Tidningsbud i bil
Close
Tidningsbuden i Örnsköldsvik kan förlora jobbet när morgontidningen övergår till postutdelning. (Bilden från en annan del av landet.)
Close

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Sent i går eftermiddag släppte Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) och Tidningstjänst AB bomben. Planen att börja dela ut papperstidningen ska förhandlas med Transport och Unionen på Tidningsutbärarna. Men också med tidningens olika fackklubbar.

– Om det blir som planerat kan vi bli först ut i landet, säger Karin Näslund, tidningens chefredaktör.

Hon har under måndagskvällen och tisdagen haft kontakt med många läsare.

– Jag har den största förståelse för att detta kan uppfattas som en försämring, säger hon.

Karin Näslunds och tidningskoncernen Mittmedias argument är i första hand ekonomiska.

ÖA:s upplaga ligger på 12 000 pappersexemplar. En siffra som går ner. Men sedan koncernen lanserade en digital plus-tjänst ökar det totala antalet betalande läsare för första gången på många år. Det är nät-läsarna som blir fler.

– Samtidigt kostar det lika mycket att köra ut papperstidningarna trots att antalet minskar, säger Karin Näslund. Utdelningen blir dyrare per exemplar, och nu närmar vi oss en brytpunkt för att kunna fortsätta med morgondistribution.

Hennes fokus är läsarna, försäkrar hon. Med postutdelning kommer de som verkligen vill ha en papperstidning att få den. Andra får en knuff att gå över till en digital prenumeration.

Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst, blev lite häpen när han först hörde talas om ÖA:s drastiska planer. De runt 53 anställda buden blev kanske ännu mer förvånade vid informationen i går.

– Ungefär 20 har hela sin försörjning genom budjobbet, säger han. Om de här planerna blir verklighet kanske vi har sysselsättning kvar för kanske två eller tre personer.

Hans nästa steg är att kontakta företagen som anlitar Tidningstjänst för att distribuera andra tidningar. Det handlar om rikstidningar som Dagens Nyheter och Dagens Industri, veckotidningar som Hänt i veckan och Hemmets Journal samt Transportarbetaren. När han vet om det finns någon verksamhet kvar i Örnsköldsvik, och i så fall hur stor den blir, är det dags för fackliga förhandlingar och kontinuerlig information till de anställda.

– I går var de chockade, stumma och förtegna, säger Fredrik Lindfors.

Vid de förhandlingarna kommer Åke Wijkmark, ombudsman vid Transport i Örnsköldsvik, vara med.

– Ingen kan se konsekvenserna än, säger han. Frågan är om alla tidningsbuden kommer att bli av med jobbet till slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Sörlin:
    3 november, 2017

    Bedrövligt beslut!
    Jag är själv inte prenumerant av ÖA. Utan av ÖP. (Östersundsposten) . Men ytfallet blir desamma!
    Får inte jag min tidning i pappersform? Då slutar jag läsa den!
    Utan min tidning i näven på morgonen, utan en app jag ska sitta och bläddra i? Glömm!!!
    Får inte jag sitta och bläddra i min pappersform av tidning kan jag lika gärna logga in på Aftonbladet, Expressen, DN eller dylikt.... Utan pappersform är lokalpressen död!

Lästips:

Transportarbetarens logga

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Transportarbetarens logga

Fler tidningsbud varslas

Tidningsbud. Efter förhandlingar mellan Stampen-ägda VTD och facket står det klart att mellan 50 och 60 tidningsbud sägs upp i Bohuslän och Dalsland. I Halland varslas ytterligare 30.

Madelaine Krogh-Svendsen

Nu vill Madelaine komma i gång med racingen

Bilsport. Näe, det går inte att leva ut sina racingdrömmar i tidningsbilen. Madelaine Krogh-Svendsen gillar ändå sitt jobb – att köra tidningsbuntar längs halländska vägar sex nätter i veckan.

Nytt jobb för nio av tio uppsagda

Arbetsmarknad. Nio av tio uppsagda transportarbetare skaffar sig ny sysselsättning med stöd från Trygghetsfonden TSL. Efter ett år har de nytt jobb, startat eget eller börjat på en längre utbildning.

Facken rasar mot las-utredning

Politik. Fler undantag från sist in – först ut. Billigare att säga upp anställda. Regeringens utredare har fått direktiv som inte går fackens väg.

Transportare i första majtåg

Firar du första maj med Transport?

Arbetarnas helgdag. Den första maj demonstreras och firas det runt om i världen sedan år 1886. Här kan du hitta Transports talare 2019.

Mitträcken och fartkameror mot trafikdöden

Chaufförer. Trafikverkets vision om färre döda i trafiken ser avlägsen ut. Förra året omkom 72 fler än året innan. Myndighetens strategier för att hejda utvecklingen innebär förändringar för dig som har din arbetsplats på vägarna.

P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

Klart att Nokas köper Avarn

Bevakning. Efter snart ett års väntan har storaffären inom bevakning gått i lås: Nokas köper Avarn och blir näst störst i Sverige. Konkurrensmyndigheterna i Sverige, Norge och Finland har sagt ja.

Fackligt uppsökeri gav extra miljard till LO-arbetarna

Facket. Transports uppsökande försäkringsarbete gör att medlemmarna får ut stora summor i missade ersättningar. Förra året kvitterade landets transportarbetare ut sammananlagt 93,5 miljoner kronor. Totalt lyckades de 14 LO-förbunden rädda hem 961 miljoner kronor.

Vårbudgeten

Transport: Lägg mer på vägarna

Politik. Inga stora överraskningar. Men lite här och där har regeringen filat på den borgerliga budget som gäller sedan i höstas. ”Bred mittenpolitik”, beskriver finansministern själv vårens ändringsbudget som får stöd även från L och C.

Färdtjänstbil i Stockholm

Oklar lön för färdtjänstförare

Färdtjänst. Den 1 april började nya färdtjänstupphandlingen gälla i Stockholmsområdet. En affär på runt 800 miljoner kronor. Det betyder mer pengar till åkare och chaufförer – åtminstone för en del av resorna. Men ingen kan svara på hur förare som kör både färdtjänst och andra kunder egentligen kommer att avlönas.

Agne uteslöts först ur Transport – sedan ur SD

Politik. Som aktiv Sverigedemokrat blev Agne Ingvardsson utesluten ur Transport. Efter drygt två år som lokalpolitiker i Osby blev han utsparkad även ur SD. – Transports uteslutning var åtminstone professionellt skött, säger Agne som tycker att Transports medlemmar ska bojkotta SD i EU-parlamentsvalet.

Rånaren fångad på övervakningsbild

Polisen söker flera vittnen i Ystad

Bevakning. En del tips har polisen fått in om värderånet i Ystad efter att Efterlyst visat övervakningsbilden på en rånare. Transports regionala skyddsombud blev bekymrad när han hörde att TV3 gick ut med att rånbytet hade ett väldigt stort värde.

Nya regler för Europas lastbilschaufförer

EU. Europaparlamentet har kommit överens om nya regler för åkeritrafiken. Nu blir det nya regler för cabotage, löner för chaufförer samt kör- och vilotider. Dessutom tidigareläggs kravet på smart färdskrivare med gps-positionering.