Tidningsbuntar och lådor med post
Close
Tidningarna ska inte längre levereras till busskurer, som här. Buden hämtar tidningar och e-handelspaket i fasta lokaler i stället.
Close

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

– Det är klart att det är negativt att en del måste sluta, säger Anders Wendt, arbetsplatsombud för Transport på Nim distribution, och förklarar samtidig varför han i grunden ändå är positiv:

– Transport har kämpat i åratal för att tidningsbuden ska få högre sysselsättningsgrad, och det är ett av företagets syften med den här omorganisationen.

Buden kommer att få fasta lokaler – noder – där tidningar och annat ska hämtas. Där finnas en arbetsledare varje natt, samtidigt som noden blir en träffpunkt. I dag plockar buden upp buntar med tidningar i busskurer och utanför butiker.

– Det blir också en förbättring, tycker Anders Wendt.

Nim har i dag runt 1 050 anställda. Med omorganisationen, som ska vara klar sommaren 2019, kommer antalet att minska rejält. De 55 tjänster som Arbetsförmedlingen nu har fått varsel om handlar om etapp ett av åtta. Halva Malmö berörs i detta första steg, och till sommaren ska nyordningen gälla i hela spridningsområdet för Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad.

Bakgrunden är morgontidningarnas sjunkande upplagor. Men också att tidningsbuden får mer och mer e-handelspaket att leverera.

Omorganisationen går ut på att hela utdelningsområdet delas in i ett antal rutter som ska ta ungefär en timme vardera. Varje natt tilldelas respektive tidningsbud ett antal rutter som ska fylla den avtalade arbetstiden. Det betyder att en för natten tung rutt, kanske med totaldistribution av någon tidning, inte behöver betyda övertid för budet.

– För våra medlemmar blir det ett sätt att slippa stressen, säger Linda Svensson, ombudsman på Transport i Malmö, som också är positiv till förändringarna på Nim.

I dag är den genomsnittliga arbetstiden för Nims tidningsbud 155 minuter per arbetsdag. Med den nya organisationen och indelningen ska tillsvidareanställda cykelbud ha en arbetstid på lägst 180 minuter (tre timmar) på vardagarna. På lördagar och söndagar blir deras arbetstid 240 minuter (fyra timmar). För bilbuden ska fyra timmar gälla veckan runt. Fler bud än i dag kommer använda bil eller elcykel, gångbuden minskar i antal.

– Tyvärr blir konsekvensen att en del av våra kunniga och engagerade anställda sannolikt får lämna oss, säger Jessica Svenmar, vd på Nim.

Den 25 oktober fortsätter förhandlingarna mellan Nim och Transport om varslen i Malmö.

– Jag ska titta på las-listorna inför diskussionen, säger arbetsplatsombudet Anders Wendt.

– Vi räknar med att följa det regelverk som finns i las, säger företagets direktör Jessica Svenmar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Transportarbetarens logga

1,9 miljoner till Transport-medlemmar

Juridik. 1,9 miljoner kronor gick till medlemmar i Transport efter rättstvister, enligt LO-TCO Rättsskydds årsstatistik.

Transportarbetarens logga

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Tommy Wreeth

Avtalsrörelsen har startat med transportavtalet

Avtalsrörelsen. Transport har växlat krav med arbetsgivarna på det största avtalet. Facket kräver rätt till heltid och arbetstidsförkortning för lager- och terminalarbetare. Samt fler lönesteg och utökad tid för ob-tillägg när det gäller åkerichaufförer.

Tankbilschaufför förgiftades inte av sin last

Chaufförer. Chauffören som i höstas hittades död vid sin tankbil hade avlidit av fallet från hytten. Rättsmedicinalverket konstaterar att han inte hade andats in något som kunde orsaka hans död.

Rättspsykiatrisk undersökning för man som torterade tidningsbud

Tidningsbud. Den man 25-åriga man som kidnappade ett tidningsbud och utsatte honom för och tortyrliknande misshandel ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning. Tingsrätten i Kristianstad beslutade i dag att 25-åringen ska stanna i häktet tills hans psyke är undersökt.

Inga detaljer kring Loomis köp av Nokas

Bevakning. Loomis har köpt Nokas Värdehantering för 80 miljoner kronor. Med den storaffären finns det bara ett företag som jobbar med kontanthantering i Sverige.

Polisen tar tillbaka utbildning för ordningsvakter

Bevakning. För drygt fyra år sedan klarade inte polisen att utbilda tillräckligt med ordningsvakter. Branschen fick rycka in, men i vinter löper utbildarnas tillstånd ut. De förutspår brist på ordningsvakter.

Dansk lön för förare som kör i Danmark

Chaufförer. Danska staten inför nu en lag om att utländska chaufförer som kör tillfällig inrikestrafik eller kombitrafik i Danmark ska ha dansk avtalsenlig lön. Utländska företag måste också anmäla att man utför körningar i landet. Åkerier som lönedumpar hotas med böter på minst 35 000 danska kronor.

Frilansande krogvakter manar till strejk

Bevakning. Polisen chockhöjer priset för utbildning av ordningsvakter. Transport och arbetsgivarna protesterar i en skrivelse. Frilansande krogvakter diskuterar en strejk under nästkommande helg.

EU tar första steget mot minimilöner

EU I dag startade EU processen mot minimilöner som ska gälla i unionen. De ska kunna fastställas antingen av ett lands arbetsgivare och fackförbund – eller genom lagstiftning, är det första beskedet.

Konkurserna minskar bland företag med avtal

Arbetsmarknad. Konkurserna minskade kraftigt förra året bland transportföretag med kollektivavtal. Men den absolut största delen konkurser skedde på företag som saknade avtal – och därmed blev de anställda utan stöd att hitta ny sysselsättning.

Fackligt uppsökeri säkrade 1,6 miljarder till arbetarna

Facket. Förra året räddade LO-fackens informatörer hem totalt 1,6 miljarder kronor till arbetare som missat att söka ersättning från de olika avtalsförsäkringarna. Transport ligger i toppskiktet, med närmare 175 miljoner kronor som gick till bland annat långtidssjuka och arbetsskadade.

Transportstyrelsens Jonas Bjelfvenstam presenterar trafikdöden

Färre döda i trafiken förra året

Vägtrafiken. Trafikdöden har minskat igen efter 2018 års kraftiga ökning. 223 personer omkom på vägarna under förra året, den lägsta siffran under 2010-talet. Däremot skördade de lätta lastbilarna markant fler dödsoffer är tidigare.

Stress för taxiförare – alla skyller på alla

Taxi. Stressiga arbetspass, schemalagda körtider som inte går att hålla, vissa pass blir uppåt fem sex timmar utan toapaus. Transport har anmält situationen för färdtjänstförarna i Östergötland till Arbetsmiljöverket. Taxi-vd:n håller med om beskrivningen, och hänvisar till omöjliga krav från upphandlande myndighet.