Annons:
Annons:

Tingsrätten fällde DSV för brott mot beställaransvaret

Åkeri. DSV Road har dömts att betala 50 000 kronor i företagsbot för brott mot beställaransvaret. Speditören la ut ett cabotageuppdrag på ett bulgariskt åkeri som innehöll åtta olika sändningar inom Sverige. DSV överväger nu om domen från Helsingborgs tingsrätt ska överklagas.

Tillfällig inrikestrafik, så kallat cabotage, är en av åkeribranschens mest omdiskuterade frågor.

I dag är EU-länderna överens om att åkeriföretag i unionen får utföra högst tre cabotagetransporter i andra EU-stater under sju dagar. Förutsatt att inrikeskörningarna sker in anslutning till en internationell transport.

Men vad är egentligen en enskild cabotagetransport?

– Det är tyvärr väldigt luddigt, säger Transports utredningschef Magnus Falk.

Problemet hamnade i blixtbelysning i oktober 2018. Då stoppade Helsingborgspolisen en bulgarisk dragbil, med en påkopplad DSV-trailer.

På flaket fanns åtta olika godsförsändelser. Föraren visade upp åtta fraktsedlar som alla hade olika avsändare och mottagare.

Transportstyrelsen klämde i med sanktionsavgift på 40 000 kronor mot det bulgariska åkeriet. Som betalade utan knot.

Ärendet gick sedan vidare till åklagare, som ansåg att även DSV Road skulle ställas till svars. Enligt åklagaren hade speditören medvetet lagt ut körningar som bröt mot cabotagebestämmelserna. Det vill säga åtta transporter i stället för högst tre. På det sättet har DSV tummat på det beställaransvar som finns i EU:s godsförordning för vägtransporter, hävdar åklagaren.

Åklagaren lutar sig mot Transportstyrelsens tolkning av EU-reglerna. Myndigheten anser att varje enskild fraktsedel ska räknas som en cabotagetransport. En utländsk chaufför kan ta med sig tre olika försändelser, med olika avsändare och mottagare, och det blir i så fall tre cabotagetransporter på en och samma resa.

Domen kom den 17 september. DSV fälls och ska förutom företagsboten betala närmare 63 000 kronor till staten, i advokatkostnader.

Fast tingsrätten konstaterar samtidigt att cabotagereglerna är otydliga. Fast inte så otydliga att man kan ha med sig åtta olika försändelser och hävda att det är en enda cabotageresa.

Domen har mött kritik. Bakgrunden är reglerna i den förordning för vägtransporter som EU antog 2009. I ett slags riktlinjer, ”Frågor och svar, som sedan kom anser kommissionen att en och samma cabotagetransport kan omfatta flera lastnings- och lossningsställen.

En utländsk chaufför skulle alltså kunna hämta upp exempelvis byggvaror på flera olika ställen i Skåne och sedan lossa hos olika kunder i andra delar av Sverige.

Kruxet är att tolkningen inte är tydligt angiven i något direktiv eller någon förordning.

Danska staten valde att utmana tolkningen och antog egna nationella regler som anger vad som är en cabotagetransport. I dem sägs att transporten kan omfatta flera lastningsställen eller flera lossningsplatser. Inte både också.

EU-kommissionen stämde danska staten inför EU-domstolen och ville att landet skulle ändra regelverket. Men Danmark vann. Domstolen fann att EU-bestämmelserna medgav nationella tolkningar.

I Sverige anser kritiker att det saknas klara regler som är juridiskt bindande för vad som faktiskt är en cabotageresa.

– Det finns inga prejudicerande domar. Det är angeläget med ett klargörande, säger en aktör som inte vill framträda med namn.

Kommer DSV Road att överklaga den fällande domen?

Anders Malmqvist, vd, säger:

– Vi håller på och diskuterar den frågan internt. I nuläget har jag inga kommentarer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kjell Salmonsson:
    24 september, 2020

    Såklart det ska kosta, att medvetet lägga ut uppdrag så att de bryter mot reglerna ska ge DRYGA böter!!

