”Transport är landets största hamnfack”

Hamn. På onsdagskvällen sände Uppdrag granskning ett timslångt inslag om konflikten i Göteborgs hamn. Transports avtalssekreterare Peter Winstén är besviken: – Tyvärr var programmet väldigt tendentiöst. Reportrarna brydde sig inte ens om att klargöra att Transport faktiskt är det största hamnfacket i Sverige.

Peter Winstén
Peter Winstén. Foto: Jan Lindkvist

En stor del av Uppdrag gransknings inslag kom att handla om just styrkeförhållandena mellan landets två hamnfack – Transport och Hamnarbetarförbundet (HF). Fast några siffror redovisades aldrig.

Transports statistik pekar på att:

  • 55 procent av landets alla hamnarbetare är med i Transport, 45 procent i HF.
  • I APM Terminals är 63 procent med i Hamnarbetarförbundet och 37 procent i Transport.
  • Transport växer i hamnarna.

Peter Winstén säger:

– Verkligheten är alltså långt ifrån den bild som spritts i media. Det är förstås olyckligt. Den röda tråden i Uppdrag granskning var att APM Terminals borde ha tecknat avtal med Hamnarbetarförbundet, för att få fredsplikt.

– Men det hade i så fall bara gällt 63 procent av personalstyrkan. Våra medlemmar, 37 procent, hade ju inte haft fredsplikt.

Winsten är bekymrad över utvecklingen i Göteborgs hamn:

– Konflikten är skadlig för hela branschen, ja, för hela näringslivet. Kunder som i många år använt hamnen och sjöfarten för sina transporter börjar se sig om efter andra alternativ. Lösningar som är mindre bra för miljön. Ett sådant företag är SKF som nu lägger över mer gods på lastbil.

Vad är lösningen på konflikten?

– Det är över huvud taget ingen bra idé att fackförbund konkurrerar om samma medlemmar. Det splittrar yrkeskåren och rent hypotetiskt skulle vi kunna få en utveckling med massor av nya fackförbund, som mindre nogräknade arbetsgivare kan teckna kollektivavtal med.

– Från vår synvinkel vore det förstås bra om Hamnarbetarförbundets medlemmar gick över till oss. I Uppdrag granskning framställdes det som att landets alla fackförbund i LO, TCO och Saco tillämpar diktatur. Men våra medlemmar väljer ju sina företrädare. Samma system som vi har i samhället i övrigt, representativ demokrati.

Som exempel i Transport nämner Peter Winstén hela kedjan från arbetsplatsklubbar och sektioner till kongresser och förhandlingsdelegationer där det hela tiden är medlemmarna som nominerar och väljer sina företrädare.

Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson är öppen för en inskränkning av strejkrätten, med hänvisning till konflikten i Göteborgs hamn. Hur ser Transport på hennes utspel?

– Jag förstår om en arbetsmarknadsminister blir oroad i det här läget. Men Transport vill absolut inte ha någon begränsning av rätten att vidta stridsåtgärder.

En lösning som målas upp är att Transport sätter sig vid förhandlingsbordet tillsammans med Hamnarbetarförbundet…

– Ja, men vi bedömer inte att det är en framkomlig väg. Vi kämpar för våra medlemmar och tar ansvar för avtalen vi tecknar. Med två fack, med så olika kulturer som HF och Transport, skulle vi få stora problem att hitta fungerande lösningar.

Vad saknade du mer i Uppdrag gransknings inslag?

– Ingenstans kom det fram att Transports fackliga förtroendemän gör ett alldeles utmärkt arbete i APM Terminals. Min bild är att Uppdrag granskning på förhand bestämt sig för en vinkel och allt som understödde den togs med. Annat utelämnades.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Petersson:
    20 januari, 2018

    Angående konflikten i sig så undrar jag vad ni menar att Transport skulle sympati strejka, vad skulle vi strejka för, för ett avtal vi redan har. Har själv varit på ett gemensamt möte med hamn 4 där uttalades det tydligt att dom vill inte ha ett kollektivavtal det har också sagts i en tv intervju med Annerback att det är inte ett kollektivavtal som är målet, jag har pratat och lyssnat på vad dom vill ha men vet ej idag vad som är deras slutmål, man blir förundrad varför har inte övriga hamnar där hamnarbetare förbundet är representerade inte vidtagit några sympatiåtgärder, utan där har då godsmängden ökat kraftigt.

