Tommy Wreeth tar över ansvaret för avtalen

I dag går avtalsrörelsen in i skarpt läge för Transport. Förbundskassör Tommy Wreeth har sedan ett par dagar tagit över ansvaret för förhandlingarna.

– I dag inleder vi förhandlingarna på vårt största avtalsområde, åkerichaufförer och terminalare. Jag har också haft ett möte med vår förhandlingsavdelning för att uppdatera mig på våra övriga avtal, säger Tommy Wreeth.

Det avtal som industrifacken sluter med sina arbetsgivare blir dock oftast vägledande för de övriga uppgörelserna. Och i går, måndag, svarade fack och arbetsgivare i industrin på ett avtalsförslag från de opartiska ordförandena, som fungerar som medlare på industriområdet.

Det blev ja från arbetsgivarna. Men nej från LO-facken och tjänstemännen, som agerar tillsammans på industrisidan.

– Budet är för lågt, det innehåller ingen låglönesatsning, och det saknas avsättningar till deltidspension, kommenterar IF Metalls ordförande Anders Ferbe till tidningen Arbetet.

Många fackförbund har en avtalssekreterare som har huvudansvaret för kollektivavtalen. I Transport har uppgiften sedan många legat på förbundets ordförande.

Nu blir det tillfällig lösning fram till kongressen, eftersom Lars Lindgren hastigt lämnade ordförandeposten i fredags. Under de senaste avtalsrörelserna har förbundsjurist Marcel Carlstedt haft en central roll i förhandlingarna, som biträdande avtalsansvarig.

– Det kommer han att ha i den här avtalsrörelsen också, säger Tommy Wreeth, som har ett förflutet som terminalarbetare och sex år som lokalombudsman i Örebro.

Mellan 2003 och 2009 jobbade han som central ombudsman på förbundskontoret och förhandlade då främst för åkeri, terminal, taxi och bemanning. Efter det valdes han in i förbundsledningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration avtalsrörelsen

Följ kampen om lönerna!

Avtal 2020. Inför avtalsrörelsen i vår granskar Transportarbetaren de olika branscher där medlemmarna jobbar. Vi tittar på trender, problem och hur automatisering och digitalisering kan komma att påverka arbetet. Hittills har vi skildrat fem branscher. Fler kommer under våren. Här hittar du länkar till alla artiklar som publicerats.

Mats Andersson

”Procentlönen är en orättvis löneform”

Transport. I många år var Mats Andersson taxiombudsman på Transport i Göteborg. I höstas värvades han som central ombudsman till förbundskontoret. Nu får han en nyckelroll i förhandlingarna om nya avtal för förare och telefonister.

Sven-Åke Österberg och Jens Östergaard

Färdtjänstförare kämpar vidare för eget avtal

Färdtjänstförare. I mer än tio år har taxiförarna i Transports Jönköpingsavdelning kämpat för bättre villkor. I första hand ett separat kollektivavtal för samhällsbetalda körningar. Vid förra avtalsrörelsen togs ett steg på vägen.

Europas transportfack förbereder ny aktion mot Ikea

Åkeri. Ikea fortsätter att utnyttja lågbetalda östchaufförer för sina transporter, trots hårda påtryckningar från facket. Nu drar Europas transportfack gemensamt igång en ny kampanj mot möbeljätten.

Tolv terminaljobb räddade i Örebro

Terminal. Tjugo terminalanställda hotades av uppsägning i Örebro. Efter förhandlingar med Transport stannar antalet vid åtta.

Skatteverket hårdgranskar transportföretag

Åkeri. Skatteverket tvekar inte: ”Det förekommer svartarbete, illegal arbetskraft, osanna fakturor och falska löneuppgifter i transportbranschen.” Därför ska godstransportföretag specialgranskas i år. Samtidigt fortsätter åtta myndigheter att samarbeta för att stoppa fusk.

Strid om slopat krav på C-körkort

Flyg. Gate Gourmet på Arlanda är pilotprojekt. För att köra lastbil med gods till planen räcker det med B-körkort. Fel och farligt, enligt fack och många chaufförer.

Mängder av matbud fick svarta löner

Matbud. Under 2018 tog Hungrig.se emot minst 59 000 matbeställningar där buden fick svart betalning för leveranserna. Pengarna gick från Hungrigs moderbolag, RestaurangOnline, till tre olika underentreprenörer som inte betalat skatter och avgifter.

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Värdehanterare får behålla vilkoren

Bevakning. Loomis och Nokas värdehantering slås ihop till ett bolag när storaffären har gått igenom. Det betyder att alla anställda behåller sina anställningsår och villkor.

rabatt medlemsavgift

Transport värvar matbud med rabatt

Matbud. Matbuden på Foodora får rabatt av Transport. De som går med i facket slipper första avgiften på ungefär en hundralapp. Efter ett halvår får de dessutom pengar tillbaka.

Nya rutiner för deklarationen

Deklarationsdags. Funderar du på vart kontrolluppgiften har tagit vägen? Arbetsgivaren brukar skicka över en sådan långt innan det är dags att deklarera. Var lugn.

Sjukhus byter vaktbolag

Bevakning. Vaktbolaget Avarn uppfyller inte kraven. Efter att en väktare blev knivskuren utanför Norrtälje sjukhus säger kommunens vårdbolag upp avtalet med Avarn. Och tecknar nytt avtal med Securitas.