Tidningsbud i Norrbotten får överfallslarm

Från och med den 1 november ska tidningsbuden i Norrbotten vara försedda med varsitt larm. Men larmen är inte kopplade till någon central. Ingen kommer att höra den som trycker, varnar Transports regionala skyddsombud Niklas Stridsman.

I våras vände sig tre av fackets skyddsombud i Norrbotten till Arbetsmiljöverket. Sedan mars 2014 hade de försökt få arbetsgivaren att utrusta alla tidningsbud på Norrbottens media distribution (NMD) med personliga larm. Anledningen var att det hade förekommit hot och våld. Dessutom fanns det bud som transporterade värdegods vilket också ökade hotbilden. Önskemålet var att utrusta varje bud med personligt larm som skulle vara kopplat till en larmcentral, polis eller nattförman.

Men arbetsgivaren sa nej med hänvisning till att det räckte med mobiltelefonerna och larmsystemet i bilarna. Skyddsombuden tycker att det är för långsamma system. Under den tid det tar att få fram telefonen och knappa rätt hinner mycket hända. Ett överfallslarm är klart snabbare.

Arbetsmiljöverket höll med och bestämde att alla bud på NMD ska ha larm – men de ska inte vara kopplade till någon form av larmcentral.

– Rent krasst så är en kompromiss, säger Niklas Stridsman som är fackets regionala skyddsombud i Norrbotten. De här larmen kallas ljudligt larm, eller lite mer elakt Hobbexlarm. Du drar ut en knapp och så ljuder en signal som är tänkt att skrämma bort den som överfaller. Men det är ingen annan som kommer att få vetskap om att du har dragit i larmet.

Att de tre skyddsombuden ändå valde att godkänna kompromissen är för att det i praktiken hade blivit krångligare med larm som är kopplade till en central.

– Det hade funkat för tidningsbud i storstäderna, men i glesbygd hjälper det inte att trycka på ett larm, säger Niklas Stridsman. Är du i Pajala och trycker och närmaste polis är i Kiruna 18 mil bort … Då hade vi fått lägga ner mer tid på att titta på olika lösningar och inte ha en universallösning för bolagets 200 anställda.

Senast den 1 november ska alla tidningsbud på NMD vara försedda med varsitt larm, annars måste arbetsgivaren betala 200 000 kronor i vite till Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Tio lastbilar fick körförbud

Åkeri. Under en intensiv vecka kontrollerade polisen 1 200 lastbilar. Tio fordon fick omedelbart körförbud. 25 chaufförer fick inte köra vidare av andra skäl.

Fortsatt stopp för väktare och ordningsvakter

Bevakning. Skyddsombudet gjorde rätt som stoppade Cubsecs ordningsvakter på Rymdtorget i Göteborg. Arbetsmiljöverket ställer en rad krav på företaget för att det ska få skicka dit sina anställda igen.

Markus Pettersson

”Det överskuggande målet är att vinna valet”

Politik. Uppdraget är att få facken och Socialdemokraterna att gå åt samma håll inför nästa års val. Markus Pettersson berättar om sitt nya jobb som facklig-politisk sekreterare hos S.

Markus Pettersson går till Socialdemokraterna

Politk. Markus Pettersson har nytt jobb. Han börjar denna vecka som facklig-politisk sekreterare hos Socialdemokraterna. I juni lämnade han Transport efter ordförandeomröstningen på fackets kongress.

Sörmländskt färdtjänstbolag väcker farhågor i facket

Färdtjänst. Sultan Salimovic är en omdebatterad taxiföretagare i Sörmland. Nu har hans hustru vunnit flera färdtjänstkontrakt på Västkusten, via bolaget K-holms vård och omsorg. – Vi är helt klart oroade, säger Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla.

Väktare och ordningsvakter har lämnat Rymdtorget

Bevakning. Varken väktare eller ordningsvakter jobbar på Rymdtorget i Göteborg. Transport har lagt skyddsstopp för ordningsvakterna sedan polisen hoppat av de gemensamma patrulleringarna. I morgon väntas Arbetsmiljöverket avgöra om stoppet ska gälla eller om ordningsvakterna måste börja sin bevakning igen.

Svenska för lastbilsförare leder till jobb

Utbildning. Nio av tio som läst Svenska för lastbilsförare har jobb inom två år efter avslutad utbildning, visar en rapport från Länsstyrelsen i Stockholm.

Transportkvinnor i Europa möts av våld och hot

Kvinnor. Våld, sexuella trakasserier och hot drabbar kvinnor i transportbranscher runt om i Europa. En rapport från facket visar att nästan varannan kvinnlig transportarbetare har råkat ut för något det senaste året.

Avtal 2017

Nytt taxiföraravtal dröjer

Taxi. Den här veckan har Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund fortsatt överläggningarna om ett nytt avtal för taxiförarna. – Det går långsamt framåt. Men vi nog är inte klara förrän tidigast vecka 43, säger Transports förhandlare Lars Mikaelsson.

Däck i snö

Tomas Eneroth kräver vinterdäck på alla axlar

Vinter. I maj tyckte Transportstyrelsen att det inte behövs vinterdäck på en lastbils alla axlar. Nu går infrastrukturministern Tomas Eneroth tvärs mot myndigheten och föreslår att lagen ska ändras: Vid vinterväglag ska samtliga hjul på både dragbilen och släpet ha godkända vinterdäck.

Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.

Nyckelkaos och övertid i Stockholms sophämtning

Renhållning. Sophämtningen i Stockholm har svårt att repa sig efter sopkonflikt, massuppsägningar och entreprenörsbyten. Arbetarna som fortfarande kör säger att det är kaos bland nycklar, överfullt i soprummen och många timmars övertid.

Poliskontroll av lastbil

Polisen kollar lastbilar extra noga

Åkeri. Polis i hela landet kollar tung trafik denna vecka. Det handlar om kör- och vilotider, lastsäkring, farligt gods och fordons vikt. Utländska lastbilar granskas extra noga för att avslöja om de körs olagligt i Sverige.

Ryska rör lossas i Karlshamn

Hamn. Lossningen är i full gång. Ett fartyg med de första 190 betongklädda stålrören anlände i lördags. Totalt ska Karlshamns hamn ta emot 52 000 rör till den ryska gasledningen Nord streams andra etapp.