Lästips:

Transportarbetarens logga

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

Transportarbetarens logga

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Transportarbetarens logga

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Många röster kritiska när las-utredningen granskats

Arbetsrätt. I ett remissvar sågar LO den omdebatterade las-utredningen. Men även tunga juridiska instanser pekar på en klar maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel. Förlorarna är framför allt äldre, lågutbildade personer med lång anställningstid. Gynnas gör de unga och produktiva.

Kaos på Gate gourmet
Gate gourmet Arlanda

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cabotagestudien 2020

Taggat och klart i cabotagestudien

Åkeri. Tusentals frivilliga gjorde grundforskningen längs vägarna. Nu väntar arbetet med att sammanställa data om utländska godstransporter. Cabotagestudien visar konkret hur olaglig godstrafik rör sig – och verkligheten för chaufförerna som kör.

Kaos på Gate gourmet

Nya förhandlingar på Gate gourmet

(UPPDATERAD) Flyg. I början av oktober drog Gate gourmet tillbaka uppsägningarna av 61 anställda, efter att Transports ogiltigförklarat samtliga. Några veckor senare begärde cateringjätten nya lokala förhandlingar om att säga upp 63 personer.

Transport stämmer Ringhals

Arbetsmiljö. Facket anser att Ringhals kärnkraftverk har hindrat huvudskyddsombud Andreas Ehm från att utföra sitt uppdrag. Nu stämmer Transport det statliga bolaget i tingsrätten för brott mot Arbetsmiljölagen.

Ett enigt LO sa nej till arbetsgivarnas las-bud

Arbetsrätt. Las-förhandlingarna har havererat på nytt. En enig LO-styrelse sa på fredagseftermiddagen nej till arbetsgivarnas slutbud, som låg på bordet efter att parterna gått en ny hård match om nya spelregler på arbetsmarknaden.

LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

Tre av tre kontrollerade ekipage fuskade

Cabotage. Finns det rätt papper i hytten? Transportarbetaren följer med när polisen kontrollerar internationella vägtransporter. Under en förmiddag stoppar sex polisanställda tre ekipage och delar ut 120 000 kronor i sanktionsavgifter.

Las-förhandlingarna startar om – mot Transports vilja

Arbetsrätt. LO, tjänstemännen i PTK och Svenskt Näringsliv ska återuppta de omdiskuterade förhandlingarna om förändringar i spelreglerna på arbetsmarknaden. Transport och fem andra LO-förbund sa nej och reserverade sig när LO-styrelsen höll omröstning på onsdagsmorgonen.

Therese Thörner

På väg med flis och forskning

Åkeri. Therese Thörner är värmländska flischauffören som vill undersöka transportledarens roll. I sitt examensarbete har hon kört in på outforskad mark, visade det sig.

Gata gourmet-lastbil på Arlanda

Gate gourmet drar tillbaka uppsägningarna

Flyg. Transport ogiltigförklarade uppsägningarna av totalt 61 medlemmar. Efter central förhandling med motparten Svenska Flygbranschen står det klart att samtliga 61 anställda på cateringföretaget Gate gourmet får sina jobb tillbaka.

Långtradare i kö

Flera motioner för skärpt kontroll av yrkestrafiken

Åkeri. Olagliga godstransporter, illojal konkurrens och villkorsdumpning – socialdemokratiska riksdagsledamöter ser stora problem. I en motion lyfter de att ökade krav och kontroller av yrkestrafiken brådskar.

V kräver ordning och reda inom yrkestrafiken

Politik. Vägtransporter, taxi och arbetsplatser till sjöss. Det är tre områden där problemen är akuta, enligt Vänsterpartiet. I en motion föreslår de en dansk modell för att få bukt med social dumpning.

UPS hotas av vite både vid Sturup och i Järfälla …

Terminal. Det är inte bara vid Sturup som de anställda på UPS har stora problem med arbetsmiljön. I september fick företaget ett föreläggande med vite på en miljon kronor, för likartade brister vid terminalen i Järfälla nordväst om Stockholm.

… och även i Göteborg

Terminal. I dag, tisdag, släppte Arbetsmiljöverket ännu ett vitesbeslut riktat mot UPS. Nu är det Göteborgsterminalen som måste betala 200 000 kronor, om företaget inte kartlägger bristerna i arbetsmiljön.