Tidningsbuden mindre sjuka

Allt fler yrkesförare och bevakningsanställda drabbas av långdragna sjukdomar. Detsamma gäller godshanterare och lagerarbetare. För tidningsbud och brevbärare har andelen långtidssjuka däremot minskat på sju års sikt

Övriga transportyrken finns inte med i Afa försäkrings statistik från 2014 och åren dessförinnan. Bolagets rapport om arbetsolyckor, sjukdomar kopplade till jobbet och långa sjukskrivningar som inte betecknas som jobbrelaterade släpptes i dag.

En titt på statistiken visar att 25 av 1 000 yrkesförare blev långtidssjuka under 2014. Långtidssjuk betyder att de var borta från jobbet i mer än 90 dagar. Ungefär lika stor andel av dem som jobbar med godshantering och på lager drabbades av långdragen sjukdom.

Bland väktare och ordningsvakter var 19 av 1 000 anställda sjukskrivna i mer än 90 dagar.

De tre branscherna följer mönstret för alla yrken som Afa har granskat: Andelen långtidssjuka har ökat stadigt sedan 2008. Sjukdomar och förslitningar i muskelsystemet samt psykiska diagnoser är vanligast.

Motsatsen gäller för tidningsbud (och brevbärare som ingår i samma yrkesgrupp). Där var 20 av 1 000 långtidssjukskrivna 2014, en kraftig minskning jämfört med sju år tidigare. Även när det gäller allvarliga olycksfall har kurvan vänt för tidningsbuden.

– Det är inte så konstigt, säger Marianne Olsson, tidningsbud och skyddsombud i Gällivare.

Hon berättar om rutiner som har kommit de senaste åren. Instruktioner om hur tidningsbuden ska lyfta, maxvikt på tidningsbuntarna och information om lastsäkring. Tidningsbud har också fått personliga larm som ska skydda dem.

Men själv har Marianne Olsson hamnat tillfälligt i rullstol efter en arbetsolycka för två och ett halvt år sedan. Hon har berättat om halkolyckan i Transportarbetaren – och vägen tillbaka till jobb både som tidningsbud och på bensinmack. Men så drabbades hon av inflammation i hela foten. Och efter en operation tvingas hon nu ta sig fram i rullstol.

– Jag bråkar med Afa om ersättning för en tidigare sjukskrivningsperiod, berättar hon. Inflammationen i foten gjorde att blodtrycket ändrades, men Afa har inte gått med på att det hör ihop med olyckan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.

Ikeas transporter fråga för världskongress

Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.

Omröstning avgör om Hamnarbetarförbundet varslar

Hamn. På onsdag nästa vecka inleder Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, en omröstning. Medlemmarna förväntas då svara ja eller nej på om förbundsledningen ska få mandat att varsla om nya stridsåtgärder, riktade mot Sveriges Hamnar.

Är arbetsmiljön hotad i hamnarna? – nej säger Transport

Hamn. Transport har tre heltidsanställda regionala skyddsombud (RSO) och mer än 130 lokala skyddsombud som jobbar med arbetsmiljön bara i hamnarna. – Vi täcker alla hamnar i landet. Vår bild är att olyckor och tillbud inte har ökat det senaste året, säger Roger Jönsson, RSO på Transports stuveriavdelning 2.

Efter ny dom – facket befarar fler dödsfall på vägarna

Bärgning. Det är orimligt att alltid kräva skyddsfordon, TMA-bilar, vid bärgning och annat servicearbete på utsatta vägar. I stället ska företagen göra riskbedömningar. Beskedet från kammarrätten är ett bakslag för Transport och bärgningsföretag som anser att vägarbetarna har ett extremt farligt jobb.

Sänkt lön och oviss väntan när hamnen hyr in personal

Hamn. I Göteborgs hamn sparkade det omdiskuterade stuveribolaget APM Terminals ut 73 fast anställda och alla "extringar" och ersatte dem med inhyrd personal från Adecco. Inhyrda vittnar om osäker väntan vid telefonen. Och lägre inkomster.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Uteslutning av SD-aktiva – lagbrott eller inte?

Facket. Transports uteslutning av aktiva sverigedemokrater kan strida mot lagen, anser Johan Nergelius, professor i rättsvetenskap. Fel, en förening har rätt att genom sina stadgar avgöra vem som har rätt att vara med, svarar Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Hallå där!

Jens Holm (V)

… som är ny ordförande i riksdagens trafikutskott.

Inget beslut från Arbetsmiljöverket om anmälda åkerier

Åkeri. Två åkerier från gamla Östeuropa anmäldes till Arbetsmiljöverket i mars. Transport hävdar att de har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Myndigheten har inte bestämt om eller hur den ska gå vidare.

I Grums har LO-facken öppnat en lokal facklig expedition utanför bygget av en ny stor kartongfabrik. På onsdagen var det öppet hus, med grillning. Fast Yilmaz, chaufför från Bulgarien, föredrog vita böner på burk framför hamburgare, när Transports tolk Nermin Pudic frågade.

Grillkväll i Grums – LO-fack samarbetar vid megabygge

Tvärfackligt. I lilla Grums norr om Vänern bygger skogskoncernen Billerud Korsnäs en ny jättelik kartongfabrik. Upp mot 400 företag deltar och arbetarna kommer från Europas alla hörn. För att hjälpa dem har Transport och ett halvdussin andra LO-förbund öppnat ett gemensamt fackkontor i en byggfutt.

Förundersökning mot Bring Trucking nedlagd

Åkeri. Polisen har lagt ner förundersökningen mot det slovakiska åkeri som Transport har anmält. Det finns inga resurser för att spana på lastbilar. I Danmark ställs samma åkeri inför rätta – för att det betalar svältlön till chaufförerna.

Färdtjänstförare bär kund i trapporna

Färdtjänst. Chaufförerna har flera gånger i veckan burit en rullstolsburen kund upp och ner för trappan i ett sjukhem. Hissen är trasig sedan flera månader. Transports skyddsombud ser stora risker med uppdraget och har anmält det till Arbetsmiljöverket.