Sopkonflikten i Stockholm

”Tråkigt för alla parter”

Renhållning. På fredag ska Arbetsdomstolen pröva om sopgubbarnas strejk är olovlig. Om miljöarbetarna inte får gehör för sina krav redan i dag, kan strejken då vara utvidgad och omfatta uppåt 150 anställda på två företag, Reno Norden och Liselotte Lööf.

– Det är sorgligt att Reno Norden inte varit villiga att föra konstruktiva förhandlingar om arbetsvillkoren. Ingen arbetstagare vill få sin lön sänkt med 20-25 procent, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Facket har en svår roll i den pågående konflikten. Transport har tecknat ett kollektivavtal med arbetsgivarsidan. I och med det råder fredsplikt. Det innebär att arbetstagarna normalt inte kan vidta fackliga stridsåtgärder, utan att riskera skadestånd och i förlängningen även anställningarna.

Enligt spelreglerna måste facket dessutom försöka förmå arbetstagarna att avbryta stridsåtgärder som inte är tillåtna.

Joakim Guttman uppmanar de strejkande att återgå till jobbet. Samtidigt har han förståelse för att tålamodet är slut bland sopgubbarna.

– De kommunala upphandlingarna är ett elände, inte minst i renhållningsbranschen. Jag skulle önska att sopgubbarna i Stockholm blir kvar och får fortsätta göra sitt jobb. De är effektiva och gör ett fantastiskt arbete i en trafiksituation som många gånger är väldigt pressande.

– Samtidigt är jag medveten om att strejken med stor sannolikhet kommer att betraktas som en olovlig stridsåtgärd. På fredag kommer ett interemistiskt beslut från Arbetsdomstolen. Vi försöker hjälpa miljöarbetarna så långt det går, med hänsyn till spelreglerna på arbetsmarknaden.

Joakim Guttman har nåtts av besked om att ett antal miljöarbetare redan sagt upp sig i Stockholm de senaste dagarna.

– Det är tråkigt. Tråkigt för alla parter. Stockholmarna lär inte tjäna på att en stor grupp yrkesskickliga miljöarbetare försvinner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils:
    10 juli, 2017

    Ställ krav på Boven i dramats avgång. VD på Renonorden Peter Ekholm

Lästips:

Patrik Johansson

Patrik Johansson

… sopgubbe i Falun, som för fyra år sedan sadlade om till skolinformatör. Nu är han nominerad till årets opinionsbildare inom återvinning.

Det som aldrig kom fram i AD

Ledare. I december stod närmare 50 sopgubbar inför skranket i Arbetsdomstolen. De krävs på ett rekordstort skadestånd, 5 000 kronor per person, efter sommarens uppmärksammade konflikt.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

APM Terminals, containerhamnen i Göteborg

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tufft väglag för tidningsbud och yrkeschaufförer

Distribution. Kraftig vind och snödrev ställde till det för tidningsbuden i Norrland i natt. – Det är många som inte kunnat köra ut med tidningarna över huvud taget, säger Karin Näslund på Tidningstjänst i Örnsköldsvik.

Hamnarbetarförbundet i flera rättegångar

Hamn. Fyra rättsprocesser pågår mellan Hamnarbetarförbundet och olika motparter som alla har koppling till Göteborgs containerhamn. Förra året gjorde terminalen sitt svagaste resultat någonsin.

Gästarbetare på Postnords lager: ”Vi utnyttjas som daglönare”

Lager. I Göteborg har Postnord valt ut de mest slitsamma lagerjobben och lagt ut på entreprenad. Uppdraget gick till Texab, ett bolag som satt i system att ta in egna migrantarbetare från Balkan och Mellanöstern. Arbetarna utnyttjas ofta som daglönare, trots att Texab utlovat heltidsanställningar i ansökningarna till Migrationsverket.

Ny myndighet jobbar för jämställdhet

Jämställdhet. Uppdraget är att analysera, samla kunskap och sprida den. Temat och målet är jämställdhet. Sverige fick en ny myndighet vid årsskiftet.

Svenska inspektörer räddar löner åt sjömän

Hamn. 230 utländska fartyg kollades i de svenska hamnarna under förra året. Sjömän från olika delar av världen fick tillsammans över 850 000 kronor i retroaktiv lön. Så ser de svenska ITF-inspektörernas facit ut för 2017.

Plogbil i snöväder

Chaufförer saknar plogning och saltning

Vägtrafik. E4:an norr om Hudiksvall stängdes av under natten och morgontimmarna. Tre lastbilar och flera personbilar var inblandade i olyckan som stoppade all trafik. I Sundsvall kommer bussarna inte fram på grund av ishalka. På Bergsjövägen vid Hudiksvall har flera olyckor inträffat de senaste dagarna.

Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Fartyg i Karlshamn

Karlshamns hamn tvingas ta tag i arbetsmiljöarbetet

Hamn. Truckförare har kört utan fullständiga tillstånd. Detta kostar Karlshamns hamn 36 400 kronor. Och om flera brister i arbetsmiljöarbetet inte har åtgärdats till den sista februari hotar 100 000 kronor i viten.

S-minister beredd att inskränka strejkrätten

Hamn. Arbetsmarknadsministern är beredd att inskränka rätten att strejka. Ylva Johansson (S) avslöjar sin slutsats fem månader innan den statliga utredningen om fackens rätt att ta till konflikt ska vara klar.

Facklig mobilisering för Irans aktiva

Internationellt. Elva fack i Europa har skrivit på för att en facklig fånge ska släppas fri i Iran. Det är första gången så många har mobiliserats konstaterar Saied Tagavi, själv aktiv i Transport och projektledare i den fackliga plattformen för självständiga fackförbund i Iran.