Tidningsbudet Roger Sjöberg
Close
Roger Sjöberg har delat tidningar i snaert 30 år. Han kan förlora jobbet om ÖRnskölds Allehanda går över till postdistribution.
Close

Tidningsbudet som älskar sitt jobb

Tidningsbud. Det kom som en chock. Chefen berättade om planerna på att sluta dela ut morgontidningen på morgonen. Sedan satte han sig ner. Tidningsbuden blev tysta, berättar budet Roger Sjöberg som väntar med att se det som ett definitivt besked.

– Jag älskar det här jobbet! Jag älskar att köra bil och jag älskar att städa och tvätta och fixa med bilarna, säger han.

Roger Sjöberg har delat tidningar sedan februari 1988. Om Örnsköldsviks Allehanda gör allvar av planerna att skicka ut tidningen med post kommer karriären att ta slut efter 30 år.

– Men då blir det kanske att köra budbil … eller jobba med bilskötsel. Jag har gått nio år i skolan och jobbat sedan jag var 16 så det blir att se sig omkring nu.

Tidningsbuden hade kallats till ett viktigt möte på tidig måndagskväll. Den allmänna teorin var att det skulle handla om Örnsköldsviks Allehandas byte av tryckeri. Kanske något om nya scheman?

Så kom beskedet: Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) planerar att dela ut papperstidningen med posten från och med maj nästa år. En hel del mbl-förhandlingar återstår innan det blir verklighet, men avsikten är att inte längre använda tidningsbud.

Fredrik Lindfors, regionchef på utbärningsföretaget Tidningstjänst, berättade.

– Det syntes att han också var tagen, säger Roger Sjöberg. Det känns som om det är allvar, men jag väntar ändå med att ta det som ett definitivt besked. Och jag undrar hur det ska gå med de andra titlarna. Vi delar ju ut 27 tidningar utöver ÖA.

Själv har han svårt att förstå ÖA:s strategi. Tror att de flesta prenumeranter vill ha tidningen på morgonen, och inte till elvakaffet. Den digitala upplagan, som växer, är inget som han personligen tror på.

– Jag tycker att det ska bläddras i en tidning. Annars får det vara.

Roger Sjöberg berättar att det kändes tomt att köra nattens runda: 16 mil med start i Idbyn, norr om Örnsköldsvik, upp mot Husum, ut till kustbyarna och sedan åter till Idbyn. Distriktet är ganska stort och med lite extrauppdrag är han uppe i 35 timmars arbetstid per vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tidningsbud i bil

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Transportarbetarens logga

Avtal klart för Transports tidningsbud

Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?