Tommy Wreeth förvånad över Kommunals avhopp

Avtalsrörelsen. LO:s största fackförbund, Kommunal, hoppar av från samordnade löneförhandlingar i nästa års stora avtalsrörelse. Transport förbundsordförande Tommy Wreeth är förvånad. – Inte över själva avhoppet, utan mest över tidpunkten. Utspelet kom ju redan innan LO beslutat om vilka principer som ska gälla vid en samordning, säger han.

Omkring tre miljoner löntagare berörs av lönerörelsen som drar i gång på allvar efter årsskiftet.

Vid dagens representantskap i LO beslutade fackförbunden om grundläggande ramar för de förbund som ställer upp på samordnande förhandlingar. Exakt hur stora lönekrav som ska drivas, själva siffersättningen, bestäms i början av november.

Kräver kort avtal

Utgångsbudet vid förhandlingsborden blir ett kort avtal, tolv månader. Det tycker Tommy Wreeth är bra:

– Under rådande förhållanden vill Transport inte ha ett långt avtal. Arbetsgivarna har generellt motsatt uppfattning, men jag anser att facket är som vassast och viktigast för medlemmarna just när kollektivavtalen omförhandlas.

LO:s egna ekonomer bedömer att utrymmet för lönehöjningar ligger i spannet 2,5 till 3,5 procent. Pappers gick tidigt i höstas ut med att förbundet kommer att kräva 4 procent.

Tommy Wreeth säger:

– De två senaste avtalsrörelserna har givit förhållandevis låga löneökningar. Till och med arbetsgivarna erkänner att det blev så efter de treåriga avtal som tecknades 2017. Företagen gör enorma vinster och nu måste LO-medlemmarna får del av det.

Kritik mot industrimärket

I mer än 20 års tid har industrin varit normerande för löneökningarna på hela arbetsmarknaden. Ofta har IF Metall tecknat ett första avtal som sedan upphöjts till ”märke” av LO-styrelsen.

Det är en princip som backats upp hårt av arbetsgivarna och även av statliga Medlingsinstitutet. Andra fackförbund som försökt få ut mer har mött stenhårt motstånd.

Förra året ställde sig alla LO-förbund bakom samordningen. I år har Kommunal hoppat av redan innan kraven spikats. Och även Pappers. Förbunden i 6F och Handels har också riktat kritik mot industrins dominans.

Transportbasen Tommy Wreeth är kluven:

– Det är olyckligt att vi inte kan hålla ihop. Samtidigt förstår jag Pappers. Det är högtryck i skogsindustrin. Jag har faktiskt svårt att se att det skulle vara en djup lågkonjunktur på ingång.

– Och även om det nu blir en lågkonjunktur kan jag tycka att det i så fall vore bra att stimulera efterfrågan, genom ordentliga lönehöjningar.

Transport avvaktar

I Transport är det förbundsstyrelsen och ytterst förbundsrådet som avgör om Transport ska ställa sig bakom LO-samordningen. Tommy Wreeth ser det som naturligt att förbundet avvaktar med beslutet till dess samordningsprinciperna är klara.

Kommunal motiverar sitt avhopp med att löneutjämningen mellan män och kvinnor går för långsamt. Förbundet vill ha mer till kommunalarna än vad andra får.

I den kravspecifikation som LO:s representantskap beslutade om i dag ingår återigen ett så kallat knä. Den här gången sätts det till 26 100 kronor.

Knäet fungerar automatiskt som en låglönesatsning. Alla som ligger över får ett lönepåslag i procent. De under får i stället ett fast påslag i kronor.

Skulle LO-förbunden lyckas förhandla fram exempelvis 3 procent mer på ett år, så innebär det 783 mer i lön – för alla som tjänar under 26 100 kronor.

Tommy Wreeth är positiv till knätanken:

– Fast jag hade hellre sett att knäet sattes högre, till åtminstone 27 000-28 000 kronor. Då skulle fler lågavlönade gynnas och klyftorna minska snabbare.

Förhandlingar om las

Parallellt med de interna avtalsdiskussionerna i LO pågår förhandlingar mellan LO och Svenskt Näringsliv, om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

När Socialdemokraterna i januari gjorde upp med Centern, Liberalerna och Miljöpartiet om förändringar i las öppnade man samtidigt för fack och arbetsgivare att själva lösa frågan.

