En viktig del av arbetet på plats i Indien har för Stefan Andreasson varit att berätta om, och undervisa i vilka rättigheter personalen har och hur facklig verksamhet fungerar. Vid många tillfällen har mötena störts av folk som sänts ut från de stora före
Close
En viktig del av arbetet på plats i Indien har för Stefan Andreasson varit att berätta om, och undervisa i vilka rättigheter personalen har och hur facklig verksamhet fungerar. Vid många tillfällen har mötena störts av folk som sänts ut från de stora före
Close

Tillsammans byggde de ett fack för Indiens väktare

Långt projekt. I tio år har Transports fackliga projekt för väktare i Indien varat. Men det skulle bara hålla på i tre, var det tänkt. Nu sammanfattar projektkoordinatorn Stefan Andreasson arbetet, och kan blicka tillbaka på både framgångar och problem.

Att bygga fackförbund för vaktpersonal i världens näst mest befolkade land är inte detsamma som att göra det i Norden. Men efter tio års hårt arbete har det ändå burit frukt. Flera fackförbund har bildats och personalen hos främst brittiska G4S och svenska Securitas har fått ett människovärdigt bemötande.

– Mellan 200 000 och 300 000 anställda i företagen får i dag ett anställningsbevis och lönespecifikationer. De får också sina pensioner och slipper löneavdrag för den obligatoriska uniformen. Det kanske är småsaker för oss, men ur de anställdas perspektiv är det enormt mycket värt, säger Transports projektkoordinator, Stefan Andreasson, själv ordningsvakt till yrket.

Han tillägger, att utan de här grundläggande villkoren är man ingen riktig människa och då kan företagen behandla folk som de vill.

– Vi har också lyckats sluta globala ramavtal om fackligt arbete och villkor med både brittiska G4S och svenska Securitas, de två absolut största på den indiska marknaden, säger han och inflikar att Securitas är det bolag som sköter sig bäst på plats i Indien.

När Stefan Andreasson fick det här uppdraget 2007 var han anställd av G4S. Ett av de stora problemen i Indien just då var hans egen arbetsgivare, världens största bevakningsföretag, G4S (som inte hade något med svenska G4S att göra).

– När vi började arbetet var det för att förbättra villkoren för de människor som kanske har det sämst i samhället. De lever utan rättigheter och trygghet. Vill man hårdra det kan man säga att de behandlades som slavar.

I början av projektet hade G4S eget folk på plats vid de möten som arrangerades för att informera om mänskliga rättigheter och facklig verksamhet. De rapporterade sedan till bolagsledningen vad bland andra Stefan Andreasson gjorde och sa.

– När ett företag med hundratusentals anställda lägger ned så mycket kraft och energi på att ha underrättelser om facket då börjar man märka att vi trampade på en öm tå, säger han.

Parallellt med arbetet i Indien drev Stefan Andreasson och nuvarande Transports nuvarande ordförande Lars Lindgren ett kampanjarbete mot G4S, kallat G4S Solidarity. Det hade som mål att få företaget att skriva på ett globalt ramavtal om fackliga rättigheter.

– Avtalet skrevs sannolikt på enbart tack vare att vi förde striden i Indien, där företaget då hade 170 000 anställda, säger Stefan Andreasson.

Många av de fackförbund som genom projektet har skapats i städerna Ahmedabad och Bangalore samt delstaten Kerala, har varit knutna till ett särskilt företag. Men i landets norra delar har ett fackförbund brutit sig loss och breddat sig.

– Genom det har förbundet kunnat växa med 50 procent på ett år när medlemmarna har engagerat sig. Men det är ändå svårt, säger Stefan Andreasson:

– Det är stora avstånd, långa arbetsdagar och många arbetsgivare som fortfarande motarbetar det fackliga arbetet genom att störa mötena, så det krävs en enorm kraft att fortsätta för dem som nu tar över när projektet avslutas från vår sida.

Samtidigt finns det ljusglimtar som ger hopp för framtiden.

– Vi har sett att andra mindre bolag också har börjat använda sig av anställningsbevis och lönespecifikationer sedan de största i branschen har infört det.

Varför är det så?

– Det är stor efterfrågan på bevakningspersonal i Indien, och människor söker sig naturligtvis till de företag som har bättre villkor. Arbetskraften hos de största är ju dessutom organiserad genom vårt arbete, så fler vet om sina rättigheter.

Stefan Andreasson säger att Indien i praktiken inte är ett land utan en hel kontinent, med en lång rad befolkningsgrupper, religioner, kulturer och politiska partier i ett komplicerat system. Det gör att arbetet går långsamt och att man måste vara försiktig med vad man gör.

– Man får känna sig fram för att få något gjort, genom att alla berörda i det lokala samhället samverkar. Det blev kanske den största av alla utmaningar vi har haft i projektet.

Målet har varit att skapa självgående och demokratiska organisationer med stadgar och rutiner som fungerar.

– Det fungerar inte alls att tro att våra nordiska värderingar går att införa i det indiska samhället. Visst har jag bitit i kudden många kvällar och ställt mig frågan vad sjutton jag egentligen sysslar med, men med tanke på att det är i Indien vi har arbetat så kan vi ändå känna oss ganska nöjda, säger Stefan Andreasson.

Och nöjda kan de vara. 2013 tilldelades Transports arbete priset för bästa internationella organisationskampanj av det globala bevakningsfacket UNI. Stefan Andreasson är noga med att lyfta fram att det då inte bara var ett pris till Transport utan lika mycket till LO-TCO biståndsnämnd, som numera heter Union to union.

– Vi har gjort fruktansvärt mycket.

– Tar vi bara det som handlar om anställningsbevis, lönespecifikationer och livsvillkor så handlar det om en förändring till det bättre för fler personer än det bor i hela Malmö stad eller Göteborg. Och det kan aldrig vara ett misslyckande, säger en påtagligt stolt Stefan Andreasson, som i dag är anställd på bevakningsföretaget Avarn, där han också är facklig representant i bolagsstyrelsen.

Vilka är dina viktigaste personliga erfarenheter från projektet?

– Ödmjukhet inför vad man kan göra, och att vi inte kan ha en nordisk modell som fungerar överallt får man ta. Men vetskapen om att vi tillsammans har förändrat livet för hundratusentals människor är stort för mig. Och det är ändå bara början på en längre resa för många utan makt och medel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport vill starta biståndsprojekt i Sydamerika

Transport har sökt pengar för att jobba med organisering av väktare i Colombia och Peru. – Det är en jättesvår situation för fackligt aktiva i hela Sydamerika, säger Magnus Falk, Transports internationelle sekreterare.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Kultur
Hembiträdena Jasmin och Luz i sitt sovutrymme, Macao

Migrantarbetarnas drömmar

Syd- och Sydostasien. I tre år har Lennart Johnsson och Stefan F Lindberg rest i Asien och samlat på sig historier och fotografier med migrantarbetare. Resultatet är boken Drömmen om ett bättre liv.

Amanda Karlsson och Linnéa Bohlin i inspelningstagen.

Podden som tar mord på dödligt allvar

Lyssna. Fler och fler lyssnar på poddradio. Ofta från mobilen och inte sällan för att få arbetsdagen att gå lite fortare. När Linnéa Bohlin och Amanda Karlsson slog ihop sina intressen för dokumentärer och brott skapade de sin egen nisch i Mordpodden.