Kongress 2017

”Tillsammans är vi starka”

Mötet. Malin Sundberg är besatt av historia. Av berättelser om förgången tid och hur vi tagit oss dit där vi är i dag. I juni kliver hon upp i Transports talarstol, på sin första kongress.

Det är okej att vara spänd och nervös inför kongressen. Det är en stor grej, tycker ombudet Malin Sundberg. ”Jag är vetgirig och tror det blir en mäktig känsla”, säger hon.
Det är okej att vara spänd och nervös inför kongressen. Det är en stor grej, tycker ombudet Malin Sundberg. ”Jag är vetgirig och tror det blir en mäktig känsla”, säger hon.

Det känns stort och ansvarsfullt. På kongressen kan man ju verkligen påverka, säger Malin Sundberg när vi ses utanför jobbet på DHL i Västra Frölunda.

Där jobbar Malin som inhyrd för bemanningsbolaget Tranpenad. Stolt är hon också. Att bli vald till kongressombud av kompisarna i Göteborgsavdelningen betyder att de uppskattar hennes fackliga arbete.

– Det är många personer jag representerar, så jag hoppas kunna göra ett bra jobb för deras skull.

Solen strålar och vinden grabbar mörka testar i Malins långa hår. Den senaste tiden har varit intensiv. Först var hon med och arrangerade årets ungdomsforum för yngre transportare. Helgen därpå körde Malin till regionens kongressutbildning på Viskadalens folkhögskola för hårdgnuggning i mötesteknik, motionsläsning. Och test av talarstolen.

– Jag har hört att folk svimmat där, men det gick rätt bra. Fast det var förstås inte över 200 ombud, som på kongressen.

Malin ler och lugnar sig med att hon kommer att vara bland kamrater. ”De som är organisationen.” 16 ombud är från Göteborg. Och ett kongressombud från Skåne är hennes pojkvän. Kärlek uppstod på en facklig kurs.

– Nu vet jag hur kongressen går till. Det gäller att ha sina anteckningar redo och hänga med hela tiden. Dagarna blir långa.

Malin har en del frågor hon ska försvara, men vill inte avslöja vilka. Inte heller vem hon tänker rösta på som ny förbundsordförande. Klart är att hon stödjer alla förslag, motioner, från avdelning 3.

Malins väg in i facket gick via Transports organiserare Pablo Vergara. Han sökte upp henne och kollegorna på det bemanningsbolag som hon jobbade på. Den fackliga grundkursen, Startpunkten, gav en inblick i favoritämnet: historia. Fackets ledord etsade sig fast:

– Tillsammans är vi starka. Det är en så häftig idé! Tänk att vi gått från något som var så dåligt till något som är så bra genom den.

– Det gick upp för mig att facket inte är en myndighet, som man kan ringa till. Facket är medlemmarna. Alla vi. Vi kan göra så mycket, om vi går ihop. Kämpar tillsammans.

Malin kände att hon inte hängde med i det fackliga språket, och gick fler kurser. Självförtroendet växte och i dag öppnar hon mun.

Med organiserarens hjälp startade Malin och fyra kollegor en klubb på uthyrningsföretaget. Det fanns mycket att ta tag i, arbetskläder och skor, att inte sitta hela dagen och vänta på att bli inringd för jobb. Eller att tvingas ringa varje dag och sjukskriva sig, i stället för första och sista dagen.

Ledningen bjöd motstånd och svarade med repressalier, men Malin gav sig inte. När företaget la ner verksamheten blev hon headhuntad till uthyrningsbolaget Tranpenad.

– De ville ha en facklig representant, någon som redan gått utbildningar. Här funkar allt väldigt bra. Jag får ta facklig tid varannan fredag och har en bra dialog med ledningen. De tar upp frågor innan de hinner bli problem och frågar innan de gör förändringar.

Inom kort räknar Malin Sundberg och skyddsombudet med att kunna starta en ny klubbstyrelse på Tranpenad. Hon planerar också att väcka nytt liv i Göteborgsavdelningens ungdomskommitté. Att träffa andra unga på Transports ungdomsforum var en euforisk känsla.

– Jag är inte ensam! Vi behöver fler unga aktiva i förbundet som har nya idéer, men också ta hjälp av de äldre med lång erfarenhet.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jessica Rosencrantz, (M)

”Mer pengar till potthål”

Mötet. Jessica Rosencrantz (M) kan bli Alliansens kandidat till transportminister. Vi bad om besked i frågor som väginvesteringar, kilometerskatt och cabotage.

Transports kongress 2017

Läget – ett år senare

Kongress 2017. Under intensiva sex dygn stakade Transport ut sin framtid. Maktkampen fick ett slut och en trojka med gemensamt mål tog över den högsta ledningen. Hur har det gått – ett år efter kongressen i Örebro?

Thomas Eneroth, Hanna och Ebbe Mattsson.

Ministern knackar på

Mötet. En valarbetare har landat. Transportarbetaren följde infrastrukturminister Tomas Eneroth på besök i Blekinge.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Hallå där!

Christel Grip

... på Widrikssons åkeri, ett av 31 företag som i början av augusti fick ett särskilt tack av regeringen för att ha erbjudit praktikplatser och jobb till nyanlända.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

Hallå där!

Martin Fröjd

… som höll i Transports medverkan under Prideveckan i Stockholm. Till vardags skyddsvakt och samordnare för Transports avdelning 5:s valarbete.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.