Tidningsbud i Norrbotten får överfallslarm

Från och med den 1 november ska tidningsbuden i Norrbotten vara försedda med varsitt larm. Men larmen är inte kopplade till någon central. Ingen kommer att höra den som trycker, varnar Transports regionala skyddsombud Niklas Stridsman.

I våras vände sig tre av fackets skyddsombud i Norrbotten till Arbetsmiljöverket. Sedan mars 2014 hade de försökt få arbetsgivaren att utrusta alla tidningsbud på Norrbottens media distribution (NMD) med personliga larm. Anledningen var att det hade förekommit hot och våld. Dessutom fanns det bud som transporterade värdegods vilket också ökade hotbilden. Önskemålet var att utrusta varje bud med personligt larm som skulle vara kopplat till en larmcentral, polis eller nattförman.

Men arbetsgivaren sa nej med hänvisning till att det räckte med mobiltelefonerna och larmsystemet i bilarna. Skyddsombuden tycker att det är för långsamma system. Under den tid det tar att få fram telefonen och knappa rätt hinner mycket hända. Ett överfallslarm är klart snabbare.

Arbetsmiljöverket höll med och bestämde att alla bud på NMD ska ha larm – men de ska inte vara kopplade till någon form av larmcentral.

– Rent krasst så är en kompromiss, säger Niklas Stridsman som är fackets regionala skyddsombud i Norrbotten. De här larmen kallas ljudligt larm, eller lite mer elakt Hobbexlarm. Du drar ut en knapp och så ljuder en signal som är tänkt att skrämma bort den som överfaller. Men det är ingen annan som kommer att få vetskap om att du har dragit i larmet.

Att de tre skyddsombuden ändå valde att godkänna kompromissen är för att det i praktiken hade blivit krångligare med larm som är kopplade till en central.

– Det hade funkat för tidningsbud i storstäderna, men i glesbygd hjälper det inte att trycka på ett larm, säger Niklas Stridsman. Är du i Pajala och trycker och närmaste polis är i Kiruna 18 mil bort … Då hade vi fått lägga ner mer tid på att titta på olika lösningar och inte ha en universallösning för bolagets 200 anställda.

Senast den 1 november ska alla tidningsbud på NMD vara försedda med varsitt larm, annars måste arbetsgivaren betala 200 000 kronor i vite till Arbetsmiljöverket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.