Tidningsbud får överfallslarm

Ett tidningsbud överfölls med både slag och sparkar på sin runda i centrala Falkenberg. På morgonen därpå bokade arbetsgivaren överfallslarm till dem som jobbar i området. – Killen mår efter omständigheterna bra, berättar Svante Larsson, produktionschef på VTD i Halland.

Vid fyratiden i tisdags morse blev tidningsbudets cykel stulen. Han jagade ifatt två män som slängde i väg cykeln, men en stund senare svarade med att slå ner honom och stjäla hans mobiltelefon och nycklar.

– Vi såg till att han kom till läkare, berättar Svante Larsson på Västsvensk tidningsdistribution (VTD). Och sedan följde jag våra säkerhetsrutiner – ringde till Securitas för att beställa överfallslarm till dem som jobbar i centrala Falkenberg. Tyvärr hann de inte fram till natten därpå, men då satte jag in extrapersonal och var själv med ute bland buden.

Tidningsbuden utrustades redan i går med enklare larm som tjuter högljutt. De mer avancerade larmen som går direkt till Securitas var fortfarande i dag på väg till Falkenberg.

– Det finns ingen generell hotbild mot tidningsbuden, säger Svante Larsson. Ibland händer det att de blir rånade på telefonen, cykeln eller tidningar, men här i området har jag inte varit med om att någon har blivit överfallen förr.

Både Transports regionala skyddsombud Daniel Wallfors och Sebastian Eckersand, huvudskyddsombud på VTD i Halland, informerades snabbt om händelsen.

– Det är beklagligt att sådant här händer, säger Daniel Wallfors. Förr var tidningsbuden fredade om nätterna. Men företaget har hanterat det här på ett bra sätt, och jag följer upp det på måndag när jag är tillbaka från semestern.

Sebastian Eckersand resonerar också kring hur händelser som denna ska kunna undvikas:

– Ett sätt är att vi får enhetliga kläder så att det syns och uppfattas att vi är arbetare i tjänst.

Han berättad att mannen som överfölls är ett ordinarie tidningsbud som har jobbat på företaget i många år.

– Det viktigaste nu är att han får en möjlighet att prata igenom det som hände om han behöver det, säger Sebastian Eckersand.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.