”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winstén är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

En stor del av Uppdrag gransknings inslag kom att handla om just styrkeförhållandena mellan landets två hamnfack – Transport och Hamnarbetarförbundet (HF). Fast några siffror redovisades aldrig.

Transports statistik pekar på att:

  • 55 procent av landets alla hamnarbetare är med i Transport, 45 procent i HF.
  • I APM Terminals är 63 procent med i Hamnarbetarförbundet och 37 procent i Transport.
  • Transport växer i hamnarna.

Peter Winstén säger:

– Verkligheten är alltså långt ifrån den bild som spritts i media. Det är förstås olyckligt. Den röda tråden i Uppdrag granskning var att APM Terminals borde ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet, för att få fredsplikt.

– Men det hade i så fall bara gällt 63 procent av personalstyrkan. Våra medlemmar, 37 procent, hade ju inte haft fredsplikt.

Winsten är bekymrad över utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Konflikten är skadlig för hela branschen, ja, för hela näringslivet. Kunder som i många år använt hamnen och sjöfarten för sina transporter börjar se sig om efter andra alternativ. Lösningar som är mindre bra för miljön. Ett sådant företag är SKF som nu lägger över mer gods på lastbil.

Vad är lösningen på konflikten?

– Det är över huvud taget ingen bra idé att fackförbund konkurrerar om samma medlemmar. Det splittrar yrkeskåren och rent hypotetiskt skulle vi kunna få en utveckling med massor av nya fackförbund, som mindre nogräknade arbetsgivare kan teckna kollektivavtal med.

– Från vår synvinkel vore det förstås bra om Hamnarbetarförbundets medlemmar gick över till oss. I Uppdrag granskning framställdes det som att landets alla fackförbund i LO, TCO och Saco tillämpar diktatur. Men våra medlemmar väljer ju sina företrädare. Samma system som vi har i samhället i övrigt, representativ demokrati.

Som exempel i Transport nämner Peter Winstén hela kedjan från arbetsplatsklubbar och sektioner till kongresser och förhandlingsdelegationer där det hela tiden är medlemmarna som nominerar och väljer sina företrädare.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson är öppen för en inskränkning av strejkrätten, med hänvisning till konflikten i Göteborgs hamn. Hur ser Transport på hennes utspel?

– Jag förstår om en arbetsmarknadsminister blir oroad i det här läget. Men Transport vill absolut inte ha någon begränsning av rätten att vidta stridsåtgärder.

En lösning som målas upp är att Transport sätter sig vid förhandlingsbordet tillsammans med Hamnarbetarförbundet…

– Ja, men vi bedömer inte att det är en framkomlig väg. Vi kämpar för våra medlemmar och tar ansvar för avtalen vi tecknar. Med två fack, med så olika kulturer som HF och Transport, skulle vi få stora problem att hitta fungerande lösningar.

Vad saknade du mer i Uppdrag gransknings inslag?

– Ingenstans kom det fram att Transports fackliga förtroendemän gör ett alldeles utmärkt arbete i APM Terminals. Min bild är att Uppdrag granskning på förhand bestämt sig för en vinkel och allt som understödde den togs med. Annat utelämnades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Petersson:
    20 januari, 2018

    Angående konflikten i sig så undrar jag vad ni menar att Transport skulle sympati strejka, vad skulle vi strejka för, för ett avtal vi redan har. Har själv varit på ett gemensamt möte med hamn 4 där uttalades det tydligt att dom vill inte ha ett kollektivavtal det har också sagts i en tv intervju med Annerback att det är inte ett kollektivavtal som är målet, jag har pratat och lyssnat på vad dom vill ha men vet ej idag vad som är deras slutmål, man blir förundrad varför har inte övriga hamnar där hamnarbetare förbundet är representerade inte vidtagit några sympatiåtgärder, utan där har då godsmängden ökat kraftigt.

  2. Petter:
    19 januari, 2018

    Men här bekräftar ni ju några av de viktigaste poängerna uppdrag granskning lyfte fram. Ni vill inte ha hamn fyran, inte underlätta en lösning av konflikten och inte försöka skapa ett gemensamt avtal. Ni vill inte ens försöka trots att ni nästan är jämnstora. Skäms!

    Värnar ni om arbetstagarna eller er egen makt?

  3. Morten Olsson:
    19 januari, 2018

    Tyvärr har Uppdrag granskning en "vänsterkaraktär" i en del av sina reportage. Jag var också fövånad att man inte kommenterade att om Transportförbundets medlemmar blivit intervjuade och höra deras åsikt i Göteborgs Hamn. Och ingen "sympatistrejk" har ju heller förekommit från Transport. Det är bara att konstatera att Hamnarbetarförbundet har ställt till det för sig själva och Göteborgs kanske viktigaste näring. Skall man gråta eller skratta åt detta spektakel?! Arbetar själv inom shipping...

  4. Anders Petersson:
    18 januari, 2018

    Hej på er, ja Transport hade 37 procent av dom anställda i apmt innan konflikten började men det säger ju inte att hamn 4 an hade 63 procent för en del anställda är inte med något fack alls, nu när uppsägningar har gått ut och att en del anställda har gått över till Transport så har vi 47 procent av dom anställda och jag vet också att en del medlemmar i hamn4 an har tröttnat och gott ur det fackliga, då är frågan hur många är dom i hamn4 an egentligen dom kan ej vara resterande 53 procent utan kanske en bit under 50 procent det börjar bli intressant...

