Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Omkring tre miljoner löntagare berörs av lönerörelsen som drar i gång på allvar efter årsskiftet.

Vid dagens representantskap i LO beslutade fackförbunden om grundläggande ramar för de förbund som ställer upp på samordnande förhandlingar. Exakt hur stora lönekrav som ska drivas, själva siffersättningen, bestäms i början av november.

Kräver kort avtal

Utgångsbudet vid förhandlingsborden blir ett kort avtal, tolv månader. Det tycker Tommy Wreeth är bra:

– Under rådande förhållanden vill Transport inte ha ett långt avtal. Arbetsgivarna har generellt motsatt uppfattning, men jag anser att facket är som vassast och viktigast för medlemmarna just när kollektivavtalen omförhandlas.

LO:s egna ekonomer bedömer att utrymmet för lönehöjningar ligger i spannet 2,5 till 3,5 procent. Pappers gick tidigt i höstas ut med att förbundet kommer att kräva 4 procent.

Tommy Wreeth säger:

– De två senaste avtalsrörelserna har givit förhållandevis låga löneökningar. Till och med arbetsgivarna erkänner att det blev så efter de treåriga avtal som tecknades 2017. Företagen gör enorma vinster och nu måste LO-medlemmarna får del av det.

Kritik mot industrimärket

I mer än 20 års tid har industrin varit normerande för löneökningarna på hela arbetsmarknaden. Ofta har IF Metall tecknat ett första avtal som sedan upphöjts till ”märke” av LO-styrelsen.

Det är en princip som backats upp hårt av arbetsgivarna och även av statliga Medlingsinstitutet. Andra fackförbund som försökt få ut mer har mött stenhårt motstånd.

Förra året ställde sig alla LO-förbund bakom samordningen. I år har Kommunal hoppat av redan innan kraven spikats. Och även Pappers. Förbunden i 6F och Handels har också riktat kritik mot industrins dominans.

Transportbasen Tommy Wreeth är kluven:

– Det är olyckligt att vi inte kan hålla ihop. Samtidigt förstår jag Pappers. Det är högtryck i skogsindustrin. Jag har faktiskt svårt att se att det skulle vara en djup lågkonjunktur på ingång.

– Och även om det nu blir en lågkonjunktur kan jag tycka att det i så fall vore bra att stimulera efterfrågan, genom ordentliga lönehöjningar.

Transport avvaktar

I Transport är det förbundsstyrelsen och ytterst förbundsrådet som avgör om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen. Tommy Wreeth ser det som naturligt att förbundet avvaktar med beslutet till dess samordningsprinciperna är klara.

Kommunal motiverar sitt avhopp med att löneutjämningen mellan män och kvinnor går för långsamt. Förbundet vill ha mer till kommunalarna än vad andra får.

I den kravspecifikation som LO:s representantskap beslutade om i dag ingår återigen ett så kallat knä. Den här gången sätts det till 26 100 kronor.

Knäet fungerar automatiskt som en låglönesatsning. Alla som ligger över får ett lönepåslag i procent. De under får i stället ett fast påslag i kronor.

Skulle LO-förbunden lyckas förhandla fram exempelvis 3 procent mer på ett år, så innebär det 783 mer i lön – för alla som tjänar under 26 100 kronor.

Tommy Wreeth är positiv till knätanken:

– Fast jag hade hellre sett att knäet sattes högre, till åtminstone 27 000-28 000 kronor. Då skulle fler lågavlönade gynnas och klyftorna minska snabbare.

Förhandlingar om las

Parallellt med de interna avtalsdiskussionerna i LO pågår förhandlingar mellan LO och Svenskt Näringsliv, om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

När Socialdemokraterna i januari gjorde upp med Centern, Liberalerna och Miljöpartiet om förändringar i las öppnade man samtidigt för fack och arbetsgivare att själva lösa frågan.

Går parterna i mål slipper man en lagstiftning som skulle vara djupt impopulär i de fackliga leden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    24 oktober, 2019

    Bra på dom!

    Ska vara helt ärlig här till ni som jobbar på Transport, Jag är så jädrans trött på er, på hela den här branchen.

    Inget personlig, specielt inte till er på mer avdelinings nivå, de få gånger jag har kontaktat er så har det varit trevligt.

    Men det är mer hela transport i sig själv, avtalen, lyx resor, utteslutning av medlemar för Fel synpunkter och sånt.

    Det är stor brist på Lastbils chaufförer, det har ni erkänt ni med, men jag har nog alldrig hört eller sett er göra något med det, det är samma ca 3% löne ök per år, Seriösa företag betalade redan YKB't osv. vet att ni har jobbat en hel del med Cyckel buden o terminalarna vilket är så klart bra, men ska det betyda att ni inte kan göra något med Lastbils sidan?

