Ledare

Till dig som är medlem i HF

Ledare. Jag stöder kampen när arbetare slåss för bättre villkor. Men er konflikt i Göteborg är problematisk, för den förs inte med blanka vapen.

Tvärtemot vad som sägs i debatten vill era fackliga företrädare i Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) inte teckna kollektivavtal med arbetsgivaren, APM Terminals.

Det ingår i spelet att säga att det är så, men era företrädare är lika skickliga fackliga strateger som andra i arbetarrörelsen. De vet att ett eget avtal, vid sidan av Transports redan tecknade stuveriavtal, skulle skapa stora framtida problem.

Ett sådant avtal skulle beröva HF sitt vassaste vapen: Att år efter år stå utan fredsplikt. Men framför allt skulle det öppna för arbetsrättsliga tvister i domstol om brott mot först tecknade avtal. Det skulle på sikt medföra avtalsshopping där hamnarbetsgivare – precis som företag världen över – skulle jaga efter det billigaste avtalet.

Man kan tycka att det låter sunt att den fackförening som har flest medlemmar på en viss arbetsplats alltid borde få teckna ett eget kollektivavtal. Oavsett om det finns ett etablerat fack som har ett centralt riksavtal.

Men det var ju den sortens löneskillnader och den sortens fragmentisering som era företrädare i arbetarrörelsen slogs för att få bort under förra seklet.

I dag är Transport landets största hamnfack och förbundet tecknar avtal med Sveriges Hamnar. Som motprestation får arbetsgivarna fredsplikt.

Som en direkt följd av kollektivavtalet har Transports medlemmar ett batteri fackliga rättigheter. Rättigheterna är reglerade i medbestämmandelagen (mbl). Det handlar bland annat om att utse skyddsombud och jobba fackligt på betald arbetstid.

Det är precis de rättigheterna som Hamnarbetarförbundet nu slåss för i Göteborg. Fast utan att ha kollektivavtal och fredsplikt.

Transports medlemmar får kritik för att de inte aktivt stödjer er strejk.

Jag ställer frågan: Skulle ni stödja Transport i en strejk om läget var det omvända? Om Transport vore minoritetsfacket som saknade avtal och som ni i själva verket konkurrerade med?

Jag kan förstå om en stolt yrkeskår med stark sammanhållning vill gå själva i ledet, vid sidan av andra arbetare. Men är det smart? För bara 50–60 år sedan var hamnarbete ett slitigt, lågavlönat, osäkert jobb med låg status.

Nu kommer automatiseringen i hamnarna. Allt mer av arbetet handlar om lager- och terminalhantering. Hur påverkas branschen? Sysselsättningen?

Är ensam stark? Är det en bra idé att fortsätta vara splittrade i två fack? Eller ännu flera, om alla som framgent är missnöjda i hamnarna skapar egna, nya fackföreningar och kräver eget lokalt avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

En säker väg till jobb

Debatt. Den 9 september varje år är det yrkesförarens dag. Det vill vi fira genom att lyfta fram det tredje vanligaste yrket för män i Sverige: lastbilschauffören. Trots att yrket är populärt så är det stor brist på förare i transportnäringen. Nu måste politiken ta detta på allvar.

En sopig sommar

Davids krönika. Vad har strulet inom Transportstyrelsen, sopstrejken i Stockholm och hamnkonflikten i Göteborg gemensamt? Vad är det som förenar dessa olika former av kaos i ett enda ord? Outsourcing!

Tufft för många

Ordförandeord. Ofta förknippar vi sommaren med en lugnare tid på året som i bästa fall kan användas till vila, ledighet och återhämtning. Sommaren 2017 blev med facit i hand det motsatta för många.

Förtal av en hel yrkesgrupp

Ledare. Efter sommarens stora sopkonflikt i Stockholm är läget mycket spänt mellan parterna. I ett pressmeddelande går Reno Norden till generalangrepp mot både sopgubbarna och Transport.

Reno Norden till hårt angrepp mot Stockholms Sopgubbar

Debatt. Reno Norden har under sommarens sopkonflikt i Stockholm vägrat att svara på frågor från Transportarbetaren och andra medier. Den 22 augusti publicerade företaget detta pressmeddelande på sin hemsida.

Sopgubbarnas sista strid

Ledare. Sommaren blev inte som tänkt. Det ska vara nyhetstorka i juli. Lugn och ro. Inte sopkrig och regeringskris. Inte häcken full för en ensam redaktör på en i övrigt öde redaktion.

Kul-tur på hjul

Davids krönika. Ett par saker är Transport särskilt känt för bland allmänheten: kampen mot lönedumpning och vägkrogsbiblioteken med ljudböcker. De som gjort chaufförer till den kanske mest belästa yrkesgruppen i Sverige.

Alla transportare behövs i framtiden

Ordförandeord. Kongressen i Örebro är avslutad. Vårt förbund har stakat ut inriktningen för framtiden genom en lång rad beslut inom olika områden.

Är inte äldre värda samma försäkringsskydd?

Insändare. Jag har varit på kongress … många frågor avhandlades och många beslut togs! Avtalsförsäkringar behandlades i ett antal motioner. Många olika infallsvinklar och olika yrkanden, jag lyssnade på argument och höll med om mycket som sades. Dock är det en sak jag inte förstår.

Olycklig polarisering

Ledare. Onsdag eftermiddag. Kongressen har precis lagt fast att Transport ska vara ett kampförbund.

TRANSPORTS FRAMTID

Därför vill vi ha Tommy Wreeth som ordförande

Debatt. Eftersom det är på kongressen nedanstående frågor egentligen hör hemma hade vi inte tänkt ta till orda, men likt biskop Brask ser vi oss nu nödsakade att ta bladet från munnen.

TRANSPORTS FRAMTID

Förbundets framtid sedd från Göteborg

Debatt. Avdelning 3:s kongressombud är glada över beskedet att Markus Pettersson kandiderar till att bli Transports näste förbundsordförande. Efter diskussion ställer sig hela vår delegation bakom Markus kandidatur.