Tidningsbud i bil
Close
Tidningsbuden i Örnsköldsvik kan förlora jobbet när morgontidningen övergår till postutdelning. (Bilden från en annan del av landet.)
Close

Tidningsbud avskaffas i Örnsköldsvik

Tidningsbud. Örnsköldsviks Allehanda ser ut att bli först: I maj nästa år räknar tidningen med att avskaffa tidningsbuden. Kvarvarande pappersläsare får vänta tills posten kommer. 53 tidningsbud riskerar att förlora jobbet.

Sent i går eftermiddag släppte Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) och Tidningstjänst AB bomben. Planen att börja dela ut papperstidningen ska förhandlas med Transport och Unionen på Tidningsutbärarna. Men också med tidningens olika fackklubbar.

– Om det blir som planerat kan vi bli först ut i landet, säger Karin Näslund, tidningens chefredaktör.

Hon har under måndagskvällen och tisdagen haft kontakt med många läsare.

– Jag har den största förståelse för att detta kan uppfattas som en försämring, säger hon.

Karin Näslunds och tidningskoncernen Mittmedias argument är i första hand ekonomiska.

ÖA:s upplaga ligger på 12 000 pappersexemplar. En siffra som går ner. Men sedan koncernen lanserade en digital plus-tjänst ökar det totala antalet betalande läsare för första gången på många år. Det är nät-läsarna som blir fler.

– Samtidigt kostar det lika mycket att köra ut papperstidningarna trots att antalet minskar, säger Karin Näslund. Utdelningen blir dyrare per exemplar, och nu närmar vi oss en brytpunkt för att kunna fortsätta med morgondistribution.

Hennes fokus är läsarna, försäkrar hon. Med postutdelning kommer de som verkligen vill ha en papperstidning att få den. Andra får en knuff att gå över till en digital prenumeration.

Fredrik Lindfors, regionchef på Tidningstjänst, blev lite häpen när han först hörde talas om ÖA:s drastiska planer. De runt 53 anställda buden blev kanske ännu mer förvånade vid informationen i går.

– Ungefär 20 har hela sin försörjning genom budjobbet, säger han. Om de här planerna blir verklighet kanske vi har sysselsättning kvar för kanske två eller tre personer.

Hans nästa steg är att kontakta företagen som anlitar Tidningstjänst för att distribuera andra tidningar. Det handlar om rikstidningar som Dagens Nyheter och Dagens Industri, veckotidningar som Hänt i veckan och Hemmets Journal samt Transportarbetaren. När han vet om det finns någon verksamhet kvar i Örnsköldsvik, och i så fall hur stor den blir, är det dags för fackliga förhandlingar och kontinuerlig information till de anställda.

– I går var de chockade, stumma och förtegna, säger Fredrik Lindfors.

Vid de förhandlingarna kommer Åke Wijkmark, ombudsman vid Transport i Örnsköldsvik, vara med.

– Ingen kan se konsekvenserna än, säger han. Frågan är om alla tidningsbuden kommer att bli av med jobbet till slut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Sven Sörlin:
    3 november, 2017

    Bedrövligt beslut!
    Jag är själv inte prenumerant av ÖA. Utan av ÖP. (Östersundsposten) . Men ytfallet blir desamma!
    Får inte jag min tidning i pappersform? Då slutar jag läsa den!
    Utan min tidning i näven på morgonen, utan en app jag ska sitta och bläddra i? Glömm!!!
    Får inte jag sitta och bläddra i min pappersform av tidning kan jag lika gärna logga in på Aftonbladet, Expressen, DN eller dylikt.... Utan pappersform är lokalpressen död!

Lästips:

Roland Berglund

Roland är inte ute och cyklar när det gäller tvåhjulingar

Månadens medlem. Han är tidningsbud sedan 1971, och har rullat sin kärra på ungefär samma gångrunda i centrala Nyköping sedan dess. Med i Transport sedan 1972. Men nu efter sommaren blir det pension – från det jobbet i alla fall.

Transportarbetarens logga

Tidningsbud kritiska till utdelning av SD-post

Tidningsbud. I Västsverige ska tidningsbuden på VTD dela ut ett postutskick från Sverigedemokraterna. Lars Jonasson, facklig förtroendeman på företaget, berättar att flera bud hört av sig med kritiska frågor.

Tidningsvagn.

Vart tog tidningarna vägen?

