Tidningsbud får inte betalt för extratid

Tidningsbud. Det är trögt att få ut extraersättningen när tidningsrundan tar längre tid än den uträknade. Tidningsbud på Prolog i Närke berättar att ersättningen ibland kan utebli helt.

SVT:s nyhetsprogram i Örebro tar upp problemen i ett inslag i dag. SVT har varit i kontakt med ett tiotal anställda på Prolog, som delar ut dagstidningar i Mellansverige. Samtliga vittnar om en stressig arbetsmiljö där man inte alltid får betalt för hela sin arbetstid.

– Jag väntar på reaktionerna, säger skyddsombudet Mats Flink som själv är med i tv-inslaget.

Han berättar om en kollega som fick vänta i fyra månader på en extraersättning på mellan 3 000 och 4 000 kronor. Det finns också andra tidningsbud på Prolog i Örebro och Laxå som inte fått ut pengar för den extratid som rundorna har tagit, enligt honom.

– Det är dåligt, säger Mats Flink till Transportarbetaren.

Prologs vd har valt att inte svara på frågor från SVT om anklagelserna om obetald arbetstid. I stället mejlar företaget en allmän policy:

”Samtliga våra utdelningsdistrikt är tidsatta genom beräkningar i beprövade ruttplaneringssystem samt därefter tidsmätta genom faktisk körning och gång inklusive stopp för leverans”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Bilden är tagen i juni vid inloppet till Sundsvall. Stora hamnkajen. Stockholmskajen kallas den också. Eller kort och gott Norra hamnen. Till vänster ligger en hotellbåt och Gustav Adolfs kyrka syns långt bak i bilden”, skriver Jan-Erik Lindblom.

Staden vaknar

Tidningsbudens gryningsbilder. Även i år la Transportarbetaren ut en efterlysning på gryningsbilder i tidningsbudens egen Facebookgrupp. Men den här gången bad vi om foton från städer och andra samhällen. Här är ett urval gyllene morgonstunder, när nästan bara buden är vakna…

Genom företaget Tochal taxi i Borås fick iraniern Davood Barmaki arbetstillstånd i Sverige. ”Jag blev utnyttjad och lurad på lön”, säger Barmaki som till slut kontaktade Transport för att få hjälp.

Lurad på lön i fem år

Migrantarbetare. Davood Barmaki flydde undan regimen i Iran och fick jobb på ett taxiföretag i Borås. I flera år fick han bo i en skrubb på kontoret, utan riktig lön och med allmosor från chaufförerna.

Lena och Jan-Ove Wikström

… som har kört sina sista rundor – efter sammanlagt 35 år som tidningsbud i Blekinge.

Gate gourmet vill byta avtal, sänka löner och införa deltider

Flyg. Cateringföretaget Gate gourmet på Arlanda, Landvetter och Sturup vill säga upp alla anställda på Transports avtal. Nästa steg är att gå över till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal. För personalen skulle det innebära kraftigt sänkta löner. Företaget vill dessutom ”hyvla ner” till deltidstjänster.

Sparkade miljöarbetare åter i arbete

Renhållning. Stena recycling backade. De två miljöarbetare som sparkades i somras är tillbaka på jobbet. Renhållningsföretaget drog tillbaka avskeden i förhandlingar med facket.

Cabotagestudien 2020

Nya cabotagestudien är igång!

Åkeri. Dags att börja tagga utländska lastbilar. Den nya, stora cabotagestudien har inletts. Som tidigare bygger forskningen på allmänhetens rapporter. Och fakta om vägtransporterna behövs mer än någonsin, enligt Henrik Sternberg – professorn som kallats mr Cabotagestudien.

Hamnarbetare får sluta när SCA drar ner

Hamn. Skogskoncernen SCA lägger ner papperstillverkningen vid Ortviken i Sundsvall. Runt 30 hamnarbetare kan förlora jobbet. Totalt berörs 800 anställda.

Uppgörelse för utsparkad färdtjänstförare

Färdtjänst. Chauffören Behrad Ansari hävdade att småländska Nilsbuss lurar färdtjänstförarna på lön. Han försökte organisera arbetskamraterna fackligt. Men i juli blev han utsparkad.

Hans arbetsmiljöjobb är värt ett pris

Bevakning. ”Stort engagemang och medmänsklighet.” De egenskaperna gjorde att arbetskamrater nominerade Stellan Ragnarsson till 2019 års arbetsmiljöpris. Han är väktare och ordningsvakt i Luleå och får priset av Transports lokalavdelning.

Åkeri stoppade misstänkt cabotage

Åkeri. När chauffören inte kunde redovisa var han kört och vart han skulle vägrade åkeriet att lossa lasten. Helgenäs transporter i Norrköping vill inte medverka till olagliga transporter.

Transport pushar för dansk modell när EU:s vägpaket införs

EU. I dag träffade Transport infrastrukturdepartementet för ett första möte om hur Sverige ska införa de nya reglerna i EU:s stora vägpaket, mobilitetspaketet. – Jag passade på att pusha för den danska modellen med ganska hårda straff vid lagbrott.

Transport håller koll på Amazon-lager

Lager. Transport ska specialbevaka lager- och logistikföretaget som har fått e-handelsjätten Amazons uppdrag att sköta den svenska logistiken. Det handlar om ett företag som har kollektivavtal och ett schyst rykte hos facket.

Alexander Lindblad visar eleverna Nina Kulin och Malva Hedström Nilsson hur ett lyft ska gå till. Båda har valt inriktningen kranbil.

Sug efter nyutbildade chaufförer

Chaufförer. En fjärdedel av åkerierna räknar med att nyanställa det närmaste halvåret. Och bland dem som fått nytt chaufförsjobb det senaste året är 12 procent kvinnor. Totalt 28 procent är nya i branschen.

”Vi är skyldiga att göra ett försök att förhandla om las”

Las. LO:s beslut att börja förhandla med arbetsgivarna igen om anställningsskyddet var väntat, kommenterar Transports förbundsordförande Tommy Wreeth. Så han är ganska nöjd. Men fortfarande lika bekymrad över vad förhandlingarna kan mynna ut i.

LO enigt om att fortsätta förhandla om las

Las. Efter 21 minuter gick klubban i bordet på LO:s extrainkallade digitala möte. En tidigare splittrad fackföreningsrörelse enades om att fortsätta förhandla med Svenskt Näringsliv om förändringar i lagen om anställningsskydd (las).

Hallå där!

Ewa Bergdahl

… som är ordförande i föreningen Arbetarskrivare.