Tidningsbud i bil
Close
Tidningsbuden i Örnsköldsvik kan förlora jobbet när morgontidningen övergår till postutdelning. (Bilden från en annan del av landet.)
Close

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Sent i går eftermiddag släppte Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) och Tidningstjänst AB bomben. Planen att börja dela ut papperstidningen ska förhandlas med Transport och Unionen på Tidningsutbärarna. Men också med tidningens olika fackklubbar.

– Om det blir som planerat kan vi bli först ut i landet, säger Karin Näslund, tidningens chefredaktör.

Hon har under måndagskvällen och tisdagen haft kontakt med många läsare.

– Jag har den största förståelse för att detta kan uppfattas som en försämring, säger hon.

Karin Näslunds och tidningskoncernen Mittmedias argument är i första hand ekonomiska.

ÖA:s upplaga ligger på 12 000 pappersexemplar. En siffra som går ner. Men sedan koncernen lanserade en digital plus-tjänst ökar det totala antalet betalande läsare för första gången på många år. Det är nät-läsarna som blir fler.

– Samtidigt kostar det lika mycket att köra ut papperstidningarna trots att antalet minskar, säger Karin Näslund. Utdelningen blir dyrare per exemplar, och nu närmar vi oss en brytpunkt för att kunna fortsätta med morgondistribution.

Hennes fokus är läsarna, försäkrar hon. Med postutdelning kommer de som verkligen vill ha en papperstidning att få den. Andra får en knuff att gå över till en digital prenumeration.

Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst, blev lite häpen när han först hörde talas om ÖA:s drastiska planer. De runt 53 anställda buden blev kanske ännu mer förvånade vid informationen i går.

– Ungefär 20 har hela sin försörjning genom budjobbet, säger han. Om de här planerna blir verklighet kanske vi har sysselsättning kvar för kanske två eller tre personer.

Hans nästa steg är att kontakta företagen som anlitar Tidningstjänst för att distribuera andra tidningar. Det handlar om rikstidningar som Dagens Nyheter och Dagens Industri, veckotidningar som Hänt i veckan och Hemmets Journal samt Transportarbetaren. När han vet om det finns någon verksamhet kvar i Örnsköldsvik, och i så fall hur stor den blir, är det dags för fackliga förhandlingar och kontinuerlig information till de anställda.

– I går var de chockade, stumma och förtegna, säger Fredrik Lindfors.

Vid de förhandlingarna kommer Åke Wijkmark, ombudsman vid Transport i Örnsköldsvik, vara med.

– Ingen kan se konsekvenserna än, säger han. Frågan är om alla tidningsbuden kommer att bli av med jobbet till slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Sörlin:
    3 november, 2017

    Bedrövligt beslut!
    Jag är själv inte prenumerant av ÖA. Utan av ÖP. (Östersundsposten) . Men ytfallet blir desamma!
    Får inte jag min tidning i pappersform? Då slutar jag läsa den!
    Utan min tidning i näven på morgonen, utan en app jag ska sitta och bläddra i? Glömm!!!
    Får inte jag sitta och bläddra i min pappersform av tidning kan jag lika gärna logga in på Aftonbladet, Expressen, DN eller dylikt.... Utan pappersform är lokalpressen död!

Lästips:

Tidningsbudet Roger Sjöberg

Tidningsbudet som älskar sitt jobb

Tidningsbud. Det kom som en chock. Chefen berättade om planerna på att sluta dela ut morgontidningen på morgonen. Sedan satte han sig ner. Tidningsbuden blev tysta, berättar budet Roger Sjöberg som väntar med att se det som ett definitivt besked.

Transportarbetarens logga

Avtal klart för Transports tidningsbud

Tidningsutbärning. Tidningsbuden har fått ett nytt avtal. Vid lunchtid på tisdagen skrev Transport och motparten, Medieföretagen, på en treårig uppgörelse som ger totalt 6,5 procent mer i lön. – Buden får lika mycket som andra yrkesgrupper, inklusive låglönesatsningen som kallas knäet, säger Transports centrala ombudsman Jerker Nilsson.