Går parterna i mål slipper man en lagstiftning som skulle vara djupt impopulär i de fackliga leden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rasmus:
    24 oktober, 2019

    Bra på dom!

    Ska vara helt ärlig här till ni som jobbar på Transport, Jag är så jädrans trött på er, på hela den här branchen.

    Inget personlig, specielt inte till er på mer avdelinings nivå, de få gånger jag har kontaktat er så har det varit trevligt.

    Men det är mer hela transport i sig själv, avtalen, lyx resor, utteslutning av medlemar för Fel synpunkter och sånt.

    Det är stor brist på Lastbils chaufförer, det har ni erkänt ni med, men jag har nog alldrig hört eller sett er göra något med det, det är samma ca 3% löne ök per år, Seriösa företag betalade redan YKB't osv. vet att ni har jobbat en hel del med Cyckel buden o terminalarna vilket är så klart bra, men ska det betyda att ni inte kan göra något med Lastbils sidan?

    Eller hamn kanske? Att ett annat fackförbund har kommit fram och växt sig så att är nästintill lika stort tyder på att nått är fel, många i hamnen tycker ni inte har sköt er, och jag kan säga att många i lastbils branchen tycker det samma, men vi har inget annat val, för lastbilar är det endast Transport som finns, men jag kan säga om det hade funnits ett annat så hade jag gått dit direkt!

    Ni pratar om att vi måste öka statusen på Chaufförs jobbet, men vad hjälper det när folk slutar för de inte vill håla på med det längre?

    Jag känner runt en 11st chaufförer som har slutat i lastbils branchen nu, 2 st har till och med gått och blivit Buss Chaufförer med lägre lön för att det är tydligen bättre det, av min klasskamrater som gick ur TransportGymnasiet (ca 17st om jag minns rätt) så vet jag bara 2 st + mig som fortfarande jobbar som Lastbilschaufför, dock så har jag inte kontakt med en del av dom, men av de flesta jag vet/mött så är det endast 2 + mig kvar.

    Och när jag pratar med chaufförer så hör jag mest två saker de vill ha, mer lön och mindre stress, möjligtsvis en bulle till fikat.

    Och jag förstår dom, jag sitter här nu, 25 år gammal jobbat i branchen i 7 år har redan gått i vägen 2ggr men jobbar på som vanligt för vad ska man göra? jobbar med folk i andra brancher vars löner nu ligger mer runt 30-35 med möjligheter på ökningar beroende på hur du sköter dig.

    Men jag tror alldrig jag har hört en lastbils chaufför som har fått mer lön en typ 5kr/tim extra, men samtidigt efter mycket snack med gammla chefer så klandrar jag inte dom så mycket heller, den här branchen är så förstörd av osund konkurens från utlandet och politik så det finns helt enkelt inte pengar i stora delar av branchen, och allt måste gå fortare somt kosta mindre, där av stress.

    Det är en krånglig fråga, med krångliga problem som behöver lösningar. I bland önskar jag bara att Transport och dess motpart (som jag glömt namnet på) skulle sätta sig ner och dra halva sveriges transport kedja i strejk tills politikerna som sitter o goar sig i Stockholm 5min från affären att om inte lastbilarna kommer så har de inget mat, ingen värme, ingen el, det de har är en Jädrigt dyr kall o mörk lådor att uggla i.

    Nej jag är trött på det här, sitter och söker aktivt efter något annat vettigare än detta, det svåra är att hitta vad?

    Men iallafall, Mitt råd även om ni totalt skiter i det är att pratta mer med chaufförerna, våga sätta ner foten, kräv mer så att ni vissar för folk att ni faktiskt är där för medlemmarna istället för att bara lalla runt som ni har mer eller mindre gjort de senaste 6 åren.

    Men samtidigt var inte oroliga att gå upp till er motpart och samarbeta, de har problem de vill lösa, vi har problem vi vill lösa, till en viss del så går våra intressen ihop. En bra start är nog att få bort den osunda konkurrensen, The enemy of my enemy is my friend eller vad det är folk säger.

    Så skärp er, gör ert jobb, och lös problemet!

