Transport anmäler lönedumpande åkerier

Åkeri. Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och polisen. Transport anmäler utländska åkerier för olika brott till tre olika myndigheter. För andra gången skickar facket vidare sin utredning om slovakiska Bring Trucking.

– Vi lägger utredningen i knät på Arbetsmiljöverket, säger Transports Tommy Jonsson. Om myndigheten inte slår fast att företaget bryter mot utstationeringsdirektivet är det upp till politikerna i EU och Sverige att agera.

Direktivet slår fast att utländska företag som bedriver verksamhet i ett annat EU-land ska anmäla vilken personal de har i landet till ett utstationeringsregister. I Sverige sköts det av Arbetsmiljöverket.

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

Tommy Jonsson har under flera år drivit Transports arbete som syftar till ordning och reda i åkeribranschen. Det är en metod för facket att agera mot fusk, illojal konkurrens och slavliknande villkor på de svenska vägarna.

– Om myndigheterna agerar nu kommer vi att gå vidare med många andra fall. De två företag som vi anmäler nu är bara en piss i Mississippi, säger han och tillägger:

– Vi behöver utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha schysta villkor, och utländska åkerier som kör här ska konkurrera på lika villkor som de svenska.

Transport har anmält Bring Trucking till Skattemyndigheten. Enligt fackets utredning har det slovakiska åkeriet uppåt 100 fordon i Sverige och bolaget bedriver sin verksamhet permanent här. Utan att betala skatt eller sociala avgifter.

– All sådan information är bra för oss, säger Pia Bergman, samordnare för Skatteverkets insatser mot grov ekonomisk brottslighet.

– Vi måste förstås belägga uppgifterna själva, men nu vet vi var vi kan hitta dem och vem vi ska fråga.

Hon bedömer att myndighetens granskning kommer att ta omkring ett år. Sedan kan ett eventuellt beslut om efterkrav på skatt och avgifter fattas.

Transport är också på gång att anmäla Bring Trucking till polisen. Då handlar det om att de 100 dragbilarna är registrerade i Slovakien men körs stadigt på de svenska vägarna. Polisen uppmanas att ta ställning till om åkeriet bryter mot lagen om trafikregister och om de ska betala vägskatt i Sverige.

Även Arbetsmiljöverket får ta del av Transports utredning om Bring Trucking, och dessutom uppgifter om det lettiska företaget Samskip.

Fackförbundet anmälde redan 2016 Bringåkeriet till Arbetsmiljöverket med uppgifter om att det kör kontinuerligt i Sverige med slovakiska chaufförer, som borde vara utstationerade och ha svenska löner och villkor. Då blev beskedet att ärendet var för svårt att utreda.

– Nu får de ännu mera underlag, säger Tommy Jonsson.

Vid det tidigare tillfället mejlade Bring Trucking till Transportarbetaren med beskedet att ”chaufförerna inte är utstationerade”. Företagets linje var att det följde lagar och regler, och den gången kom Arbetsmiljöverket inte till någon annan slutsats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JMM:
    11 juli, 2018

    Swexit!

  2. Kjell Andersson:
    23 mars, 2018

    Skall facket syssla med kontrollverksamhet åt skatteverket bör väl staten betala det.
    Är det i medlemmars intresse att pengarna läggs på detta?
    Vad kostar denna "utredning"?
    Hur många personer på Transport sysslar med denna bisyssla?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal på gång med skånskt åkeri

Åkeri. Efter fackets påtryckningar kom beskedet från ett åkeri i Malmö i midsommarveckan: Visst ska vi teckna kollektivavtal med Transport.

Utredaren Marie Granlund

Så ska utländska arbetare skyddas

Politik. Lön enligt kollektivavtalen – inte bara ”minimilön”. Regeringens utredare har kommit fram till hur utländska arbetare som tillfälligt jobbar i Sverige ska få samma lön lön som andra. Chaufförer får dock vänta på nya regler i en särskild EU-uppgörelse.

Idrottsplatsen i Häverödal, söder om Hallstavik. Här har åkeriet Ma.ax uppställningsplats och inkvartering för fem timmerbilsförare från Lettland och Slovakien.

På spaning i skogsland

Timmertransporter. På den smala kustvägen genom Norduppland har lastbilstrafiken ökat dramatiskt. Många av bilarna kommer från Baltikum och fraktar papper eller stormfälld skog. Fem av östförarna bor i en sunkig barack på idrottsplatsen i Häverödal.

