Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.

Det är okej att vara spänd och nervös inför kongressen. Det är en stor grej, tycker ombudet Malin Sundberg. ”Jag är vetgirig och tror det blir en mäktig känsla”, säger hon.
Det är okej att vara spänd och nervös inför kongressen. Det är en stor grej, tycker ombudet Malin Sundberg. ”Jag är vetgirig och tror det blir en mäktig känsla”, säger hon.

Det känns stort och ansvarsfullt. På kongressen kan man ju verkligen påverka, säger Malin Sundberg när vi ses utanför jobbet på DHL i Västra Frölunda.

Där jobbar Malin som inhyrd för bemanningsbolaget Tranpenad. Stolt är hon också. Att bli vald till kongressombud av kompisarna i Göteborgsavdelningen betyder att de uppskattar hennes fackliga arbete.

– Det är många personer jag representerar, så jag hoppas kunna göra ett bra jobb för deras skull.

Solen strålar och vinden grabbar mörka testar i Malins långa hår. Den senaste tiden har varit intensiv. Först var hon med och arrangerade årets ungdomsforum för yngre transportare. Helgen därpå körde Malin till regionens kongressutbildning på Viskadalens folkhögskola för hårdgnuggning i mötesteknik, motionsläsning. Och test av talarstolen.

– Jag har hört att folk svimmat där, men det gick rätt bra. Fast det var förstås inte över 200 ombud, som på kongressen.

Malin ler och lugnar sig med att hon kommer att vara bland kamrater. ”De som är organisationen.” 16 ombud är från Göteborg. Och ett kongressombud från Skåne är hennes pojkvän. Kärlek uppstod på en facklig kurs.

– Nu vet jag hur kongressen går till. Det gäller att ha sina anteckningar redo och hänga med hela tiden. Dagarna blir långa.

Malin har en del frågor hon ska försvara, men vill inte avslöja vilka. Inte heller vem hon tänker rösta på som ny förbundsordförande. Klart är att hon stödjer alla förslag, motioner, från avdelning 3.

Malins väg in i facket gick via Transports organiserare Pablo Vergara. Han sökte upp henne och kollegorna på det bemanningsbolag som hon jobbade på. Den fackliga grundkursen, Startpunkten, gav en inblick i favoritämnet: historia. Fackets ledord etsade sig fast:

– Tillsammans är vi starka. Det är en så häftig idé! Tänk att vi gått från något som var så dåligt till något som är så bra genom den.

– Det gick upp för mig att facket inte är en myndighet, som man kan ringa till. Facket är medlemmarna. Alla vi. Vi kan göra så mycket, om vi går ihop. Kämpar tillsammans.

Malin kände att hon inte hängde med i det fackliga språket, och gick fler kurser. Självförtroendet växte och i dag öppnar hon mun.

Med organiserarens hjälp startade Malin och fyra kollegor en klubb på uthyrningsföretaget. Det fanns mycket att ta tag i, arbetskläder och skor, att inte sitta hela dagen och vänta på att bli inringd för jobb. Eller att tvingas ringa varje dag och sjukskriva sig, i stället för första och sista dagen.

Ledningen bjöd motstånd och svarade med repressalier, men Malin gav sig inte. När företaget la ner verksamheten blev hon headhuntad till uthyrningsbolaget Tranpenad.

– De ville ha en facklig representant, någon som redan gått utbildningar. Här funkar allt väldigt bra. Jag får ta facklig tid varannan fredag och har en bra dialog med ledningen. De tar upp frågor innan de hinner bli problem och frågar innan de gör förändringar.

Inom kort räknar Malin Sundberg och skyddsombudet med att kunna starta en ny klubbstyrelse på Tranpenad. Hon planerar också att väcka nytt liv i Göteborgsavdelningens ungdomskommitté. Att träffa andra unga på Transports ungdomsforum var en euforisk känsla.

– Jag är inte ensam! Vi behöver fler unga aktiva i förbundet som har nya idéer, men också ta hjälp av de äldre med lång erfarenhet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pauli Brunila

”Adhd är en del av mig”

Mötet. Pauli Brunila är stuveriarbetare och huvudskyddsombud i Gävle hamn. I vuxen ålder fick han diagnosen adhd, ett funktionshinder som nyligen kostade honom en skriftlig varning.

Per-Olov "Turken" Lundin i lastbilshytten.

”Varför ska jag sluta jobba?”

Mötet. Han gick till sjöss som 16-åring och har hunnit avverka tio transportyrken. Vid fyllda 69 år kör han fortfarande lastbil.

