Ledare

Till dig som är medlem i HF

Ledare. Jag stöder kampen när arbetare slåss för bättre villkor. Men er konflikt i Göteborg är problematisk, för den förs inte med blanka vapen.

Tvärtemot vad som sägs i debatten vill era fackliga företrädare i Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) inte teckna kollektivavtal med arbetsgivaren, APM Terminals.

Det ingår i spelet att säga att det är så, men era företrädare är lika skickliga fackliga strateger som andra i arbetarrörelsen. De vet att ett eget avtal, vid sidan av Transports redan tecknade stuveriavtal, skulle skapa stora framtida problem.

Ett sådant avtal skulle beröva HF sitt vassaste vapen: Att år efter år stå utan fredsplikt. Men framför allt skulle det öppna för arbetsrättsliga tvister i domstol om brott mot först tecknade avtal. Det skulle på sikt medföra avtalsshopping där hamnarbetsgivare – precis som företag världen över – skulle jaga efter det billigaste avtalet.

Man kan tycka att det låter sunt att den fackförening som har flest medlemmar på en viss arbetsplats alltid borde få teckna ett eget kollektivavtal. Oavsett om det finns ett etablerat fack som har ett centralt riksavtal.

Men det var ju den sortens löneskillnader och den sortens fragmentisering som era företrädare i arbetarrörelsen slogs för att få bort under förra seklet.

I dag är Transport landets största hamnfack och förbundet tecknar avtal med Sveriges Hamnar. Som motprestation får arbetsgivarna fredsplikt.

Som en direkt följd av kollektivavtalet har Transports medlemmar ett batteri fackliga rättigheter. Rättigheterna är reglerade i medbestämmandelagen (mbl). Det handlar bland annat om att utse skyddsombud och jobba fackligt på betald arbetstid.

Det är precis de rättigheterna som Hamnarbetarförbundet nu slåss för i Göteborg. Fast utan att ha kollektivavtal och fredsplikt.

Transports medlemmar får kritik för att de inte aktivt stödjer er strejk.

Jag ställer frågan: Skulle ni stödja Transport i en strejk om läget var det omvända? Om Transport vore minoritetsfacket som saknade avtal och som ni i själva verket konkurrerade med?

Jag kan förstå om en stolt yrkeskår med stark sammanhållning vill gå själva i ledet, vid sidan av andra arbetare. Men är det smart? För bara 50–60 år sedan var hamnarbete ett slitigt, lågavlönat, osäkert jobb med låg status.

Nu kommer automatiseringen i hamnarna. Allt mer av arbetet handlar om lager- och terminalhantering. Hur påverkas branschen? Sysselsättningen?

Är ensam stark? Är det en bra idé att fortsätta vara splittrade i två fack? Eller ännu flera, om alla som framgent är missnöjda i hamnarna skapar egna, nya fackföreningar och kräver eget lokalt avtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson

Världens uslaste Europaväg

Vägar. I slutet av artonhundratalet byggdes en elektrisk järnväg från Stockholm till Djursholm. Den var så dålig att den kallades ”Världens uslaste järnväg”. Dagens motsvarighet i landsvägstrafiken är E4:ans 2+1-väg utanför Ljungby.

En brytningstid

Minnen. Åttiotalet – en speciell tid. Både så lik och så olik våran i dag. Industrin var stark i Sverige och det var inte Göteborg utan Stockholm som var Sveriges största industristad.

Shit news

Politik. Valet är över – men ändå inte. Partierna har ännu inte positionerat sig. Men politik sägs ju vara det möjligas konst …

Medlemmarna ska inte behöva oroa sig

Ordförandeord. Det är svårt att skriva en krönika utan att först beröra den rapportering som har varit runt vårt förbund i olika medier. Jag vill börja med att säga att jag är ledsen att våra medlemmar ska behöva uppleva detta ännu en gång.

Facket måste tåla öppenhet

Ledare. Fackpampar åkte på resa för 600 000 kr. Rubriken är hämtad ur tidningen Metro och handlar förstås om Transports uppmärksammade resa till kongressen i Singapore.

Vilda västern-kultur i färdtjänsten

Debatt. Det finns i dag många exempel på att färdtjänsten är en central samhällsfunktion med mycket stora och allvarliga problem. Man kan med fog börja tala om kris!

Det ljusnar på Ikea-fronten

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet är nära medlemmarna i vardagen; nära era lokala frågor, idéer, problem och ibland också konflikter. Vi svarar, tar tillvara och vi tar striden för schysta villkor på arbetsplatsen när det behövs.

Kuslig likhet mellan morden

Ledare. Mordet på saudiern Jamal Khashoggi bär kusliga likheter med dådet ombord på Peter Madsens ubåt

Sista striden för HF

Analys. Just nu har Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), konferens i Göteborg. Det kan mycket väl bli startskottet till nya fackliga stridsåtgärder. Transportarbetaren var med på ett fackligt medlemsmöte där djupa sprickor kom i dagen. I fokus står en arbetsgivare som häller bensin på en pyrande brasa.

Hur mycket är ett chaufförsliv värt?

Insändare. Hej chaufför! Hur mycket är ditt liv värt, tycker du? Är ditt liv värt runt 25 spänn? Mysko fråga kanske, men vad kostar en varselväst? Jag tror ju i min enfald att din familj och alla dina vänner värdesätter ditt liv till mer än några futtiga kronor.

Djungelns lag på Amazon

Ordförandeord. Det fackliga arbetet, för mig, är något som pågår här och nu i vardagen för våra medlemmar. Men det är också att blicka framåt och förstå vad vi står inför på en allt mer global arbetsmarknad. Detta för att vara bättre rustade för förändring. Vi kan inte vara bakåtsträvare, men vi måste slå vakt om våra villkor.

Då skåningarna flyr undan havet

Ledare. Mycket talar för att delar av Skåne kommer att läggas under vatten när klimateffekten gör att havet stiger. Det är problematiskt. Risken finns att vi får stora strömmar av klimatflyktingar som söker sig norrut i Sverige, eftersom även Danmark och norra Tyskland väntas bli obeboeligt.