Tvist om lediga dagar för bussförare prövas i AD

Buss. Kan en arbetsgivare lägga ut fridagar för en busschaufför som blir sysslolös under en jobbresa utomlands? Den 8 och 9 oktober ska Arbetsdomstolen pröva frågan. Det är Kommunal som stämt Bergkvara buss på flera miljoner kronor i skadestånd och uteblivna löner och traktamenten.

Biodrivmedel klimatsmartare än elbilar

Tillverkningen av batteriet till en elbil genererar nästan lika stora koldioxidutsläpp som hela den övriga produktionen av bilen. Biodrivmedel är i nuläget det mest kostnadseffektiva sättet att minska trafikens klimatpåverkan.

Tuff arbetsmiljö för sophämtare på Västkusten

Renhållning. I 20 år har skyddsombudet Åke Olsen jobbat för bättre arbetsmiljö i Bohusläns små kustsamhällen. På turistmetropolen Smögen är säckarna och kärlen borta ur gränderna. Invånarna får själva bära sitt avfall till särskilda sopstationer, som nås med lastbil.

Tidningsbudens egna stugor – uppskattad jobbförmån

Semester. I Hunnebostrand kan landets tidningsbud hyra semesterstugor billigt. Under högsommaren är det hårt tryck på de fem stugorna, som ägs av en stiftelse som Transport och arbetsgivarna bildat. – Det är kanon att vara här, säger tidningsbudet Per Abrahamsson, som hyr för första gången.

Bil med taxiskylt

Facket kräver kameror och larm i samtliga taxibilar

Taxi. Rånvågen den senaste tiden har aktualiserat kravet på kameror i alla taxibilar. – Vi måste kunna känna oss trygga i vårt yrke, säger Saied Tagavi, ordförande för Transports taxisektion i Stockholm.

Johan Danielsson

Fackets man på plats i Strasbourg

EU. Den nya Europaparlamentarikern Johan Danielsson (S), som kommer från LO, har fått plats som ordinarie ledamot i det tunga transportutskottet. Det stod klart redan andra dagen när det nyvalda parlamentet sammanträdde i Strasbourg.

Almedalen

Växande internethandel skapar nya problem

Åkeri. E-handeln växer för varje dag som går. Fri frakt och fria returer har gjort att kunder ofta beställer flera varor – och räknar med att returnera det som inte passar. Godset packas gärna i för stora kartonger, med 80-90 procent luft. Det är inte hållbart, ansåg en enig debattpanel.

Skyddsombud: Livsfarlig rensning av sopbilar

Arbetsmiljö. Sophämtare i Laholm utsätts dagligen för allvarliga risker när de måste ta bort avfall som läckt i bilarna. Transports skyddsombud Daniel Wallfors har tagit ärendet till Arbetsmiljöverket och kräver bättre rutiner.

Almedalen

Regn, sol och debatt – se vår Almedalsfilm!

Film. Årets politikervecka i Almedalen lockade färre besökare och även seminarierna och evenemangen var färre än förra året. Fast klimathotet, eldrift och biobränslen fortsätter vara ett av de dominerande ämnena.

Almedalen

Välkommet besked från Mikael Damberg

Bevakning. En utredning om ordningsvakternas roll och befogenheter är på gång. Regeringen jobbar just nu med ett förslag till direktiv. Beskedet kom från inrikesminister Mikael Damberg (S) på ett seminarium där Transport var medarrangör.

Det gäller om du blir sjuk under semestern

Semester. Ibland blir det inte som en tänkt. Ligger du sänkt i influensa på semestern har du rätt till ledighet – sjukledighet. Semesterdagarna hamnar på kontot för att utnyttjas i framtiden. När ledigheten ska tas ut måste du komma överens om med arbetsgivaren.

Almedalen

Tuff arbetsmarknad väntar för nästa generation

Facket. I tjänstehjonsstadgan från 1833 hade arbetarna långtgående förpliktelser. Men husbonden hade också ett uttalat ansvar för arbetarna. Vilket socialt ansvar tar dagens arbetsgivare som anställer på visstid, deltid, hyvlar tjänster och hakar på gig-trenden?

Almedalen

Grillkväll och facksnack hos Transports minsta avdelning

Facket. – Det blir grillning. Även om det regnar! Thomas Gahnström vänder vant hamburgare på gallret. Han är både ombudsman och regionalt skyddsombud på Transports minsta avdelning. Den på Gotland.

Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.