen i stället.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Elektroniska staket mot terror på väg – men dröjer

Åkeri. Geofencing? Som ett vapen mot terrorister i lastbilar har metoden blivit allt mer aktuell. Tester är på gång. En statlig utredning ska snart presenteras. Men vad innebär egentligen elektroniska staket, även kallade geofencing?

Åkerier förlorar uppdrag efter momsbeslut

Åkeri. Skatteverket kräver tre åkerier i Skaratrakten på flera miljoner kronor i moms och skattetillägg. Enligt beslutet har de köpt diesel från Östeuropa, och då medverkat till bedrägeri som syftade till att undkomma momsen. Logistikkoncernen XR har avbrutit allt samarbete med de tre åkerierna.

Transport går vidare efter enkät om övergrepp

Sexuella trakasserier. Nu vet Transports förbundsstyrelse att sexuella trakasserier, kränkningar och övergrepp förekommer inom förbundet. Alla som är anställda eller har ett fackligt uppdrag ska inom kort få ett tydligt besked om vem de ska vända sig till om de råkar illa ut.

Transport med i världskampanj mot kvinnovåld

Internationellt. Världsfacket kräver stopp för våld och trakasserier mot kvinnor i arbetslivet. Under 23 dagar pågår kampanjen som ska få FN att skriva in detta i en ny konvention.

Elva transportare på kurs.

”Hej! Det är väl en bra början”

Facket. Här ska det tränas på att ringa. Elva transportare ägnar onsdagen åt en introduktion i att ringa medlemmar. Före valet ska minst hälften – eller helst alla 59 000 – av fackets medlemmar få en signal från Transport.

Ändrade arbetsmiljöregler oroar LO-facken

Arbetsmiljö. Trots hård kritik från LO drar Arbetsmiljöverket i gång en stor översyn av arbetsmiljöreglerna. Dagens 72 föreskrifter som styr allt från asbestsanering på byggen till skärmaskiner i storkök ska bantas till 17.

Flygplatskontrollanter tränar närstrid i ryska uniformer

Bevakning. De jobbar i säkerhetskontrollen på Arlanda. På fritiden ägnar de sig åt att träna närstrid och hantera vapen. Nyheten om säkerhetsvakterna som också klär sig i ryska uniformer under sina klubbmöten slog ner som en bomb hos arbetsgivaren Nokas i morse.

Taxi-vd lämnar chefsjobbet

Taxi. Chefen för Sverigetaxi i Stockholm lämnar vd-jobbet. Det första den nya koncernchefen gör är att tillsätta en tillfällig vd. Den förra blir rådgivare i koncernledningen.

Flyttfirma kräver miljoner i skadestånd av staten

Flyttbranschen. En flyttfirma i Stockholm kräver skadestånd från staten. Bolaget vill ha ersättning för förlorade uppdrag och intäkter efter tidigare anklagelser om brott mot konkurrenslagen.

Genmäle från Texab

Lagerarbete. Transportarbetaren har publicerat flera artiklar om flytt- och bemanningsföretaget Texab, som bland annat har uppdrag för Postnord. Texabs vd Torbjörn Ulf har begärt ett genmäle efter den centrala förhandling som hölls mellan Texab och Transport i går, tisdagen den 6 februari.

”Då blir det provanställning på livstid”

Politik. Ett generalangrepp mot den svenska modellen, recenserar Markus Pettersson Moderaternas tankar kring turordningsreglerna för den som är anställd. Han är facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna.