Sopkonflikten i Stockholm

”Tråkigt för alla parter”

Renhållning. På fredag ska Arbetsdomstolen pröva om sopgubbarnas strejk är olovlig. Om miljöarbetarna inte får gehör för sina krav redan i dag, kan strejken då vara utvidgad och omfatta uppåt 150 anställda på två företag, Reno Norden och Liselotte Lööf.

– Det är sorgligt att Reno Norden inte varit villiga att föra konstruktiva förhandlingar om arbetsvillkoren. Ingen arbetstagare vill få sin lön sänkt med 20-25 procent, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Facket har en svår roll i den pågående konflikten. Transport har tecknat ett kollektivavtal med arbetsgivarsidan. I och med det råder fredsplikt. Det innebär att arbetstagarna normalt inte kan vidta fackliga stridsåtgärder, utan att riskera skadestånd och i förlängningen även anställningarna.

Enligt spelreglerna måste facket dessutom försöka förmå arbetstagarna att avbryta stridsåtgärder som inte är tillåtna.

Joakim Guttman uppmanar de strejkande att återgå till jobbet. Samtidigt har han förståelse för att tålamodet är slut bland sopgubbarna.

– De kommunala upphandlingarna är ett elände, inte minst i renhållningsbranschen. Jag skulle önska att sopgubbarna i Stockholm blir kvar och får fortsätta göra sitt jobb. De är effektiva och gör ett fantastiskt arbete i en trafiksituation som många gånger är väldigt pressande.

– Samtidigt är jag medveten om att strejken med stor sannolikhet kommer att betraktas som en olovlig stridsåtgärd. På fredag kommer ett interemistiskt beslut från Arbetsdomstolen. Vi försöker hjälpa miljöarbetarna så långt det går, med hänsyn till spelreglerna på arbetsmarknaden.

Joakim Guttman har nåtts av besked om att ett antal miljöarbetare redan sagt upp sig i Stockholm de senaste dagarna.

– Det är tråkigt. Tråkigt för alla parter. Stockholmarna lär inte tjäna på att en stor grupp yrkesskickliga miljöarbetare försvinner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils:
    10 juli, 2017

    Ställ krav på Boven i dramats avgång. VD på Renonorden Peter Ekholm

Lästips:

Insänt-logga till webben

Ställ fram sopkärlen!

Insändare. Sophämtarna ska inte behöva skada sig, skriver Truckworker.

Transportarbetarens logga

Chaufförer i strejk mot Amazon

Chaufförer. Nu strejkar chaufförerna i Italien mot Amazon igen. De anser att arbetsförhållandena är avtalsvidriga och i vissa fall olagliga. Och från och med nu kommer de att följa alla regler till punkt och pricka.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.