    Mvh
    Rasmus

Lästips:

Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Elin Jonsson

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

corona
Tommy Wreeth

Besviken Transportbas: ”Vi är dåliga på att hålla ihop i LO”

Facket. – I åratal har välfärden slimmats och slimmats. Corona-krisen blottlägger baksidan av råkapitalismen. Letar man ljusglimtar är det förstås att Transport växer. Vi har fått chansen att skapa en större facklig medvetenhet i samhället, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Arbetsmiljö
Johnny Lans i sin truck.

”Jobbet har blivit mer stressigt”

Terminal. Varje dag inträffar minst tre truckolyckor. Som truckförare tillhör Johnny Lans en av de mest olycksdrabbade yrkesgrupperna.

Gustaf Järsberg

Kraftig ökning av truckolyckor

Terminal. De senaste åren har olyckorna med truckar inblandade ökat kraftigt. För lite utbildning och dålig regelefterlevnad är förklaringar, enligt Transports arbetsmiljösamordnare Gustaf Järsberg.

Corona

Snabbprocess ska garantera skyddsutrustning

Färdtjänst. Särskilt viktiga yrkesgrupper ska få tillgång till skyddsutrustning snabbare. Från och med i dag ska Arbetsmiljöverket kunna genomföra snabba kvalitetskontroller utan att behöva vänta in CE-märkning.

corona

En vän på vägen under krisen

Åkeri. Lastbilschauffören Mathias Roos vet hur mycket det betyder att ha någon att tala med. När Coronahjälpen sökte folk var det naturligt att erbjuda social kontakt. Och under den gångna månaden har han på jobbet pratat i telefon om allt mellan himmel och jord.

LO:s kongress genomförs – fast i två etapper

LO. På grund av pandemin kommer LO att genomföra den planerade kongressen i två etapper. Den 15 juni hålls en digital första omgång. Ombuden väljer då en ny ledning. Inskickade motioner kommer att behandlats när kongressen samlas på nytt våren 2021. LO föreslår också att förbunden får en ny chans att skicka in motioner.

Corona

Speditörer stoppar leveranser till ståljätten

Åkeri. Flera åkerier nekar att köra gods till Outokumpu i Avesta där förarna påtvingas en hälsokontroll av kunden. Transport anser att det saknas lagstöd för det och kräver att testerna stoppas omedelbart.

Corona

Skånetrafiken svänger – specialfordon ska användas

Färdtjänst. Skånetrafiken har backat. Från och med klockan två i eftermiddag tar specialfordon, med utrustade och utbildade förare, hand om körningen av coronasmittade. Transports skyddsstopp skyndade på beslutet.

Corona
Motorvägen 1-30 i Murcia, Spanien

Tufft för lastbilsförare i Europa och USA

Åkeri. Lastbilsförare hyllas ibland som hjältar i coronakrisen, men vanligare är att de bemöts som pestsmittade när de levererar sina varor till kunderna. I Turkiet blev en förare arresterad när han på Facebook vittnade om sin omöjliga arbetssituation.

Corona

Transport stoppar coronatransporter i Skåne

Färdtjänst. Tvärstopp för coronapatienter i färdtjänstbilarna. Flera taxiföretag i Skåne belades med skyddsstopp i dag på morgonen. Risken är annars stor att förare smittas, enligt Transports skyddsombud.

Hallå där!

Karin Wennerberg

… konstkonsult med uppdrag att göra LO:s konst mindre gubbig.

Corona

Fortbildning för vakter ställs in

Bevakning. Den fortbildning som krävs för väktare ställs in. En vakt vars behörighet är på väg att gå ut måste begära ett personligt undantag hos polisen.

Corona

Östkrav att skjuta på EU:s vägpaket

EU. Åtta länder vill skjuta på EU:s skarpare regler för lastbilstrafiken. De hänvisar till tuffa tider för åkerierna under coronakrisen. På gränsen till osmakligt, enligt svenska parlamentarikern Johan Danielsson (S).

Corona

Ansökningarna väller in till a-kassan

A-kassa. Medlemmarna strömmar till Transports a-kassa. Bara under tisdagen anslöt sig 2 000 personer. Rusningen tog fart med regeringens förslag att det ska bli lättare att kvalificera sig till ersättning.