”Jag blev otroligt manipulerad”

Mötet. Chaufförsjobbet på Wermdö flistransporter blev inte som Ellinor Grafström tänkt sig. Motvilligt drogs hon in i en härva av obetalda räkningar, skatteskulder, lögner och löften som aldrig infriades.

Arbetsgivare får större rehab-ansvar för sjuka

Sjukförsäkring. Arbetsgivarnas ansvar för att sjuka anställda får rehabilitering stärks den 1 juli. Företagen blir skyldiga att ta fram en plan för hur personal, som varit sjukskriven i 30 dagar, ska komma tillbaka till jobbet igen.

Reza Shahabi busschaufför från Iran

”Vi vill starta fria icke-statliga fackförbund i Iran!”

Internationellt. Reza Shahabi har nyligen släppts ur fängelset efter tortyr och isolering. Davood Razavi har en dom på fem år hängande över sig. Båda var bussförare i Iran. Deras brott? Fackligt engagemang. I kväll berättar de på ett öppet möte.

350 tidningsbud sägs upp och erbjuds ny anställning

Tidningsbud. NWT Gruppen, som bland annat äger Nya Wermlands-Tidningen, säger upp avtalet med Tidningstjänst och startar eget distributionsbolag. Samtliga 350 tidningsbud erbjuds anställning i det nya bolaget.

Ny EU-kontroll av lastbilars utsläpp införs

EU. Ett system för att övervaka och rapportera om utsläpp från personbilar finns redan. EU-parlamentet har nu fattat beslut om att införa ett liknande system för att kontrollera nya lastbilar och bussar. Syftet är att främja miljön.

Taxiföraren Mehdi Ben Sennah

”Det märks att rånen blivit färre”

Taxi. En positiv nyhet inom taxibranschen: Antalet rån mot chaufförerna har stadigt gått ner de senaste tio åren. Den statistiken förvånar inte Mehdi Ben Sennah, taxiförare i Stockholm sedan över tio år.

sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Hallå där!

Rahaf Al Qaisi

... som fick ta emot Transports stipendium på studentdagen.

Bättre villkor när Stockholm upphandlar färdtjänst

Taxi. Taxibolagen i Stockholms län sitter just nu och räknar på vad de vill ha betalt för att köra färdtjänst från den 1 april nästa år. Nya krav i upphandlingen slår fast att chaufförerna ska ha lön enligt kollektivavtal och 40-timmars arbetsveckor.

Bil med taxiskylt

Taxiförare drabbas av olyckor och våld i hela Norden

Taxi. Långa arbetspass, olyckor och våld – allt detta drabbar taxichaufförer i Norden. En enkät visar att skillnaderna inte är så stora mellan länderna. Nära hälften av förarna har varit med om en olycka.

Strejkrätten
Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Stridsåtgärder. Fack och arbetsgivare förekommer regeringen och föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Stridsåtgärder. Det handlar om paragrafen som styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Bakgrund: Så funkar förslaget

Politik. Förslaget på ny lagstiftning innebär ett tillägg i medbestämmandelagens paragraf 41. Paragrafen styr fredsplikten och definierar vad som är otillåtna stridsåtgärder.

Arbetsmarknadens parter var med på pressträffen.

Parterna överens om hur konfliktlagen ska ändras

Politik. Fack och arbetsgivare föreslår gemensamt hur konflikträtten kan förändras. Regeringen köper omedelbart förslaget. Grunden är oförändrade rättigheter att ta till konfliktåtgärder för den part som vill ha kollektivavtal. Men strejk eller blockad som inte syftar till att uppnå kollektivavtal tillåts inte.

EU-utskott: Begränsa cabotage till 24 timmar och kräv mindre vila

UPPDATERAD. Lika lön ska gälla för förare som kör cabotagetransporter och det ska gå att skjuta på den långa vilan i upp till tre veckor. Det är några av de saker EU-parlamentets transportutskott tagit ställning till när tre olika förslagspaket röstades igenom i går kväll.

Transport lämnar få fall till Rättsskyddet

Sjukförsäkringen. Fackens juridiska byrå driver allt fler fall där Försäkringskassan dragit in sjukpenning för medlemmar. Men Transport går mot strömmen. Förra året anlitade förbundet LO-TCO Rättsskydd i sju ärenden, bara ett gällde sjukpenning.

Pia Palm, Ockelbo. Foto: Anders Eklind

Vilket jobb ska Pia kunna klara av?

Sjukförsäkringen. Ständig värk i händerna och andra delar av kroppen, grava sömnstörningar, alltid infektionskänslig, artros i båda knäna och höfterna och ångest. Men enligt förvaltningsrätten kan Pia Palm skaffa sig ett jobb.