Tidningsbud i Norrbotten får överfallslarm

Från och med den 1 november ska tidningsbuden i Norrbotten vara försedda med varsitt larm. Men larmen är inte kopplade till någon central. Ingen kommer att höra den som trycker, varnar Transports regionala skyddsombud Niklas Stridsman.

I våras vände sig tre av fackets skyddsombud i Norrbotten till Arbetsmiljöverket. Sedan mars 2014 hade de försökt få arbetsgivaren att utrusta alla tidningsbud på Norrbottens media distribution (NMD) med personliga larm. Anledningen var att det hade förekommit hot och våld. Dessutom fanns det bud som transporterade värdegods vilket också ökade hotbilden. Önskemålet var att utrusta varje bud med personligt larm som skulle vara kopplat till en larmcentral, polis eller nattförman.

Men arbetsgivaren sa nej med hänvisning till att det räckte med mobiltelefonerna och larmsystemet i bilarna. Skyddsombuden tycker att det är för långsamma system. Under den tid det tar att få fram telefonen och knappa rätt hinner mycket hända. Ett överfallslarm är klart snabbare.

Arbetsmiljöverket höll med och bestämde att alla bud på NMD ska ha larm – men de ska inte vara kopplade till någon form av larmcentral.

– Rent krasst så är en kompromiss, säger Niklas Stridsman som är fackets regionala skyddsombud i Norrbotten. De här larmen kallas ljudligt larm, eller lite mer elakt Hobbexlarm. Du drar ut en knapp och så ljuder en signal som är tänkt att skrämma bort den som överfaller. Men det är ingen annan som kommer att få vetskap om att du har dragit i larmet.

Att de tre skyddsombuden ändå valde att godkänna kompromissen är för att det i praktiken hade blivit krångligare med larm som är kopplade till en central.

– Det hade funkat för tidningsbud i storstäderna, men i glesbygd hjälper det inte att trycka på ett larm, säger Niklas Stridsman. Är du i Pajala och trycker och närmaste polis är i Kiruna 18 mil bort … Då hade vi fått lägga ner mer tid på att titta på olika lösningar och inte ha en universallösning för bolagets 200 anställda.

Senast den 1 november ska alla tidningsbud på NMD vara försedda med varsitt larm, annars måste arbetsgivaren betala 200 000 kronor i vite till Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Dom i sopkonflikten faller den 7 februari

Miljöarbete. – Sopgubbarna spelade ett högt spel för att få omkull Reno Norden. – Fel! Reno Nordens syfte var att överrumpla och knäcka arbetstagarnas motstånd mot nyckelinventeringen.

Fusk med taxileg kostar 4 000

Taxi. 4 000 kronor är priset för facit i teoriproven för taxiförare och taxiåkare. I Värmland avslöjas fusk med både taxilegitimation och taxitrafiktillstånd.

Transport kritiserar nya pensionsuppgörelsen

Pensioner. Svenska löntagare måste jobba längre. Möjligheten att ta ut allmän pension höjs etappvis från dagens 61 år till 64. Rätten att jobba vidare utökas samtidigt från 67 till 69 år.

Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Upprop på gång inom bevakning

Bevakning. Även bevakningsbranschen har fått sin #metoo. Facebookgruppen startades i förra veckan, och än så länge har vittnesmålen om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistiska kommentarer inte tagit fart.

sopkonflikten i Stockholm

Sopgubbarna i domstolen – vild strejk eller uppsägning?

Renhållning. Sopgubbarnas aktion på Reno Norden i somras var ingen vild strejk, utan biverkningar efter att bolaget avskedat personalen. Fel, säger företaget som hävdar att såväl aktionen som sopgubbarnas sjukskrivningar och uppsägningar var olovliga stridsåtgärder.

Kilometerskatt och transpondrar utreds av regeringen

Åkeri. Kilometerskatten fortsätter att utredas av regeringen. Transpondrar i svenska och utländska lastbilar kan bli den nya metoden att kontrollera hur mycket de körs. Ambitionen är att ett skarpt förslag om vägavgifter och transpondrar ska presenteras före nästa val.

P-bot utfärdas

P-vaktens namn ska lämnas ut

Parkeringsvakt. Parkeringsvaktens namn ska lämnas ut. En 50-årig man i Karlstad har fått rätt i domstol. Mannen har gjort överklaganden till en konst. Han har haft 286 mål hos Kammarrätten i Göteborg de senaste 15 åren.

Två sopgubbar döms för ocker och tagande av muta

Brott. Förra fredagen var det rättegång i Stockholms tingsrätt. Då nekade sopgubbarna till anklagelsen att ha tagit emot mutor från en restaurang. I dag, fredag, dömdes de båda för tagande av muta och ocker.

Tidningsbudsmöte i Ö-vik

Sista julfesten med gänget

Tidningsbud. Julmiddag eller gravöl? Tidningsbuden i Örnsköldsvik har inget jobb kvar i maj. Men efter information om coachning, avgångsbidrag och a-kassa hugger de in på sillar, jansson, prinskorv och älgbullar. Julmust förstås.

Avgasrör på lastbil

Minskade utsläpp från tunga lastbilar

Miljö. Koldioxidutsläppen från tunga lastbilar har minskat med 11 procent från 2015 till 2016, enligt intresseorganisationen Svebio.

Taxi-vd upptaxeras med över miljonen

Färdtjänst. Vd:n för Nävertorps taxi har upptaxerats med över en miljon kronor. Skattemyndigheten har fått rätt i sin bedömning av hans inkomster under 2013.

EU-parlamentet i Bryssel

Ministermöte om nya transportregler

EU. Cabotagetransporter måste vara tillfälliga. Reglerna om kombinerade transporter och cabotage behöver också samordnas så att kombitransporter med järnväg, sjöfart och lastbil inte används för att kringgå bestämmelserna. Det är Sveriges linje när transportministrarna i dag möts i Bryssel.

Grova sexuella trakasserier vid nordisk renhållarkonferens

Miljöarbetare. Två servitriser utsattes för så grova sexuella trakasserier att middagen avbröts och lokalen utrymdes. Händelsen utspelade sig vid en nordisk konferens för miljöarbetare i Tromsö i Norge 2015.

Här skapas kartan för lastbilschaufförer

Chaufförer. Det gick snabbt mellan tanke och handling. Lastbilschauffören Anders Armgren fick en idé, och satte omedelbart i gång att lägga ut rastplatser och uppställningsplatser på en Googlekarta. Tolv timmar senare har över 150 chaufförer hyllat kartan.