Transport anmäler lönedumpande åkerier

Åkeri. Skattemyndigheten, Arbetsmiljöverket och polisen. Transport anmäler utländska åkerier för olika brott till tre olika myndigheter. För andra gången skickar facket vidare sin utredning om slovakiska Bring Trucking.

– Vi lägger utredningen i knät på Arbetsmiljöverket, säger Transports Tommy Jonsson. Om myndigheten inte slår fast att företaget bryter mot utstationeringsdirektivet är det upp till politikerna i EU och Sverige att agera.

Direktivet slår fast att utländska företag som bedriver verksamhet i ett annat EU-land ska anmäla vilken personal de har i landet till ett utstationeringsregister. I Sverige sköts det av Arbetsmiljöverket.

Utstationerad arbetskraft ska ha villkor som följer de svenska lagarna för till exempel arbetsmiljön, semester och arbetstid. Lönerna får inte understiga lägstalönerna i kollektivavtalen.

Tommy Jonsson har under flera år drivit Transports arbete som syftar till ordning och reda i åkeribranschen. Det är en metod för facket att agera mot fusk, illojal konkurrens och slavliknande villkor på de svenska vägarna.

– Om myndigheterna agerar nu kommer vi att gå vidare med många andra fall. De två företag som vi anmäler nu är bara en piss i Mississippi, säger han och tillägger:

– Vi behöver utländska chaufförer i Sverige. Men de ska ha schysta villkor, och utländska åkerier som kör här ska konkurrera på lika villkor som de svenska.

Transport har anmält Bring Trucking till Skattemyndigheten. Enligt fackets utredning har det slovakiska åkeriet uppåt 100 fordon i Sverige och bolaget bedriver sin verksamhet permanent här. Utan att betala skatt eller sociala avgifter.

– All sådan information är bra för oss, säger Pia Bergman, samordnare för Skatteverkets insatser mot grov ekonomisk brottslighet.

– Vi måste förstås belägga uppgifterna själva, men nu vet vi var vi kan hitta dem och vem vi ska fråga.

Hon bedömer att myndighetens granskning kommer att ta omkring ett år. Sedan kan ett eventuellt beslut om efterkrav på skatt och avgifter fattas.

Transport är också på gång att anmäla Bring Trucking till polisen. Då handlar det om att de 100 dragbilarna är registrerade i Slovakien men körs stadigt på de svenska vägarna. Polisen uppmanas att ta ställning till om åkeriet bryter mot lagen om trafikregister och om de ska betala vägskatt i Sverige.

Även Arbetsmiljöverket får ta del av Transports utredning om Bring Trucking, och dessutom uppgifter om det lettiska företaget Samskip.

Fackförbundet anmälde redan 2016 Bringåkeriet till Arbetsmiljöverket med uppgifter om att det kör kontinuerligt i Sverige med slovakiska chaufförer, som borde vara utstationerade och ha svenska löner och villkor. Då blev beskedet att ärendet var för svårt att utreda.

– Nu får de ännu mera underlag, säger Tommy Jonsson.

Vid det tidigare tillfället mejlade Bring Trucking till Transportarbetaren med beskedet att ”chaufförerna inte är utstationerade”. Företagets linje var att det följde lagar och regler, och den gången kom Arbetsmiljöverket inte till någon annan slutsats.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. JMM:
    11 juli, 2018

    Swexit!

  2. Kjell Andersson:
    23 mars, 2018

    Skall facket syssla med kontrollverksamhet åt skatteverket bör väl staten betala det.
    Är det i medlemmars intresse att pengarna läggs på detta?
    Vad kostar denna "utredning"?
    Hur många personer på Transport sysslar med denna bisyssla?

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Transportarbetarens logga

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).

Rädda svensk åkerinäring!

Ordförandeord. Svensk åkerinäring blöder, och dess chaufförer lider. Branschen är hårt drabbad av den osunda konkurrensen och den olagliga utländska inrikestrafiken som vi dagligen ser på vägarna.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.