Åke Törnqvist
Close
Ett ögonblicks koncentration, innan Åke Törnqvist kastar i väg klotet.
Close
Månadens medlem

Träning och tajming är A och O

Bowling. Vem som helst kan slå en strike. Men det gäller att kunna göra en till, och en till. För att bli en riktigt bra bowlare krävs träning och tajming, säger Åke Törnqvist. Själv har han hållit på sedan 1974.

– Det fanns inte så mycket annat att göra här i Ö-vik, konstaterar han.

Numera, och sedan många år, är bowlinghallen lite som hans fritidsgård. Det blir en stund där varje dag, ibland kanske bara för en kopp kaffe. Men han tränar med ett korpgäng på måndagskvällar, är lagkapten i ett pensionärsgäng på tisdagar och har träning på onsdagar. Och på torsdagar kan det bli en bussresa till Umeå eller kanske Kramfors för en stadsmatch mot ortens pensionärsgäng.

När det behövs rycker han in som instruktör också.

– Synd bara att det kommer så lite ungdomar.

Gemenskap

De skulle bara veta vilken gemenskap det finns i bowlinghallen, funderar Åke Törnqvist. Och att åldern inte spelar någon roll.

– Näe, en 18-åring kan hänga med när vi går ut och käkar en fredagskväll. Sedan kanske de unga går åt sitt håll när vi fortsätter till en klubb med blues och rockabilly.

Tillbaka till bowlingbanorna. Åke Törnqvist försöker förklara för en amatör hur det går till att slå ner alla käglorna med ett enda klot, eller med två kast. Strike eller spärr, alltså. Poäng som kan avgöra matchen.

– Du måste träna så mycket att du kan läsa av banan. Ser du prickarna och pilarna i golvet? De hjälper dig att sikta, sedan måste du flytta dig till nästa kast utifrån hur klotet går.

Själv har Åke Törnqvist sina egna klot. Ett som går rakt fram och två olika som svänger. Vilket som passar beror på hur oljig banan är.

Blir av med jobbet

I över 30 år har han varit tidningsbud, men där hjälper varken träning eller tajming längre. Den sista april slutar Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) med morgontidningen. Pappersupplagan ska i stället delas med post – och Åke Törnqvist är ett av alla bud som blir av med jobbet.

– Nog klarar jag mig, även om jag var inställd på att fortsätta i några år till. Det blir mera av bowlingen och barnbarnen.

Och vad ändringen kommer att betyda för ÖA och tidningsläsarna tvekar han inte om:

– Efter sommaren finns inte papperstidningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Karlsson säger att han är en konstnär som kör färdtjänst, inte tvärt om. Helst av allt skulle han ha mycket mera tid för det han brinner för: Att skapa konst och att prata med barn på skolbesök.

Konsten blev hans räddning

Konstnär. Som barn placerades Lars Karlsson på barnhem och i fosterfamilj. Han kallar det att han gick igenom för ­helvetet. Konsten var hans sätt att komma tillbaka.

På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

Mobilen ringer i ett hos fackliga ombudet och färdtjänstföraren Viktor Petrov. Erfarenheten från både golv och chefsskap är till stor hjälp. ”Och så får jag jättebra stöd från Transports Linköpingsavdelning. Nästa steg blir nog att starta klubb, tror jag”, säger han.

Viktor finns där för kollegorna

Fackombudet. Om vi haft en Viktor på alla taxiåkerier i Sverige hade branschen sett annorlunda ut. Så säger Transports ombudsman i Linköping. Själv ler färdtjänstföraren Viktor Petrov och slår ifrån sig. Fast kollegorna ringer i ett på hans mobil.

Arbetsmiljö: Trakasserier
Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

Hallå där!

Tomas Eneroth

… infrastrukturminister. Regeringen inför nya restriktioner för att stoppa smittspridningen och människor uppmanas att helt undvika kollektivtrafik.

Månadens medlem
På toppen. Therese Thörner trivs med jobbet som flischaufför. Här på lastningsplats ute i Värmlandsnäs skogar.

Therese har flis och forskning i lasten

Flischauffören. Värmländska Therese Thörner trivs med livet som fjärrchaufför. Hon studerar samtidigt på distans och pluggar ofta i hytten. Examensarbetet handlar om hur transportledaren påverkar chaufförers liv.

På jobbet inger väktarhundarna respekt. De ska vara beredda att försvara sina förare. Hemmavid är de snälla. Kenneth Johanssons äldsta son lärde sig att räkna på en schäfers tänder.

Ingen tjafsar med Nixon

Hundförare. De skäller och fäller hår. Är ettriga och ibland vägrar de lyssna. Väktarna älskar sina hundar. – De är våra familjemedlemmar. Men om en gärningsman misshandlar en väktarhund räknas det oftast bara som skadegörelse, säger Kenneth Johansson.

Månadens avdelning
Trio från avdelning 6: ombudsman Mikael Ladman, ordförande Mikael Persson och ombudsman Örjan Jakobsson. När Transportarbetaren hälsade på var varken Monica Strandli, Jenny Franzén Nyström eller Sven-Åke Spets inne på kontoret.

Full fart på avdelning med fin utsikt

Avdelning 6 Värmland. Under omständigheterna öppet. Och mycket arbete ute, planering för studier och möten. Coronaanpassat. På kontoret i Karlstad finns folk som kan en hel del om säker arbetsmiljö.

Hallå där!

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Månadens avdelning
Viktor Andersson och Petri Perälä, avdelning 46. Foto: Justina Öster

”Våra förtroendevalda är vår styrka”

Flyget. Coronavåren var extrem med permitteringar, varsel och uppsägningar. På Transports flygavdelning 46 i Märsta har de anställdas arbetsdagar gått från panik­mycket att göra till mer hanterliga: massor av jobb.