En slovakiskregistrerad lastbil inne på Bringterminalens område.
Close
En slovakiskregistrerad lastbil inne på Bringterminalens område.
Close

Transport anmäler Bring till Arbetsmiljöverket

Transportjätten Bring bryter mot utstationeringslagen. Det hävdar Transport i en anmälan som riktas mot det slovakiska dotterbolaget Bring trucking. Åkeriet har ett 30-tal dragbilar, med utländska lågbetalda förare, placerade vid kombiterminalen i Jönköping.

– Chaufförerna ligger i månader och kör i Sverige och på Norge. Det är vårt åkeriprojekt Ordning & reda som kartlagt verksamheten. Det är angeläget att Arbetsmiljöverket prövar om det här är lagligt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I anmälan som postas i dag, torsdag, påpekar Transport att Bring trucking är ett av Europas största transportföretag med omkring 300 bilar. I flera års tid har ett antal av dragbilarna stationerats vid kombiterminalen i Jönköping, som drivs av bolaget Bring linehaul.

Vid en skyddsrond kom det fram att de utländska förarna sover i bilarna månader i sträck. De disponerar också baracker som är uppställda inne på kombiterminalens område. Enligt uppgift är 90 procent av trafiken Ikeagods som körs från Sverige till Norge.

Transport hävdar att upplägget bryter mot EU:s regelverk. Förarna jobbar i Sverige långa perioder och ska enligt facket betraktas som utstationerad arbetskraft. Då gäller anmälningsplikt till Arbetsmiljöverket. Förtaget ska ha en representant i Sverige och förarna har rätt till svenska lönevillkor.

Tommy Jonsson, anställd i förbundets åkeriprojekt, har kontaktat Bring trucking i Slovakien och begärt att svenskt kollektivavtal ska tecknas. Åkeriet kontrade med att förarna inte är utstationerade – utan bara kör så kallat cabotage.

Det är ett EU-regelverk som säger att en utländsk lastbil som utför en internationell transport kan passa på att ta tre inrikeskörningar i landet där man lossat godset.

Tommy Jonsson säger:

– Bring hävdar att det är en internationell transport varje gång dragbilen kör in i Norge. Det är en orimlig tolkning, anser vi. Men nu får Arbetsmiljöverket titta på det här. De är tillsynsmyndighet.

– Brings trafik visar att EU-reglerna inte fungerar. Vi vill ställa de olika direktiven mot varandra. Jag skulle vilja att cabotagereglerna förtydligas, så att en internationell transport alltid måste börja i åkeriets hemland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Landsting trotsar beslut från Arbetsmiljöverket

Bevakning. I Västerbotten kräver landstinget att ordningshållningen på sjukhuset i Umeå ska skötas av en ensam ordningsvakt – trots att Arbetsmiljöverket vid vite på 100 000 kronor slagit fast att det ska vara dubbelbemanning. Bevakningsföretaget Avarn försökte följa verkets beslut. Då diskvalificerades bolaget i landstingets upphandling.

Mobilapp ger UD bättre koll på svenskar utomlands

Extra trygghet. Tusentals svenskar befinner på turistorter som drabbades av nattens jordskalv i Grekland och Turkiet. Anna Ryding, förbundskassör i Transport, tipsar om en mobilapp, UD Resklar, som utrikesdepartementet tagit fram.

Sopkonflikten i Malmö

Malmös sopgubbar delade i två läger

Renhållning. Tidigt på torsdagsmorgonen träffade Reno Nordens ledning sopgubbarna i Malmö. Där är personalen splittrad i två läger efter attacken på Transports skyddsombud. – Jag fick bekräftelse på att det pågår en namninsamling för att avsätta mig och Zoltan Cikos som skyddsombud. Det känns ledsamt, säger Kim Jensen.