  5. Janne:
    18 januari, 2018

    I programmet nämndes det något om att Transport var eller är toppstyrt, vilket jag tyvärr är benägen om att hålla med om.
    Har tidigare varit klubbordförande och tillsammans med min ombudsman gjort ett "specialavtal" gällande "mitt" åkeri. Tog efter några år verkligen hus i helvete när en högre instans (inom Transport) fick vetenskap om detta. Några sådana "lokalavtal" fick alls inte förekomma inom transport - allt skulle skötas centralt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Transportarbetarens logga

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Stockholm vill ha ordningsvakter i Rinkeby

Bevakning. I februari ansökte Stockholms stad om att få sätta ut patrullerande ordningsvakter i Rinkeby och Husby. Två områden som klassas som särskilt utsatta av polisen.

Fria studier föreslås på företag i kris

Politik. Utbildning för arbetarna när företaget är i tillfällig kris? I dag kom utredaren Anders Ferbe med sitt förslag om studier under korttidsarbete.

Nytt medlarbud i hamnkonflikten

Hamn. På onsdag räknar de statliga medlarna med besked från Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarna. Parterna har fått ett nytt medlingsförslag att ta ställning till. Deras första reaktioner pekar åt rakt motsatt håll.

Konkurs kan dröja i Ringduve taxi

Taxi. Turerna kring Ringduve taxi fortsätter. Bolagets konsult, Torbjörn Olsson, uppgav tidigare att han hoppat av som förhandlare. Nu har de över 100 anställda, som står utan lön, fått ett nytt e-brev där han hävdar att en konkurs kan ligga månader bort.

Ny strejklag inom ett halvår

Strejkrätt. Inskränkningen av strejkrätten skyndas på. Det slutliga regeringsförslaget ska presenteras i maj och lagen kan börja gälla från och med den 1 augusti.

Nya EU-regler för busstrafiken på gång

Buss. Risk för dumpade villkor för bussförare, kommenterar Socialdemokraterna dagens beslut i EU-parlamentet. Det nya bussdirektivet ska vandra genom fler instanser innan ändrade regler kan införas i unionen.

Säkerhetsbrister bakom hamnarbetares död

Hamn. Hamnarbetaren som dog av syrebrist saknade rätt utbildning och hade aldrig lossat kol förut. Information från fartyget om riskerna hade inte förts vidare till hamnarbetarna. Oxelösunds hamn har dock rättat till säkerhetsbristerna, skriver haverikommissionen i sin rapport.

Stort behov av bevakningspersonal

Bevakning. Säkerhetsföretagens medlemsföretag vill anställa 5 300 personer de kommande tre åren, visar en undersökning.

Eliten drar ifrån i löneligan

Löner. Är du lastbilschaufför? I så fall tjänar de 200 personer som tillhör den svenska makteliten 22 gånger mer än du gör. LO har gjort sin årliga genomgång av klyftan mellan dem som tjänar mest och de vanliga löntagarna.

Så räknas arbetstiden för blixtar i hamnen

Hamn. Hur räknas visstidsjobb i hamnen när personal ska sägas upp? Arbetsdomstolen har i dag, onsdag, avgjort två fall när Logent sa upp anställda i Göteborgs hamn. En av hamnarbetarna får skadestånd för brott mot turordningsreglerna. I det andra fallet hade arbetsgivaren räknat rätt.

Skånetrafiken försvarar sen brytning med Ringduve taxi

Taxi. Skånetrafiken är klar med direktupphandlingen, efter att Ringduve taxi sparkats ut. Samtidigt jobbar Transport intensivt med att sammanställa lönekravet för chaufförerna som blivit blåsta. – Vi företräder bara medlemmar i facket. För de 22 förarna är fordran uppe i 400 000 kronor, netto, säger Lone Olsson, ombudsman på Malmöavdelningen.

Ny hamnstrejk utlöst i Halmstad

Hamn. Klockan sex på onsdagsmorgonen gick Hamnarbetarförbundets medlemmar i Halmstad ut i en ny punktstrejk. Arbetsgivarna svarar med lockout resten av dagen. – Vi vill ju ha ett eget avtal, men det känns inte som om arbetsgivarna är beredda att vika sig, sa hamnarbetaren Robert Jönsson.

Man i permobil vid taxikön på Centralstationen i Stockholm.

Nio av tio nöjda med färdtjänsten

Taxi. Hur funkar färdtjänst och sjukresor? Resenärerna ger både beställningen, framkörningen och själva resan ett ganska bra betyg. I genomsnitt är nio av tio i stort sett nöjda med sin senaste resa.

Osäkerheten fortsätter kring Ringduve taxi

Taxi. Över 100 anställda på Ringduve taxi väntar alltjämt på januarilönen. På måndagen hade företagets representant, Torbjörn Olsson, begärt uppsägningsförhandlingar med Transport. Men Olsson lämnade återbud kort innan mötet.