Tidningsbud hotade och misshandlade

Tidningsbud. Tre augustinätter. Tre tidningsbud på olika håll i landet misshandlade, hotade eller bestulna. I Norrtälje tog områdeschefen själv tag i brottet och åkte ut till den man som hotat att kasta gatsten mot ett tidningsbud.

– Vi kan inte tillåta att vår personal blir hotad, säger Annika Kjelldahl, områdeschef på Prolog i Norrtälje.

En sommarvikarie på distributionsföretaget drabbades i fredags av en mycket hotfull man. Hon delade ut tidningar i ett sommarstugeområde utanför staden när mannen hoppade fram, slog på bilen och tvingade henne att stanna. När han stod mitt i vägen hotade han budet med en sten som såg ut som en kullersten. Han hängde över motorhuven och skrek ”om du gör om det där ska jag se till att du blir ordentligt skadad”.

Tidningsbudet berättar i Norrtelje Tidning att mannen verkade tycka att hon hade kört för fort.

Händelsen polisanmäldes, men budets chef agerade snabbare än den polis som utreder händelsen.

– Jag snokade rätt på vem det var och åkte ut till farbrorn, berättar Annika Kjelldahl. Han erkände och blev väldigt ångerfull över att han tagit i så hårt.

Mannen hävdade att bilen körts i någonstans mellan 80 och 90 kilometer i timmen.

– Hastigheten går att kontrollera i våra bilar. Budet körde 44 kilometer i timmen, säger Annika Kjelldahl.

Områdeschefen berättar att tidningsbudet mår ok efter händelsen. Hon har fått byta område med en annan distributör.

Natten före denna händelse blev ett tidningsbud i Bjärnum, Hässleholm, både hotat och misshandlat.

Det började med att en bil kom farande och var nära att frontalkrocka med tidningsbudets, berättar tidningen Norra Skåne. När budet gick fram till det andra fordonet såg han tre unga män. Föraren var maskerad och hotade honom med en elpistol. Samma man slog honom i ansiktet med flera knytnävslag.

Polisen larmades, och kunde gripa de tre männen efter att de hade kört in i ett träd.

Det tredje brottet mot en tidningsdistributör skedde i Västerås under natten mot i dag, måndag.

Två personer cyklade i väg på budets elcykel, försedd med två korgar för tidningarna hängande på sidorna. Dock lyckades tjuvarna inte hantera cykeln, tror polisen. De övergav den efter ett hundratal meter då de troligen upptäckte att de var förföljda.

Magnus Thelander är central ombudsman på Transport, ansvarig för tidningsbuden.

– Det är svårt att säga om det är en trend med brott mot tidningsbud, säger han. Men mer folk är ute och rör sig på kvällar och nätter under sommaren, och då ökar sannolikheten för brott.

Han konstaterar att det alltid är obehaglig att drabbas av hot, stöld eller misshandel.

– Jag hoppas att budens arbetsgivare tar sitt ansvar efter de här händelserna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Karin Löfgren:
    8 augusti, 2018

    Mycket bra att ni belyser detta! Våld är aldrig okej och att få sin arbetsplats otrygg är hemskt. Jag har själv vid 2 tillfällen råkat ut för det som dottern nu råkade ut för. Man går vidare, men man glömmer det aldrig. Jag kan bara säga att Annika på Prolog har varit fantastisk. Hon har gjort allt och mer där till. Önskar att alla fick möjligheten att ha en sådan chef. När polisen inte gjorde sitt jobb så såg hon till att det blev gjort. Vilken kvinna!!
    Tyvärr verkar polisen inte på något sätt prioritera fall som detta. Ignorans och arrogans mötte oss på stationen. En vänlig och empatisk polis jag träffade dagen efter, sa rätt ut att jag inte skulle hoppas för mycket när det gäller att något skulle hända med ärendet... Trist men sant.
    Kämpa på alla ni där ute. Ni är guld värda!

Lästips:

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Transportarbetarens logga

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Johnny Lans i sin truck.

Nacken tar stryk av truckjobb

Truckförare. Hälften av alla truckförare har eller har haft ont i nacken. Ännu fler har smärtor i skuldrorna. De vrider på huvudet 222 gånger varje timme. Johnny Lans är inte förvånad över dessa vetenskapliga fakta om sitt yrke.

Fler åker dit för cabotagebrott

Åkeri. Under årets första halvår syns en kraftig ökning av uttagna sanktionsavgifter för brott mot reglerna om cabotage och kombinerade transporter. Författningsförändring, ny vägledning och en särskild utbildningssatsning hos Polisen lär ligga bakom den kraftiga ökningen.

Fartyget Navi Star

Ryska fartyget fritt att lämna Köping

Hamn. Transportstyrelsen har hävt nyttjandeförbudet mot det ryska fartyg som ligger i Köpings hamn. Fackens blockad gäller fortfarande, så det kan inte lossa sin last i Sverige. Det fackliga kravet är att sjömännen ska få kollektivavtal.

Skärpt säkerhet för väktarna

Bevakning. De två väktarna tog sig i säkerhet i ett skyddsrum. Efter attacken mot polishusbygget i Rinkeby har arbetsgivaren anmält händelsen till Arbetsmiljöverket. Och dessutom skärpt skyddet och säkerhetsrutinerna på byggarbetsplatsen.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Slamchaufför drabbad av giftig gas

Slamchaufför. Giftigt svavelväte i ett rum på reningsverket fick slambilsföraren Leif Andersson att svimma när han lossat slam. Han hamnade vid dörren och kunde kravla sig ut i säkerhet när han vaknade till.

Fler hör av sig om dålig arbetsmiljö

Jobbet. Efter förra årets radikala ökning av tips till Arbetsmiljöverket fortsätter tillströmningen, om än i betydligt lägre takt.

Marcus Horn vid sin sopbil

Gryningsjobb i värsta hettan

Miljöarbetare. Den afrikanska värmen sveper in över Sverige, varmast blir det i morgon. I skånska Skurup betyder det att sopgubben Marcus Horn kan börja arbetsdagen klockan fyra på morgonen. Hans chef har inspirerats av sophämtningen vid Medelhavet.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.