Sopkonflikten i Malmö

Namninsamling mot skyddsombud på Reno Norden

Renhållning. Efter angreppet på skyddsombudet Zoltan Cikos på Reno Norden i Malmö är stämningen infekterad på arbetsplatsen. Många stödjer Zoltan, men en namninsamling har också startat bland miljöarbetarna där kravet är att Zoltan och huvudskyddsombudet Kim Jensen ska avsättas från sina fackliga uppdrag.

Oro för sopkaos även i Malmö

Renhållning. I Malmö sprider sig oron för sopkaos, om de anställda på Reno Norden lägger ner arbetet eller fortsätter jobba strikt efter arbetsmiljöreglerna. Strejkhotet som uttalades efter attacken på skyddsombudet Zoltan Cikos fick kommunalrådet Andreas Schönström (S) att skriva ett brev till VA Syd som ansvarar för sophämtningen.

Sopkonflikten i Stockholm

Besvikna sopgubbar manar till bojkott

Renhållning. Bojkotta Reno Norden! Uppmaningen kommer från miljöarbetarna på Reno Norden som alltjämt vägrar gå tillbaka till jobbet. Omkring 70 anställda har dessutom sagt upp sig. Det gör att det är oklart om de strejkar eller bara vägrar jobba under uppsägningstiden.

Sopkonflikten i Stockholm

Konflikten fortsätter på Reno Norden

Renhållning. I Stockholm fortsätter konflikten inom sophämtningen. Miljöarbetarna på Reno Norden går inte tillbaka till arbetet, trots fredagens utslag i Arbetsdomstolen. Men tidigt i dag på måndagsmorgonen avbröt sopgubbarna på Liselotte Lööf sin sympatiaktion.

Sopkonflikten i Stockholm

Gå tillbaka till jobbet – i dag kom besked från AD

Strejk. Efter tre timmars förhandling beslutade Arbetsdomstolen att 29 miljöarbetare på Reno Norden ska gå tillbaka till arbetet. Beskedet kan möjligen ses som en paradox. De flesta renhållarna är sjukskrivna och har dessutom sagt upp sig själva.

Chef på Reno Norden attackerade skyddsombud

Miljöarbete. På Reno Norden i Malmö överföll en arbetsledare ett av Transports skyddsombud i dag, på fredagsmorgonen. Arbetsledaren uppges ha tagit stryptag på skyddsombudet som nyligen genomgått en hjärtoperation. Ambulans och polis tillkallades.

Sopkonflikten i Stockholm

Det här handlar striden om

Renhållning. ”Ingen kör sopor för att det är roligt och stimulerande. Man gör det för att bli klar och för att man tjänar hyggligt.” Ungefär så beskriver många av Stockholms sopgubbar sitt arbete.

Sopkonflikten i Stockholm

Striden om sophämtningen fortsätter

Strejk. I Stockholm fortsätter miljöarbetarna att strejka vilt. I går trappades striden upp, när ett 50-tal sopgubbar på stadens andra stora avfallsaktör, Liselotte Lööf, la ner arbetet i sympati med kollegorna på Reno Norden.

Sopkonflikten i Stockholm

”Lönesänkningar – en trend”

Renhållning. Joakim Guttman, ombudsman på Transport, är frustrerad över utvecklingen i sopkonflikten: – Det är tragiskt att våra medlemmar blev så pressade att de tog till åtgärder som vild strejk och massuppsägning. Som fackförbund står vi inte bakom olovliga stridsåtgärder, men den är tvisten borde kunna ha lösts på annat sätt.

Sopkonflikten i Stockholm

Risk för sopkaos när 150 miljöarbetare strejkar

Renhållning. Uppåt 150 miljöarbetare, de flesta med lång erfarenhet, har lagt ner arbetet. Beslutet att utvidga strejken kom efter att Reno Norden stängt dörren för all diskussion om löner och arbetsvillkor. – Vi erbjöd företaget att gå ner i lön. Men det räckte inte, säger en besviken miljöarbetare.