Ett tidningsbud

Fortsatta förhandlingar för tidningsbuden

Tidningsbud. Överläggningarna om tidningsbudens löner tar fart igen. En förförhandling hölls i veckan och i slutet av augusti kallas hela förhandlingsdelegationen in för fortsättningen.

Oklara regler hotar svensk biogas

Energi. Framtiden är osäker för biogasen, ett bränsle som används i många bussar, taxi och lastbilar. Orsaken är oklarheter kring beskattningen och ökande konkurrens från el-drivna fordon.

Upprop på gång bland förare

Arbetsmiljö. Skådespelare, sångare, musiker, jurister, politiker … Flera yrkesgrupper där kvinnor vittnar om övergrepp, sexuella trakasserier och sexistisk jargong är på gång. En insamling av berättelser har startat även inom transportbranscher: #banaväg.

Täcket av för Teslas nya batterilastbil

Ny teknik. Tidigt på fredagsmorgonen presenterade den hajpade elbilstillverkaren Tesla en batteridriven dragbil. Den påstås ha en räckvidd på 800 kilometer och kan accelerera från noll till 95 kilometer i timmen på fem sekunder. Utan påhakad trailer. Lastbilen uppges också vara självkörande. I vart fall på motorväg.

Straffen skärps vid brott mot kör- och vilotidsreglerna

Åkeri. I mars nästa år höjs böterna kraftigt för åkerier som systematiskt bryter mot kör- och vilotidsreglerna. Maxbeloppet vid flera överträdelser blir 800 000 kronor, i stället för dagens tak på 200 000 kronor. Fast många små och medelstora åkerier slipper undan maxboten.

Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF

Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.

Reno Norden förlorar tre kommuner

Renhållning. Tre kommuner på västkusten avslutar kontraktet med Reno Norden. Kommunägda Renova tar över sophämtningen i Lerum, Partille och Härryda i april.

Polismästare Stefan Hector vid nationella operativa avdelningen och Säkerhetsföretagens branschchef Li Jansson diskuterar mer samarbete.

”Säkerhetsföretag och polis behöver samarbeta närmare”

Terrorattentatet. ”Vi är ju en bransch där om någon springer bort från någonting så springer vi dit.” Säkerhetsföretagen presenterade i dag en rapport om terrorattentatet på Drottninggatan. Högst på önskelistan står ett tätare, mer strukturerat samarbete med polisen.

Dålig lastsäkring uppdagades vid kontroll i Gävle

Trafiksäkerhet. Alla lastbilar utom en hade stora brister i lastsäkringen. På ett containerchassi fanns sprickor i ramen. Det blev facit när polisen och Arbetsmiljöverket gemensamt kontrollerade lastbilar utanför grindarna till Gävle hamn.

Förslag: 36 timmars klampning

Cabotage. Regeringen föreslår att längsta möjliga tid en lastbil får vara klampad förlängs från 24 till 36 timmar.

Anna Ryding, Lena Hunt Wiberg och Lotta Larsson

De tar kampen mot kvinnovåld

Internationellt. Hur ska facket arbeta mot kvinnovåld? Och göra något för kvinnor som inte kan försörja sig på sitt jobb? Se till att de får rätten att organisera sig? Transports delegation på en internationell kvinnokonferens känner att de själva, förbundet och Sverige har en roll att spela.

EU:S VÄGPAKET

EU-kommissionen vill främja kombinerade transporter

Åkeri. EU-kommissionen har utrett och vill ändra det hårt kritiserade så kallade kombidirektivet. Det innehåller regler för transporter som kombinerar järnväg, sjöfart och lastbil. En knäckfråga är hur kombinerade transporter ska definieras.

Norska avfallsbolaget Nordren tar över i Sverige

Renhållning. Ytterligare ett norskt miljöföretag är på väg att etablera sig i Sverige. Bolaget, Nordren, har vunnit upphandlingar i Värmland och Västmanland. Huvudmännen i Nordren var tidigare med och startade krisdrabbade Reno Norden.

Polisinsats på Komettorget i Bergsjön, Göteborg.

Vem ska hålla ordningen?

Bevakning. En ordningsvakt misshandlas grovt. Ett kriminellt gäng uppges kontrollera torget. Är det då bevakningsbranschen som ska ansvara för att ordningen upprätthålls?