Taxiutredare gillar samåkning

Taxiutredningen har börjat jobba. Regeringens utredare ska med sina förslag skapa mer ordning och reda i den vanliga taxiverksamheten, för nya varianter av persontransporter och tjänster som Uberpop. – Lagar och regler har inte hunnit med den nya marknad som är på väg i taxibranschen runt om i världen, säger utredaren Amy Rader Olsson.

När det handlar om samåkning, som Uberpop kallar sin modell att koppla ihop kunder med privatbilister, har Amy Rader Olsson hunnit tänka en hel del:

– Principen är ganska enkel, säger hon. Vi vill främja det som verkligen är samåkning. När det inte finns något vinstsyfte, när till exempel kollegor åker till jobbet tillsammans eller när man tar med grannens barn från träningen, är samåkningen samhällsekonomiskt lönsam.

– Men, fortsätter Amy Rader Olsson. Det blir problematiskt när effekten är den tvärs emot den önskade – när föraren i stället tar betalt för en svart taxiverksamhet. Självklart är det inte bra vare sig för dem som kör taxi eller för samhällsekonomin.

Om en månad samlar Amy Rader Olsson till en hearing där chaufförer, åkare, fackliga och andra kan diskutera framtidens taxiverksamhet. Hon har redan knutit en rad experter till sin utredning, som ska vara klar i sommar.

Ett syfte är att göra det lättare för Skatteverket att kontrollera att taxiföretag redovisar och betalar skatt. Uppdraget är tredelat:

  • Utred om en obligatorisk taxameterutrustning kan och bör krävas i taxifordon, utan möjlighet att få dispens från kravet.
  • Föreslå eventuellt en ny kategori för yrkesmässig personbefordran.
  • Se över reglerna kring samåkning mellan privatpersoner. Grunden är den ganska nya verksamheten i Uberpop där privatbilister kopplas ihop med kunder som beställer körningar. Där förare efter förare dömts till böter för olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen.

– De första två punkterna hör ihop, säger utredaren Amy Rader Olsson. I dag har tio procent av taxibilarna dispens från taxametern och reglerna är inte bra.

– Vi ska se om det går att särskilja en kategori bilar som kan stå utanför taxameterkravet. Det kan handla om att körningarna alltid faktureras i förväg eller att bilarna bara går på stäcker som har ett fast pris. Och sedan kräva taxameter i alla andra taxibilar.

Bo Bylund är experten från taxibranschen som har knutits till utredningen. Han är inte bara före detta generaldirektör och statssekreterare – utan även före detta ordförande i Svenska taxiförbundet.

– Jag har inte satt mig in i vad utredningen ska göra, säger han när Transportarbetaren ringer upp.

Men är taxi en ruffig bransch som behöver tuffare koll från Skatteverket?

– Det är inte min sak att svara på, jag kan inte uttala mig om branschen nu när jag har utsetts till expert i utredningen.

För du chaufförernas talan i utredningen?

– Jag företräder mig själv som expert. När jag har satt mig in i frågorna är min roll att ge råd till utredaren.

Har du åkt Uber eller Uberpop någon gång?

– Nej.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Väktare vaktar bränder – fast inte här

Efter massiv vattenbombning skulle ett bevakningsföretag ta över och vakta den pyrande skogsbranden, uppgav räddningschefen. Transportarbetaren åker till Jerkersbodberget för att snacka med brandväktarna. Men det är för tidigt. Släckningen pågår fortfarande och miljöchauffören Kjell Arvidsson kör lass efter lass med vatten med sin tankbil.

Fackets telefoner inte överhettade i rekordvärmen

Extremvärmen och skogsbränderna tycks ännu inte ha resulterat i särskilt många frågor till fackförbundet Transport. Men i Dalaavdelningen befarar man att bränderna kommer att drabba enskilda medlemmar.

Matutkörningen blev en mardröm för Joakim

Åkeri. I fyra månader körde Joakim Åman ut mat från restauranger som Max och Pizza hut. Maten beställdes genom sajten hungrig.se. Men bolaget där han formellt var anställd, FLX consulting, blåste honom på lön och milersättning. Bolaget har heller inte betalat in en krona i skatt eller sociala avgifter, trots att man på hemsidan säger sig ha 50 anställda.

Förare med adhd kör lika bra som andra

Bilförare med adhd kör inte sämre än andra. Det visar tester i körsimulator som gjorts vid Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).

Ett steg mot lika löner – inte för EU:s utlandsförare

Åkeri. Lika lön för lika arbete blir verklighet inom EU, skriver regeringen som nu tillsätter en utredare som ska se över hur unionens nya utstationeringsregler ska införas i Sverige. Fast reglerna gäller förstås bara arbetskraft som jobbar inom ett och samma land. Och yrkesförarna omfattas inte.

Pengar

Kolla ditt lönebesked

Bevakning. Du som jobbar i bevakningsbranschen, glöm inte att kolla din lön! – Jag får en hel del signaler om att det brister både i små och stora företag. Grundlön och ob är oftast rätt, men det finns andra ersättningar som inte betalas ut, säger Jerker Nilsson, central ombudsman på Transport.

Tvisten löst i Luleå hamn

Hamn. Tvisten i Luleå hamn är löst. På tisdagskvällen skrev Transport och stuveribolaget Shorelink på ett lokalt avtal som innebär att helgarbetet återupptas i hamnen. – Tidigare skedde det som övertid, nu är arbetet schemalagt, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Almedalen 2018

Hård dragkamp väntar om ”oljan” från skogen

Miljö. Rötter, grenar och andra restprodukter vid skogsavverkning, alltså biomassa, pekas ofta ut som en råvara som ska ersätta fossil olja i framtiden. Men hur långt räcker den egentligen om flyg, lastbilar och även industrin ska dela på samma råvara?

Almedalen 3 juli Debatt om åkeri

”Många jagar lägsta pris – till varje pris”

Åkeri. Råder det verkligen kaos på svenska vägar? Transports ordförande Tommy Wreeth fick frågan på förbundets eget seminarium om problemen i åkeribranschen. – Många transportköpare jagar lägsta pris. Till varje pris, svarade han.

Het debatt när unga politiker möttes i Almedalen

Arbetsmarknad. Dagens unga vill helst jobba i stora företag eller inom den offentliga sektorn. Intresset för att starta eget och arbete i små privata bolag har sjunkit. Undersökningen presenterades strax innan de politiska ungdomsförbunden drabbade samman i en het debatt om ungas ställning på arbetsmarknaden.

Oenighet stoppade nya cabotageregler

EU-regler. Nej. Det blir inga förändringar i EU:s transportpolitik den närmaste tiden. Parlamentet tog under onsdagen ställning för att regler om cabotage och vilotid ska omförhandlas i utskotten.

”Beslutet handlar om den svenska transportsektorns överlevnad”

EU-regler. I morgon, onsdag, fattar EU beslut som kan avgöra framtiden för cabotageregler, lönerna för fattiga östchaufförer och alla lastbilsförares kör- och vilotider. – Det är två oerhört viktiga förslag. Det ena handlar om den svenska transportsektorns överlevnad. Det andra handlar om att människor ska överleva i trafiken, säger EU-parlamentariker Marita Ulvskog (S).