Tidningsbud i bil
Close
Tidningsbuden i Örnsköldsvik kan förlora jobbet när morgontidningen övergår till postutdelning. (Bilden från en annan del av landet.)
Close

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Sent i går eftermiddag släppte Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) och Tidningstjänst AB bomben. Planen att börja dela ut papperstidningen ska förhandlas med Transport och Unionen på Tidningsutbärarna. Men också med tidningens olika fackklubbar.

– Om det blir som planerat kan vi bli först ut i landet, säger Karin Näslund, tidningens chefredaktör.

Hon har under måndagskvällen och tisdagen haft kontakt med många läsare.

– Jag har den största förståelse för att detta kan uppfattas som en försämring, säger hon.

Karin Näslunds och tidningskoncernen Mittmedias argument är i första hand ekonomiska.

ÖA:s upplaga ligger på 12 000 pappersexemplar. En siffra som går ner. Men sedan koncernen lanserade en digital plus-tjänst ökar det totala antalet betalande läsare för första gången på många år. Det är nät-läsarna som blir fler.

– Samtidigt kostar det lika mycket att köra ut papperstidningarna trots att antalet minskar, säger Karin Näslund. Utdelningen blir dyrare per exemplar, och nu närmar vi oss en brytpunkt för att kunna fortsätta med morgondistribution.

Hennes fokus är läsarna, försäkrar hon. Med postutdelning kommer de som verkligen vill ha en papperstidning att få den. Andra får en knuff att gå över till en digital prenumeration.

Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst, blev lite häpen när han först hörde talas om ÖA:s drastiska planer. De runt 53 anställda buden blev kanske ännu mer förvånade vid informationen i går.

– Ungefär 20 har hela sin försörjning genom budjobbet, säger han. Om de här planerna blir verklighet kanske vi har sysselsättning kvar för kanske två eller tre personer.

Hans nästa steg är att kontakta företagen som anlitar Tidningstjänst för att distribuera andra tidningar. Det handlar om rikstidningar som Dagens Nyheter och Dagens Industri, veckotidningar som Hänt i veckan och Hemmets Journal samt Transportarbetaren. När han vet om det finns någon verksamhet kvar i Örnsköldsvik, och i så fall hur stor den blir, är det dags för fackliga förhandlingar och kontinuerlig information till de anställda.

– I går var de chockade, stumma och förtegna, säger Fredrik Lindfors.

Vid de förhandlingarna kommer Åke Wijkmark, ombudsman vid Transport i Örnsköldsvik, vara med.

– Ingen kan se konsekvenserna än, säger han. Frågan är om alla tidningsbuden kommer att bli av med jobbet till slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Sörlin:
    3 november, 2017

    Bedrövligt beslut!
    Jag är själv inte prenumerant av ÖA. Utan av ÖP. (Östersundsposten) . Men ytfallet blir desamma!
    Får inte jag min tidning i pappersform? Då slutar jag läsa den!
    Utan min tidning i näven på morgonen, utan en app jag ska sitta och bläddra i? Glömm!!!
    Får inte jag sitta och bläddra i min pappersform av tidning kan jag lika gärna logga in på Aftonbladet, Expressen, DN eller dylikt.... Utan pappersform är lokalpressen död!

Lästips:

Mikael Jändel

”Jag tror inte på överstatlighet”

Mot monarkin. Får vi presentera en äkta aktivist? Tidningsbudet Mikael Jändel delar ut flygblad på lokala marknader och stora torget i Borås. Han är för republik och mot EU.

Karin Westberg

Slut på tidningsutdelning i skärgården

Tidningsbud. Efter 29 år är det slut. Karin Westberg delar ut tidningarna på Brännö, utanför Göteborg, sju dagar i veckan. Men från den 1 december får prenumeranterna själva hämta sina morgontidningar i en låda vid bryggan.

Tidningsbuntar och lådor med post

Tidningsbud varslas – facket positivt

Tidningsbud. Tidningsdistributören i södra Skåne varslar om uppsägning. 25 fast anställda och ytterligare 30 visstidare kan bli av med jobbet. Och facket tycker att det egentligen är bra.

Ikea diskuterar villkor med Bring

Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.

Johan Danielsson

LO vill skicka Danielsson till Bryssel

Politik. Johan Danielsson (S) är LO:s kandidat till nästa års val till EU-parlamentet. Högt på agendan står att jobba med att stoppa den osunda konkurrensen på vägarna.

Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

Hamnarbetarförbundet kan varsla

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemmar ger styrelsen fritt fram att varsla om strejk och blockad på riksplanet. Men det är inte aktuellt just nu, enligt förbundets ordförande.

Gamla körkortet gäller

Chaufförer. Efter fem år ska den som kör tung trafik se till att få körkortet förnyat. I höst har ansökningarna hopat sig på Transportstyrelsen. Oroliga chaufförer undrar om de kommer att kunna fortsätta jobba om nya körkortet dröjer.

Bron är lagad igen.

Nerkörd bro har öppnat igen

Chaufförer. På några minuter hade lastbilsföraren som kom fel kört sönder hängbron i Västerbotten. Efter ett år dömdes föraren för vårdslöshet. Och sedan lagade vägföreningen bron på två dagar.

Trafikpolis Sören Johansson, ett foto från förundersökningsprotokoll (som visar en del av hur fuskutrustningen installerats) och nästa generations färdskrivare. Foto: Lena Blomquist/Polisen/John Antonsson

Så fifflas det med färdskrivaren

Granskning: Åkeri. Mellan april 2017 och september 2018 har nio fall med manipulerade färdskrivare varit upp i rätten. En dom är friande och åtta fällande.

Transportanställd utpekad i SSU-härva

Politik. Aggressivitet, homofobi och antisemitism uppges förekomma på möten i SSU Skåne. En person som är anställd av Transport har en ledande ställning i distriktet.

Förslag om strejkrätt ut på remiss

Politik. Trots avsaknaden av regering har arbetet för att skärpa strejkreglerna fortsatt. Ett skarpt förslag har i dag lämnat arbetsmarknadsdepartementet. Det bygger på den överenskommelse som LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv gjorde i våras.

Mathem-bil

3 000 kronor mindre i lön efter Mathems blåsning

Chaufförer. Körhem blåste tjänstemannafacket Unionen och tecknade hängavtal. Konsekvensen är att chaufförerna som kör ut miljardföretaget Mathems mat går miste om ungefär 3 000 kronor i månaden, jämfört med om de haft kollektivavtal med Transport.

Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

Mats Fredlund, SD

SD-politiker överklagar Transports uteslutning

Facket. Sverigedemokraten Mats Fredlund har riktat uppmärksamheten mot Transport. Han kommer att driva frågan om sin uteslutning rättsligt. En ledande arbetsrättsjurist konstaterar dock att även ett fack har rätt att utesluta den som motarbetar föreningen.

Miljöarbetare får väktare med sig i sopbilen

Miljöarbetare. En hotfull villaägare i Halmstad har tvingat miljöföretaget att anlita ett bevakningsbolag. Den hotade sopgubben har med sig en väktare i bilen när han kör den aktuella rundan.

Transport kräver avtal för utejobbarna som skiftar däck

Däckarbete. På parkeringsplatser runt om i Sverige står däckarbetare utomhus och byter hjul åt bilister. De jobbar för Däckskiftarna och saknar kollektivavtal och försäkringar. Personalen kommer från länder som Lettland och Vitryssland.