Tidningsbud. 200 tidningar är spårlöst försvunna. Liksom tidningsvagnen. Budet Tine Wesdorp undrar varför någon vill stjäla mängder av Kristianstadsbladet, Sydsvenskan, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet.

Dom: Chaufförer fick för lite betalt

Åkeri. Det holländska åkeriet har kringgått kollektivavtalet, enligt en dom i en nederländsk domstol. Chaufförer från Moldavien, som bland annat har kört växter till Ikeavaruhus i Norden, har fått för lite betalt.

Pierre Mollestam, Helsingborg

Sophämtning på beställning fortsätter året ut

Miljöarbetare. Någon vill ha en stinkande soptunna tömd direkt efter helgen. Grannen fyller i stället sitt kärl och begär hämtning efter flera veckor. I ett villaområde i Helsingborg fortsätter kunderna att själva bestämma när sopgubben ska komma.

Transport kan bli facklig part i kollektivavtal med Samhall

Avtal. Efter en överenskommelse i LO är målet att Transport ska bli ett av LO-förbunden som förhandlar fram kollektivavtal med Samhall. Det statliga bolaget har 20 000 anställda och utför tjänster som städning och lagerhantering.

Pengar till försäkringsinfo kan dras in

Försäkringar. Svenskt Näringsliv har sagt upp avtalen med facken om att bidra med pengar till information om försäkringar. Transports Sture Thorsell blev lika förvånad som de övriga på den fackliga sidan.

Speditör friad i rätten

Åkeri. Åklagarens bevisning fick underkänt på alla punkter. Speditören friades helt i den första rättegången som har prövat beställarens ansvar när ett anlitat åker bryter mot lagarna.

Nytt larm om miljögifter från flygplatser

Flyg. Nu kommer nya larm om förhöjda haltar av det giftiga ämnet PFAS i grundvatten och brunnar. PFAS finns bland annat i brandsläckningsskum och höga halter har uppmätts nära flygplatser. Den här gången är det Visby som granskats.

Uppsagt tidningsbud blir fall för Arbetsdomstolen

Tidningsbud. I 44 år delade en kvinna ut tidningar för ett av landets största distributionsföretag. I somras, när det återstod tre år till pensioneringen, fick hon sparken. Företaget anser att hon jobbade för sakta, skriver Transport i en stämningsansökan till Arbetsdomstolen (AD).

Hallå där!

Johan Granlund

… Mr ”Kurvdosering” som lämnar konsultandet och lobbyverksamheten om hur vägar bäst bör byggas. Johan Granlund blir produktionschef inom byggnadsmaterial.

Vakter skyddar sopgubbar i Ängelholm

Miljöarbetare. Miljöarbetarna och deras sopbilar får sällskap av vakter. Renhållningsbolaget i Ängelholm har anlitat ett bevakningsföretag för att skydda anställda från en hotfull kund.

Karl-Petter Thorwaldsson

Var fjärde LO-medlem röstade på SD

Politik. Signalen har gått fram. Den hälsningen skickar LO:s ordförande till de över 300 000 medlemmar som röstade på Sverigedemokraterna.

Camilla Frostehag, Chrisse Sundvall och Viktor Andersson, valarbetare på Transport

Transports valarbetare besvikna

Politik. Visst är de besvikna. Tre aktiva transportare som i februari gick ringutbildning på förbundet kommenterar valresultatet. Idén var att så många transportmedlemmar som möjligt skulle få ett telefonsamtal före valet.

Val 2018
Tommy Wreeth

”S-ledd regering bästa alternativet”

Politik. Tommy Wreeths analys av valresultatet är att läget är ytterst bekymmersamt. Det bästa alternativet är i vilket fall en S-ledd regering, tycker Transports ordförande.

Pengar på gång för omlastning

Politik. Vad krävs för att mer gods ska köras på järnväg och fartyg? Regeringen funderar på en omlastningspeng.

Flygfraktargäng på Arlanda

Flygfraktare fick extra komp

Flyg. Ett 20-tal Transportmedlemmar i Arlandaklubben för flygfraktare dök upp när avdelningsordförande Johan Eriksson var på besök i dag. Snacket handlade en hel del om de 16 extra komptimmar som facket förhandlat fram som kompensation för att arbetsgivaren strulat med semesterdagarna.

Beställaransvar prövas i domstol

Åkeri. Två timmar tar rättegången som ska avgöra om speditören ska straffas. Fallet är ett första test av beställarens ansvar när de åkerier och chaufförer som anlitas bryter mot lagarna. Men det eventuella brottet begicks innan lagen skärptes.