Tanken som står i centrala Örebro innehåller miljö- och brandfarligt allylamin.
Close
Tanken som står i centrala Örebro innehåller miljö- och brandfarligt allylamin.
Close

Transport av miljöfarlig kemikalie oroar chaufförer

Mitt i centrala Örebro hanterar terminalarbetare och chaufförer tankcontainrar med det extremt giftiga och brandfarliga ämnet allylamin. – Området där vi lastade om tankarna från tåg till lastbil är inte ens inhägnat. Jag fick inte veta någonting om ämnet innan jag började köra det, säger en chaufför som är orolig för miljön och säkerheten.

TMR Logistics är ett transport- och terminalföretag som ligger strax norr om Örebro centrum, 200 meter från stadens vattentorn. Bolaget ansvarar bland annat för transporter av allylamin, ett högriskämne som används vid framställning av dialysvätska.

TMR kör allylaminet från Göteborg till Örebro på tåg, innan tankarna lastas om till lastbil för transport till kemiförtaget Cambrex i Karlskoga.

Uppgifterna går isär om hur länge tankarna kan bli stående i Örebro. En chaufför uppger att de har mellanlagrats i upp till en vecka hos TMR innan vägtransporten utförts. Den uppgiften tillbakavisas av TMR.

Det är själva omlastningen som nu intresserar tillsynsmyndigheterna. Allylamin är extremt giftigt och dessutom lika brandfarligt som bensin. TMR:s terminalområde saknar staket och tanken står i vart fall några timmar på en perrongliknande lastkaj bara några meter från ett företag som hyr ut släpkärror till privatpersoner.

TMR:s uppställningsområde intill lastkajen är en gropig grusplan som fått anmärkningar från Arbetsmiljöverket. En chaufför som kört allylaminet säger:

– Jag reagerade direkt över transporten. Hos kunden, Cambrex, var säkerheten rigorös. När ämnen skulle pumpas över till deras tank möttes man av personer i hel skyddsdräkt med friskluftsaggregat på ryggen. Som chaufför fick vi inte ens vara i närheten.

– Först efter att Cambrex stött på fick vi så kallad flyktmask till bilen. I Örebro är tankarna inte låsta, bara plomberade.

När Transportarbetaren kontaktar räddningstjänsten, Kemikalieinspektionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är det svårt att få klarhet i om TMR uppfyller gällande säkerhetsregler.

Knäckfrågan är om hanteringen i Örebro ska räknas som en del av transportkedjan. I så fall gäller de vanliga ADR-bestämmelserna, om hur farligt gods ska hanteras, och polisen står för tillsynen. Eller är det lagring? Då ligger bollen hos Räddningstjänsten.

I dagsläget har såväl Räddningstjänsten, som kommunens miljökontor och Arbetsmiljöverkets inspektör ryckt ut till TMR.

Kommunen miljöskyddsinspektör Nooshin Ohlsson säger:

– Vi funderar just nu på vilka åtgärder som behöver vidtas. Jag tror att det kommer att landa i ett krav på en invallning, ett läckageskydd, kring platsen där tanken står uppställd.

– Vi funderar också över hur lämpligt det är att allmänheten har tillträde till området. Själva grusplanen ser heller inte ut som man kan förvänta sig. Det är stora gropar och vattenansamlingar. En hårdgjord yta vore bättre.

TMR är en bolagsgrupp som brottas med ekonomiska problem. I TMR Logistics anmärker revisorn på att bolaget borde ha likviderats, med hänvisning till att en stor del av kapitalet är förbrukat.

Tommy Jonsson är vd och ägare i TMR-företagen:

– Vi är under rekonstruktion, det är tågverksamheten, TMR Rail, som kostat mer än beräknat. I framtiden ska vi fokusera på terminaldelen.

När det gäller säkerheten kring allylaminet tycker Tommy Jonsson inte att det finns några brister:

– Vi har informerat chaufförerna om ämnet och de har ADR-utbildning och den skyddsutrustning som krävs. Behållarna som allylaminet transporteras i är inte vanliga tankar. Det finns ingen kran i boten och tanken måste trycksättas för att innehållet ska kunna tappas ur.

– Om kommunen kräver invallning kan vi låta tanken stå kvar på järnvägsvagnen i stället.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ordningsvakterna är ute på uppdrag av Trollhättans kommun och bostadsbolaget Eidar. En av arbetsuppgifterna är att rapportera in nedskräpning.

Nokas köp av Avarn närmar sig

Bevakning. Den planerade storaffären inom bevakning har tagit ett kliv till. Två nordiska konkurrensverk av tre inblandade säger ja till att Nokas köper Avarn och blir det näst största bevakningsbolaget i Sverige.

Gul väst på instrumentbrädan är tecknet för protrest mot bensinpriset.

Gul väst i protest mot bensinpriset

Chaufförer. Två yrkeschaufförer lanserade idén på Facebook. På lördag kan Frankrike lamslås av folk som är missnöjda med bensinpriserna. Facken står inte bakom protesterna. Men jag förstår ilskan, säger ledningen i det största transportfacket.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.