  2. Petter:
    19 januari, 2018

    Men här bekräftar ni ju några av de viktigaste poängerna uppdrag granskning lyfte fram. Ni vill inte ha hamn fyran, inte underlätta en lösning av konflikten och inte försöka skapa ett gemensamt avtal. Ni vill inte ens försöka trots att ni nästan är jämnstora. Skäms!

    Värnar ni om arbetstagarna eller er egen makt?

  3. Morten Olsson:
    19 januari, 2018

    Tyvärr har Uppdrag granskning en "vänsterkaraktär" i en del av sina reportage. Jag var också fövånad att man inte kommenterade att om Transportförbundets medlemmar blivit intervjuade och höra deras åsikt i Göteborgs Hamn. Och ingen "sympatistrejk" har ju heller förekommit från Transport. Det är bara att konstatera att Hamnarbetarförbundet har ställt till det för sig själva och Göteborgs kanske viktigaste näring. Skall man gråta eller skratta åt detta spektakel?! Arbetar själv inom shipping...

  4. Anders Petersson:
    18 januari, 2018

    Hej på er, ja Transport hade 37 procent av dom anställda i apmt innan konflikten började men det säger ju inte att hamn 4 an hade 63 procent för en del anställda är inte med något fack alls, nu när uppsägningar har gått ut och att en del anställda har gått över till Transport så har vi 47 procent av dom anställda och jag vet också att en del medlemmar i hamn4 an har tröttnat och gott ur det fackliga, då är frågan hur många är dom i hamn4 an egentligen dom kan ej vara resterande 53 procent utan kanske en bit under 50 procent det börjar bli intressant...

  5. Janne:
    18 januari, 2018

    I programmet nämndes det något om att Transport var eller är toppstyrt, vilket jag tyvärr är benägen om att hålla med om.
    Har tidigare varit klubbordförande och tillsammans med min ombudsman gjort ett "specialavtal" gällande "mitt" åkeri. Tog efter några år verkligen hus i helvete när en högre instans (inom Transport) fick vetenskap om detta. Några sådana "lokalavtal" fick alls inte förekomma inom transport - allt skulle skötas centralt.

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen

Kampen om lönerna

Startskottet. Inför nästa års avtalsförhandlingar satsar Transport på att analysera branscherna. Det handlar om att se hur arbetsvillkor, kompetenskrav och efterfrågan på personal kan komma att förändras.

Punktstrejk i Karlshamns hamn, HF

Många problem återstår efter hamnkonflikten

Analys. Hamnkonflikten är avblåst och för första gången finns två centrala kollektivavtal för landets stuveriarbetare. Avtalen är visserligen exakt likalydande, men dubbleringen kommer ändå att få konsekvenser i hamnarna.

Transport varvar upp inför nästa års stora avtalsrörelse

Avtal 2020. Om ett år löper Transports kollektivavtal ut och en ny stor lönerörelse startar. Redan nu genomför förbundet avtalsråd som ska arbeta fram strategier för de olika branscherna. – Vi ska vara väl förberedda, konkreta och framtidsinriktade, sa avtalssekreterare Peter Winstén vid en uppstartskonferens vid Arlanda.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombygnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.

Transport på plats på Pride

Festival. Det handlar om allas lika värde – och att ha kul. Stockholm Pride är i full gång. Transports folk finns på plats i LO-tältet på Östermalms IP, som i veckan är Pride Park.

Bzzt podtaxi i Stockholm

Förare av moppetaxi utan lön

Taxi. Över hundra av förarna på podtaxibolaget Bzzt fick ingen lön den 25 juli. De drabbade hade vid lunchtid på fredagen ännu inte fått in pengar på sina konton trots löften om sen utbetalning.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Preem-mack

Smitningar fortsatt stort problem

Bensinmack. Närmare 40 000 smitningar om året. Så utsatta är landets bensinstationer. För många anställda innebär det daglig stress, för ägaren kan en enda smitning betyda att en hel dagsförtjänst på drivmedel går förlorad.