En slovakiskregistrerad lastbil inne på Bringterminalens område.
Close
En slovakiskregistrerad lastbil inne på Bringterminalens område.
Close

Transport anmäler Bring till Arbetsmiljöverket

Transportjätten Bring bryter mot utstationeringslagen. Det hävdar Transport i en anmälan som riktas mot det slovakiska dotterbolaget Bring trucking. Åkeriet har ett 30-tal dragbilar, med utländska lågbetalda förare, placerade vid kombiterminalen i Jönköping.

– Chaufförerna ligger i månader och kör i Sverige och på Norge. Det är vårt åkeriprojekt Ordning & reda som kartlagt verksamheten. Det är angeläget att Arbetsmiljöverket prövar om det här är lagligt, säger Transports ordförande Lars Lindgren.

I anmälan som postas i dag, torsdag, påpekar Transport att Bring trucking är ett av Europas största transportföretag med omkring 300 bilar. I flera års tid har ett antal av dragbilarna stationerats vid kombiterminalen i Jönköping, som drivs av bolaget Bring linehaul.

Vid en skyddsrond kom det fram att de utländska förarna sover i bilarna månader i sträck. De disponerar också baracker som är uppställda inne på kombiterminalens område. Enligt uppgift är 90 procent av trafiken Ikeagods som körs från Sverige till Norge.

Transport hävdar att upplägget bryter mot EU:s regelverk. Förarna jobbar i Sverige långa perioder och ska enligt facket betraktas som utstationerad arbetskraft. Då gäller anmälningsplikt till Arbetsmiljöverket. Förtaget ska ha en representant i Sverige och förarna har rätt till svenska lönevillkor.

Tommy Jonsson, anställd i förbundets åkeriprojekt, har kontaktat Bring trucking i Slovakien och begärt att svenskt kollektivavtal ska tecknas. Åkeriet kontrade med att förarna inte är utstationerade – utan bara kör så kallat cabotage.

Det är ett EU-regelverk som säger att en utländsk lastbil som utför en internationell transport kan passa på att ta tre inrikeskörningar i landet där man lossat godset.

Tommy Jonsson säger:

– Bring hävdar att det är en internationell transport varje gång dragbilen kör in i Norge. Det är en orimlig tolkning, anser vi. Men nu får Arbetsmiljöverket titta på det här. De är tillsynsmyndighet.

– Brings trafik visar att EU-reglerna inte fungerar. Vi vill ställa de olika direktiven mot varandra. Jag skulle vilja att cabotagereglerna förtydligas, så att en internationell transport alltid måste börja i åkeriets hemland.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Nextjetflygplan

Nödupphandling ska rädda delar av flyget till norra Sverige

Flyg. Nextjets konkursförvaltare kommer inte att fortsätta med flygtrafiken. I stället startar regeringen nya upphandlingar. På några orter, som Lycksele, kan det gå snabbt att hitta ersättare, genom "nödupphandling". För Arvidsjaur och Gällivare lägger EU-regler hinder i vägen. Där är målet att få i gång trafiken till mitten av september.

Anna körde över en man som klev ut i gatan – lyssna till berättelsen

Åkeri. En kall novembermorgon kliver en man avsiktligt ut framför Annas lastbil, när hon passerar ett övergångsställe. Mannen blir överkörd av bilens tunga hjul. På söndag kan du höra Annas skakande berättelse i en radiodokumentär i P3. Eller som poddradio redan nu.

Efter Nextjets konkursbesked: ”Vi är bestörta”

Flyg. Nextjets konkurs påverkar ett 50-tal Transportmedlemmar, som jobbar på flygplatserna i norra Sverige. – Vi är bestörta. Nextjet stod för 100 procent av den reguljära trafiken hos oss. Både orten och passagerarna drabbas väldigt hårt, säger Carl-Bertil Essebro, facklig förtroendeman på Lycksele flygplats.

Dyr nota för Värmlandsåkeri som betalade fel lön

Åkeri. Harlings åkeri i Värmland ska betala drygt 365 000 kronor i lön, semesterersättning och skadestånd till en chaufför, efter en dom i Arbetsdomstolen. Företaget dök inte upp till förhandlingen i april och nu har domen vunnit laga kraft.

Avtal klart för flygteknikerna – med ny deltidspension

Flyget. Landets flygtekniker har fått ett nytt löneavtal, ett år efter de stora yrkesgrupperna i Transport. Uppgörelsen är treårig och gäller retroaktivt från den 1 november 2017. Totalt höjs lönerna med sex procent. En del av löneutrymmet, 0,5 procent, avsätts till en deltidspension.

Transport väljer Swedbank

Ekonomi. Transport bestämde sig slutgiltigt för att lämna Nordea i dag, tisdag. Fackförbundet vänder sig i stället till Swedbank för sitt penningflöde.

Utredningen om strejkrätten skjuts upp i tre veckor

Den omdiskuterade utredningen om konflikträtten skjuts upp i tre veckor. Den kommer att lämnas över till regeringen och offentliggöras den 20 juni, inte senast den 31 maj som var ursprungsplanen. – Orsaken är regeringens fullspäckade agenda, säger utredningens sekreterare Sigrid Solvin.

Forskare kollar vakternas kroppskameror

Bevakning. Väktare och ordningsvakter använder ibland kroppskameror. Transport har centralt avtal om kamerorna med ett bevakningsföretag. Två forskare ska granska effekterna av filmningen.

Plogbil i snöväder

Plogningen granskas inför nästa vinter

Chaufförer. Snöröjningen ska bli bättre, om regeringen får bestämma. I dag fick Trafikverket i uppdrag att utvärdera den gångna vinterns snöröjning. Dessutom ska myndigheten presentera en handlingsplan med förbättringar.

På väg mot en hållbar miljö

Politik. Hur ska svenska transporter bli grönare? Och ändå med schysta villkor för dem som kör? Några svar kommer Transports Ulf Jarnefjord – och ytterligare runt 800 delegater på klimatriksdagen – att leverera denna helg.

David Petersson tävlar i yrkes-SM

Bästa flygmekanikern lagar plåtskada

Flyg. Sveriges bästa unga flygmekaniker har jobb sedan ett år tillbaka. David Petersson finns på Jämtlandsflyg och är en av fyra anställda som servar och reparerar helikoptrarna.

Färre smitningar på macken lugnar inte branschen

Bensinmack. Förra året smet 37 000 bilister från notan på landets omkring 1 100 privatägda bensinstationer. Det är en minskning jämfört med tidigare år. Men svinnet äter ändå upp en betydande del av mackarnas vinst.

Vinnaren Herman Borring

Han tog guldet för yrkesförare

Chaufförer. Bästa yrkesföraren? I år är det Herman Borring från Skänninge i Östergötland. Åtminstone bland de riktigt unga förarna – eftersom de flesta tävlande i SM för yrkesarbetare fortfarande går i gymnasiet.

Nattens hjältar – vi fann dem i Ljungby

Uppsökeri. Vad säger transportarbetare om facket, löner, arbetsvillkor och arbetsmiljö? Transportarbetaren följde med förbundets Halmstadsavdelning ut på nattligt uppsökeri. Missa inte filmen.