Tidningsbud får överfallslarm

Ett tidningsbud överfölls med både slag och sparkar på sin runda i centrala Falkenberg. På morgonen därpå bokade arbetsgivaren överfallslarm till dem som jobbar i området. – Killen mår efter omständigheterna bra, berättar Svante Larsson, produktionschef på VTD i Halland.

Vid fyratiden i tisdags morse blev tidningsbudets cykel stulen. Han jagade ifatt två män som slängde i väg cykeln, men en stund senare svarade med att slå ner honom och stjäla hans mobiltelefon och nycklar.

– Vi såg till att han kom till läkare, berättar Svante Larsson på Västsvensk tidningsdistribution (VTD). Och sedan följde jag våra säkerhetsrutiner – ringde till Securitas för att beställa överfallslarm till dem som jobbar i centrala Falkenberg. Tyvärr hann de inte fram till natten därpå, men då satte jag in extrapersonal och var själv med ute bland buden.

Tidningsbuden utrustades redan i går med enklare larm som tjuter högljutt. De mer avancerade larmen som går direkt till Securitas var fortfarande i dag på väg till Falkenberg.

– Det finns ingen generell hotbild mot tidningsbuden, säger Svante Larsson. Ibland händer det att de blir rånade på telefonen, cykeln eller tidningar, men här i området har jag inte varit med om att någon har blivit överfallen förr.

Både Transports regionala skyddsombud Daniel Wallfors och Sebastian Eckersand, huvudskyddsombud på VTD i Halland, informerades snabbt om händelsen.

– Det är beklagligt att sådant här händer, säger Daniel Wallfors. Förr var tidningsbuden fredade om nätterna. Men företaget har hanterat det här på ett bra sätt, och jag följer upp det på måndag när jag är tillbaka från semestern.

Sebastian Eckersand resonerar också kring hur händelser som denna ska kunna undvikas:

– Ett sätt är att vi får enhetliga kläder så att det syns och uppfattas att vi är arbetare i tjänst.

Han berättad att mannen som överfölls är ett ordinarie tidningsbud som har jobbat på företaget i många år.

– Det viktigaste nu är att han får en möjlighet att prata igenom det som hände om han behöver det, säger Sebastian Eckersand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?

Lastbil som kört in i Åhléns på Drottninggatan, terrorattentat.

Chauffören jobbar igen efter kapningen

Terrordåd. Spendrups chaufför som fick sin lastbil kapad vid terrorattacken i Stockholm var sjukskriven i fyra, fem månader men jobbar igen. – Det är jätteroligt och funkar mycket bra, säger driftchef Stefan Karlsson.