Tidningsbuden avskaffas i Dalsland

Tidningsbud. Den 15 december kommer prenumeranter i norra Dalsland att få sin morgontidning med post. Tre tidningar tänker inte längre använda tidningsbud och runt tio anställda hotas av uppsägning.

Tidningarna Bohusläningen, TTELA och Göteborgs-Posten, som tillhör mediekoncernen Stampen, blir först ut att i ett större område sluta dela ut papperstidningar på morgonen. Cirka 400 prenumeranter i Bengtsfors och Dals-Ed i norra Dalsland kommer om några veckor att få sin morgontidning med posten. Om de inte väljer att läsa tidningen digitalt istället.

– Bakgrunden är att morgondistribution för just detta område är alldeles för kostsamt för oss i förhållande till de intäkter prenumerationerna genererar. Vi eftersträvar en långsiktig och lönsam affär, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, till P4 Väst.

Transports ombudsman Mikael Ladman gör sig beredd på uppsägningsförhandlingarna för tiotalet tidningsbud.

– Vad ska vi göra? frågar han med en suck. Det är tragiskt att en bransch är på väg att försvinna, men tidningsupplagorna sjunker.

Även rikstidningarna har hoppat av morgonutdelningen i området.

– Vi kommer att fortsätta med utdelning två morgnar i veckan, berättar Peter Ehn, regionchef på Tidningstjänst. Lokala Bengtsfors-Tidningen/Dalslänningen håller fast vid morgondistribution.

Allt talar för att tidningsbuden som blir av med sina arbeten kommer att jobba kvar till den 3 februari, även om de tre tidningarna slutar med utdelningen i december.

I slutet av oktober meddelade Örnsköldsviks Allehanda att papperstidningen från och med maj nästa år ska delas ut med post. Där riskerar 53 tidningsbud att förlora jobbet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven-Åke:
    24 november, 2017

    Inte någon som helst insyn i branschen från Transportsanställda och tidningen. Vilket är som det alltid har varit och med all sannolik alltid kommer att förbli. Det anställs fler tidningsbud på de flesta håll. Det är enbart i Tidningstjänst områden som problemen med nerdragningar finns. Tidningstjänst ägs av Postnord och blockerar alla övriga produkter. Det är inte tillåtet att ta över tidningsdistributionen genom Postnords brevbärare eftersom entreprenörer inte är tillåtna i branschen.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Transportarbetarens logga

Man häktad för misshandel mot tidningsbud

Tidningsbud. En 25-årig man häktades i Kristianstad i dag. Han är misstänkt för grov misshandel och människorov. Ett av offren är tidningsbud.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

Stal bil från bud – kraschade in i mack

Tidningsbud/Bensin. När tidningsbudet var ute på sin runda i Motala stals hans bil. Minuter senare kraschar tjuven in i entrén till en bensinmack, backar och kör in igen. Några timmar senare fann polis den misstänkte, kraftigt berusad, på annan plats i staden.

Fackliga kräver fria fack i Iran

Internationellt. Irans utrikesminister Javad Zarif är i Sverige. Transports Saied Tagavi och andra fackliga Irankämpar tar tillfälle i akt. De uppmanar riksdagsledamöter och utrikesministern att kräva respekt för fackliga rättigheter i Iran.

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

Esmeralda Wenebro

Chaufför – allt mer ett kvinnojobb

Chaufförer. Åkerierna ropar efter chaufförer. 2 800 behövs närmaste halvåret. Och allt fler av de nya lastbilsförarna är kvinnor.

Domstolar mot krav på automatiskt larm på mackar

Bensin. Den som jobbar ensam på en bensinmack under natten borde ha ett larm som larmar om hen blir liggande helt stilla. Det kravet har Transport i Stockholm drivit sedan hösten för två år sedan. Svaret från domstolarna är att det inte behövs.

Psykiska hälsan god hos chaufförer

Åkeri. Själen mår bättre än kroppen, när lastbilschaufförerna själva beskriver sitt tillstånd. Bland anställda chaufförer uppger 90 procent att deras psykiska hälsa är bra eller till och med mycket bra.

Tidningsbud torterades

Tidningsbud. Budet försvann under rundan i Kristianstad. Efter flera timmar fick arbetsgivare och kollegor veta att det var honom medierna berättade om – mannen som hållits fången, torterats och sprungit naken över taken för att bli fri.

John Fransson blåser i den automatiska nykterhetskontrollen

Automatisk nykterhetskoll i Göteborgs hamn

Hamn/Åkeri. Den som är onykter ska inte kunna köra in i Energihamnen. Sveriges första permanenta och automatiska nykterhetskontroll av chaufförer i en hamn invigdes i dag i Göteborg. Slumpen avgör om en förare på väg in till hamnområdet ska tvingas blåsa.

Matbud protesterar i Paris.

Matbud protesterar mot dåliga villkor

Frankrike. App-arbetare försöker organisera sig i en rad länder. I Frankrike strejkar kurirer, som jobbar för olika leveransappar. – Men det är svårt att mobilisera en så splittrad grupp, säger cykelbudet Jean-Daniel Zamor. Han hoppas att ökat samarbete över gränserna kan ändra styrkeförhållandena.

Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

Lastbilssläp i diket

Kanten på E45 håller inte

UPPDATERAD. Christer Jonsson svängde ut från en parkeringsficka med sin last av djurfoder. Vägkanten var lös och sandig och lastbilens släp vek ner sig i diket. En inte ovanlig typ av olycka på E45:an i Dalarna. Men någon ombyggnad är inte prioriterad hos Trafikverket.

Hjalmar Bengtsson Raymond i Prideparaden

”Bara kärlek överallt”

Festival. Hjalmar Bengtsson Raymond är vd för ett åkeri. I lördags rattade han företagets lastbil genom Stockholm, själv iklädd regnbågskostym. Han hade anställda med sig, som liksom Transport gick i årets Prideparad.

Högertrafik

Hastighetsgränser – en kort historia

Trafik. Hastighetsgränser väcker ofta starka känslor. Däremot framstår det kanske som självklart att de finns. Men för bara 50 år sedan var det i praktiken fri fart på landsvägar, utom vid storhelger då olika, tillfälliga hastighetsbegränsningar gällde.