Sopkonflikten i Stockholm

”Tråkigt för alla parter”

Renhållning. På fredag ska Arbetsdomstolen pröva om sopgubbarnas strejk är olovlig. Om miljöarbetarna inte får gehör för sina krav redan i dag, kan strejken då vara utvidgad och omfatta uppåt 150 anställda på två företag, Reno Norden och Liselotte Lööf.

– Det är sorgligt att Reno Norden inte varit villiga att föra konstruktiva förhandlingar om arbetsvillkoren. Ingen arbetstagare vill få sin lön sänkt med 20-25 procent, säger Joakim Guttman, central ombudsman i Transport.

Facket har en svår roll i den pågående konflikten. Transport har tecknat ett kollektivavtal med arbetsgivarsidan. I och med det råder fredsplikt. Det innebär att arbetstagarna normalt inte kan vidta fackliga stridsåtgärder, utan att riskera skadestånd och i förlängningen även anställningarna.

Enligt spelreglerna måste facket dessutom försöka förmå arbetstagarna att avbryta stridsåtgärder som inte är tillåtna.

Joakim Guttman uppmanar de strejkande att återgå till jobbet. Samtidigt har han förståelse för att tålamodet är slut bland sopgubbarna.

– De kommunala upphandlingarna är ett elände, inte minst i renhållningsbranschen. Jag skulle önska att sopgubbarna i Stockholm blir kvar och får fortsätta göra sitt jobb. De är effektiva och gör ett fantastiskt arbete i en trafiksituation som många gånger är väldigt pressande.

– Samtidigt är jag medveten om att strejken med stor sannolikhet kommer att betraktas som en olovlig stridsåtgärd. På fredag kommer ett interemistiskt beslut från Arbetsdomstolen. Vi försöker hjälpa miljöarbetarna så långt det går, med hänsyn till spelreglerna på arbetsmarknaden.

Joakim Guttman har nåtts av besked om att ett antal miljöarbetare redan sagt upp sig i Stockholm de senaste dagarna.

– Det är tråkigt. Tråkigt för alla parter. Stockholmarna lär inte tjäna på att en stor grupp yrkesskickliga miljöarbetare försvinner.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nils:
    10 juli, 2017

    Ställ krav på Boven i dramats avgång. VD på Renonorden Peter Ekholm

Lästips:

Transportarbetarens logga

Dags att sätta ned foten om tvåskift

Insändare. Hej! Läste artikeln Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift. Många privata företag lägger fler kärl på färre bilar och personal. Personalen blir lidande, fordonsvård uteblir, kunder får inte tömt.

Miljöarbetarna på Suez i Malmö pressas av tvåskift och sent kvällsjobb.

Miljöarbetare tvingas jobba tvåskift

Miljöarbetare. I Malmö inför företaget Suez tvåskift för miljöarbetare som kör in hushållssopor. Trots att den kommunala upphandlingen i princip förbjuder det. Även Transport säger nej till tvåskift, men kördes över vid förhandlingsbordet.

Insänt-logga till webben

Förbjud lönesänkare

Insändare. Det borde vara en lag på att all personal som arbetar med sophämning ska vara fastanställd vid varje upphandling. Företag som sänker arbetstagarnas löner borde bötfällas och förbjudas på marknaden.

Miljöarbetare avskedas efter påstådd fortkörning

Renhållning. Miljöföretaget Stena recycling avskedar två miljöarbetare i Stockholm. Orsak: en privatperson har klagat på att chaufförerna kört ”forcerat”. – Det var på en 70-väg i Stockholm. I rusningstrafik. Jag svär, vi körde inte för fort, säger Darko Andrejic, som backas upp av Transport.

Foodoras partner misstänks för skattefiffel

Matbud. Skatteverket fortsätter granskningen av företag som påstås ha utfört matleveranser för krogsajten Restaurangonline, där Hungrig.se och Pizzaonline ingått. Skatterevisorerna har hittat bluffakturor för miljontals kronor. Pengar som misstänks ha gått till svarta löner och i privata fickor.

Ringhals sparkar ut huvudskyddsombud

Facket. Statligt ägda Ringhals kärnkraftverk stängde av Transports huvudskyddsombud Andreas Ehm. Efter 20 år som skyddsvakt har säkerhetsföretaget Avarn satt honom i en reception i Göteborg, i väntan på fast omplacering.

Masspridning av corona vid transporthubb

Pandemi. Över hundra personer har smittats av covid-19 genom en transporthubb utanför Bologna i norra Italien. Två arbetare har tvingats läggas in på sjukhus och över en tredjedel av alla testade har visat sig vara smittade, även om nästan alla var symptomfria.

Corona

Fem gånger högre smittrisk för taxiförare

Taxi. Taxiförare är den yrkesgrupp där högst andel smittats av corona. Varje dag kör de tusentals tester till och från misstänkta coronafall i Stockholm.

Corona

Smittrisk kollas på bevakningsföretag

Bevakning. Coronaviruset är en extra risk för väktare och ordningsvakter. Arbetsmiljöverket ska göra extra inspektioner för att kolla smittrisker och smittskydd på bevakningsföretag.

Värmebölja

Svettigt på jobbet? Gör så här!

Arbetsmiljö. Malmö +29. Stockholm +30. Luleå +27. Trots Greklandstemperaturer finns det jobb som måste göras. Din arbetsgivare har som alltid ansvaret för arbetsmiljön och för att utreda risker i hettan.

Hallå där!
Gustaf Järsberg

Gustaf Järsberg

… som pluggat arbetsmiljö på Linnéuniversitetet och som tentamensuppgift har skrivit en praktisk guide om hur ett arbetsplatsbesök går till.

Lillie-Marie Ingvarsson

Facklig lönestrid splittrar chaufförer

Taxi. På Kristianstad taxi & buss fortsätter striden om löner och arbetsvillkor. Chaufförerna är splittrade. Fackligt aktiva smutskastas för att de begär lagstadgad rast och vila för chaufförerna.

Schysta åkerier ska märkas

Chaufförer. Dagens tre olika kvalitetskontroller ska bli en när Transport, arbetsgivarna och åkeriföretagen har enats. Viktigast för facket är att åkerierna måste ha kollektivavtal för att få det nya Fair Transport-märket.

Ola Pettersson

Ola var nära att dö i corona

Corona. Ola Pettersson vet inte hur han smittades. Inte om det skedde på jobbet eller i det privata. Han jobbar som åkerichaufför och sambon i äldreomsorgen.

Färre döda på jobbet i år

Chaufförer. Antalet döda på jobbet är det lägsta någonsin under första halvåret i år. Corona kan vara en av anledningarna. Tre lastbilschaufförer finns med bland elva omkomna.