Vamsi Savaram och Håkan Norborg
Close
Till expeditionen på Kungsholmen kommer medlemmar när de har problem, eller bara vill prata bort en stund. Där hittar de Vamsi Savaram, gångbud i Sundbyberg, eller Håkan Norborg, bilburet bud i Sollentuna.
Close
Månadens sektion

Tiden – ett av de stora problemen

Tidningsbudssektionen. På tidningsbudens fackexpedition i Stockholm hittar vi fackrepresentanterna som helst vill införa stämpelklocka i branschen.

– Arbetsgivarna tjänar otroliga pengar på bud som inte anmäler att de jobbar extra tid, säger Håkan Norborg.

Tillsammans med Vamsi Savaram (Vamsikrishna står det i passet) turas han om att bemanna expeditionen, med ingång från gatan på Kungsholmen mitt i stan.

Båda sitter i tidningsbudssektionens styrelse, som i mycket liknar en arbetsplatsklubb eftersom alla bud i Stockholmsområdet har samma arbetsgivare: Premo. Båda två är också skyddsombud.

Och en natt i veckan är de ute på någon av de 36 filialerna och träffar buden innan de ska ut på sin runda. Vid senaste besöket fick Transport fem nya medlemmar. Andra gånger blir det mest skäll på att ”facket inte gör nåt”.

Att just tiden är ett av de stora problemen för tidningsbuden och Transports sektion i Stockholm är tydligt. Var och en ska själv ringa in på morgonen om trakten tar längre tid än vad som står i schemat.

– Men många låter bli. En del vill hjälpa arbetsgivaren och på så sätt få mer ordinarie tid. Andra är här på arbetstillstånd och måste ha sitt jobb i fyra år för att få stanna i Sverige, och de vill inte göra sig obekväma, berättar Håkan Norborg.

Att få betalt för den inrapporterade extratiden kan också vara svårt ibland. Då blir det en fråga för facket.

kvinnostatyett
Från början var alla Stockholms tidningsbud kvinnor, därav statyetten på dagens fackexpedition.  Foto: Lena Blomquist

Bland Stockholms tidningsbud finns de som försöker leva på sitt jobb. Det finns extraknäckare som kanske studerar parallellt – och det finns de som kommer från länder utanför EU och har arbetstillstånd från Migrationsverket kopplat till sitt jobb. De olika grupperna har skilda förväntningar på vad facket kan och ska göra.

– I höst ska vi komma
i gång med fackliga utbildningar på engelska igen, säger Håkan Norborg.

Vamsi Savaram har själv sitt ursprung i Indien, och pluggar telekommunikation parallellt med tidningsutdelning och fackligt engagemang. Han tar upp en fråga som speciellt engagerar dem som har sitt hemland långt från Sverige:

– Vi är tvungna att ta semestern på sommaren … och då är det 40-50 grader  i Indien. Många av oss som är utlänningar vill ta den långa semestern på vintern i stället.

Hittills har det varit svårt att övertyga arbetsgivaren om en kompromiss då buden skulle få turas om att ta vintersemester.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michel Saint-Hialire:
    27 maj, 2019

    Helt rätt. Med den nya budboken kan vi inte se arbetstiden som tidigare. Det är också svårt att läsa lönebeskeden för att kolla ifall man fått rätt ersättning för extra arbetstid. Vi måste få veta exakt vad vår arbetstid är på varje trakt och natt. Vi måste också få möjlighet att ta semester på vintern.
    Slitage och bensinkostnader på våra egna bilar motsvaras inte heller med den ersättning vi får. Faktum är att detta jobb har slavliknande arbetsförhållanden.Ingen vågar protestera då man då kan hamna i onåd.Filialföreståndarna står sällan på vår sida gentemot Premo. Perfekt för Premo att anställa invandrare som inte vet sina rättigheter och inte törs säga emot.

Lästips:

Tredje trädet stoppade tidningsbud

Tidningsbud. Lotta Ringius som delar ut tidningar på Dalarö fick vägen blockerad av tre träd under natten. Tidningsbuden är bland de första som möter farorna med ett oväder som Ciara.

Tack Tidningsbudet, du räddade misses liv!

