”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winstén är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

En stor del av Uppdrag gransknings inslag kom att handla om just styrkeförhållandena mellan landets två hamnfack – Transport och Hamnarbetarförbundet (HF). Fast några siffror redovisades aldrig.

Transports statistik pekar på att:

  • 55 procent av landets alla hamnarbetare är med i Transport, 45 procent i HF.
  • I APM Terminals är 63 procent med i Hamnarbetarförbundet och 37 procent i Transport.
  • Transport växer i hamnarna.

Peter Winstén säger:

– Verkligheten är alltså långt ifrån den bild som spritts i media. Det är förstås olyckligt. Den röda tråden i Uppdrag granskning var att APM Terminals borde ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet, för att få fredsplikt.

– Men det hade i så fall bara gällt 63 procent av personalstyrkan. Våra medlemmar, 37 procent, hade ju inte haft fredsplikt.

Winsten är bekymrad över utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Konflikten är skadlig för hela branschen, ja, för hela näringslivet. Kunder som i många år använt hamnen och sjöfarten för sina transporter börjar se sig om efter andra alternativ. Lösningar som är mindre bra för miljön. Ett sådant företag är SKF som nu lägger över mer gods på lastbil.

Vad är lösningen på konflikten?

– Det är över huvud taget ingen bra idé att fackförbund konkurrerar om samma medlemmar. Det splittrar yrkeskåren och rent hypotetiskt skulle vi kunna få en utveckling med massor av nya fackförbund, som mindre nogräknade arbetsgivare kan teckna kollektivavtal med.

– Från vår synvinkel vore det förstås bra om Hamnarbetarförbundets medlemmar gick över till oss. I Uppdrag granskning framställdes det som att landets alla fackförbund i LO, TCO och Saco tillämpar diktatur. Men våra medlemmar väljer ju sina företrädare. Samma system som vi har i samhället i övrigt, representativ demokrati.

Som exempel i Transport nämner Peter Winstén hela kedjan från arbetsplatsklubbar och sektioner till kongresser och förhandlingsdelegationer där det hela tiden är medlemmarna som nominerar och väljer sina företrädare.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson är öppen för en inskränkning av strejkrätten, med hänvisning till konflikten i Göteborgs hamn. Hur ser Transport på hennes utspel?

– Jag förstår om en arbetsmarknadsminister blir oroad i det här läget. Men Transport vill absolut inte ha någon begränsning av rätten att vidta stridsåtgärder.

En lösning som målas upp är att Transport sätter sig vid förhandlingsbordet tillsammans med Hamnarbetarförbundet…

– Ja, men vi bedömer inte att det är en framkomlig väg. Vi kämpar för våra medlemmar och tar ansvar för avtalen vi tecknar. Med två fack, med så olika kulturer som HF och Transport, skulle vi få stora problem att hitta fungerande lösningar.

Vad saknade du mer i Uppdrag gransknings inslag?

– Ingenstans kom det fram att Transports fackliga förtroendemän gör ett alldeles utmärkt arbete i APM Terminals. Min bild är att Uppdrag granskning på förhand bestämt sig för en vinkel och allt som understödde den togs med. Annat utelämnades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Petersson:
    20 januari, 2018

    Angående konflikten i sig så undrar jag vad ni menar att Transport skulle sympati strejka, vad skulle vi strejka för, för ett avtal vi redan har. Har själv varit på ett gemensamt möte med hamn 4 där uttalades det tydligt att dom vill inte ha ett kollektivavtal det har också sagts i en tv intervju med Annerback att det är inte ett kollektivavtal som är målet, jag har pratat och lyssnat på vad dom vill ha men vet ej idag vad som är deras slutmål, man blir förundrad varför har inte övriga hamnar där hamnarbetare förbundet är representerade inte vidtagit några sympatiåtgärder, utan där har då godsmängden ökat kraftigt.

  2. Petter:
    19 januari, 2018

    Men här bekräftar ni ju några av de viktigaste poängerna uppdrag granskning lyfte fram. Ni vill inte ha hamn fyran, inte underlätta en lösning av konflikten och inte försöka skapa ett gemensamt avtal. Ni vill inte ens försöka trots att ni nästan är jämnstora. Skäms!

    Värnar ni om arbetstagarna eller er egen makt?

  3. Morten Olsson:
    19 januari, 2018

    Tyvärr har Uppdrag granskning en "vänsterkaraktär" i en del av sina reportage. Jag var också fövånad att man inte kommenterade att om Transportförbundets medlemmar blivit intervjuade och höra deras åsikt i Göteborgs Hamn. Och ingen "sympatistrejk" har ju heller förekommit från Transport. Det är bara att konstatera att Hamnarbetarförbundet har ställt till det för sig själva och Göteborgs kanske viktigaste näring. Skall man gråta eller skratta åt detta spektakel?! Arbetar själv inom shipping...

  4. Anders Petersson:
    18 januari, 2018

    Hej på er, ja Transport hade 37 procent av dom anställda i apmt innan konflikten började men det säger ju inte att hamn 4 an hade 63 procent för en del anställda är inte med något fack alls, nu när uppsägningar har gått ut och att en del anställda har gått över till Transport så har vi 47 procent av dom anställda och jag vet också att en del medlemmar i hamn4 an har tröttnat och gott ur det fackliga, då är frågan hur många är dom i hamn4 an egentligen dom kan ej vara resterande 53 procent utan kanske en bit under 50 procent det börjar bli intressant...

  5. Janne:
    18 januari, 2018

    I programmet nämndes det något om att Transport var eller är toppstyrt, vilket jag tyvärr är benägen om att hålla med om.
    Har tidigare varit klubbordförande och tillsammans med min ombudsman gjort ett "specialavtal" gällande "mitt" åkeri. Tog efter några år verkligen hus i helvete när en högre instans (inom Transport) fick vetenskap om detta. Några sådana "lokalavtal" fick alls inte förekomma inom transport - allt skulle skötas centralt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.