    Eller hamn kanske? Att ett annat fackförbund har kommit fram och växt sig så att är nästintill lika stort tyder på att nått är fel, många i hamnen tycker ni inte har sköt er, och jag kan säga att många i lastbils branchen tycker det samma, men vi har inget annat val, för lastbilar är det endast Transport som finns, men jag kan säga om det hade funnits ett annat så hade jag gått dit direkt!

    Ni pratar om att vi måste öka statusen på Chaufförs jobbet, men vad hjälper det när folk slutar för de inte vill håla på med det längre?

    Jag känner runt en 11st chaufförer som har slutat i lastbils branchen nu, 2 st har till och med gått och blivit Buss Chaufförer med lägre lön för att det är tydligen bättre det, av min klasskamrater som gick ur TransportGymnasiet (ca 17st om jag minns rätt) så vet jag bara 2 st + mig som fortfarande jobbar som Lastbilschaufför, dock så har jag inte kontakt med en del av dom, men av de flesta jag vet/mött så är det endast 2 + mig kvar.

    Och när jag pratar med chaufförer så hör jag mest två saker de vill ha, mer lön och mindre stress, möjligtsvis en bulle till fikat.

    Och jag förstår dom, jag sitter här nu, 25 år gammal jobbat i branchen i 7 år har redan gått i vägen 2ggr men jobbar på som vanligt för vad ska man göra? jobbar med folk i andra brancher vars löner nu ligger mer runt 30-35 med möjligheter på ökningar beroende på hur du sköter dig.

    Men jag tror alldrig jag har hört en lastbils chaufför som har fått mer lön en typ 5kr/tim extra, men samtidigt efter mycket snack med gammla chefer så klandrar jag inte dom så mycket heller, den här branchen är så förstörd av osund konkurens från utlandet och politik så det finns helt enkelt inte pengar i stora delar av branchen, och allt måste gå fortare somt kosta mindre, där av stress.

    Det är en krånglig fråga, med krångliga problem som behöver lösningar. I bland önskar jag bara att Transport och dess motpart (som jag glömt namnet på) skulle sätta sig ner och dra halva sveriges transport kedja i strejk tills politikerna som sitter o goar sig i Stockholm 5min från affären att om inte lastbilarna kommer så har de inget mat, ingen värme, ingen el, det de har är en Jädrigt dyr kall o mörk lådor att uggla i.

    Nej jag är trött på det här, sitter och söker aktivt efter något annat vettigare än detta, det svåra är att hitta vad?

    Men iallafall, Mitt råd även om ni totalt skiter i det är att pratta mer med chaufförerna, våga sätta ner foten, kräv mer så att ni vissar för folk att ni faktiskt är där för medlemmarna istället för att bara lalla runt som ni har mer eller mindre gjort de senaste 6 åren.

    Men samtidigt var inte oroliga att gå upp till er motpart och samarbeta, de har problem de vill lösa, vi har problem vi vill lösa, till en viss del så går våra intressen ihop. En bra start är nog att få bort den osunda konkurrensen, The enemy of my enemy is my friend eller vad det är folk säger.

    Så skärp er, gör ert jobb, och lös problemet!

    Mvh
    Rasmus

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den viktiga kontakten med verkligheten

Ordförandeord. Om det är något jag lärt mig efter 37 år som medlem i Svenska Transportarbetareförbundet och 27 år i förbundets tjänst, varav snart åtta som ordförande, så är det vikten av kontakt med verkligheten. Oavsett var du befinner dig i vårt förbund.

Mattias Samuelsson, utredare LO. Foto: LO

Regeringen tar bort utbildning om arbetsmarknad från gymnasiet

Debatt. I den grundläggande kursen för samhällskunskap i gymnasieskolan står det i dag att eleverna bland annat ska lära sig om arbetsrätt, arbetsmiljö och arbetsmarknadens parter och deras roller. Men det kommer de inte att göra längre när de nya ämnesplanerna börjar gälla 1 juli 2025.

Transport stämmer UPS om handdatorer

Arbetsrätt. UPS-chaufförernas handdatorer används till tidrapporteringen. Den som är utloggad får löneavdrag. Helt fel anser Transport som stämmer UPS och Biltrafikens Arbetsgivareförbund i Arbetsdomstolen.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.

Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Screenshot reklamfim Volvo trucks.

Tio år sen Van Damme slog rekord med Volvo

Årsdag. Det är en av de mest spektakulära reklamfilmerna någonsin: Filmstjärnan Jean-Claude Van Damme gör sin klassiska ”split” mellan två Volvo-lastbilar. Nu är det tio år sen den slog rekord på Youtube.

Närbild på ett däckbyte.

Kontroller avslöjade däckbytare

Däckverkstad. Hos nära hälften av företagen fanns brister i kassaregistret eller hanteringen av den obligatoriska personalliggaren. Det visar Skatteverket omfattande extrakontroll av verkstäder i samband med däckskifte i höstas.