Tidningsbud. På sin utdelningsrunda upptäckte Annica Andreasen den stelfrusna katten som satt mitt i körbanan. Tack vare tidningsbudets ingripande fördes katten till värmen på kontoret i tidningshuset i Mariestad. En efterlysning gav snabbt resultat och 18-åriga missen kunde återförenas med matte.

Sirius fackklubbar

Två färdtjänstklubbar drar i gång

Sirius förarklubb & Sirius partnerklubb. – En i taget! Eldsjälen och blivande ordföranden Pernille Lorenz försöker få ordning på sina diskussionslystna färdtjänstkollegor. Snart drar de i gång två nya fackklubbar.

Bror Hellman

Ankist och samlarnörd

Kultur-mötet. Nej, inte anarkist. Väktaren Bror Hellman är ankist.

Månadens klubb
Arlandaklubben

”En stark klubb kan påverka”

Transportklubb 1 Arlanda. Jourhavande medmänniska och kurator. I flygplatskontrollanternas stora klubb på Arlanda går mycket av jobbet ut på att röra sig ute bland kollegorna, prata och fråga vad de behöver.

Månadens medlem
Lars Erik Nilsson

”Dags för facket att visa klorna”

Kampvillig. Transport, ja hela fackföreningsrörelsen, är en tiger som blivit snällare med åren. Tamare, anser väktaren Lars Erik Nilsson. Han räknar till 31 år i förbundet. Och längtar efter mer klor.

Ola Pettersson, chefsekonom på LO

”Det är bra med små löneskillnader”

9 frågor. Fantastiskt kul och mitt i det bästa av kollektiv – efter åtta år som chefsekonom på LO är det fortfarande drömjobbet för Ola Pettersson.

Hallå där!

Ann-Sofie Hermansson

... tidigare S-topp som söker nytt jobb som lastbilschaufför.

Mimmi Roslin

Hon kämpar för att ta hem mästar-titeln

Chaufförer. Mimmi Roslin från Nils Holgerssongymnasiet vann en av kvaltävlingarna i Yrkes-SM för unga lastbilschaufförer. Sammanlagt kommer åtta eller tio förare att tävla om SM-titeln i april nästa år.

Hallå där!

Agnieszka Osorio

… lokalt skyddsombud och miljöarbetare på Ragn-Sells. Grattis på skyddsombudens dag!

Månadens klubb
Blivande ledamot Kim Bäckman, ordförande och sekreterare Fredrik Nilsson Hjert och ledamot Patrick Klingström.

Klubben gör omstart i nya lokaler

GDL i Karlstad. Äntligen går flytten från GDL Transports slitna, urvuxna lokaler i Karlstad. Transportklubben samlar sig och startar om – i den splitternya terminalen i Bråtebäckens industriområde.

Månadens medlem
Lars Pirfält på en epa-traktor från 1931, byggd på en Ford AA.

Med passion för gamla fordon

Samlaren. Varför? En självklar undran när lastbilschauffören Lars Pirfält mumlande räknar igenom hur många gamla fordon han egentligen har. Frågan dyker upp redan vid de 14 traktorerna.

Hallå där!
Lise Donovan, jurist på TCO

Lise Donovan

… jurist på TCO som var med och förhandlande fram ILO-konventionen om våld och sexuella trakasserier i arbetslivet, som antogs i somras.

Kristin Jesnes

Gig-jobb så in i Norden

10 frågor. Gig-ekonomi är bara ett modernt ord för korta påhugg. Det nya är att arbetstagaren får dem via sin mobil. Forskaren Kristin Jesnes blev intresserad av fenomenet när tidningar påstod att alla skulle arbeta på detta sätt i framtiden.

Hallå där!

David Ericsson

… lastbilschaufför och författare, som i helgen prisades på Bokmässan.

Månadens klubb
Cleanpipe-klubben i Göeborg

”Stämningen är mycket bättre nu”

Cleanpipe i Göteborg. Har han verkligen hål i huvudet? Ordförande Keddy Blidberg på Cleanpipes Transportklubb? Tillsammans med kollegorna har han i alla fall jobbat hårt och förbättrat både arbetsmiljö, jour och komp.